[Sound of Silence] Ix bygger låda. [KLAR!]

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-14 13:10

du ska ha så lite kylpasta det bara går. alla pasta leder värme sämre än metalen (alu eller koppar) och är därför mera ett nödvändigt ont.
hade man perfekt släta ytor på processor och kylare så skulle inte pastan behövas. den är bara till för att fylla igen ojämntheter så kontakt ytan maximeras.
ett gått råd är att köpa silverpastan från Arctic (ja eller nu är väl ceramic-pastan bättre har jag för mig). den har överlägset bäst värmeledningsförmåga. av den tar man sedan kanske ett lager som motsvarar ett halvt papper i tjocklek (ungefär). Till de gamla procesorerna (där chipet är framme) rekommenderas pasta av ungefär ett halvt riskorn i storlek som dras ut jämnt över hela ytan.
kom dock ihåg att ta bort allt "tuggummi"* på kylaren om det finns sådant!

* en slags kylpasta som brukar sitta fast på kylarna..

edit: faktum är att rätt val av pasta (Arctic) och korrekt applicering kan ge uppåt 4 grader lägre temperatur så det är inte oviktigt..

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-14 13:46

Kraniet har helt rätt. En kanske praktiskt metod att applicera kylpasta kan vara att använda ett gammalt kreditkort och "spackla" ut kylpastan jämt över processorns kylyta.

Vad gäller kylning: Kom ihåg att göra rent era CPU kylare regelbundet. Det var en artikel någon stans på nätet nyligen som påvisade en 10 graders sänkning efter rengöring (borttag) av damm. Vill minnas att det var en Zalmann 7000 processorkylare. Men poängen är att har man en kylare med en massa fina (tunna) kylflänsar, eller metalbitar, där damm lätt ansamlas = rengör ordentligt med jämna mellanrum.....
Best Regards
Bamsefar

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-14 14:14

ett väldigt smart datorrengöringsverktyg är att ta ett av de munstyckena man inte använder till dammsugaren och till detta tejpa fast en ca 1 cm tjock slang (tex höljet till nån kabel man har över 8) ) helt plötsligt så har man en jättefin möjlighet att suga upp damm ur datorn! :D

edit: kreditkort är förövrigt precis det jag brukar använda. kom ihåg också att rengöra ytorna innan man pplicerar pastan. aceton utan olja (OBS OBS utan olja!) funkar jättebra. annars går det ju med vilken sprit som helst som är ren och kan avdunsta.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-14 14:20

Akta er för att dammsuga i datorn!
Det uppstår lätt statiska laddningar när luften sugs genom plastslangen. Datorn kan vara ren men död när du är klar.
Edit: läsvärd länk: http://www.datordoktorn.kojv.net/dokume ... clean.html
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-14 15:10

ja det må väl vara.. det får väl var och en avgöra själv då.. jag har dock aldrig upplevt att sakerna är så känsliga.. har aldrig jordningsarmband eller anat när jag handskas med datorprylar. inget har gått sönder än, trots allt prat om att det är så känsligt..
men som sagt det där får man väl avgöra själv..

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-15 20:19

Kraniet: om du tar av dig en syntetiskt fodrad jacka eller klappar en katt innan du petar i datorn så finns det stor risk att den kan ta skada. :) Men jag håller med, är man bara lite försiktig (håller i datorns chassi med jämna mellanrum osv) så är det inga problem.

Så det är lätt att få bort den gamla pastan då? Jag har ingen aning om hur det ser ut, om den är stelnad osv (antar det).

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-15 21:02

den gamla pastan tas bort med sprit. tuggummit (om något) kan du skrapa av med ett gammalt kreditkort etc.. försök att repa ytan så lite som möjligt bara.

här är arctics egen guide..
http://www.arcticsilver.com/arctic_silv ... ctions.htm

edit: gammal pasta är inte nåt speciellt med.. tuggummit brukar ha just den egenskapen, tuggummilik.. l

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-21 18:57

En till dum fråga: Hur varm får en processor bli?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-21 19:30

Martin skrev:En till dum fråga: Hur varm får en processor bli?

man brukar väl säga att det inte bör överstiga 50 grader. 40-50 är väl helt ok.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-21 19:50

Kraniet skrev:
Martin skrev:En till dum fråga: Hur varm får en processor bli?

man brukar väl säga att det inte bör överstiga 50 grader. 40-50 är väl helt ok.
Har sökt lite på nätet och det som står om min processor är att maxtemperaturen är 90 grader. över detta så går den sö...

:) ..nä skojja bara. Just nu ligger det på melan 40-50grader. är det det minsta farligt om man skulle nå säg 57grader?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-21 21:03

det är ju en något flytande grej det där.. ökad värme ger ju om inte annat kortlivslängd. även andra artefakter som ostabilt system osv kan ju inträffa. går sönder gör dom dock inte då systemet stänger av innan dess. men att köra 57 grade påverkar nog om inte annat just livslängden. om det sen har nå reell betydelse beror väl på vilken livslängd man pratar om..

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-21 21:09

går sönder gör dom dock inte då systemet stänger av innan dess.
Hehe, då har du inte sett den här videon: :)
http://www12.tomshardware.com/images/THG_CPU_Cooling.zip
De två sista är AMD precis som min.

Men jag köper livslängdsargumentet.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-21 22:47

jo jag har sett den där videon. tror dock de har åtgärdat detta på de nyare cpuerna. de har ju inte längre kärnan i luften numera.
sen är det också en viss skillnad mellan den värmeutveckling som uppstår när ingen kylfläns finns.
men visst kan jag ha uttryckt mig lite felaktigt. det jag nog mera hade i åtanke är att systemet låser sig av för hög värme.

skitsamma kör man utan kylfläns så förtjänar man att det ryker.. 8)

Föregående

Återgå till DIY-forum