Mäta upp frekvensgång i rum, vad behövs för att komma igång?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-02-22 16:57

Moment-23 skrev:Hmm, detta var ju krångligare än väntat :?
Jag har inga möjligheter att bygga ihop en egen mic och jag vill inte heller lägga för mycket pengar på detta.

....så tar jag gärna emot andra tips som inte innebär att jag måste bygga ihop något själv.

IMG ECM-40 mikrofon kostar 85€
IMG MPA-102 mikrofonförstärkare kostar 80€

Vill man veta mikrofonens frekvensgång (det som kallas kalibrering) kostar det 25€ till.

http://tinyurl.com/yzszxwk
http://www.content.ibf-acoustic.com/cat ... Path=21_23

EMM-8 cal Calibrated measurement microphone kostar 70€.
En passande förstärkare är Ibf MP-21 Microphone Preamplifier, om den inte har utgått.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-02-22 17:00

perstromgren skrev:... plus brända fingrar, ett gross svordomar och förstörd lödkolv! Eller timarvode till en händig granne, a 350:-.

Roger, alla är inte lika händiga som du! Finns det inte en färdig lösning för oss, som inte innebär att hosta upp slantar för grejor från Brüel och Kjær?

Har brända fingrar, en mängd svordomar har avlagts och har förstört en lödkolv! Så det där med händigheten är det si och så med. Har nu senast lött på ett par mikrofoner men resultat att det bara blev brus ut. Erkännes det är pilligt!

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-02-22 19:20

RogerGustavsson skrev:
Moment-23 skrev:Hmm, detta var ju krångligare än väntat :?
Jag har inga möjligheter att bygga ihop en egen mic och jag vill inte heller lägga för mycket pengar på detta.

....så tar jag gärna emot andra tips som inte innebär att jag måste bygga ihop något själv.

IMG ECM-40 mikrofon kostar 85€
IMG MPA-102 mikrofonförstärkare kostar 80€

Vill man veta mikrofonens frekvensgång (det som kallas kalibrering) kostar det 25€ till.

http://tinyurl.com/yzszxwk
http://www.content.ibf-acoustic.com/cat ... Path=21_23

EMM-8 cal Calibrated measurement microphone kostar 70€.
En passande förstärkare är Ibf MP-21 Microphone Preamplifier, om den inte har utgått.

Tack för tipsen, men det blev inte så billigt som jag trodde. Då är ju xtz:as alternativ för 1700kr intressantare. De erbjuder USB mic samt sin egen mjukvara för de pengarna samt användarsupport.
Trodde dock att jag skulle kunna komma billigare undan...
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-02-22 19:59

Det här systemet då?
http://tinyurl.com/yg7pwpb

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-02-22 22:57

RogerGustavsson skrev:Det här systemet då?
http://tinyurl.com/yg7pwpb

Sedärja, nu liknar det något!

Tack!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-02-22 23:06

Sedärja, Kirchner. Hans system har jag använt i 10 år :)
Det första man skall skaffa sig då man vill mäta upp ett rum är ett rum att mäta i 8) och jag menar det jag skriver :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-02-22 23:16

petersteindl skrev:Sedärja, Kirchner. Hans system har jag använt i 10 år :)
Det första man skall skaffa sig då man vill mäta upp ett rum är ett rum att mäta i 8) och jag menar det jag skriver :)

MvH
Peter

Hur menar du, är utrustningen så känslig att man måste sitta i ett annat rum?

Jag är bara ute efter amatörgrejjer som jag kan lattja med då jag är novis på området.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-02-22 23:40

Nej inte alls. Du kan sitta i samma rum. Jag menar att om du vill mäta i ett rum så kan det vara bra att ha ett rum att mäta i. Tråden heter ju följande: Mäta upp frekvensgång i rum, vad behövs för att komma igång?

Svaret är: Det behövs ett rum för att komma igång :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-02-22 23:43

petersteindl skrev:Nej inte alls. Du kan sitta i samma rum. Jag menar att om du vill mäta i ett rum så kan det vara bra att ha ett rum att mäta i. Tråden heter ju följande: Mäta upp frekvensgång i rum, vad behövs för att komma igång?

Svaret är: Det behövs ett rum för att komma igång :)

MvH
Peter

:lol: Ok
Ja rum har jag, fast troligen ganska problematiskt då det är en ganska öppen planlösning med stora öppningar utanför vardera högtalare. Om inte annat så äter det väl en del bas?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-02-23 00:27

Nej, jag skulle inte vilja säga att rummet äter bas, men basstödet blir mindre och kanske även frekvensolinjärt. Efterklangen i basen blir kanske tom längre och därmed kan basen bli diffusare men inte fullt så dämpad som om du hade basfällor.

Nästa steg är då att ta reda på vad du vill mäta på d v s vad är mätobjekten? Med andra ord, vilka högtalare hade du tänkt skall stå i rummet? Är höger öppning till höger om höger högtalare och vänster öppning till vänster om vänster högtalare?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-02-23 09:36

petersteindl skrev:Nej, jag skulle inte vilja säga att rummet äter bas, men basstödet blir mindre och kanske även frekvensolinjärt. Efterklangen i basen blir kanske tom längre och därmed kan basen bli diffusare men inte fullt så dämpad som om du hade basfällor.

Nästa steg är då att ta reda på vad du vill mäta på d v s vad är mätobjekten? Med andra ord, vilka högtalare hade du tänkt skall stå i rummet? Är höger öppning till höger om höger högtalare och vänster öppning till vänster om vänster högtalare?

MvH
Peter

Just nu har jag ett par piP på lån men i vanliga fall har jag ett par dali ikon 5 (små golvare).
Ja, öppningen till vänster om vänster högtalare är 135cm bred och öppnar upp mot köket och höger öppning till höger om höger högtalare är 118cm bred och öppnar till en lång hall.
Högtalarna står mot ena långväggen i rummet och den väggen är 374cm och sedan har man öppningarna på båda sidor. Högtalarna spelar alltså från väggen med öppningarna och in i rummet mot den långvägg som inte har några öppningar, dock två fönster som står ungefär mitt emot öppningarna.
Jag sitter 294cm från varje högtalare (ca 23 graders invinkling).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-02-23 11:28

Någon länkade till detta dokument, http://www.genelecusa.com/faq/acoustica ... ough-bass/
Beskriver väldigt bra vad som händer med en högtalare som placeras i ett rum. Den där utfasningen som fås när man flyttar ut en högtalare från väggen är precis vad som händer t.ex. pK och piP. Det är också därför ett antal mässrapporter brukar uppröra... En högtalare som är gjord för placering nära vägg kan man inte ostraffat placera långt ute i lyssningsrummet. Ett rum med öppningar mot andra rum gör att rumsstödet kan vara svårt att förutse. Ett "vanligt" rum kan man räkna på med denna, http://www.pvconsultants.com/audio/reflection/rrc.htm Stämmer rätt bra för mitt egna rum som också har öppningar till andra rum.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-02-23 13:24

RogerGustavsson skrev:Någon länkade till detta dokument, http://www.genelecusa.com/faq/acoustica ... ough-bass/
Beskriver väldigt bra vad som händer med en högtalare som placeras i ett rum. Den där utfasningen som fås när man flyttar ut en högtalare från väggen är precis vad som händer t.ex. pK och piP. Det är också därför ett antal mässrapporter brukar uppröra... En högtalare som är gjord för placering nära vägg kan man inte ostraffat placera långt ute i lyssningsrummet. Ett rum med öppningar mot andra rum gör att rumsstödet kan vara svårt att förutse. Ett "vanligt" rum kan man räkna på med denna, http://www.pvconsultants.com/audio/reflection/rrc.htm Stämmer rätt bra för mitt egna rum som också har öppningar till andra rum.

Tack Roger :)
Ska kolla så fort jag hinner. Måste jobba lite nu :oops:

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-02-23 14:34

Lägger in en bild som visar väggen och öppningarna på båda sidor.
Och ja, jag vet att piP:arna står för lågt, inte har dämpning bakom och att de inte är lackade, men jag har bara dessa på lån så det får duga:

Bild

Vilka typiska problem kan jag vänta mig av en sådan rumsutformning?
Det är ju ganska långt till sidoväggarna (135 resp 118cm) + avståndet från framväggen och in till där varje högtalare står. Det borde väl innebära att reflexioner från sidoväggarna (kortväggarna i mitt rum) inte stör lika mycket som om högtalarna hade stått nära sidoväggarna?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-02-23 14:44

Det ser problematiskt ut. Frånvaron av hel vägg bakom högtalarna gör mig lite skeptisk. Det ser också väldigt naket ut i öppningarna vid sidan av högtalarna. Hur låter det när man talar eller Klappar i händerna i rummet?

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-02-23 14:52

RogerGustavsson skrev:Det ser problematiskt ut. Frånvaron av hel vägg bakom högtalarna gör mig lite skeptisk. Det ser också väldigt naket ut i öppningarna vid sidan av högtalarna. Hur låter det när man talar eller Klappar i händerna i rummet?

Det låter väl sådär...
Men till höger (syns inte i bild) så ska det komma upp bokhyllor längs nästan hela sidoväggen. Till vänster är det värre då nästan hela väggen från soffa fram till tv är glas (rutor + balkongdörr). Där förhandlar jag nu om draperier men utgången är för närvarande oviss...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-02-23 15:02

Höjden över golvet är ok, ca 50 - 55cm.
Men de står för långt ut från väggen, du förlorar värmeinnehållet i musiken.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-02-23 15:15

Jo, lite för långt ut står de men dikt an/nära vägg kräver någon dämpning av väggen. Är rädd att en del av basen försvinner i öppningarna.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-02-23 15:48

Jaha du Moment-22 8) Var skall man börja? Det ser ut som hos Naq :? Det blir lite tunt lixom. Jag tror Naq har sina pK på kortväggen istället. Nåväl, har du kollat in Glebsters basmoduttstråd i DIY :) Det kanske kan va nåt?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-02-23 16:12

Jag är helt medveten om att rummet inte är bra och att det kanske inte ens kan bli riktigt bra med tanke på utformingen. Men detta är ett utgångsläge och eftersom jag inte gjort något ännu så har jag inte hunnit göra något i onödan :)

Som jag skrev så är högtalarna lånade och därför har jag inte optimerat enligt rekommendationerna. De står på ca 46 cm höjd vilket är för lågt samtidigt som de lutar uppåt då stolarnas sits lutar lite. Detta är en tillfällig nödlösning då jag inte har stativ.
Att de inte står närmare väggen beror på att stolarnas ben inte kommer längre bak. Att det saknas dämpning beror på att jag inte velat investera i dämpskivor innan jag bestämt mig för om jag vill ha högtalarna eller inte.

När jag köper piP (och jag är rätt säker på att jag kommer att göra det) så kommer alla ovanstående fel att rättas till. Basmoduler är i dagsläget inte aktuellt pga ekonomiska skäl.

Så det som återstår är vad man kan göra med rummet. Som jag varit inne på redan så kommer det bokhyllor till höger (utanför bild) och förhoppningsvis draperier framför fönsterpartierna till vänster (också utanför bild). Jag kommer också att köpa en större matta som täcker mer av golvet

Vad gäller baskapaciteten så är det säkert en vanefråga och om ni säger att rummet suger mycket bas så tror jag er. Men samtidigt så måste jag berätta att jag upplever basen som både djupare och mer detaljerad än från mina ikon5 som jag har testat lite olika placeringar med.
Även övriga register känns tydligare och mer detaljerade samt att "tyst" verkligen är tyst. I en direkt jämförelse så upplever jag att ikonerna aldrig är riktigt tysta. Dist? vad vet jag, men piP känns i alla fall betydligt behagligare att lyssna på.

Vilka övriga åtgärder skulle man kunna hitta på?

Föregående

Återgå till Teknikforum