Jag är helt medveten om att rummet inte är bra och att det kanske inte ens kan bli riktigt bra med tanke på utformingen. Men detta är ett utgångsläge och eftersom jag inte gjort något ännu så har jag inte hunnit göra något i onödan
Som jag skrev så är högtalarna lånade och därför har jag inte optimerat enligt rekommendationerna. De står på ca 46 cm höjd vilket är för lågt samtidigt som de lutar uppåt då stolarnas sits lutar lite. Detta är en tillfällig nödlösning då jag inte har stativ.
Att de inte står närmare väggen beror på att stolarnas ben inte kommer längre bak. Att det saknas dämpning beror på att jag inte velat investera i dämpskivor innan jag bestämt mig för om jag vill ha högtalarna eller inte.
När jag köper piP (och jag är rätt säker på att jag kommer att göra det) så kommer alla ovanstående fel att rättas till. Basmoduler är i dagsläget inte aktuellt pga ekonomiska skäl.
Så det som återstår är vad man kan göra med rummet. Som jag varit inne på redan så kommer det bokhyllor till höger (utanför bild) och förhoppningsvis draperier framför fönsterpartierna till vänster (också utanför bild). Jag kommer också att köpa en större matta som täcker mer av golvet
Vad gäller baskapaciteten så är det säkert en vanefråga och om ni säger att rummet suger mycket bas så tror jag er. Men samtidigt så måste jag berätta att jag upplever basen som både djupare och mer detaljerad än från mina ikon5 som jag har testat lite olika placeringar med.
Även övriga register känns tydligare och mer detaljerade samt att "tyst" verkligen är tyst. I en direkt jämförelse så upplever jag att ikonerna aldrig är riktigt tysta. Dist? vad vet jag, men piP känns i alla fall betydligt behagligare att lyssna på.
Vilka övriga åtgärder skulle man kunna hitta på?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.