pi60 konstruerades av en femtonåring!

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-02-26 03:35

Om 3år blir det stor baluns i Täby, om årtalen stämmer. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-02-26 09:47

Va trevlig, dags att skriva upp sig på gästlistan redan nu för att få plats eller.. ?! :wink:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
hevi
iller

Re: pi60 konstruerades av en femtonåring!

Inläggav hevi » 2010-02-26 12:28

Callisto skrev:Jag (och några kollegor) väntar med stor spänning på att få ta del av den "nya teorin"...

Vi måste läsa väldigt olika. Vad jag kan se har han inte påstått att hans hemmaslöjdade "magnetfältsteori" är på något sätt mer korrekt än vedertagna teorier -däremot att den är enklare, mer intuitiv och ger honom stöd när han "funderar fram" möjliga lösningar...som han sedan FEMar. Resultatet är i vilket fall som helst högtalarelement med prestanda i absoluta toppskiktet (och nej, jag tänker inte dela med mig av några mätningar).

H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
monsj

Inläggav monsj » 2010-02-26 13:17

Ragnwald skrev:Om 3år blir det stor baluns i Täby, om årtalen stämmer. :)

Fråga birthday.se så får du veta :roll:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-02-26 13:18

Det blir tidigare än så, han verkar vara född den 9 april 1962.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-02-26 13:31

hevi skrev:
Callisto skrev:Jag (och några kollegor) väntar med stor spänning på att få ta del av den "nya teorin"...

Vi måste läsa väldigt olika. Vad jag kan se har han inte påstått att hans hemmaslöjdade "magnetfältsteori" är på något sätt mer korrekt än vedertagna teorier -däremot att den är enklare, mer intuitiv och ger honom stöd när han "funderar fram" möjliga lösningar...som han sedan FEMar.

Fast då är det enligt IÖs egna definition på en teori inte en teori. ;) IÖ brukar ju generöst dela med sig om just vad som utmärker en teori. Det är inte ens en ansats till en möjlig teori (aka hypotes) utan mest ett analog sätt att tänka.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2010-02-26 14:00

Naqref skrev:Fast då är det enligt IÖs egna definition på en teori inte en teori. ;)

Ah, så det handlar alltså i första hand om att reda ut en eventuell semantisk felaktighet i ett inlägg gjort för fem år sedan. Bäst han skyndar sig att svara då det enligt uppgift sitter en hel klase fysiker och väntar på svar i denna så viktiga fråga. :wink:

H

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-02-26 14:17

:lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

MP

Inläggav MP » 2010-02-26 17:21

hevi skrev:Vad jag kan se har han inte påstått att hans hemmaslöjdade "magnetfältsteori" är på något sätt mer korrekt än vedertagna teorier -däremot att den är enklare, mer intuitiv och ger honom stöd när han "funderar fram" möjliga lösningar...som han sedan FEMar. Resultatet är i vilket fall som helst högtalarelement med prestanda i absoluta toppskiktet (och nej, jag tänker inte dela med mig av några mätningar).

H

En personlig tumregel m.a.o. :wink:
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-02-26 18:14

MP skrev:
En personlig tumregel m.a.o. :wink:

Om den s.k. teorin nu är likvärdig med existerande teorier och alltså bara är en analogi så är det ingen tumregel utan bara en omformulering.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-02-26 18:23

Så många inlägg här, och ingen har kollat vad det egentligen står? :P
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2010-02-26 18:34

hevi skrev:
Naqref skrev:Fast då är det enligt IÖs egna definition på en teori inte en teori. ;)

Ah, så det handlar alltså i första hand om att reda ut en eventuell semantisk felaktighet i ett inlägg gjort för fem år sedan. Bäst han skyndar sig att svara då det enligt uppgift sitter en hel klase fysiker och väntar på svar i denna så viktiga fråga. :wink:

H

:D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-02-26 18:57

hevi skrev:

H

Jag tror det snarare handlar om att någon är snabb att lära andra definitionen på de ord som avses på ett sätt som kanske inte alltid uppfattas som speciellt ödmjukt och man då ser tillfället att använda samma mynt tillbaka.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-02-26 20:49

Naqref skrev:..mest ett analog sätt att tänka.

Visst kan man väl se en eterteori just som en teori, precis som man ser Newtons mekanik, Einsteins allmänna och kvantmekaniken som olika teorier även om de behandlar samma sak och ger samma svar vid vissa förutsättningar.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2010-02-26 20:51

Naqref skrev:Jag tror det snarare handlar om att någon är snabb att lära andra definitionen på de ord som avses på ett sätt som kanske inte alltid uppfattas som speciellt ödmjukt och man då ser tillfället att använda samma mynt tillbaka.

Men det du säger är fortfarande att det handlar om semantik , ömma tår och punkterade egon snarare än fysik? OK, jag förstår. Den som kastar första stenen...

H

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2010-02-26 21:10

Tengil skrev:
hevi skrev:

H

:D

Jo, visst var det lite underfundigt, men vad allt kokar ned till är egentligen mina reservationer angående sk "forskare". Jag har kollegor som helt utan formell utbildning "äter doktorer till frukost", och själv får jag mig ett skrovmål då och då :).

Maken till uppblåst "jag är bättre än du" inställning får man leta efter. Faktum är att de absolut skarpaste "hjärnorna" inom mitt område jag stött på har alla varit mer eller mindre helt utan utbildning (typ 4 årig teknisk, på sin höjd). Att försöka "adda" på sin PhD är bara imbicillt, för vi vet ju alla att det verkligen inte alltid är de skarpaste knivarna i lådan som väljer att dröja sig kvar i akademikerpipen...

(och ja, det står jag för.)

H

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-02-27 09:02

perstromgren skrev:Känner någon till någon annan konstruktion i den här branschen som skapats (och fått framgång) av en så ung konstruktör?

En annan tidigt blommande förmåga var John Ericsson.
Så här står det skrivet om honom:
"Vid fjorton års ålder var John Ericsson redan nivellör (läs: vid Göta kanalbygget) med självständig verksamhet."
Han gjorde alltså de mätningar av terrängen som behövdes, och såg till att nivåerna på slussar och kanaler blev som dom skulle vara. En uppgift som mycket få människor skulle klarat, på den tidens absolut största kommersiella projekt!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-02-27 09:26

hevi skrev:
Jo, visst var det lite underfundigt, men vad allt kokar ned till är egentligen mina reservationer angående sk "forskare". Jag har kollegor som helt utan formell utbildning "äter doktorer till frukost", och själv får jag mig ett skrovmål då och då :).

Maken till uppblåst "jag är bättre än du" inställning får man leta efter. Faktum är att de absolut skarpaste "hjärnorna" inom mitt område jag stött på har alla varit mer eller mindre helt utan utbildning (typ 4 årig teknisk, på sin höjd). Att försöka "adda" på sin PhD är bara imbicillt, för vi vet ju alla att det verkligen inte alltid är de skarpaste knivarna i lådan som väljer att dröja sig kvar i akademikerpipen...

H

Tycker nog att du är lite väl generaliserande här. Jag har inom forskarvärlden träffat både folk som är briljanta, mycket analytiska och öppna för nya ideer och å andra sidan person som är otroligt inskränkta och/eller okunniga. Ungefär som mänskligheten i övrigt alltså.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-02-27 11:44

Erik_AA skrev:
hevi skrev:

H

Tycker nog att du är lite väl generaliserande här. Jag har inom forskarvärlden träffat både folk som är briljanta, mycket analytiska och öppna för nya ideer och å andra sidan person som är otroligt
inskränkta och/eller okunniga. Ungefär som mänskligheten i övrigt
alltså.

Vad står det i Faktiskt överskriften, "En elakhet när den är som bäst"?
Här kommer en:
Hevi du är inte PhD?

vh
Dimitri PhD :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-02-27 11:53

dimitri skrev:Dimitri PhD :wink:

Aha, jag trodde du var MD. :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-02-27 11:57

hevi skrev:
Naqref skrev:Jag tror det snarare handlar om att någon är snabb att lära andra definitionen på de ord som avses på ett sätt som kanske inte alltid uppfattas som speciellt ödmjukt och man då ser tillfället att använda samma mynt tillbaka.

Men det du säger är fortfarande att det handlar om semantik , ömma tår och punkterade egon snarare än fysik? OK, jag förstår. Den som kastar första stenen...

H

Snyggt retoriskt grepp! :D

Men om man verkligen ska skärskåda det hela - vem kastade egentligen den första stenen? Callisto eller IÖ? De har ju gnabbats vid ett flertal tillfällen och jag kan påminna mig retorik som kanske inte var av det snällare slaget. Rena härskartekniker t o m. Det finns efter det en uppbyggd mur av misstro. Men vem började bygga denna mur kunde vara intressant för oss att veta. Vet du?

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-02-27 11:57

Naqref skrev:

Det trodde jag med fram till jag inhandlade tre nya bokstäver på nossebromarken.

Edit: trodde, inte rodde
Senast redigerad av dimitri 2010-02-27 12:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-02-27 12:05

dimitri skrev:
Naqref skrev:

Det rodde jag med fram till jag inhandlade tre nya bokstäver på nossebromarken.

MD eller M.D?

Medicine doktor eller Medical Doctor.

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-02-27 12:10

Naqref skrev:...
Men vem började bygga denna mur kunde vara intressant för oss att veta. Vet du?

Jag vill minnas att det började när hifivänner C och R från samma östgötska metropol gick skilda vägar iom att R tog till sig den sanna :wink: läran. Så tolkade jag processen då.

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-02-27 12:11

Naqref skrev:
dimitri skrev:
Naqref skrev:

Det rodde jag med fram till jag inhandlade tre nya bokstäver på nossebromarken.

MD eller M.D?

Medicine doktor eller Medical Doctor.

Jag är lika förvirrad som du

(litet ingrepp i Naqs citat)
Edit : Ändrat tillbaka
Senast redigerad av dimitri 2010-02-27 12:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-02-27 12:17

paa skrev:
perstromgren skrev:Känner någon till någon annan konstruktion i den här branschen som skapats (och fått framgång) av en så ung konstruktör?

En annan tidigt blommande förmåga var John Ericsson.
Så här står det skrivet om honom:
"Vid fjorton års ålder var John Ericsson redan nivellör (läs: vid Göta kanalbygget) med självständig verksamhet."
Han gjorde alltså de mätningar av terrängen som behövdes, och såg till att nivåerna på slussar och kanaler blev som dom skulle vara. En uppgift som mycket få människor skulle klarat, på den tidens absolut största kommersiella projekt!

Häftigt! Öhman och John Ericsson himself!

Hobbymoderering är det väl ingen som gillar, men jag gillar inte heller struntbråket som blomstrar här i tråden som jag startade i god tro.

Jag skulle vila be om stängning, tack!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2010-02-28 11:46

Erik_AA skrev:Tycker nog att du är lite väl generaliserande här. Jag har inom forskarvärlden träffat både folk som är briljanta, mycket analytiska och öppna för nya ideer och å andra sidan person som är otroligt inskränkta och/eller okunniga. Ungefär som mänskligheten i övrigt alltså.

Ja, visst fasen är jag det :D . Det du skriver var ungefär det jag menade, men som kanske inte framgick så tydligt. Upprinnelsen till mitt temporära bristande tilltro till forskarsverige var att jag precis innan jag loggade på på faktiskt hade haft en synnerligen underlig diskussion på ett annat forum (om symetrisk multiprocessorakitektur f ö) som fick mig att undra vad i helskotta man håller på med ute på högskolorna egentligen.

H

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2010-02-28 13:30

Nattlorden skrev:Personligen skulle jag tro att när Ingvar läst om gamla fysikaliska teorier så slog det honom att den dels funkade bra att visualisera - då det verkar så han föredrar att jobba - och att med lite runtknökande skulle han kunna använda det för att räkna på magnetism. Men det är en grov och okunnig gissning från min sida.

Har det aldrig slagit dig att Ingvar ofta och gärna skriver på forumet?
Jag är helt säker på att han inte behöver ett språkrör.
Jag tror det blir enklare utan språkrör - det gäller alla.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-02-28 13:41

Naqref skrev: ..... och man då ser tillfället att använda samma mynt tillbaka.

8O 8O
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-02-28 15:04

Om 2 år d v s 2012 skulle jag tro att du menar. Den nionde april, har jag för mig :) Det är väl då småmopparna får skrotas till förmån för en HD glider 8) 8)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino