Hur mätter man upp sitt lyssningsrum?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
henrik

Hur mätter man upp sitt lyssningsrum?

Inläggav henrik » 2004-07-04 18:27

Ja hur gör man egentligen? Den första biten har jag klarat av med hjälp av ett högteknologiskt instrument kallat meterstock. Det gick lätt bortsett ifrån att insåg att det var dags att städa...

Med måtten kan man ju räkna ut stående vågor, gjorde det på naqref.com. Då får man ju en fin tabell att titta på och fundera över.

Sen antar jag att man måste göra lite mätningar med mikrofon för att verkligen se hur det ligger till. Men vilka mätningar är lämpliga att göra? Så här rakt upp och ned utan att ha läst på något så skulle jag kunna tänka mig att ett frekvenssvep och kanske något käckt brus skulle vara bra. Men det är ju bara gissningar.

Grejen är den att jag kommer att låna ett bättre ljudkort än det jag har så mätningarna måste gå snabbt (en dag eller så). Sen har jag ju alltid i världen på mig att analysera.

//henrik
"Och elefanten slutar här!"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-04 19:11

Frekvenssvep är säkert bra. Om svepet är tillräckligt långsamt kommer man att se rumsmoderna som toppar. Vill man se dem alla kan man ställa högtalare och mikrofon i varsitt hörn. Jag har gjort ett litet svepprogram som finns att hämta på:
http://www.speech.kth.se/music/downloads/smptool/
Det heter TombStone. Det är lite pyssligt innan man begripit varför det behöver "triggas" när man gör svepen, annars tycker jag det är rätt anvöndbart.

Sen kan man mäta efterklangstid också. Jag håller på att labba med mitt TimDec-program, och jag börjar tro på resultaten det ger. Prova gärna.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2004-07-04 20:29

Svante

Funkar programet att mäta högtalarna från lyssningsplats också? tycker det är mer intressant.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-04 22:43

nl1970 skrev:Svante

Funkar programet att mäta högtalarna från lyssningsplats också? tycker det är mer intressant.

Ja, det borde funka, med båda programmen faktiskt. Men det brukar inte vara någon vacker syn, och frågan är om det är vettigt också eftersom örat har (åtminstone en viss) förmåga att sklija på direktljud och reflekterat ljud.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Hur mätter man upp sitt lyssningsrum?

Inläggav Svante » 2004-07-05 01:44

henrik skrev:Grejen är den att jag kommer att låna ett bättre ljudkort än det jag har så mätningarna måste gå snabbt (en dag eller så). Sen har jag ju alltid i världen på mig att analysera.

//henrik

Det här såg jag först nu. Det behövs inte så värst bra prylar för att mäta sånt här och i vilket fall som helst kan jag rekommendera att prova med ditt "dåliga" ljudkort först, så vet du hur saker och ting funkar. Då går det fort när det är dags att mäta med det fina kortet och du får dessutom dubbelkoll på mycket. Ofta är det dessutom bra att kunna mäta-modifiera-mäta-modifiera... etc.

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2004-07-05 14:00

Svante: Då kanske jag rent av kan använda mic-ingången på ljudkortet också? Då skulle jag kunna använda min mikrofon från Sun. Den är säkerligen inte speciellt bra men rätt snygg och kostade gissningvis en halv förmögenhet att köpa (som all annan Sun-hårdvara).

//henrik

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-05 14:56

Mikingången är ju sällan bra, men ofta kan man använda den ändå. Mikrofoner däremot kan vara så dåliga att de blir helt oanvändbara. Men samtidigt finns det billiga som är bra. Leta reda på en rundtagande elektretmikrofon så kommer du långt. Kardioidmikrofoner och dynamiska mikrofoner däremot bör du undvika i mätsammanhang.

Och vad du än har så går det alltid att "träna" på mätproceduren med dåliga prylar, så att man slipper fastna på trivialiteter när man har bråttom.

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2004-07-05 15:53

Tanken var att köpa en sådandär Panasonic kondensator mikrofonkapsel och sedan bygga en mikrofonförstärakre till den så man kan koppla in mikrofonen på "line in" istället för "mic in". Men jag prova min Sun mikrofon.

Bild

En av de snyggaste datormikrofonerna jag sett. Men jag är generellt svag för Sun-prylar, speciellt sparc och ultrasparc stationerna.

//henrik

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-05 17:53

Ja, det låter ju SUNt. :wink: Panasonic alltså. Och line in är ju alltid bättre än mic in. Jag vet inget om Sun-mikrofonen, men om du har ett datablad och det står electret och omnidirectional, så går det förmodligen ganska bra att mäta en del även med den. Det är mycket viktigare än tex frekvensomfånget (inte i sig, men sättet som det brukar anges). Har du nån länk till din sunmikrofon?

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2004-07-05 18:48

Den finns säkert som reservdel på sun.com men gissningsvis så finns det ingen data om den. Men jag prova mäta lite idag eller imorgon...

//henrik

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-01-08 14:40

Svante skrev:Ja, det låter ju SUNt. :wink: Panasonic alltså. Och line in är ju alltid bättre än mic in. Jag vet inget om Sun-mikrofonen, men om du har ett datablad och det står electret och omnidirectional, så går det förmodligen ganska bra att mäta en del även med den. Det är mycket viktigare än tex frekvensomfånget (inte i sig, men sättet som det brukar anges). Har du nån länk till din sunmikrofon?

Det är cardioider, vad jag minns. Jag tror inte vi säljer dom längre.
Dom låtert hemskt oförutsägbart, så riktverkan är nog lite konstig med
lober i alla möjliga riktningar.

Det brukar ligga högar med bortglömda mickar på jobbet...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-08 15:51

Mjahaja, kardioider är i stort sett värdelösa som mätmikrofoner.

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2005-01-24 09:16

Jag provade Svantes program i gårkväll:

Bild

Jag använde mig av min laptop, med det inbygda ljudkortet, samt en gammal sunkig datormikrofon.

//magnus

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2005-01-24 09:18

Det skall väl också tilläggas att jag dessutom hade både projektorn och x-boxen på (fläktljud från båda) som troligtvis lade grunden till en mycket mysig ljudmatta i bakgrunden.

;:)

//magnus

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-01-24 16:56

Behringer har en mick för 500 kr som går att använda för mätningar.
http://www.behringer.com/ECM8000/index.cfm?lang=ENG

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2005-01-24 18:36

Har en sådan, men hittade inte min mikrofonstärkare i gårkväll, när jag ville mäta. ;:)

/magnus

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-24 18:39

Tombstone är suveränt. Har använt det för mätningar på elektroniska filter bland annat.

Så här kand det se ut:

Bild
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-24 22:34

swede skrev:Jag provade Svantes program i gårkväll:

Bild

Jag använde mig av min laptop, med det inbygda ljudkortet, samt en gammal sunkig datormikrofon.

//magnus

Mmm, den här bilden får mig att misstänka att triggningen behöver justeras. Den lilla toppen vid dryga 25 Hz tror jag är triggsignalen. Det brusar till innan svepet drar igång och meningen med det brusljudet är att Tombstone ska fatta att svepet kommer snart. Det betyder i sin tur att triggnivån är ställd för lågt, så att mätningen startat innan svepet börjat. Nettoresultatet är att kurvan är förskjuten åt höger.

Det är lite lurigt, det medges, och jag borde nog göra nåt åt det. Tillsvidare får man justera triggnivån, och titta så att texten "triggered" dyler upp nere i vänsterhörnet samtidigt som brusljudet kommer. Eventuellt kan man också byta triggljudet till en sinus med en frekvens som man vet passerar systemet.

[/i]

Användarvisningsbild
Belle

Inläggav Belle » 2005-02-21 23:13

Hur gör jag då, placerar miken i valfritt hörn av lyssnings rummet, eller !? Och sedan dämpar de "stående vågorna"?

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2005-02-22 10:00

Varför skall man placera micken i ett hörn?

//magnus

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-02-22 10:05

swede skrev:Varför skall man placera micken i ett hörn?

Beror lite på vad man vill åstadkomma. Vill man bara identifiera de problem som finns vid en given lyssningsposition så kan man sätta miken där och mäta. Vill man däremot identifiera alla potentiella problem (med stående vågor) så sätter man lämpligen miken på ett ställe där alla resonanser har ett tryckmaxima - d v s i ett hörn. :)

Samma sak gäller för ljudalstraren.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Belle

Inläggav Belle » 2005-02-22 10:41

Tack, N.
Vilket stimuli är att föredra vid en hörm placering?

Användarvisningsbild
Belle

Inläggav Belle » 2005-02-23 19:47

Eller är det en för dum fråga att ställa?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-02-23 19:54

Samma signal som vid andra placeringar :wink:

D v s ett lagom långsamt svep.

Användarvisningsbild
Belle

Inläggav Belle » 2005-02-23 20:17

Och det är?
Samma tidsrymd (8ms)som högtalarna till lyssnings position (ca 3,5m)
Basarna placerade i varsit hörn i samma plan som lyssnings platsen.
Rum: B 7,6 H 2,4 D 3,6m

Användarvisningsbild
Belle

Inläggav Belle » 2005-02-24 01:52

- :(

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-02-24 10:05

Ett svep på kanske 20 sekunder (om man ska täcka hela det hörbara frekvensområdet är nog lagom (man vill att resonanserna ska exiteras och de gör de inte om man har för korta svep)).

Återgå till Teknikforum