Gastones - CD-Rom med Tube-DAC.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-12-14 15:04

Har du någon last, dvs går det någon ström? Har du ingen last har du samma spänning på andra sidan motståndet.
Du ska ha ett spänningsfall som ser ut som U = R * I (R= motståndet, I = strömmen genom detsamma och U = spänningsfallet).
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2009-12-14 18:02

soundbrigade skrev:Har du någon last, dvs går det någon ström? Har du ingen last har du samma spänning på andra sidan motståndet.
Du ska ha ett spänningsfall som ser ut som U = R * I (R= motståndet, I = strömmen genom detsamma och U = spänningsfallet).

Hehe, jo naturligtvis har jag en last på ( röret ). :wink:
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
Gastone

Wohoo, funkar...

Inläggav Gastone » 2009-12-18 13:47

Nu är där ljud i burken.. :D
Kör steget på analogutgången från CD-ROMen för jag har nog friterat DACen, ska kolla mer ingående..
Fick öka B+ till ca 117V och bytte in- & utgångs kondingarna.
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-12-18 13:54

Det är ju det vi alltid sagt, papperskondingar är skit .... :wink:
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2009-12-18 20:07

soundbrigade skrev:Det är ju det vi alltid sagt, papperskondingar är skit .... :wink:

Mja, kanske det, men mina PIO kom först idag och jag har precis öppnat paketet ... :wink:
Bild
OTK betyder milspec, för de oinsatta...får se om de duger nåt till..

Bild
Så här ser steget ut idag ! Softstarten, 2 nätdelar, moddad DAC och ett 6n6p dubbeltriod !
Senast redigerad av Gastone 2010-01-09 04:33, redigerad totalt 1 gång.
/Anders

Användarvisningsbild
Gastone

Träplatta

Inläggav Gastone » 2009-12-27 10:40

Det blir för många långa trådar i lådan, inte bra!
Ska försöka få plats med en 6mm träskiva i botten och skruva korten i den istället för att få ner kabellängden...
/Anders

Användarvisningsbild
Gastone

KLAR !!!

Inläggav Gastone » 2010-01-04 21:50

Nu är den klar, och spelar fint, eller ja...buffrar fint & mjukt ska det vara.
Bild
Och så här ser det ut på insidan...
Jag vill inte ha en massa skruvskallar på ovansidan, så lösningen med plyfaskivan är given...

Bild
Signalen tappas på minus (-) sidan och fasvänds i röret...
Lägg märke till OP-ampens frånvaro...tack vare det så matas DACen bara med 5V numera, från glöden...
Senast redigerad av Gastone 2010-07-16 11:16, redigerad totalt 2 gånger.
/Anders

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-01-04 22:06

Så stilig lådan var! Grattis!

Dock är jag inte så förtjust i synliga ringtrafos, skall du inte göra en lådda te den? :-) Smaken är som baken :-)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-01-04 22:19

Fjonkalicious skrev:Så stilig lådan var! Grattis!

Dock är jag inte så förtjust i synliga ringtrafos, skall du inte göra en lådda te den? :-) Smaken är som baken :-)

Tack Fjonkan. :)
Jo, det ska inhandlas "covers" för den, men jag behöver 9st á 300:-/st, så det får vänta, eller om jag hittar nåt annat jag kan använda..
En "knob" skulle ha medföljt lådan (och förgyllda insexskruvar) i köpet, men saknades vid leverans, så sådana ska också annskaffas..
/Anders

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-01-04 22:28

Annorlunda lösning på annorlunda problem:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hichpage=2

Annars så gillar väl många rörpulare hammarlack. Fast det funkar inte riktigt med den borstade plåten kanske?

Nu vet jag! Kopparplåt :-D
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-01-04 23:44

Det var ju läckert (med undantag för trafon då).

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-01-04 23:46

soundbrigade skrev:Det var ju läckert (med undantag för trafon då).

Tack Coach, jag lovar att bättra mig... :oops:
/Anders

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-01-04 23:57

Äsch var inte sån.
Jag grubblar bara var man fixar en snygg kåpa. Fick trafar till den där Luxman-historien och gladdes åt att det följde med blanka bell-ends till trafarna. Däremot är hålen i de plåtarna lite skarpa så jag får fodra kablarna som ska ut därigenom.

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-01-05 05:15

soundbrigade skrev:Äsch var inte sån.
Jag grubblar bara var man fixar en snygg kåpa. Fick trafar till den där Luxman-historien och gladdes åt att det följde med blanka bell-ends till trafarna. Däremot är hålen i de plåtarna lite skarpa så jag får fodra kablarna som ska ut därigenom.

Borra större hål, och tryck dit en gummibussning...

Funderar på strängsprutad aluminium-profil, i fyrkant...sågas till lämplig höjd, fixa ett "lock" i Ek, och vips en snygg kåpa till fula ringkärnor. :wink:
/Anders

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2010-01-05 11:43

Gastone skrev:
soundbrigade skrev:Äsch var inte sån.

Borra större hål, och tryck dit en gummibussning...

Funderar på strängsprutad aluminium-profil, i fyrkant...sågas till lämplig höjd, fixa ett "lock" i Ek, och vips en snygg kåpa till fula ringkärnor. :wink:

runda plåtburkar kan man hitta lite varstans.

Bild

... eller så kan du leta hos någon som säljer customdelar till mc eller bil, de borde ju ha kromade olje- eller luftfilterkåpor för blygsamma penningar.

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-01-05 13:43

slockna skrev:
Gastone skrev:Funderar på strängsprutad aluminium-profil, i fyrkant...sågas till lämplig höjd, fixa ett "lock" i Ek, och vips en snygg kåpa till fula ringkärnor. :wink:

runda plåtburkar kan man hitta lite varstans.

... eller så kan du leta hos någon som säljer customdelar till mc eller bil, de borde ju ha kromade olje- eller luftfilterkåpor för blygsamma penningar.

Mjo, men jag vill inte ha runda "covers", och custom prylar är inte billigare än ett original cover, och jag vill ha alucovers, inte chrome... :wink:
/Anders

lfm

Inläggav lfm » 2010-01-22 11:21

Såg att DAC-kortet förmodligen är detsamma som jag köpte nyligen.

Och jag gjorde modden med uppgradering kondingar enligt detta:

http://www.lampizator.eu/LAMPIZATOR/LAM ... zator.html

Jag körde modden med Sanyo oscons-kondingar men inget rörsteg efter ännu.

Resultat: Helt sanslöst bra och min 20 år gamla DAC har äntligen sin ersättare.

Kommer med liten tråd när lådan är helt klar med paneler.

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-01-22 14:03

lfm skrev:Jag körde modden med Sanyo oscons-kondingar men inget rörsteg efter ännu.
Resultat: Helt sanslöst bra och min 20 år gamla DAC har äntligen sin ersättare.
Kommer med liten tråd när lådan är helt klar med paneler.

Viken skillnad blev det i ljudet då med Lukaz modd, tycker du ?
Jag har varit inne på det själv men tycker att kortet med den befintliga populationen låter bra...
/Anders

lfm

Inläggav lfm » 2010-01-22 16:37

Gastone skrev:Vilken skillnad blev det i ljudet då med Lukaz modd, tycker du ?
Jag har varit inne på det själv men tycker att kortet med den befintliga populationen låter bra...

Jag började med att följa hans råd att stryka opampen och det var liten förbättring. Den tappade nivån att bara ta ena differentialutgången upplever inte jag som problem.

Men fortfarande tyckte jag den var harsch i delar av övre registret och resten vara bara utan finess. Påtagligt irriterande ess-ljud förstärktes för vokalt bl.a. Vet inte om rörsteg efter kanske kamoflerar en del sådant med varma bitoner.

Nu skiner den med renhet i stunsig bas och ren känsla hela vägen upp. Nu vet jag inte hur kopplingskondingen påverkar, för jag kör bara någon tantal jag hade istället för PIO(som jag letar leverantör till). Kan förstå hans betyg 8(10) på diskanten så det finns nyanser till att vinna.

Den gamla DACen jag har baserad på CS8412 och CS4324 har mer värme i översta registret, men är grumligare över hela och färgar klart mer.

Blir nyfiken på den nya att även stoppa dit tantaler över wima-kondingarna som gav betyget 10 i diskanten också. Det fina med avkopplingarna är ju att de kan komplettera varandra, det måste inte vara antingen eller. Det inte ena typen kan leverera kan den andra, det räcker.

Men som sagt en PIO i audioutgången får bli första steget.

Vet inte om man kan säga att ingångssteg i förstärkare har kopplingskonding, så man kanske vågar dc-koppla istället.

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-01-23 05:51

Hmmm, nackdelen med PIO-kondingar är att det kan uppstå "klirr", bara så du vet. :wink:
Lukaz har PIO på utgången från katodföljaren. Jag provade det också men fick inget ljud alls, dock har jag mitt rör som Anodföljare och lite mindre spänning till anoden, och PIO-kondingarna byttes mot "mustard" 0,86uf/400V.
Har en DAC till...man skulle kanske labba lite med det...
/Anders

lfm

Inläggav lfm » 2010-01-23 11:10

Gastone skrev:Hmmm, nackdelen med PIO-kondingar är att det kan uppstå "klirr", bara så du vet. :wink:

Du menar klirr i kassan hos dom som har några på lager för att sälja?

Annars vet jag inte vad du menar. :wink:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-01-23 11:12

TREDJETONSDISTORTION .....Hör herrn illa?! :)

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-01-23 12:27

Refererar till ovanstående talare... :wink:

PIO, Papperskondingar är bra, vid genomslag självläker de sig (som en automatsäkring) och fungerar vidare. Med oljan tål de högre spänning MEN eftersom man inte kan sintra papperskondingar (värmebehandla dem) får du en kondensatorlinda med luft mellan varven. I värre fall pressar man ihop lindan och då får du ÄNNU MER luft. Dessa luftspalter (nu är det olja där iofs) gör att kondenstaorn mekaniskt vibrerar när det körs växelstrm genom den. Dessa vibrationer ger upphov till KLIRR!!! Alltså du påför din ljudsignal massa otrevlig och alldeles onödig distortion.
/Anders

lfm

Inläggav lfm » 2010-01-23 16:03

soundbrigade skrev:TREDJETONSDISTORTION .....Hör herrn illa?! :)

Med allt jag hört om papperkondingars överlägsna audioegenskaper så kunde jag inte ens associera dem till 'klirr' som jag förståss vet vad det är.

Har inget med PIO idag så jag har den referensen lyssningsmässigt.

Då går PIO bort helt. Varför jagar man dessa kondingar då undrar man?

Svindyrt och inför nya udda övertoner????????????

Hörde jag HYPE någonstans ekande....

lfm

Inläggav lfm » 2010-01-23 16:06

Gastone skrev:Refererar till ovanstående talare... :wink:

PIO, Papperskondingar är bra, vid genomslag självläker de sig (som en automatsäkring) och fungerar vidare. Med oljan tål de högre spänning MEN eftersom man inte kan sintra papperskondingar (värmebehandla dem) får du en kondensatorlinda med luft mellan varven. I värre fall pressar man ihop lindan och då får du ÄNNU MER luft. Dessa luftspalter (nu är det olja där iofs) gör att kondenstaorn mekaniskt vibrerar när det körs växelstrm genom den. Dessa vibrationer ger upphov till KLIRR!!! Alltså du påför din ljudsignal massa otrevlig och alldeles onödig distortion.

Så det är högspänningsteg för rör där dom har sin plats bara egentligen då?

Vi stryker det helt då.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-01-23 16:36

lfm skrev:Då går PIO bort helt. Varför jagar man dessa kondingar då undrar man?

Svindyrt och inför nya udda övertoner????????????

Hörde jag HYPE någonstans ekande....

Jo ... det är mycket sånt. :roll:

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-01-23 22:15

Kan vi stryka ytterligare en som från villfarelsens irrvägar, kommit tillbaka på rätt spår igen ... ! :wink:
/Anders

Användarvisningsbild
Gastone

Ny krets!

Inläggav Gastone » 2010-01-31 21:35

I dagsläget har buffertkretsen totalt byggts om till en motkopplad variant där jag har fått ner disten mer än 10ggr och sänker Zout till någorlunda acceptabla 2kohm och ett bättre PSRR. :D
Rk är ytterligare sänkt med 3st lysdioder också.

En balanserad variant med CCS är dock på G.
/Anders

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-02-24 06:13

Ny variant med CCS är klar:
Bild
Del låter faktiskt.se inte så dumt denna heller...
CCS är en styck IXCP 10M24 på vardera anodhalvan.
/Anders

lfm

Inläggav lfm » 2010-02-24 07:23

Gastone skrev:Ny variant med CCS är klar:
Del låter faktiskt.se inte så dumt denna heller...
CCS är en styck IXCP 10M24 på vardera anodhalvan.

Skulle du våga dig på en betygsättning ala Lukas

Low, Mid, High, Sensation med skala 1-10?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum