av PekkaJohansson » 2010-02-24 19:55
Oj, här har det hunnits skriva en del medan jag har filat på ett svar! Så här lyder det:
CODY,
Din mästrande stil gör det inte särskilt roligt att diskutera med dig, men bara för att jag inte ska bli svaret skyldig kommer här några exempel:
Elvis Presley - Elvis is back!
Bra utgåva: tysk RCA 1988
Dålig utgåva: amerikansk RCA 1988 (bruspumpning)
Dexy's Midnight Runners - Too-Rye-Ay
Bra utgåva: 1982
Dålig utgåva: 1996 (svår diskanthöjning)
Serge Gainsbourg
Bra utgåva: samlingen 25 ans 1958-1983, cd 1983
Mindre bra, men ändå OK utgåva: dubbel-samling 1992
Lou Reed
Bra utgåva: Transformer, tysk RCA 1982
Dålig utgåva: Walk on the wild side - Best of Lou Reed, tysk RCA ca 1990 (komprimering och kraftig eq)
Henri Mancini - Pink Panther Theme
Bra utgåva: Film Favourites, Ariola Express 1990
Dålig utgåva: BMG 1997 (diskanthöjning, vasst vid dynamiksprång)
Det ligger dessvärre i sakens natur att nästan alla de äldre, goda utgåvorna är utgångna. Jag sitter inte så till att jag kan eller hinner samla katalognummer för skivorna ovan. Mina jämförelser avser alltså originalutgåvor eller tidiga cd-utgåvor, men slutsatsen är icke desto mindre att dessa med mycket stor sannolikhet ligger närmare originalmixen.
Jag resonerar som följer:
Människans hörsel är en känslig sak som reagerar även på små förändringar som komprimeringseffekter, diskanthöjning och brustvätt - inga av dessa finns ju i verkligheten. Vi har ju som art tränat oss att lyssna i ganska många år nu och kan därmed, med goda förutsättningar och lite träning, ganska enkelt detektera saker som upplevs som onaturliga. Nästan alla ingrepp på nyare skivor upplevs just som onaturliga för att hörseln inte förväntar sig de ingrepp som görs. I rättvisans namn ska sägas att jag häromdagen hörde även en synnerligen klumpigt brustvättad Frank Sinatra-skiva från 1984.
Som jag ser det finns det inget som heter ljudförbättring. Dynamiken är som den är i verkligheten och kan bara försämras. Klang som förvrängs i inspelningsapparaturen kan bara med yttersta försiktighet korrigeras senare av den som vet exakt vad han eller hon gör. Konstnärliga ingrepp är förstås helt OK, även om även de har en gräns (som dessbättre sällan överträds), men inte de ingrepp som har blivit nästan legio när även äldre inspelningar ges ut i dag. Några av plattorna ovan hörde jag först i sin senare utgåva och kunde direkt höra den diskanthöjning som hade gjorts - det här var dessutom långt innan jag hade blivit så systematisk i min välljudsjakt som jag är i dag.
Om mitt intresse för icke dynamikkomprimerade och klangförändrade skivor gör mig till en udda fågel i dina ögon gör mig inte så mycket. Det viktiga är att jag och mina medlyssnare kan njuta maximalt av musiken. Att jag engagerar mig offentligt i frågan beror på att jag menar att det i ett längre perspektiv är viktigt att artisters och producenters arbete bevaras åt kommande generationer. Om du intresserar dig lite extra för de här sakerna kommer du att finna att det finns ganska många människor som uppskattar, jagar och är beredda att betala dyrt för de minst behandlade utgåvorna av diverse skivtitlar.
Där har du mitt svar! I gengäld får du gärna svara på frågan om du själv arbetar med masteringprocessning. Ibland får jag nämligen intrycket att du argumenterar ur någon slags försvarsställning.
Edit: jag glömde visst en delfråga! Att somliga uppskattar en nyare utgåva beror möjligen på att minskad dynamik, där sådan används, gör att svaga och starka ljud trycks samman. Det blir därmed en annan - och i samband med den vanliga nivåhöjningen dessutom vid samma volymkontrollinställning starkare - klangupplevelse vilket i förstone kan verka spännande. Samma sak gäller diskant- eller presenshöjningen. Så har jag själv reagerat någon gång på en nyutgåva, men det har nästan undantagslöst varit en befrielse att få hem, eller gå tillbaka till, en tidigare utgåva med mer dynamik och ursprunglig klang. Åter igen: undantag finns. Det fuskades en del även i cd:ns barndom.
Med vänlig hälsning
Pekka
Senast redigerad av
PekkaJohansson 2010-02-24 20:44, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop