Vilket är bäst, vinyl eller mp3?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vinyl
71
62%
MP3
43
38%

Antal röster : 114

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-02-21 10:27

Harryup

är inte Adikt en MM PU?. Linton stödjer väl bara MC?

Sedan några godbitar från Barberrecensionen:

It also is apparent that the Red-book version on this disc differs from the original CD release. When Mobile Fidelity re-mastered the recording for this SACD, they didn’t just use the original version of the Red-book layer, instead they used a new, superior master (and perhaps adjusted EQ curves) to enhance the album. The bass is more developed than on the original disc while the treble is sweeter and airier, both of which make the album even more involving than on the material’s first outing. The difference is so great that if you first heard the CD layer of this disc and then made a comparison to the original CD, one could quite easily believe one was comparing a high-resolution SACD version to that of a CD, the basic fidelity is that much improved

Underbart. Man tänker direkt på Di Leva "vem skall man tro på"

Här har vi diskuterat och CD framhållits som den enda sanna, ärliga återigivaren. Men i Barnberskivan EQ:ar man den första CD releasen och sedan låter den ännu bättre! Kanske vinylen är tillräckligt bra för njutbar återgivning om än inte lika perfekt som CD? :wink:

Sedan följer:

As Mobile Fidelity’s re-mastering has such an effect on the Red-book layer, you can only imagine how the SACD layer sounds… Utilizing the power and flexibility afforded by DSD’s greater resolution, the SACD version brings to life not only Patricia’s voice, but also the accompanying instruments. From the moment you move from the CD layer to the SACD track you know there is no going back

Hmmm :?: . Vad dom säger är att :

1 - Går man från PCM till AD omvandling låter det sådär.
2 - Går man från PCM till DSD till AD omvandlign så är det "no going back"

Då kanske man kan omvandla all möjligt till DSD? In med mp3 128kHz, omvandla till DSD, DA omvandla och ut kommer ljuv musik med mycket bättre upplösning 8O :) :?:

Min analys är att någonting av följande påverkat resultatet:

1) Testaren har en icke optimal CD spelare
2) Testaren har en SACD spelare som förskönar musiken
3) Mastringen spelar återigen ett spratt
4) Han inbillar sig.

Antagligen är det en kombination av alla fyra.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-02-21 10:38

Max lägger till alternativ 5 (mycket spekulativt dock):
SACD som format förskönar musiken.

Hitills har ingen kunnat förklara för mig varför DSD skulle vara bättre än PCM. Däremot har jag läst ett antal förklaringar på att det är tvärtom.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-02-21 10:58

Morello och andra. Här är John Elisons samlade info. Intressant, IMO. Kanske ska man switcha till ATOC9/ii. Innbär dock att jag sannolikt måste ha ett bättre RIAA. Med MC blir nog bruset för högt med Audio Analogue's RIAA. Iofs tror jag att den praktiska användningen är bättre med en Shure. Borsten är helt underbar för att hålla nålen ren.

http://gallery.audioasylum.com/cgi/view ... mages=3771

T

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-02-21 11:40

Margaux skrev:Harryup

är inte Adikt en MM PU?. Linton stödjer väl bara MC?

Jo, suck.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-02-21 11:55

Max lägger till alternativ 5 (mycket spekulativt dock):
SACD som format förskönar musiken.

Precis som vinyl (som jag gillar!) :D :D :D
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-02-21 11:56

"Lätt" idealiserad teckning av Shibata nålen. Den är betydlig mera osymetrisk fram och bak i verkligheten. Och dessutom föråldrad som nålslipning redan 1980.
Har Elison skrivit några kommentarer runt sina mätningar?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-02-21 13:23

Harryup,

Alla dessa grafer ingår i någon tråd på Vinyl Asylum så de är diskuterade. Även mitt korrigerade RIAA för att räta upp responsen på Shure V15VxMR, som Morello skissade fram finns i en diskussion med John.

John E är en av de få som faktiskt.se gjort något vettigt, IMO, de senaste åren ang. vinylens återgivningsegenskaper. Jag vet inte om något egentligen är nytt, förutom att han nu publicerar saker på internet. Publikationer i JAES finns det ju massor av, och även om de är gamla så stämmer de flesta mycket väl in på dagens verklighet. Undantaget är laserspelaren som jag inte sett några real-world mätningar på.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-02-21 15:10

Thomas_A
Kommer du ihåg vad laserspelaren heter?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-02-21 15:34

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-02-21 18:10

Tackar.

Användarvisningsbild
Renen

Väcker liv i tråden...

Inläggav Renen » 2007-01-13 11:42

Hej, nu väcker jag liv i en gamal tråd!

Har precis skaffat mig en vinylspelare (planar 3) som behöver lite fix innan jag kan spela på den (heltorrt i lagret och en knastertorr rem skall servas). Men detta har gjort att jag sökt i faktiskt.se arkiven och snubblade på denna tråd.

Jag har inte gjort några lyssningstester men tar mig friheten att filosofiera lite över frågeställningarna och åsikterna som lagts fram tidigare.

Hela frågeställningen och de mesta av svaren utgår från den tekniska världsbilden, d.v.s. vilket format/teknik klarar "bäst" av att återge musiken. Med "bäst" i detta avseende menas i inläggen nästan uteslutande "tekniskt bäst" (högst(?) dynamik, minst brus, distortion och svaj). Några tar dessutom upp aspekterna portabilitet, både fysiskt (att lätt ta med uppspelningsanläggningen) och att kunna spela på flera typer av anläggningar (dator, bärbar mp3, i CD-spelare). Och i dessa avseenden kanske vinylen kommer till korta, det inser även jag som nybliven ägare till ikonen Planar 3...

Men det är i detta läge som man som hifi-intesserad blir lite ambivalent, vilket ben skall man stå på? Skall jag lyssna på musiken eller skall jag lyssna på hur väl min anläggning klarar av att återge musiken. Ibland känns det frustrerande!
Utan att veta vilket av dessa synsätt jag skall anama är det svårt att svara på frågan. En alternativ frågeställning kanske skulle kunna vara: "Låter vinyl eller Mp3 (generellt sett) för dåligt för att det skall vara värt att lyssna på?"

Att det går att "höra skillnad" har flera av inläggen ovan tydligen bevisat, men det är ju inte samma sak som att endera formatet är bätter eller sämre!?
Eller som en jämförelse: det är lätt att se skillnad på ett ex av Lagerlöfs Hemsöborna utgiven i pocket och ett ex fint inbundet i skinn, men innehållet är ju inte sämre för det. Först när trycket är så dåligt att det är svårt att läsa eller sidorna faller ur blir "boken" kass.

Men jag skal ändå rösta: Vinyl är bäst (så länge som skivor/anläggningen presterar en acceptabel lägstanivå).
Varför: jo förutom det musikaliska så upplever jag det är en mycket mer taktil upplevelse. Att hantera en LP-skiva är en helt annan sak än att "svappa" fram en mp3 via fjärren.

Dessutom, och detta är en stor grej, så är uppspelninegn av en LP strikt sekventiell (så länge man sitter kvar i soffan). Man forceras att lyssna igenom hela sidan innan man byter och får så att säga ta det onda (mindre bra låtar) med det goda (bra låtar), precis som i verkliga livet. Hur många med mig tröttas inte ut av snuttifieringen i dagens mediavärld? Att via vinylen "tvingas" lyssna igenom låtar man annars skulle svappa bort med fjärren är, så att säga, karaktärsdanande.

Ett sidospår som kommit upp är att det är svårt att höra skillnad på CD och mp3 (i hög bitrate). Men det gör väl inte mp3 bättre eller sämre? Snarare är det väl teckan på att specifikationen för CD-standarden är overkill.

Har jag eldat på i brasan nu...?

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-01-13 19:01

Röstade på Mp3 av många enkla anledningar

*Dom knastrar inte
*Man får plats med tusentals mp3 låtar med bra kvalite på en yta som är många gånger mindre än bara en LP skiva

Sen finns ju även alla andra fördelar med ljudet som en CD har eftersom det oftast inte går att höra någon som helst skillnad mellan CD och en bra encodad VBR Mp3 fil...

Sen vinner ju även Mp3 över CD på många vis, tex Ljud vs Storleks förhållande... och Mp3 är ju minst 1000 ggr mer portabelt än CD och minst 5000 ggr mer portabelt än vinyl (tänk bara på hur många mp3 låtar man får in på samma yta som en vinyl)..

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-01-13 19:23

Vinyl är bäst. Mp3 är för nördar och folk med känsliga nerver :lol:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-01-14 00:24

Vad är bäst, gräddfil lr mjölk?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-01-14 02:49

subjektivisten skrev:Vad är bäst, gräddfil lr mjölk?

Mp3 = Mjölk, lätt att använda och smakar helt okej...

Vinyl = 43 år gammal gräddfil med klumpar, svårhanterligt och klumparna ger "störningar" (var tänkt att jämmföras med damm och knaster då) smakar även illa och man mår dåligt i flera veckor efteråt (lite överdrivet kanske, men ändå :wink:)

Sådär, det var årets sämsta liknelse...

Användarvisningsbild
BB

Re: Vilket är bäst, vinyl eller mp3?

Inläggav BB » 2007-01-14 04:38

Svante skrev:Vilket är bäst, vinyl eller mp3?

Efter att ha hört vinylknaster på mässan på saker som borde vara bra, så undrar jag vad ni tycker, vilket låter bäst?

Visst finns det olika bra mp3-kodare och olika bra skivspelare/pickuper, men sådär i allmänhet.

Visst är tråden gammal som påpekats ovan men den är fortfarande lika aktuell...

Jag hoppas att ingen tar illa upp om jag säger att jag personligen tycker att frågeställningen är lite väl allmänt hållen. ”Vilket är bäst” frågar Svante.

Menas då i termer av:

1. Ljudkvalitet?
2. Hanterlighet?
3. Något annat?

Det faktum att Svante har hört vinylknaster på en Ljudmässa är för mig som ägare av minst 500 helt knasterfria LP, inte ett argument, varken ”för” eller ”emot” MP3… :)

Jag står helt neutral i frågan och vägrar konsekvent att ta ställning. Har hört båda ”formaten” leverera… långt över förväntan till och med…

Rent generellt: Har du hört hur mycket ”tystare” en knastrig LP låter på en riktigt snabb och överstyrningstolerant förstärkarutrustning?

Vi vet är att vinylen är på väg ut, alldeles oavsett vad vi tycker eller tänker, helt enkelt för att tiden håller på att springa förbi elektromekanisk omvandling*, på samma sätt som RÖR på lång sikt kommer att ersättas på i stort sett alla områden, av halvledare, vilka i sin tur på sikt med näst intill visshet gränsande sannolikhet kommer att ersättas av något annat… Lik förbaskat kan jag, dag som idag, ta gift på att de BÄSTA rören fortfarande spelar skiten ur vilken halvledare som helst! :)

(Om någon undrar varför, blir det enkla svaret: Sving, dist och brusspektra, bland annat.)

Kommer även rören att dö ut? Javisst. De har sedan länge framtiden bakom sig… Anledningen är enkel: Rör är design-tekniskt lika ”smidiga” som en dinosaurie, OCH halvledartekniken förbättras hela tiden. Skål för framtiden!

Mvh //BB

*Det lär dock ta avsevärd tid innan vi får membranlösa mikrofoner och dito högtalare :)
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Re: Väcker liv i tråden...

Inläggav phloam » 2007-01-14 04:54

Renen skrev:Men det är i detta läge som man som hifi-intesserad blir lite ambivalent, vilket ben skall man stå på? Skall jag lyssna på musiken eller skall jag lyssna på hur väl min anläggning klarar av att återge musiken. Ibland känns det frustrerande!

Du skall lyssna på musiken. Musiken, musiken, musiken. Ingenting annat än musiken.

Återgivningen lyssnar du på när du väljer teknik, när köpet sedan är gjort så bör du lägga alla dessa tankar åt sidan.

......yeah, right :mrgreen:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-01-14 05:28

JB skrev:Sådär, det var årets sämsta liknelse...

Ja, det var det verkligen eftersom du inte har fattat ett dugg.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-01-14 15:14

BB skrev:Rent generellt: Har du hört hur mycket ”tystare” en knastrig LP låter på en riktigt snabb och överstyrningstolerant förstärkarutrustning?

Helt rätt, det är en våldsam skillnad. Med dåliga apparater efter skivspelaren blir allt knaster fetare och långvarigare.

Men, en bra skivspelare lyckas också på något sätt att "separera" knastret från musiken. Det låter som om störningar (knaster, brus etc) ligger på ett annat plan än musiken. På en dålig skivspelare blandas alltsammans ihop och alla störningar påverkar själva musiken. Jag vet att det låter flummigt, men jag vet inte riktigt hur jag annars ska förklara...

Tänk er party-effekten. Massor med människor runt dig snackar för fullt, ändå kan du följa ett enskilt samtal. Spela in detta på en högklassig anläggning och försök sedan fokusera på ett enskilt samtal, det är i stort sett omöjligt! Tänk er samma skillnad där det allmänna sorlet är störkomponenterna och det enskilda samtalet är musiken.... Nåt sånt ungefär...

/ B

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-01-14 17:26

BB skrev:

Efter att ha hört vinylknaster på mässan på saker som borde vara bra, så undrar jag vad ni tycker, vilket låter bäst?

Visst finns det olika bra mp3-kodare och olika bra skivspelare/pickuper, men sådär i allmänhet.

Jag hoppas att ingen tar illa upp om jag säger att jag personligen tycker att frågeställningen är lite väl allmänt hållen. ”Vilket är bäst” frågar Svante.

Menas då i termer av:

1. Ljudkvalitet?
2. Hanterlighet?
3. Något annat?

Det faktum att Svante har hört vinylknaster på en Ljudmässa är för mig som ägare av minst 500 helt knasterfria LP, inte ett argument, varken ”för” eller ”emot” MP3… :)

Jag står helt neutral i frågan och vägrar konsekvent att ta ställning. Har hört båda ”formaten” leverera… långt över förväntan till och med…

Rent generellt: Har du hört hur mycket ”tystare” en knastrig LP låter på en riktigt snabb och överstyrningstolerant förstärkarutrustning?

Vi vet är att vinylen är på väg ut, alldeles oavsett vad vi tycker eller tänker, helt enkelt för att tiden håller på att springa förbi elektromekanisk omvandling*, på samma sätt som RÖR på lång sikt kommer att ersättas på i stort sett alla områden, av halvledare, vilka i sin tur på sikt med näst intill visshet gränsande sannolikhet kommer att ersättas av något annat… Lik förbaskat kan jag, dag som idag, ta gift på att de BÄSTA rören fortfarande spelar skiten ur vilken halvledare som helst! :)

(Om någon undrar varför, blir det enkla svaret: Sving, dist och brusspektra, bland annat.)

Kommer även rören att dö ut? Javisst. De har sedan länge framtiden bakom sig… Anledningen är enkel: Rör är design-tekniskt lika ”smidiga” som en dinosaurie, OCH halvledartekniken förbättras hela tiden. Skål för framtiden!

Mvh //BB

*Det lär dock ta avsevärd tid innan vi får membranlösa mikrofoner och dito högtalare :)

Såhär står det i första inlägget:

Alltså vill han låta vilket format vi tycker låter bäst...

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2007-01-14 17:53

JB skrev:
BB skrev:

Menas då i termer av:

1. Ljudkvalitet?
2. Hanterlighet?
3. Något annat?

Mvh //BB

Såhär står det i första inlägget:

Det är ju det BB svarar på?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-01-14 18:09

JB skrev:Såhär står det i första inlägget:

Bara för det finns puckon som inte tar hand om sina skivor så det blir massa knaster så gör ju inte detta till ett faktum. Jag har haft en CD skiva som ölglas underlägg och sen funka den inte, alltså är CD skit då?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-01-14 21:01

Jag hade helt missat den här. Det här är helt klart en av de bästa trådar som skrivits på forumet. Tack alla som skrivit bra saker.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-01-14 23:31

Originalfrågan, om vinyl eller mp3 är bäst anser jag är för tvetydig för att kunna svaras på, så jag avstår från detta. Det gäller trots förtydliganden att det gäller ljudkvaliteten.

En jämförelse förutsätter att allt övrigt är likvärdigt när formaten används.
En typisk mp3-spelare används för protabelt bruk med hörlurar av undermånlig kvalitet och en usel hörlursförstärkare (dvs den inbyggda i spelaren).
En typisk vinyl spelas i lyssningsrummet på en bra spelare med en rejäl förstärkare och ett par högklassiska högtalare.
Skillnaden beroende på uppspelningssätt och utrustning är alltså mångdubbelt större än formatet.

Lyssnarens humör och inställning för stunden är också mycket viktig för upplevelsen. mp3 används och vid träning, under resor samt som bakgrundsmusik vid t.ex. arbete.
Vinylens handhavandeproblem gör att den i mycket högre grad används vid dedikerad lyssning (även kallat finlyssning).
Även exakt samma format och utrustning använd för bakgrundsmusik respektive finlyssning ger förståss vitt skilda upplevelser.

Eftersom vinylens handhavande inte är så flexibelt så är enda jämförelsen som blir någotsånär relevant då mp3 flyttas till vinylens villkor. Dvs ta bort nästan alla fördelar med mp3 och gör sedan jämförelsen. Redan att göra en sådan jämförelse haltar mycket.
Nu pratar vi alltså stationär mp3. Dessa uppspelas ofta via stationär dator, dock ofta via spellistor, snabba ändringa av låtlistan etc vilket ger helt annat handhavande och därmed ofta annan sinnesstämning hos lyssnaren. Vidare ger det ofta en dator som ger viss oväsen ifrån sig.
Inte ens i detta sammanhang låter sig jämförelsen göras på rättvisa villkor. Vi måste helt enkelt ner till att en skiva spelas från början till slut i finlyssningsläge i den ordning som artist/skivbolag har bestämt.
Varför i detta läge använda mp3?

Antingen lägger man i en fysisk CD eller spelar upp denna CD från datorn som idag har otrolig lagringskapacitet. Dvs ingen anledning att inte välja ett lossless-format.
Dvs även när jag pressar mig till mitt yttersta kan jag inte finna något läge då mp3 rättvist kan jämföras med vinly.

Ett sidospår som kommit upp är att det är svårt att höra skillnad på CD och mp3 (i hög bitrate). Men det gör väl inte mp3 bättre eller sämre? Snarare är det väl teckan på att specifikationen för CD-standarden är overkill.

Om specifikationen för CD-standarden var overkill så finns det absolut ingen anledning till att införa SACD och DVD-audio (mer än möjligheten för fler än 2 kanaler). Eftersom dessa standarder har tillkommit så var tydligen specifikationen för CD-standarden inte tillräckligt högupplöst.
Möjligen kan man säga att eftersom dessa nyare standarder inte har slagit igenom på bred front så var CD-standarden tillräckligt högupplöst enligt de flesta.

mp3 är en snålkodning för att få ner antalet bitar. Även om man kan göra denna snålkodning utan att tappa allt för mycket information så har man ingen möjlighet att återgå till originalet. Det betyder att man får stora problem om man vill byta format. Säg att du har en mp3-fil i 256kbit och vill gå ner till 192kbit så låter det sig inte göras utan att få ett resultat som är väsentligt sämre än om du skulle gott till 192kbit direkt från originalet. Denna inlåsning i formatet anser jag vara långt värre än den förlust i kvalitet som kodningen orsakade.

Jag har testat (blint ABX-test) att jag hör skillnad på 320kbit mp3 och WAV med medioker utrustning. Frågan är bara hur viktig denna skillnad är. Jag skulle säga att skillnaden är tillräckligt stor att det aldrig finns anledning att spela mp3 i finlyssning på stora anläggningen. Skillnaden är dock så liten att jag lätt kan leva med den vid portabel lyssning.

Vid portabel lyssning står då mellan mp3 eller lossless. Med en rimligt stor kapacitet på spelaren så faller valet på lossless. Inte så mycket för ljudkvalitetens skulle som att jag kan ha samma format på dator och bärbar spelare (slipper konvertera) samt att jag alltid har med mig full kvalitet ifall jag vill koppla in spelaren i en bra anläggning. Om minimal mp3-spelare används så är lagringskapaciteten dock för låg (max 4GB), och då tar lossless för stor plats. Kvar finns då bara mp3 (eller liknande).

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2007-01-15 00:41

Bill50x skrev:
BB skrev:Rent generellt: Har du hört hur mycket ”tystare” en knastrig LP låter på en riktigt snabb och överstyrningstolerant förstärkarutrustning?

Helt rätt, det är en våldsam skillnad. Med dåliga apparater efter skivspelaren blir allt knaster fetare och långvarigare.

Men, en bra skivspelare lyckas också på något sätt att "separera" knastret från musiken. Det låter som om störningar (knaster, brus etc) ligger på ett annat plan än musiken. På en dålig skivspelare blandas alltsammans ihop och alla störningar påverkar själva musiken. Jag vet att det låter flummigt, men jag vet inte riktigt hur jag annars ska förklara...

/ B

Bill....

Det är inte det minsta flummigt det du skriver. Det stämmer. Och att man upplever det som liggandes "utanpå" (och oberoende) av nyttosignalen är helt logiskt; störningen i sig löper ofta diagonalt och bär inte på någon sterofoniskt relaterad information (såvida den inte råkar sammanfalla slumpartat/godtyckligt) men man upplever det alltid som det ligger "utanför" musiken, i synnerhet vid avspelning med bättre velodromer...

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-25 01:19

Håller absolut med om detta, och inte nog med det... (nu kommer något otäckt, som kan rendera en förvisning till någon mörk plats, om 78-varvarnas vänner får bestämma) ...jag föredrar att avspela mina stenkakor i stereo också! :o 8O

Jag räknar mig själv som stor vän av 78-varvare, men jag har svårt att acceptera de flesta stenkakevänners stenhårda (kunde inte låta bli... :oops: :wink: ) hållning med avseende på avspelningen - alltså att monopickup skall användas.

Jag föredrar definitivt att (i varje fall ha möjlighet att*) avspela stenkakorna i stereo, för då kommer musiken i mitten och störningarna försvinner bort från musiken. :P

Förvisso ökar både knäppar och brus en liten smula i nivå totalt sett, men för mig är värdet av att de inte hamnar rent rumsligt "på" musiken stort. :P

Vh, iö

- - - - -

*Kan tillägga att det finns gott om stenkakor som har en del "vertikal-smuts" i form av brummande motor- och lagerljud (från graverutrustningen ofta), och att dessa inte sällan kommer fram vid stereoavspelning, men dessa är nästan alltid ganska lågfrekventa, och kan hanteras med en monokoppling av bara låga frekvenser.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-01-25 07:54

Här håller jag reservationslöst med Herr Öhman. Märkligt att inte fler tipsat om att så är fallet. Jag blev rekommenderad monopickup men kom fram till att det inte alls fungerade lika bra. Jag ärvde för många år sedan en stor samling stenkakor i kanonskick och vilken skatt dessa är :D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-01-25 14:15

Tips jag fått om mono vinyler är att med en mono pickup och en Y kontakt (lr om man kanske har mono växlare på förstärkaren) så kan man få mindre brus och bättre ljud än via en stereo pickup.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi