Ni verkar ha stora krav på nivå och LF-bandbredd!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-02-23 02:08

FBK skrev:
shifts skrev:
Sen när det är så pass "billigt" att skaffa sig sådan extrem prestanda känns
det dumt att låta bli. :)

Och hur mycker är "billigt"?
Sedan så har det här med "extra bra prestanda" oavsett om det gäller bilar,Hifi eller något annat, handlar ganska ofta med att man vill ha något lite extra att skryta med. Finns ju egentligen ingen vettig anledning till att ha fet stadsjepp när man bor på Östermalm tex. eller ha en bil med 400hk när man ändå bara får köra i max 120 och framförallt så kan man inte alls utnyttja 400hk när man bor i tex Stockholm där det nästan alltid är tät trafik eller köer. Men att synas är viktigt för en del och det är okej för min del, lika väl som det är okej att lägga en 500.000kr på en anlägning om man mår bra av det, det viktiga är att just man mår bra av det man gör.

Ja, det beror ju på så klart. Men jag skrev ju billigt inom citationstecken då
det fortfarande kostar pengar. Men jag undrar vad jag skulle få betala för att
få samma spätta på annat håll. Rätt mycket mer skulle jag tro. Jag menade
nog inte mycket mer än så. För min del känns det mer rimligt att köpa två
nya basmoduler för 8000 än en högtalarkabel för samma belopp. Om jag
sen inte nyttjar prestandan fullt ut varje dag må vara hänt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2010-02-23 02:19

shifts skrev:
FBK skrev:
shifts skrev:
Sen när det är så pass "billigt" att skaffa sig sådan extrem prestanda känns
det dumt att låta bli. :)

Och hur mycker är "billigt"?
Sedan så har det här med "extra bra prestanda" oavsett om det gäller bilar,Hifi eller något annat, handlar ganska ofta med att man vill ha något lite extra att skryta med. Finns ju egentligen ingen vettig anledning till att ha fet stadsjepp när man bor på Östermalm tex. eller ha en bil med 400hk när man ändå bara får köra i max 120 och framförallt så kan man inte alls utnyttja 400hk när man bor i tex Stockholm där det nästan alltid är tät trafik eller köer. Men att synas är viktigt för en del och det är okej för min del, lika väl som det är okej att lägga en 500.000kr på en anlägning om man mår bra av det, det viktiga är att just man mår bra av det man gör.

Ja, det beror ju på så klart. Men jag skrev ju billigt inom citationstecken då
det fortfarande kostar pengar. Men jag undrar vad jag skulle få betala för att
få samma spätta på annat håll. Rätt mycket mer skulle jag tro. Jag menade
nog inte mycket mer än så. För min del känns det mer rimligt att köpa två
nya basmoduler för 8000 än en högtalarkabel för samma belopp. Om jag
sen inte nyttjar prestandan fullt ut varje dag må vara hänt.

Att man får bättre valuta för pengarna med basmoduler för 8000 än lägga motsvarande summa på högtalarkabel är nog ganska självklart om man nu inte är allmän bashatare.
Utan jag undrar vad två normal stora basmoduler med tex 12:or i inkl det som behövs som slutsteg osv skulle landa på ? Och finns det några alternativ till Ino moduler för dem som inte kör med Ino frontar?
Skall man köpa 2 vanliga subwoffers som är riktigt bra så lär det dra iväg ordentligt.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-02-23 07:08

Pers reflexion är närmast identisk med min egen.

Dels handlar det väl om:
Vilken slags musik man vill spela.
Dels om intresset för teknik och prestanda
Dels om ett fokus på ytterligheter. Kanske möjligen på bekostnad av innerligheter?

Men det är väl egentligen inte jag som skall svara på en sån här fråga?
:roll:

En del vill ständigt bryta ny mark.
Andra kanske landar tidigare?

PS
Det där med effekter i film är såklart en viktig del i rejset.
Nu ser jag nästan aldrig på film. Och de gånger jag gör det, så är det filmer utan häftiga ljudeffekter.
Åtminstone klarar ju TVn inte av att återge dem och jag är lyckligt ovetande om mitt effektbehov.
:)
Det pyttelilla jag överhuvudtaget kollar TV är på vetenskapsprogram eller nån dokumentär.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2010-02-23 08:40

FBK skrev:Finns ju egentligen ingen vettig anledning till att ha fet stadsjepp när man bor på Östermalm tex.

Man åker rätt säkert och bekvämt. Sen kör man över små skitbilar vid eventuell krock :)

eller ha en bil med 400hk när man ändå bara får köra i max 120 och framförallt så kan man inte alls utnyttja 400hk när man bor i tex Stockholm där det nästan alltid är tät trafik eller köer.

0-100 är det ju bra att vara snabb på. Har bara strax under 300 kusar i min bil, men det räcker ändå ofta att rejsa ifrån blåhåriga kärringar i rusningstrafiken och därmed hinna före nästa rödljus innan det slår om och spara sig dyrbara minuter!
Även kanonbra vid omkörning på motorväg. I med fyran, gasen i botten och turbon trycker sig förbi lastbilsjäveln på ett par sekunder.

Men att synas är viktigt för en del och det är okej för min del, lika väl som det är okej att lägga en 500.000kr på en anlägning om man mår bra av det, det viktiga är att just man mår bra av det man gör.

Agree!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-02-23 08:40

FBK skrev:Skall man köpa 2 vanliga subwoffers som är riktigt bra så lär det dra iväg ordentligt.

Är det så, eller är det lätt att tro att det är så? Jag har ingen aning om vad kommersiella - bra - subwoofers kostar, men frågan är om det finns relativt billiga bra subwoofers? Det kanske det finns?

Finns det möjligen något sätt att komma undan billigare? Det tycker jag att många på det här forumet har hittat och för dem räcker 8000 väldigt långt.

Edit: Om man tittar på min tråd om vad den huvudsakliga fonogramspelaren kostar så kan jag konstatera att det inte är ovanligt med fonogramspelare som kostar mer än mitt system gör totalt sätt, om man nu skall fokusera på prislappen snarare än om anläggningen kan leverera det man önskar totalt sätt.

Är det orimmligt att man har ett system som verkligen är fullrange, dvs utan svårigheter kan återge 20hz och uppåt om man investerat 5-10 papp bara i sin musikspelare? Och hur skall man se på det om den istället kostar 20 papp?

Intressanta frågeställningar som jag återkommer till.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Re: Ni verkar ha stora krav på nivå och LF-bandbredd!

Inläggav phloam » 2010-02-23 09:48

perstromgren skrev:Mitt intryck blir att det har mynnat ut i en sorts tävling, men så illa kan det väl inte vara?

Jo :) En tävling, en manlighetsgrej. Feel good-faktor.

En trist bieffekt är kanske att med "feta" system så riskerar systemupplevelsen att ta överhand - man lyssnar till slut på vilken skitmusik som helst bara för att det bl.a. låter så maffigt i basen.

Det är en slags hifi-sjuka fast ett snäpp värre; man är så fixerad vid återgivningens naturtrogenhet och dessutom just vid anläggningens (bas)kapacitet att man glömmer bort att man lyssnar på musik för dess konstnärliga innehåll - inte för "återgivningskickar".

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-02-23 09:50

Strmbrg skrev:Pers reflexion är närmast identisk med min egen.

Ja, jag tänkte på dina undringar också. :)

Dels handlar det väl om:
Vilken slags musik man vill spela.

Ja, man kanske vill spela en massa olika sorts musik? Nöjer man sig med singer-songwriter, blues, och gubbjazz så kan man ju gå på en mässa och få sitt lystmäte stillat för ett par år framåt.

Jag trodde vi lyckades reda ut hur de flesta tänkte, men du vill fortfarande se det som "intresse för teknik och prestanda"
och "fokus på ytterligheter...möjligen på bekostnad av innerligheter". Callisto skrev i din tråd:
Callisto skrev:Jag anser att man måste ha hela registret ner till 20 Hz för att få fram hela själen. Mycket av rumsinformationen i inspelningen ligger ofta mycket lågt i frekvens samtidigt som de övriga registren får en annan fyllighet.
---
Det är synd att du missar en del av musiken när du är så intresserad av musik. Du verkar tycka att det är OK att skala bort de nedre oktaverna (och det får du givetvis tycka). Om du skulle skala bort en bit av mellanregistret tror jag inte du skulle tycka om ljudet, på samma sätt tycker jag att musiken inte kommer till sin rätt utan de sista oktaverna.

Jag skrev:
Almen skrev:Det handlar inte om pang-pang, överdrivet muller och fräcka effekter. Det är bara dina hjärnspöken som är kvar sedan dina egna erfarenheter av "djupbas". Det handlar om en värme, en närhet, en trovärdighet, ett "vara där" som jag inte kan tänka mig att vara utan nu när jag har hört det. Det är inget som läggs till, utan det är något som aldrig borde tagits bort.

Jag vet inte hur det skulle kunna uttryckas tydligare. :?

Får väl om igen rekommendera en lyssning på ett bra system. Att avfärda bra djupbas med dåliga erfarenheter från pojkrum och mässor är lika smart som att avfärda behovet av bra diskant med samma argument. "Näää, jag hörde ett Bose-system en gång, men det där med diskant är överskattat alltså, det låter bara skit ändå..."
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-02-23 10:12

Tack alla för era reflexioner. Det är du och jag Strmbrg... Ni andra mullrar vidare. Jag tänkte inte film när jag skrev första inlägget, det ska erkännas.

När vi tittar på film hemma använder vi en pyttesubb, en Acebass med en 6.5-tummare . Den bullrar mer än tillräckligt.

Almen, jag tror dig om att det finns en massa info nere i botten. Själv har jag inte behov att jaga efter det, dock. Surt, sa' räven.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-02-23 10:22

Jag satt precis och lurade på att skriva något i stil med det Almen just postade.
Själv byggde jag basriggen för att få en bättre återgivning för film. Fler element - mindre problem med rummet, tänkte jag. Det gamla paret subbar funkade väl bra men det fanns ganska störande resonanstoppar beroende på vilken plats i soffan man satt i. Att befinna sig borta i änden av rummet där subbarna stod var inte att tänka på. Det brölade friskt.
Med den nya uppsättningen är det stor skillnad.

Men det tog inte lång tid förrän jag började köra basriggen även till tvåkanalshögtalarna, som i sig har bra kapacitet i basen. Jag har tidigare aldrig reflekterat över att det saknas bas överhuvudtaget! Det blev liksom lite bättre, och det fanns liksom något extra. Det finns ju där - varför inte passa på att se till att lyssna på det också?

Störst skillnad tycker jag att det gjort på två kategorier musik. Dels populärmusik av typen som förekommer på Absolute Musicskivorna som plötsligt erbjudit en helt annan rytm och puls. Ibland är det nästan så att man glömmer hur komprimerat det är.
Dels på klassisk musik som kanske gör det största lyftet. Nu hör jag hur stort och maffigt det kan vara och det gör upplevelsen så mycket större. Det blir mycket, mycket roligare att lyssna.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-02-23 10:25

perstromgren skrev:Tack alla för era reflexioner. Det är du och jag Strmbrg... Ni andra mullrar vidare. Jag tänkte inte film när jag skrev första inlägget, det ska erkännas.

När vi tittar på film hemma använder vi en pyttesubb, en Acebass med en 6.5-tummare . Den bullrar mer än tillräckligt.

Almen, jag tror dig om att det finns en massa info nere i botten. Själv har jag inte behov att jaga efter det, dock. Surt, sa' räven.

Intressant. Mullrar och bullrar är precis vad det INTE gör med en bra basanläggning. :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-02-23 10:29

Almen skrev:
Jag vet inte hur det skulle kunna uttryckas tydligare. :?

Får väl om igen rekommendera en lyssning på ett bra system. Att avfärda bra djupbas med dåliga erfarenheter från pojkrum och mässor är lika smart som att avfärda behovet av bra diskant med samma argument. "Näää, jag hörde ett Bose-system en gång, men det där med diskant är överskattat alltså, det låter bara skit ändå..."

Men poängen med denna tråd är väl ändå att folk ofta vill kunna spela riktigt högt och ändå ha rak frekvensgång i basen? Det har föga att göra med värme och trovärdighet etc. Man blir fixerad vid prestanda i ett område som är svårförenligt i hemmasystem - högt ljudtryck och låg bas på samma gång. "höhö"-faktorn gör sig gällande.

De allra flesta har nog bra lågbas och värme och trovärdighet etc i sina system, men kan kompromissa vad gäller ljudtryck.

Vill man konkurrera med live/PA-system hemma blir det lite löjligt, liksom. Folk med groteska bassystem i lägenheter etc. Är det verkligen musikens innehåll som kommer främst där?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-02-23 11:06

KarlXII skrev:
perstromgren skrev:Tack alla för era reflexioner. Det är du och jag Strmbrg... Ni andra mullrar vidare. Jag tänkte inte film när jag skrev första inlägget, det ska erkännas.

Intressant. Mullrar och bullrar är precis vad det INTE gör med en bra basanläggning. :)

Eller brölar, då. :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-02-23 11:09

perstromgren skrev:
KarlXII skrev:

Eller brölar, då. :D

Eller inte. :D
Titta över vid tillfälle så får jag visa vad jag menar. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-02-23 11:12

Väger man sen in folks uppgraderingsvilja då det gäller redan kapabla subbar som skall uppgraderas till det maximala bara pengarna trillar in så kan jag faktiskt inte alls förstå att många här klagar på andra forums deltagare som är offer för byteskaruseller eftersom dom aldrig blir nöjda.
Jag tycker fortfarande att folk kan få köpa vad dom vill för sina pengar och att man inte skall kasta glas i stenhus.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-02-23 11:14

Harryup skrev:Väger man sen in folks uppgraderingsvilja då det gäller redan kapabla subbar som skall uppgraderas till det maximala bara pengarna trillar in så kan jag faktiskt inte alls förstå att många här klagar på andra forums deltagare som är offer för byteskaruseller eftersom dom aldrig blir nöjda.
Jag tycker fortfarande att folk kan få köpa vad dom vill för sina pengar och att man inte skall kasta glas i stenhus.

mvh/Harryup

Håller med fullständigt.
Headroomkarusellen kan snurra lite väl fort ibland, ja. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-02-23 11:18

perstromgren skrev:Jag, som oftast spelar kammarjazz resp små klassiska ensembler kan inte riktigt förstå fäblessen för 30Hz-nivå, liksom... Jag vet inte om jag är färgad av mina högtalare, som ju inte kan leverera vare sig hög nivå eller djupbas, eller om det är tvärtom så att mitt musikval gör att de räcker till. Jakten på högre och djupare har i alla fall inte fångat mig.

Du är inte alls intresserad av symfonisk musik då? :)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

adagio

Inläggav adagio » 2010-02-23 11:32

Som vanligt handlar inte allt om siffror och mätbar prestanda, det handlar om känslor och upplevelse, något som är svårt att sätta subjektiva siffror på. Min anl låter bra och enl mina öron vackert vilket ger mig en behaglig upplevelse den är dessutom snygg att se på. Precis som min min en Alfa Romeo 147 GTA, visst finns det HK så det räcker och blir över i en V6 3.2L på en liten bil i polo/golf-klass, men det är inte det intressanta utan körupplevelsen och hur bilen hanterar sin kraft och levererar ute på de slingriga landvägarna. För att inte tala om de vckra, djärva linjerna och formspelet. Vi har en hemske-trimmad turboladdad Passat på jobbet, helt omöjligt att utnyttja kraften, bilen beter sig som en oinriden häst, helt oförutsägbar och allmänt otrevlig. Precis som med stereon det finns en massa parametrar man inte kan avslöja med siffror.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-02-23 11:38

paa skrev:
perstromgren skrev:Jag, som oftast spelar kammarjazz resp små klassiska ensembler kan inte riktigt förstå fäblessen för 30Hz-nivå, liksom... Jag vet inte om jag är färgad av mina högtalare, som ju inte kan leverera vare sig hög nivå eller djupbas, eller om det är tvärtom så att mitt musikval gör att de räcker till. Jakten på högre och djupare har i alla fall inte fångat mig.

Du är inte alls intresserad av symfonisk musik då? :)

Nej, inte speciellt, faktiskt! Det känns på något sätt out-of-conntext hemma i vardagsrummet. Självklart lirar jag Beeth-symfonier och lite Shostan emellanåt, men mest blir det musik som "får rum" hemma i stugan.

Äsch, det kanske bara är avundsjuka. Forden har bara 102 hästar också, förresten!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-02-23 11:56

Bröla och mullra, det gör det absolut inte hos mig...

jag har 4st moduler och kan spela riktigt, riktigt högt om jag vill med löjligt mycket bas i mitt 11kvm rum. Men jag har ju självklart kallibrerat allt så att man har en jämn och fin respons hela vägen ner för att det inte ska låta "boostat" i basen på fel sätt. Jag ville ha dessa moduler för att verkligen ha möjligheten att spela riktigt basintensiv musik "om jag vill" utan att behöva bry mig och samtidigt för att få bra kvalitete på basen (så att allt låtar "som det ska"). Jag har inte "mer bas" när jag lyssnar än vad som "ska vara", bara det att jag kan bibehålla denna jämna balans även vid högre ljudnivåer och utan att vara rädd att något ska gå sönder och med dessuom lägre disst då elementen jobbar betydligt mindre. Sedan så kan jag ju om jag vill boosta och köra mördarmusik om jag vill..

Jag tycker att det är en jätte bra grej att ha flera basalstrande källor för att på så sätt ha möjligheten att få till riktigt bra (kvalitativ) basrespons.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-02-23 12:02

perstromgren skrev:
paa skrev:Du är inte alls intresserad av symfonisk musik då? :)

Nej, inte speciellt, faktiskt! Det känns på något sätt out-of-conntext hemma i vardagsrummet. Självklart lirar jag Beeth-symfonier och lite Shostan emellanåt, men mest blir det musik som "får rum" hemma i stugan.

Äsch, det kanske bara är avundsjuka. Forden har bara 102 hästar också, förresten!

Jag tror inte du är avundsjuk, bara okunnig. Om du bedömer basåtergivning utifrån en Acebass, så... ;)

Jag var och lyssnade på Eldfågeln på konserthuset för en dryg vecka sedan. Varför skulle det vara märkligt att närma sig den upplevelsen hemma? Det är ju det som är det magiska, att man kan transporteras i tid och rum.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-02-23 12:02

En anläggning som med full dynamik och fullt frekvensomfång kan spela av det som finns på skivorna blir inte bara mindre begränsande i valet av musik och ljudnivå - den kan också, om den dessutom har låg distorsionsnivå och är placerad i ett rum som är väl utformat, berätta vad som finns på skivorna. Det är det verkligt roliga med en kapabel anläggning och ett bra rum i mina öron: att kunna höra långt in i inspelningarna och de miljöer där de är gjorda, att höra det unika i varje inspelning och utgåva och att kunna göra rättvisande bedömningar av skivornas kvalitet. Sådan lyssning gör också att musiken tillåts stå i centrum och den känsla som förhoppningsvis musiker och producenter velat förmedla tillåts komma fram. Att ens börja tänka på jämförelser med bilar känns väldigt långt borta.

Ja, detta artade sig - som vanligt, höll jag på att skriva - till en jublande plädering för hifi-begreppet. Det behövs, menar jag, eftersom återgivningstanken och det ursprungliga hifi-idealet i underligt hög grad är frånvarande i den hifi-politiska debatten. Det är synd av flera anledningar, men framför allt: hifi är ju så fantastiskt roligt - oavsett om man spelar pop, stråkkvartetter eller fullskaliga symfoniorkestrar med kanoner.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-02-23 12:06

För min del är det tre saker som är styrt, dels utsträckningen nedåt och där satte jag mitt riktmärke till 16Hz, för att kunna fixa den lägsta orgeltonen (kände inte till den där tremeters basfiolen!).

Men ännu viktigare är min personliga åsikt att ju mer på tomgång man kan få anläggningen att vara vid normal spelning, destu lägre distortion får man på musiken.

Sen är kapaciteten att kunna hantera peakar i musiken utan att klippa högst väsentlig för en ren återgivning.

Jag har inte anläggningen till filmtittande, inte ännu i alla fall, men det har hänt att jag sett en film genom den ändå, eftersom det finns den gamle tjocktv:n för barnens (och numera även Wii:s) skull.

Jag har definitivt inget intresse att testa mina basars max-kapacitet. När jag någon gång drar på är det trots allt fortfarande innom piP:s kapacitetsområde och basarna lär kunna klara 20-25dB mer.... och redan vid sådana tester kan det bli frågan om "prydnadssaksvibrato"...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-02-23 12:11

Almen skrev:
perstromgren skrev:
paa skrev:Du är inte alls intresserad av symfonisk musik då? :)

Jag tror inte du är avundsjuk, bara okunnig. Om du bedömer basåtergivning utifrån en Acebass, så... ;)

Jag var och lyssnade på Eldfågeln på konserthuset för en dryg vecka sedan. Varför skulle det vara märkligt att närma sig den upplevelsen hemma? Det är ju det som är det magiska, att man kan transporteras i tid och rum.

Acebassen används inte till musik, bara TV-ljud, så det är inte min referens.

Jag vet inte vad det är, men jag har litet svårt med att få realism med stora orkestrar hemma. Jag har tyvärr inte hört något kapabelt system utan att det demats speciellt, vilket nästan alltid görs med snuttar av musik, som inte fångat mig. Det kanske ska vara mörkt, så att jag inte ser mitt rum? Hörlurar är av någon anledning lättare. Där har jag också full bandbredd med valfri nivå.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-02-23 12:17

Nattlorden skrev:För min del är det tre saker som är styrt, dels utsträckningen nedåt och där satte jag mitt riktmärke till 16Hz, för att kunna fixa den lägsta orgeltonen (kände inte till den där tremeters basfiolen!).

Så du nöjer dig med att lyssna på 32 fotspipor och inte de större 64-fotarna? Är inte det en stor begränsning?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-02-23 12:18

Finns det några mätningar på flerbas-sytems transientåtergivning kontra en bas ifrån samma system särskilt runt delningarna mot toppsystemen?
Några fasmätningar?
Den enda basar som jag har hört hitills som inte låtit högtalare när man spelat akustisk musik är Bosse Hansson's horn. Har inte hört på några kapabla Ino system så kanske jag skulle känna igen känslan av att just inte imponeras utan att det låter bara rätt och allt man hört som imponerar bara låter fel egentligen om än kul ifs.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-02-23 12:22

Naqref skrev:
Nattlorden skrev:För min del är det tre saker som är styrt, dels utsträckningen nedåt och där satte jag mitt riktmärke till 16Hz, för att kunna fixa den lägsta orgeltonen (kände inte till den där tremeters basfiolen!).

Så du nöjer dig med att lyssna på 32 fotspipor och inte de större 64-fotarna? Är inte det en stor begränsning?

När jag kollade på det så fanns det bara tre kyrkorglar i världen som hade pipa för 16 2/3 Hz. Menar du att det finns någon av de tre som har en ännu lägre ton också? Samt att den används i något klassiskt stycke?
(Inte bara för kantorn att smygspela på under domedagspredikan för att försätta folk i en obehagsstämning utan att veta om det)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-02-23 12:29

Nattlorden skrev:
Naqref skrev:

När jag kollade på det så fanns det bara tre kyrkorglar i världen som hade pipa för 16 2/3 Hz. Menar du att det finns någon av de tre som har en ännu lägre ton också? Samt att den används i något klassiskt stycke?
(Inte bara för kantorn att smygspela på under domedagspredikan för att försätta folk i en obehagsstämning utan att veta om det)

Det är 5st orglar som har äkta 64-fots pipor (8.2Hz) men man kan tydligen använda kopplade 32-fotare och det är vanligare.

Man kan tydligen emulera 128 och 256-fotspipor oxå. 8)
http://wiki.answers.com/Q/The_lowest_fr ... _frequency
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-02-23 12:30

perstromgren skrev:Jag vet inte vad det är, men jag har litet svårt med att få realism med stora orkestrar hemma. Jag har tyvärr inte hört något kapabelt system utan att det demats speciellt, vilket nästan alltid görs med snuttar av musik, som inte fångat mig. Det kanske ska vara mörkt, så att jag inte ser mitt rum? Hörlurar är av någon anledning lättare. Där har jag också full bandbredd med valfri nivå.

För mig blir det orealistiskt när de lägsta tonerna i kyrkorgeln bara försvinner, och inte minst när upplevelsen av en stor konsertsal eller en väldig kyrka inte är där. Det känns konstigt, och då känner jag verkligen att det är en anläggning jag sitter och lyssnar på.

Som sagt, jag ser fram emot en provlyssning för dig. :)

mike34

Inläggav mike34 » 2010-02-23 12:31

Strauss skrev:
perstromgren skrev: vad har ni det till?

Film som sagt, lyssnar knappt på musik för det är så fruktansvärt tråkigt.

Ta tex i LOTR när balrogen stegar fram, hela huset skakar och man känner fotstegen i bröstkorgen.

Der Untergang är en annan trevlig rulle, bomberna faller i Berlin och det känns som man är på plats.
Finns massor med trevlig bas i många filmer som verkligen förhöjer upplevelsen.

För att inte tala om hur DCtrycket stiger till krossande nivåer när de dalar ner i djupet i Das boot. Mycket viktigt med stora konareor och långa slaglängder.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-02-23 12:53

Hmmm, för mig har det hitills varit orealistiskt att höra vanliga lådor försöka spela låga bastoner. Och långslagighet har jag inte sett som något krav alls, för mig är det slutresultatet som räknas och i dom horn jag har lyssnat till som låtit bäst så står ju konerna i princip still.

mvh/Harryup

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi