Ovanligt snyggt rack, men förutsätter förstås väldigt likformiga och minimalistiska apparater för att komma till sin rätt...
En bra start är att stoppa in prylarna i ett skåp som helst är inbyggt i väggen i lyssningsrummet. En befintlig garderob fungerar förstås prima. Värmeutvecklingen klarar man medelst ventilationshål på baksidan eller genom att montera dörren så att man har någon centimeters glipa mellan dörr och karm.
Stora apparater som slutsteg bör naturligtvis inte stängas in på detta sätt, utan kan monteras t ex på korta väggskenor och konsoler några centimeter ovanför golvet för enklare städning. Har man en TV mellan högtalarna göms slutstegen perfekt bakom dumburken!
Fjärrkontrollen fixar man genom fjärrkontrollink med sändare och mottagare (finns t ex från One for all). Mottagaren anslutes via fjärrkontrolluttaget eller placeras framför IR-mottagaren på den apparat man avser fjärrstyra. Ett alternativ är förstås att ha någon slags genomsläpplig mindre ruta för IR-ljuset i skåpdörren.
Det är väldigt avkopplande att komma in i ett lyssningrum där man slipper se apparater, kablar och allsköns bråte som upprör sinnena innan man sätter på favoritplattan. Lika skönt är det att slippa titta på lyskraftiga dioder och sifferdisplayer, liksom att höra surr från CD- och DVD-drivverk när man väl börjar spela. Man minskar också mängden damm som landar på utrustningen. Det finns bara fördelar med att göra så här, menar jag. Man kan också koncentrera sig på apparaternas egenskaper och helt glömma deras utseende när man ska ut och shoppa...
Förresten, jag vill också ge ett erkännande till den vackra apparat som står framför mig fullt synlig här på skrivbordet: Sonabs receiver R 4000-2! Det finns nog några snygga saker även efter 1965 trots allt...
Med vänlig hälsning
Pekka