Strmbrg skrev:Många har bestämda uppfattningar om Magneplanar som baseras på hur de tidiga modellerna lät.
Att de bara blivit sämre och sämre?
Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Många har bestämda uppfattningar om Magneplanar som baseras på hur de tidiga modellerna lät.
BB skrev:subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Finns det någon teknisk förklaring för varför elektrostathögtalare subjetivt låter "renare" än konhögtalare, speciellt i mellanregister och diskant? Det är en observation jag gjort åter och åter igen de sista 10 åren eller någonting. Jag har något minne av att det berodde på någon form av distorsion på nått sett men jag kanske minns fel?
Nja, dom flesta elektrostater jag lyssnat på har låtit klart mer orent vid normala nivåer än dom bättre konhögtalarna.
Intressant att se att subjektivisten och steveo tycks ha diametralt motsatta uppfattningar....
//BB
Strmbrg skrev:Har bara hört ML vid nåt enstaka tillfälle i en butik.
Har därför ingen egen lyssningsbaserad uppfattning.
Många har bestämda uppfattningar om Magneplanar som baseras på hur de tidiga modellerna lät.
Det gäller nog för övrigt diverse omdömen. Man grundar uttalandet på någon gammal upplevelse, och utgår från att nuvarande modeller låter i stort sett likadant.
IngOehman skrev:BB skrev:subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Finns det någon teknisk förklaring för varför elektrostathögtalare subjetivt låter "renare" än konhögtalare, speciellt i mellanregister och diskant? Det är en observation jag gjort åter och åter igen de sista 10 åren eller någonting. Jag har något minne av att det berodde på någon form av distorsion på nått sett men jag kanske minns fel?
Nja, dom flesta elektrostater jag lyssnat på har låtit klart mer orent vid normala nivåer än dom bättre konhögtalarna.
Intressant att se att subjektivisten och steveo tycks ha diametralt motsatta uppfattningar....
//BB
Eller också jämför de bara med olika dynamiska högtalare.
McGyver skrev:Ang. välvda paneler: För att det inte påverkar spridningen nämnvärt!
Roger Sanders har själv övergett de välvda panelerna och använder sig numera av platta element i sina högtalare!![]()
/R
IngOehman skrev:BB skrev:subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Finns det någon teknisk förklaring för varför elektrostathögtalare subjetivt låter "renare" än konhögtalare, speciellt i mellanregister och diskant? Det är en observation jag gjort åter och åter igen de sista 10 åren eller någonting. Jag har något minne av att det berodde på någon form av distorsion på nått sett men jag kanske minns fel?
//BB
Eller också jämför de bara med olika dynamiska högtalare.
Jag håller nog med dem båda dessutom. Elektrostater, i varje
fall de bästa av dem (och det görs inte många billiga elektro-
stathögtalare) är definitivt mera lågdistorderande (mätmässigt,
om man med det menar THD) än de flesta elektrodynamiska
högtalare.
Men är det bättre än de bästa?
Tittar man bara på THD så är skillnaderna oftast till elektrostat-
ernas fördel vid låga till måttliga ljudtryck, men - den dubbel-
deriverande funktionen mellan membranposition och ljudtryck
för dynamiska högtalare - tillsammans med uppdeningen mellan
olika register, gör att THD hos de dynamiska högtalarna, får
värden som inte alls är representativa för varken de verkliga
olinjäriteterna eller hörbar faktiska förvrängingar vid komplexa
musiksignaler, utan THD-värdet överdriver problemen mycket
kraftigt.
Så frågan man kan ställa sig är - är THD verkligen en bra mät-
metod för att visa dynamiska högtalares hörbara orenheter
på komplexa signaler? Alltså om man inte tar hänsyn till hur
högtalarna arbetar?
Min uppfattning är att det är en mätmetod som ger bättre/
"sannare" svar använd på förstärkare och elektrostathögtalare
(där men inte har samma tranfer från olinäritet till hört ljud)
men att man även i dessa fallet bör vara varse att det finns en
massa andra potentiella och klart hörbarare problem, som inte
alls visar sig i THD-mätningar.
Vh, iö
BB skrev:Intressant att se att subjektivisten och steveo tycks ha diametralt motsatta uppfattningar....
//BB
subjektivisten skrev:Nja, dom flesta elektrostater jag lyssnat på har låtit klart mer orent vid normala nivåer än dom bättre konhögtalarna.
Nattlorden skrev:Strmbrg skrev:Många har bestämda uppfattningar om Magneplanar som baseras på hur de tidiga modellerna lät.
Att de bara blivit sämre och sämre?
Han har missat att membransträckning och membranstödens avstånd är viktiga för att hålla nere membranens utslag på en rimligare nivå
steveo1234 skrev:subjektivisten skrev:Nja, dom flesta elektrostater jag lyssnat på har låtit klart mer orent vid normala nivåer än dom bättre konhögtalarna.
Med "normala" nivåer så kanske du menar nivåer över de som mässutställare brukar spela på?
Zzombie skrev:Nu har elektrostater efterklang också...äter ni roliga piller eller nått?
subjektivisten skrev:Zzombie skrev:Nu har elektrostater efterklang också...äter ni roliga piller eller nått?
Många av dom jag hört verkar ha en tilllagd "luftighet".
Callisto skrev:Ujj vad mycket bullshit det kommer upp i den här tråden. För den som är intresserad hur en ESL låter under rätt förhållanden får gärna komma hem till mig och lyssna. Jag lånar gärna hem farsans pip (med stativ) så det går att lyssna på bägge.
Piotr skrev:Subben överdriver en smula men syftar naturligtvis på den effekt man kan få av en dipol i ett rum utan dämpning på bakväggen.
Tycker för övrigt också att ESL-63 är en väldigt bra högtalare på akustisk musik.
/Peter
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:subjektivisten skrev:Nja, dom flesta elektrostater jag lyssnat på har låtit klart mer orent vid normala nivåer än dom bättre konhögtalarna.
Med "normala" nivåer så kanske du menar nivåer över de som mässutställare brukar spela på?
Precis. För mig är det tämligt ointressant vad en högtalare klarar av vid 70 dB när jag själv vill kunna spela mycket högre än så. Sen tycker jag många elektrostater upplevs som överdrivet luftiga. När hårt dämpade studioinspelad musik låter som det spelas i en kyrka så tackar iaf jag för kaffet.
Bästa elektrostaterna jag hört är Per strömbergs ESL...öhhh 64? På akustisk musik så lät det trevligt och vore kul att höra dom i bättre rum.
subjektivisten skrev:Zzombie skrev:Nu har elektrostater efterklang också...äter ni roliga piller eller nått?
steveo1234 skrev:subjektivisten skrev:Zzombie skrev:Nu har elektrostater efterklang också...äter ni roliga piller eller nått?
Det är nog den där luftigheten som jag upplever som "rent ljud". Kanske.
Någon som vet varför elektrostater låter sådär "luftigt"?
[/quote]McGyver skrev:Han har missat att membransträckning och membranstödens avstånd är viktiga för att hålla nere membranens utslag på en rimligare nivå
Hur menar du? (har inte läst hans bok själv ännu)
/R
Bill50x skrev:steveo1234 skrev:subjektivisten skrev:Zzombie skrev:Nu har elektrostater efterklang också...äter ni roliga piller eller nått?
Det är nog den där luftigheten som jag upplever som "rent ljud". Kanske.
Någon som vet varför elektrostater låter sådär "luftigt"?
Är det inte konhögtalare som låter kompakt? Men eftersom sådana är normen och också används till elektrifierad musik så är man mest van vid det ljudet.
Många förväxlar luftigt med diskant, själv tror jag att kombinationen av ljus klang och lite mjukare ljud (brist på transienter eller låg dist?) ger en luftighet.
Jag gillar ofta elektrostater men trots det är det lite som att släppa luften ur en ballong när man lyssnar på dom. Stort, rent, vackert - men det händer inget.
/ B
Callisto skrev:Ujj vad mycket bullshit det kommer upp i den här tråden.
steveo1234 skrev:Är elektrostater så dåliga på att generera höga ljudtryck? Nu har jag iofs bara hört ML och (förvisso inte elektrostater, men, nära nog) Maggies på mässor och liknande. Förvisso inte på höga ljudtryck med i alla fall tillräckliga för att lyssna på musik och jag hörde inte någonting jag störde mig på. Hemma lyssnar jag ju på elektrostater och de klarar med marginal av 105db på lyssningsplats utan att de börjar låta illa. För mig räcker det väl men jag har förstått att du lyssnar högre och då kanske elektrostatprincipens begränsningar ställer till det.
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Är elektrostater så dåliga på att generera höga ljudtryck? Nu har jag iofs bara hört ML och (förvisso inte elektrostater, men, nära nog) Maggies på mässor och liknande. Förvisso inte på höga ljudtryck med i alla fall tillräckliga för att lyssna på musik och jag hörde inte någonting jag störde mig på. Hemma lyssnar jag ju på elektrostater och de klarar med marginal av 105db på lyssningsplats utan att de börjar låta illa. För mig räcker det väl men jag har förstått att du lyssnar högre och då kanske elektrostatprincipens begränsningar ställer till det.
Nja, ljudtryck är ju inte allt. Spelar ju ingen större roll om något fixar 160 dB SPL om det inte låter som jag vill ha det.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 43 gäster