Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Lilltroll: såg du morellos definition av periodiska signaler? Jag vet inte om jag instämmer helt i den, jag tycker nog också att en avklingande signal kan vara periodisk, men känner mig ingalunda säker på terminologin.
Martin skrev:Alltså säg en oändlig serie av korta pulser i tidsdomänen är väl periodisk? Då kan man väl tänka sig att en sådan serie med för-och eftervågningar vid varje puls också är helt periodisk, även enligt "Morellos" definition?
lilltroll skrev:IngOehman skrev:Har en egen teori om varför vi inte når koncensus:
Tror inte vi är överens om själva begreppet ringning. That's all!![]()
För mig är ringning den fördröjda energiavlämning som ett resonant system (icke-aperiodiskt) uppvisar efter att det har exiterats. Själva avklingningen kan dock vara aperiodisk.
Vh, iö
Här håller jag inte med.
Om vi exiterar ett LTI system, där överföringsfunktionen är konstant under exitationsfasen, så kommer man se periodiska svar. Frekvensen för ringningen återfinns i det imaginära värdet för polplaceringen i Laplace-planet. Har vi många poler får vi en överlagring av många ringningar, med det är summan av ett antal periodiska ringningar. Sedan tillkommer en avklingningsfaktor på hela svaret med den korrelerar till det reela värdet på polplaceringen. Jag är medveten om att en AM-modulering av en signal påverkar frekvensinnehållet, men gör man ovanstående separation, så blir den kvarvarande ringningen periodisk.
lilltroll skrev:Svante skrev:Lilltroll: såg du morellos definition av periodiska signaler? Jag vet inte om jag instämmer helt i den, jag tycker nog också att en avklingande signal kan vara periodisk, men känner mig ingalunda säker på terminologin.
Avklingningen (omm LTI) kan skrivas som produkten mellan två exp. serier, på den allmänna formen e^At*e^jBt
e^jBt är periodisk.
Svante skrev:Lilltroll: såg du morellos definition av periodiska signaler? Jag vet inte om jag instämmer helt i den, jag tycker nog också att en avklingande signal kan vara periodisk, men känner mig ingalunda säker på terminologin.
Svante skrev:Smisk på dig, jag har ju sagt att du inte får hoppa sådär. Antingen frekvens eller tid har jag ju sagt!![]()
Svante skrev:Men åkejrå, om vi nu trots allt hoppar lite och gör ett spektrogram på en sinc, så blir det så här:
(Se bilden i original-postningen långt ovan)
dvs för- och efterringningen syns tydligt vid f0 för sincen (1000Hz).
Svante skrev:Javisst, där är jag nästan helt med. En CD-sinc ringer vid 22050 Hz, men inte därunder. Och CD är kanon, ifall nu någon trodde att jag menade nåt annat.
IngOehman skrev:Morello!
Läs "...som ett resonant system (icke-aperiodiskt) uppvisar efter..." så många gånger du behöver för att inse syftningen!![]()
Om du fortfarande är osäker, läs originalinlägget ett par meningar ytterligare. Sen kan du få min tillåtelse att posta en![]()
Vh, Ing. Öhman
lilltroll skrev:IngOehman skrev:Har en egen teori om varför vi inte når koncensus:
För mig är ringning den fördröjda energiavlämning som ett resonant system (icke-aperiodiskt) uppvisar efter att det har exiterats. Själva avklingningen kan dock vara aperiodisk.
Vh, iö
Här håller jag inte med.
lilltroll skrev:Om vi exiterar ett LTI system, där överföringsfunktionen är konstant under exitationsfasen, så kommer man se periodiska svar. Frekvensen för ringningen återfinns i det imaginära värdet för polplaceringen i Laplace-planet.
Har vi många poler får vi en överlagring av många ringningar, med det är summan av ett antal periodiska ringningar. Sedan tillkommer en avklingningsfaktor på hela svaret med den korrelerar till det reela värdet på polplaceringen. Jag är medveten om att en AM-modulering av en signal påverkar frekvensinnehållet, men gör man ovanstående separation, så blir den kvarvarande ringningen periodisk.
lilltroll skrev:Om vi börjar med att titta på definitioner av vedertagna engelska begrepp.
The Gibbs phenomenon is an overshoot (or "ringing") of Fourier series and other eigenfunction series occurring at simple discontinuities.
ref: http://mathworld.wolfram.com/GibbsPhenomenon.html
Summary: The Fourier Series is the representation of continuous-time, periodic signals in terms of complex exponentials. The Dirichlet conditions suggest that discontinuous signals may have a Fourier Series representation so long as there are a finite number of discontinuities. This seems counter-intuitive, however, as complex exponentials are continuous functions. It does not seem possible to exactly reconstruct a discontinuous function from a set of continuous ones. In fact, it is not. However, it can be if we relax the condition of exactly and replace it with the idea of almost everywhere. This is to say that the reconstruction is exactly the same as the original signal except at a finite number of points. These points, not necessarily suprisingly, occur at the points of discontinuities.
ref: http://cnx.rice.edu/content/m10092/latest/
Steg 1:
Är alla inblandade överens om att det ovan är korrekt?
Morello skrev:lilltroll skrev:IngOehman skrev:Har en egen teori om varför vi inte når koncensus:
Vh, iö
Här håller jag inte med.
Om vi exiterar ett LTI system, där överföringsfunktionen är konstant under exitationsfasen, så kommer man se periodiska svar. Frekvensen för ringningen återfinns i det imaginära värdet för polplaceringen i Laplace-planet. Har vi många poler får vi en överlagring av många ringningar, med det är summan av ett antal periodiska ringningar. Sedan tillkommer en avklingningsfaktor på hela svaret med den korrelerar till det reela värdet på polplaceringen. Jag är medveten om att en AM-modulering av en signal påverkar frekvensinnehållet, men gör man ovanstående separation, så blir den kvarvarande ringningen periodisk.
Å andra sidan får vi inte ett periodiskt svar om vi med impuls exciterar ett system där polernas realdel är mindre än noll.Vi får svängande termer som avklingar och polernas realdel(sigma) återfinnes, efter transformering till tidsplanet, i den avtagande funktionens exponent.
Periodiskt svar får vi om och endast om polernas realdel är exakt noll, dvs polerna ligger på imaginära axeln i s-planet.
Svante skrev:... Ja döm själva! Ringer det?
IngOehman skrev:lilltroll skrev:IngOehman skrev:Har en egen teori om varför vi inte når koncensus:
Vh, iö
Här håller jag inte med.
Det är inte fråga om att hålla med eller inte hålla med. Det är ett faktum att en ringning för mig är "den fördröjda energiavlämning som ett resonant system (icke-aperiodiskt) uppvisar efter att det har exiterats".![]()
Kontrollfråga:
Om du säger "Jag tycker att choklad är gott", kan jag inte rimligen säga: "Här håller jag inte med"! Eller hur?
Jag har ju inte ätit choklad med din mun.
lilltroll skrev:Om vi exiterar ett LTI system, där överföringsfunktionen är konstant under exitationsfasen, så kommer man se periodiska svar. Frekvensen för ringningen återfinns i det imaginära värdet för polplaceringen i Laplace-planet.
Du gör axiom av det faktum att ett periodiskt svar ÄR en ringning. Men det var ju just det vi höll på att diskutera. Då kan man inte bevisa att det är det, bara genom att påstå att det är det. Frågan är, varför anser man att en vågning behöver vara en ringning? Är en sinuston enligt din mening också en ringning?Har vi många poler får vi en överlagring av många ringningar, med det är summan av ett antal periodiska ringningar. Sedan tillkommer en avklingningsfaktor på hela svaret med den korrelerar till det reela värdet på polplaceringen. Jag är medveten om att en AM-modulering av en signal påverkar frekvensinnehållet, men gör man ovanstående separation, så blir den kvarvarande ringningen periodisk.
En ringning, liksom en vågning, är alltid periodisk (om man använder den generösa definitionen, jfr Morellos inlägg), med det betyder inte att en periodisk signal är en ringning.
Hänger du med?
En högtalare ger ifrån sig ljud, men det gör inte alla saker som låter till högtalare.![]()
Vh, iö
PS.
IngOehman skrev:Man kan för övrigt diskutera vad man menar med "exakt rekonstruktion". Tillåts limes-beräkningar tillträde i kombination med lite modifierade algoritmer blir Bibbs-phenomenon-sanningen tveksam.
lilltroll skrev:IngOehman skrev:lilltroll skrev:IngOehman skrev:Har en egen teori om varför vi inte når koncensus:
Vh, iö
Här håller jag inte med.
Det är inte fråga om att hålla med eller inte hålla med. Det är ett faktum att en ringning för mig är "den fördröjda energiavlämning som ett resonant system (icke-aperiodiskt) uppvisar efter att det har exiterats".![]()
Kontrollfråga:
Om du säger "Jag tycker att choklad är gott", kan jag inte rimligen säga: "Här håller jag inte med"! Eller hur?
Jag har ju inte ätit choklad med din mun.
Du gör axiom av det faktum att ett periodiskt svar ÄR en ringning. Men det var ju just det vi höll på att diskutera. Då kan man inte bevisa att det är det, bara genom att påstå att det är det. Frågan är, varför anser man att en vågning behöver vara en ringning? Är en sinuston enligt din mening också en ringning?Har vi många poler får vi en överlagring av många ringningar, med det är summan av ett antal periodiska ringningar. Sedan tillkommer en avklingningsfaktor på hela svaret med den korrelerar till det reela värdet på polplaceringen. Jag är medveten om att en AM-modulering av en signal påverkar frekvensinnehållet, men gör man ovanstående separation, så blir den kvarvarande ringningen periodisk.
En ringning, liksom en vågning, är alltid periodisk (om man använder den generösa definitionen, jfr Morellos inlägg), med det betyder inte att en periodisk signal är en ringning.
Hänger du med?
En högtalare ger ifrån sig ljud, men det gör inte alla saker som låter till högtalare.![]()
Vh, iö
PS.
1. Jag syftar på ditt påstående:
Själva avklingningen kan dock vara aperiodisk
lilltroll skrev:2. Jag anser inte att ett system som har alla poler på jw-axeln behöver en annan uppsättning definitioner än ett system där vi flyttar några av polerna ut från jw-axeln. Om vi har ett system i vila, med polerna på jw-axeln, som vi sedan exiterar så anser jag att resultatet är en ringning.
lilltroll skrev:Råkar vi flytta någon pol åt höger så har vi fortfarande en ringning, men systemet är inte BIBO-stabilt.
lilltroll skrev:IngOehman skrev:Man kan för övrigt diskutera vad man menar med "exakt rekonstruktion". Tillåts limes-beräkningar tillträde i kombination med lite modifierade algoritmer blir Gibbs-phenomenon-sanningen tveksam.
Antingen anser du att Bibbs-phenomen är korrekt, annars anser du att det är felaktigt. Inga mellanting.
Anser du att det är korrekt eller fel?
IngOehman skrev:Menar du att ett resonant system alltid måste ringa när det exiteras, oavsett om det exiteras med en insignal som passerat säg ett system med nollställen på alla de platser där det undersökta systemet har poler?![]()
IngOehman skrev:Svante skrev:... Ja döm själva! Ringer det?
Nej, det ringer inte, men piper gör det.![]()
IngOehman skrev:Nämenokejdå...![]()
Det ringer.
Om det måste heta så för att alla skall bli nöjda ger jag mig.
Inte för att det är rimligt, utan för att jag tror på principen att alla skall tala samma språk om de vill förstå varandra.
Min point var bara att det är en bra grej att med ord skilja på saker som är olika. Om det är allas önskan att kalla allt för ringningar så får vi väl göra så då.
Vh, iö (Demokrat???)
IngOehman skrev:Det gläder mig!![]()
Är alla de andra sakerna ringningar då?
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster