Komorok basmöbelkonstruktion & Infradiskussion

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-02-23 21:07

subjektivisten skrev:Ja, men då ska man jämföra hemmagjorda infra med hemmagjorda basreflexlösningar. Hur svårt ska det vara med logiken? :?

Ja, men nu vill vi komma djupare i frekvens, och då är det infra. Sedan gäller det att anpassa systemet för att nå de mål man har. Och du har baserat din bild på ett system och det är, ursäkta, ett rätt kasst underlag.

Du kanske skulle besöka fler, tex Steve1234?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-02-23 21:08

komorok skrev:Jag vet!!! Jag provar och ser lyssnar hur det blev! Om det finns problem
sen, så kan jag ju åtgärda dem då. Tjoooo

gör en schtsup med 2 sono tuber och se hur det ser ut då har du infran som i en handske

http://www.hometheatershack.com/forums/ ... -270l.html

(sen är det fel stavat men det skiter jag i)
Senast redigerad av boom 2010-02-23 21:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-02-23 21:09

subjektivisten skrev:Ja, men då ska man jämföra hemmagjorda infra med hemmagjorda basreflexlösningar.

Varför då? Sjötunga meuniere hemma, eller tournedos ute, det är väl en giltig valsituation det också, speciellt om priset är detsamma?
Bassystem för 40.000kr (inkl. arbete) på max 300l - egendesignat infrabaskapabelt eller färdigköpt med färre, klumpigare moduler och utan infrabas; är det så konstigt att det finns folk som inte tycker det senare alternativet är prisvärt?

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-02-23 21:11

steveo1234 skrev:Jag ska berätta för tjejen som var här och lyssnade på en 10hz sinus ton att hon bara inbillade sig när hon trodde rummet skulle implodera.
:D

Jag "hör" ner till DC, men om man skulle vara djävulens ortoped ett tag... Hur säker är du på att det var den tonen som hördes, och inte dist från bågnande väggar, golv eller skallrande plank? :)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-02-23 21:13

Hos mig är det uppenbart att min baskurva inte stupar brant längre.
Med musik, när den innehåller infrafrekvenser, film har jag inte reflekterat så mycket över än :) .

Jag har haft stora och små, varianter av basreflex högtalare, även subbar, och skillnaden är påtaglig, till det bättre med mitt nuvarande bassystem! Slutna moduler med EQ.

Återgivningen har fått en större sfär att vara i, och det låter naturligare, och "luftigare" :D

Så är det! :wink:

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-02-23 21:18

nolimitsoya skrev:
steveo1234 skrev:Jag ska berätta för tjejen som var här och lyssnade på en 10hz sinus ton att hon bara inbillade sig när hon trodde rummet skulle implodera.

Jag "hör" ner till DC, men om man skulle vara djävulens ortoped ett tag... Hur säker är du på att det var den tonen som hördes, och inte dist från bågnande väggar, golv eller skallrande plank? :)

När jag kalibrerar i room eq wizard så sveper den från 1-80hz. Jag kan "höra" varje steg från kanske runt 5hz och uppåt. De "känns" olika. Jag tror inte att jag skulle kunna peka på att "det där är en 8hz och den andra är en 11hz ton" utan inbördes jämförelse, men, de har olika "struktur". Utöver den strukturen eller "känslan" eller hur man ska beskriva det så tillkommer rummets resonanser och missljud. Beroende på vilken nivå man sveper vid så låter signalen respektive resonanserna olika stark. Vid kanske 40hz eller så vid starka nivåer så slår min dörr oavsett om den är stängd eller ej. En av de där sakerna som jag tänker ta tag i någon gång och fixa..

Eftersom det av någon anledning antas att jag inte talar sanning om detta så kan jag rekommendera "Cult of the infinitely baffled" (ett forum för IB) där samma beskrivning som jag ger är mycket vanlig och dessutom inte ses som konstig. Dessutom finns det en del rätt härliga galningar där med 30liter Vd kapacitet. :D
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-02-23 21:20

MagnusÖstberg skrev:Ja, men nu vill vi komma djupare i frekvens, och då är det infra. Sedan gäller det att anpassa systemet för att nå de mål man har. Och du har baserat din bild på ett system och det är, ursäkta, ett rätt kasst underlag.

Jag baserar min åsikt på flera saker.
Såklart, vill han verkligen återge dom frekvenserna så go ahead. Därför undrar jag varför man inte återger det ner till minst 3 hz.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-02-23 21:22

Hör 5 hz?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-02-23 21:25

subjektivisten skrev:Hör 5 hz?

Notera ordet "höra" inom sånna hära tecken: """. Det är citationstecken och ger ordet en ungefärlig betydelse. Att inte tonen "hörs" är förhoppnignsvis självklart. Men, det är en enkel lek att identifiera om det finns signal eller ej då det mest känns som att rummet försöker andas dig. Jag vågar dock inte skruva upp tillräckligt mycket för att se vad som skulle hända. Redan vid typ 100db svepvolym så slår elementen rätt rejält.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-02-23 21:27

steveo1234 skrev:När jag kalibrerar i room eq wizard så sveper den till 80hz. Jag kan "höra" varje steg från kanske runt 5hz och uppåt. De "känns" olika.

Ja, jo, det ifrågasätter jag inte. Jag menar bara att om man mosar på (exempelvis) 10hz med tillräcklig volym så kommer det dyka upp en massa högre toner också. Om inte direkt från högtalarna, så garanterat från prylar i rummet eller från själva huskonstruktionen. Även om man skulle anta att människor inte förnimmer någonting lägre än 17hz (eller var pY4 nu har -1db(relativt målkurvan?)) så kommer ju andratonen ligga på 20hz.
Kräma på lite till (=så mycket som krävs för att...) så har man genast en betydande nivå kring ståbasens lägsta grundton, och det är väl ingen som påstår att den inte både känns och hörs?

Den som tror att människor inte förnimmer DC med tillräcklig nivå kan bara gå utomhus en stund. Om det är så intressant att återge kallraset - minus det kalla - i konsertsalen är en annan sak. :)
Senast redigerad av nolimitsoya 2010-02-23 21:29, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-02-23 21:29

steveo1234, Bra, då är jag med.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-02-23 21:36

nolimitsoya skrev:Ja, jo, det ifrågasätter jag inte. Jag menar bara att om man mosar på (exempelvis) 10hz med tillräcklig volym så kommer det dyka upp en massa högre toner också. Om inte direkt från högtalarna, så garanterat från prylar i rummet eller från själva huskonstruktionen. Även om man skulle anta att människor inte förnimmer någonting lägre än 17hz (eller var pY4 nu har -1db(relativt målkurvan?)) så kommer ju andratonen ligga på 20hz.
Kräma på lite till (=så mycket som krävs för att...) så har man genast en betydande nivå kring ståbasens lägsta grundton, och det är väl ingen som påstår att den inte både känns och hörs?

Ja, risken finns ju att man hör dist. Det jag invänder emot är detta med testa med sinustoner. Visst, det finns säkert någon scen i någon film där man endast har en 8 hz ton. Men dom vattenfallsdiagram jag sett så brukar det inte vara en enda enskild ton utan mängder. Då är min fråga, märks det då?

T ex så gjorde Stereophile (har jag för mig) ett rätt dumt test, där man lyssnade på vad MP3 dekodningen tog bort. Min och många andras fråga var, vad är meningen med det. Det som är intressant är väl om man hör det vid normal användning. Det är lite samma här. Om vi tar bort möjligheten att basen distar så mycket så det blir hörbart och om vi tar bort möjligheten att saker skallrar vid vissa frekvenser, kommer dom flesta då kunna höra skillnad på ett system som börjar tappa vid 16 hz och ett som börjar tappa vid 8 hz? Sålänge det inte är en enskild ton så är jag tveksam om man verkligen märker så mycket eller något alls. Det hade verkligen varit intressant att testa och något som ger mycket mer än sinustonstest, vilket jag själv gjort.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-02-23 21:40

subjektivisten skrev:
MagnusÖstberg skrev:Ja, men nu vill vi komma djupare i frekvens, och då är det infra. Sedan gäller det att anpassa systemet för att nå de mål man har. Och du har baserat din bild på ett system och det är, ursäkta, ett rätt kasst underlag.

Såklart, vill han verkligen återge dom frekvenserna så go ahead. Därför undrar jag varför man inte återger det ner till minst 3 hz.

Det kräver helt enkelt för mycket luftpumpningsförmåga, men det hade varit kul.

Tyvärr kräver det väl i storleksordningen 12 gånger mer pumpförmåga än 24hz.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-02-23 21:48

nolimitsoya skrev:
steveo1234 skrev:När jag kalibrerar i room eq wizard så sveper den till 80hz. Jag kan "höra" varje steg från kanske runt 5hz och uppåt. De "känns" olika.

Ja, jo, det ifrågasätter jag inte. Jag menar bara att om man mosar på (exempelvis) 10hz med tillräcklig volym så kommer det dyka upp en massa högre toner också. Om inte direkt från högtalarna, så garanterat från prylar i rummet eller från själva huskonstruktionen. Även om man skulle anta att människor inte förnimmer någonting lägre än 17hz (eller var pY4 nu har -1db(relativt målkurvan?)) så kommer ju andratonen ligga på 20hz.

Den som tror att människor inte förnimmer DC med tillräcklig nivå kan bara gå utomhus en stund. Om det är så intressant att återge kallraset - minus det kalla - i konsertsalen är en annan sak. :)

Jomenvisst!
Först övertonen H2 finns ju alltid med och dess storlek är ju beroende av hur starkt man spelar. För övertonen för 10hz är ju 20hz och den är ju relativt hörbar, med öronen menar jag då. Därför är det ju viktigt att fundera över VAD det är man egentligen hör. Dessutom måste man komma ihåg att dessa frekvenserna ställer höga krav på rummet, dess väggar, golv och andra prylar. De vibrerar helt enkelt med och är rätt irriterande om man inte hanterar dem.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-02-23 21:51

MagnusÖstberg skrev:
subjektivisten skrev:

Det kräver helt enkelt för mycket luftpumpningsförmåga, men det hade varit kul.

Tyvärr kräver det väl i storleksordningen 12 gånger mer pumpförmåga än 24hz.

Men det är rätt problematiskt. Nästan all hemelektronik faller ju vid låga frekvenser och slutresultatet blir ju därför produkten av överföringsfunktionerna där varje apparat sänkar nivån ytterligare. Om man lyckas komma undan det problemet så har man fortfarande kvar det lilla dilemmat att försöka återge en 3hz ton med högtalarelement vilket är ungefär lika effektivt som att kärna smör med en tandpetare.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-02-23 21:52

Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-02-23 21:56

MagnusÖstberg skrev::D

Det är därför gud byggde sånna hära:

Bild

Bild

Ser du subben, en subwoofer för 200000kr vars enda mål är att återge <15hz frekvenser. Sicken meningslös grej va:)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-02-23 22:13

Rapport från lyssningstest av ovanstående leksak. Rätt schysst placebo måste jag säga!

The purpose of the demo was to install, for the first time, the TRW into a real home theatre, and try off the shelf DVD content, and see if the TRW made any noticeable difference. Bruce had prepared cuts from about 10 DVDs that he found had good sub 20Hz content. DVDÆs with plenty of sub 20Hz content are not very common, but quite fortunately many of the action and suspense type films do integrate quite a bit of the VLF (weÆll refer to sub 20Hz content at VLF from now on). Perhaps for the purpose of seat shakers? Who knows, but the VLF is certainly there, as can be measured by analyzing the DD or DTS soundtrack.

Bruce ran through the clips with and without the TRW in the system. Mind you, this is comparing the Wilson XS and two Wilson Watchdogs with and without the TRWà so the TRW better do something significant to add to these three powerful subs. The audience consisted of several of AVSForums.com SF Bay area members. We also invited Keith Yates who attended. Keith is THE eminent high end home theatre designer/acoustician in California, if not the world. His knowledge on acoustics and all things home theatre is unsurpassed. You can read the comments on the AVSForum thread where we discussed audience reactions.

Suffice to say the difference the TRW made was quite significant. After seeing/hearing with the TRW, the VogonÆs destruction of Earth scene in HHGTTG was empty and hollow with just the three subs, almost devoid of the rumbling that the TRW provided. The cannon shots in Master Commander were OK before the TRW, hitting you in the but. With the TRW, the cannon shots were shockingly violent. You were absolutely there in the cannon bay of the British manowar, getting a concussion from the black powder cannon blast. WOW! After these clips, I simply HAD to HAVE this TRW IN MY THEATRE!

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-02-23 22:16

Lyssningsrapport två:

"Bruce turned on a 7Hz test signal at 125dB SPL and I simply could not believe what we were observing.
The room walls were moving what I thought to be at least a 1/4 inch back and forth. But happened next was really unexpected. The 300lb door leaf on the IAC sound door was actually shaking and slapping the metal door frame. You have to understand that the door leaf is sealed to the metal frame with two full magnet surrounds… people who have been in my media room are typically unable to open the door because of the mass and the magnetic seal holding capability. I always have to pause the movie, and push the door open."

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-02-23 22:17

Dom där funkar bara i ett hermetiskt slutet rum :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-02-23 22:19

MagnusÖstberg skrev:Dom där funkar bara i ett hermetiskt slutet rum :)

Det var ju fan va positiv du var idag då :D

Ja, du har såklart rätt.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-02-23 22:25

nadifierad skrev:Återgivningen har fått en större sfär att vara i, och det låter naturligare, och "luftigare" :D

Så är det! :wink:

Oh! Bra beskrivning! Med ett djupbaskapabelt system så är det precis som att musiken målas på en större canvas ungefär.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-02-24 06:58

steveo1234 skrev:Lyssningsrapport två:

"Bruce turned on a 7Hz test signal at 125dB SPL and I simply could not believe what we were observing.
The room walls were moving what I thought to be at least a 1/4 inch back and forth. But happened next was really unexpected. The 300lb door leaf on the IAC sound door was actually shaking and slapping the metal door frame. You have to understand that the door leaf is sealed to the metal frame with two full magnet surrounds… people who have been in my media room are typically unable to open the door because of the mass and the magnetic seal holding capability. I always have to pause the movie, and push the door open."

http://www.youtube.com/watch?v=BDkKQdRDNzQ
http://www.youtube.com/watch?v=E7Bkrypxzs4
http://www.youtube.com/watch?v=JU_AwPoI ... re=related

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2010-02-24 11:25

KarlXII skrev:
-Martin- skrev:
boom skrev:Höger bas kommer att få ett högre rums stöd än vad vänster bas får
och att höger får mera beror på vinklingen av väggen
flytta ut pi 60 så får du se vad jag menar du kommer att tappa basen på dom och skall du bygga som du hade gjort på ritningen så kommer du att få ett litet helvete att trimma in basarna tro mig jag vet .

Vad är det för kvalificerat skitsnack? Det är ju omöjligt att dra några slutsatser efter att ha tittat på en uppritad bild. Du glömmer att basområdet spänner över minst en dekad samtidigt som väggar, tak, golv och inredning svårligen går att betrakta som fasta föremål. Det är förövrigt svårt att hitta modeller för någon av dessa som gäller alla frekvenser överhuvudtaget. Visst komer det vara skillnader, men det går inte att säga att just höger högtalare kommer vara den som drabbas mest menligt för alla frekvenser.

Sedan kan ju du komma dragandes "med dina erfarenheter" osv hur mycket du vill. Jag tror tyvärr inte du har erfarenhet från just detta rum...

Varför denna skrävliga ton, Martin? Bättre kan du. :)

Sorry, men jag har jävligt svårt för kategoriker & messerschmitts som dessutom lider brist på ödmjukhet... :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-02-24 13:09

-Martin- skrev:
KarlXII skrev:Varför denna skrävliga ton, Martin? Bättre kan du. :)

Sorry, men jag har jävligt svårt för kategoriker & messerschmitts som dessutom lider brist på ödmjukhet... :)

Hahaha... :roll:
Den som vet mest, tror minst.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2010-02-24 14:27

Ragnwald skrev:
-Martin- skrev:
KarlXII skrev:Varför denna skrävliga ton, Martin? Bättre kan du. :)

Hahaha... :roll:

Jag är också tveksam om det var särskilt roligt om man tänker efter. Rätt sorgligt egentligen att behöva hamna på den här nivån.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-02-24 15:15

Kan ingen infraglädjeförnekare (eget ord) kommentera thigpen, antingen som konstruktion eller kommentarerna från lyssningen?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-02-24 15:52

Inga kommentarer om fläkten men...

Den som har ett potent infra system med justerbar peq eller LT skulle ju kunna göra tester att justera så att systemet går till 10Hz eller att det går till 20 Hz för att sedan göra lite lyssningsjämförelser med musik som har en hel del energi vid just 20 Hz...

Hör man nån skillnad mellan 10 och 20 Hz systemen med relativt "normal" musik.

Jag kan testa det senare men har just nu inte tid eller ork.
(badrumsrenoveringar och mycket på jobbet...)

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-02-24 16:19

avr7000 skrev:Inga kommentarer om fläkten men...

Den som har ett potent infra system med justerbar peq eller LT skulle ju kunna göra tester att justera så att systemet går till 10Hz eller att det går till 20 Hz för att sedan göra lite lyssningsjämförelser med musik som har en hel del energi vid just 20 Hz...

Hör man nån skillnad mellan 10 och 20 Hz systemen med relativt "normal" musik.

Jag kan testa det senare men har just nu inte tid eller ork.
(badrumsrenoveringar och mycket på jobbet...)

Mvh

Stefan

Jag skulle gissa att på "normal musik" så hörs det endast en liten skillnad. Den musiken innehåller inte särskilt mycket av det frekvensspannet. Möjligtvis att man kan höra fördelarna av att slippa fasvridningen som filtret get upphov till, men det borde vara allt? Iofs inte omöjligt att det upplevs som positivt.
Hade varit ett intressant experiment i alla fall.

Användarvisningsbild
Rednaxela

Inläggav Rednaxela » 2010-02-24 19:55

steveo1234 skrev:
MagnusÖstberg skrev::D

Det är därför gud byggde sånna hära:

Bild

Undrar om det går att konstruera en sådan där själv, eller om man kan modda takfläkten att spela infraljud :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum