Kommentarer till lyssningarna av pK

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-02-26 10:38

boom skrev: Med filter och basreflex.

Hej boom

Din mätning ser ok ut, förrutom att du får in störningar och i det här fallet är störningen vid ungefär 57 Hz. Ibland händer sånt. Då mäter man om och ser om störningen återkommer på exakt samma ställe. Återkommer samma fel tre gånger så kan man misstänka något knas med mätuppställningen där felet antingen är i mätutrustningen eller i mätobjektet. Det kan vara något som skallrar hos objektet. Det troliga är dock att någon av mätomgångarna kommer att gå utan skavank.

Impedansmätningar är oftast högohmiga (konstant ström som mätsignal) och därför känsligare för störningar. Det räcker med att röra mätobjektet eller med att hosta så syns en störning beroende på mätutrustningen.

Du har fått en något avkapad impedanstopp. Så brukar det bli om man inte kör med tillräckligt antal mätpunkter. Då är det bara att öka antalet mätpunkter runt toppen. Tänk dig att du får en mätpunkt före toppen och nästa mätpunkt efter toppen, då blir det svårare för mätsystemet att räkna fram rätt värde däremellan.

Dina frammätta impedansminimum stämmer väl överrens, både vad gäller frekvens och impedans, med vad det skall vara i pK.

För att få hela bilden klar för sig så kan det vara läge att mäta impedansen från ungefär 5 Hz till 200 Hz så att båda impedanstopparna kommer med och där tillräckligt många mätpunkter används så att inga av topparna blir kapade. Då kommer hela avstämningen att synas, där även förhållandet mellan båda impedanstopparna kommer att synas. Förhållandet mellan båda impedanstopparna ingår också i avstämningen i en basreflexkonstruktion.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-02-26 12:34

Flint skrev:petersteindl
Jag antyder ingenting om din affärsverksamhet som jag inte vet något om annat än att förklaringen till varför du sålde ett antal baselement som diy har saknats.
Den saknas inte. Varför påstår du det?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-26 12:35

MagnusÖstberg skrev:
Jag antyder ingenting om din affärsverksamhet som jag inte vet något om annat än att förklaringen till varför du sålde ett antal baselement som diy har saknats.

Jag har frågat två gånger tidigare utan att få svar eller ens en länk.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2010-02-26 14:19

Flint skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Jag har frågat två gånger tidigare utan att få svar eller ens en länk.

Om man inte själv hittar eller blir visad informationen betyder på intet sätt att den saknas. Kan något av följande vara ett svar:

Först i tråden om pK:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=32604

Naqref skrev:Detta är ett projekt där elementen är framtagna av Peter Steindl för att användas i hans Ägghögtalare men p g a att det hag gjorts justeringar i slutskedet så kan dessa +100 par element inte användas om man ska ha en kontinuitet i tillverkningen. Elementen är kvalitetskontrollerade och är inga bortsorterade element.

Eller kanske från samma tråd:
Naqref skrev:Elementen som finns tillgängliga i en begränsad upplaga (åtminstone basarna) var tänkta att användas i den första serien av ägg (Bremen HD-12) som tillverkades. Nu blir det inte så för att mindre justeringar gjordes på basarna (och diskanterna blev helt annorlunda även om utseendet är snarlikt) och då behövs ett annat filter för att anpassa dessa maximalt. Eftersom vi önskar att alla ägg ska vara identiska så kan dessa tidiga element inte användas längre.

Densen

Inläggav Densen » 2010-02-27 09:47

Ett tecken på pK's förträfflighet.

Hade besök igår av en dam, som vanligtvis vägrar att lyssna på, eller prata om HiFi. Olika är ju människors intressen. Men hur det än föll sig så hamnade hon i sweetspot av allt att döma. Jag demade med ett par låtar, och fick följande kommentarer; "vad bra det låter!", "var kommer ljudet ifrån, det låter som om det kommer ifrån mitten". slut citat. Ytterliggare en fråga handlade om, vad det kostar, så det var tur att jag inte har ett engagemang där, vilket hade kunnat gått hårt åt plånboken. Nyfrälst m.a.o. Så med det i åtanke kan man ju också tycka att det är synd att folk gemen, oftast får hålla tillgodo med mindre bra ljudande anläggningar.

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-02-27 12:46

Densen skrev:Ett tecken på pK's förträfflighet.

Hade besök igår av en dam, som vanligtvis vägrar att lyssna på, eller prata om HiFi. Olika är ju människors intressen. Men hur det än föll sig så hamnade hon i sweetspot av allt att döma. Jag demade med ett par låtar, och fick följande kommentarer; "vad bra det låter!", "var kommer ljudet ifrån, det låter som om det kommer ifrån mitten". slut citat. Ytterliggare en fråga handlade om, vad det kostar, så det var tur att jag inte har ett engagemang där, vilket hade kunnat gått hårt åt plånboken. Nyfrälst m.a.o. Så med det i åtanke kan man ju också tycka att det är synd att folk gemen, oftast får hålla tillgodo med mindre bra ljudande anläggningar.

Vr det pK MK1?

Densen

Inläggav Densen » 2010-02-27 13:04

Det förståss, nej, pK a'la Densen. :oops:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-02-27 13:40

Nu har jag gjort lite simuleringar och kommit fram till den enklaste modden för de med både Vifa och SS-diskanter.

Knipsa bort den 1.0uF kondensator som sitter parallellt med 3.3uF.

I basfiltret sitter där en kondensator på 12uF (gul polyester). Sätt en kondensator på 5.6uF parallellt med denna.

Bild
Så ähr ser tonkurvan ut före.

Bild
Och efter. Det ger en sänkning med nivån på ca 1dB vid 2-3kHz och 2dB @ 4kHz.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2010-02-27 14:01

Hmm, sitter det inte en 2.2 uF para på SS-varianten?
Bild
"Lyrics is just a waste of time between Solos."

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-02-27 14:18

Så var det! Oavsett så ska det slutgiltigen bli 3.3uF kvar. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-02-27 15:34

Hur blir impedanskurvan med de ändringarna?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-02-27 16:10

Jag tror diskanten får högre impedans medans mid/woofern får lägre impedans över 2 kHz. Summan bör nog vara så att impedansen över 3 kHz kanske blir högre, men något lägre vid delningsfrekvensen och strax under.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-02-27 16:17

Det intressanta är att fasintegrationen ser lite bättre ut i delningen fast det är små skillnader, men ibland är det de små skillnaderna som fäller avgörandet.

MvH
Peter

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-02-27 17:27

Jaha då var det dax för modifiering nummer 7

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-02-27 18:53

petersteindl skrev:Det intressanta är att fasintegrationen ser lite bättre ut i delningen fast det är små skillnader, men ibland är det de små skillnaderna som fäller avgörandet.

MvH
Peter
Borde ge lite bättre distsiffror med
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-02-27 19:08

Kör nu en Naq mod och en R1T mod och naq moden ger mera bas så lite mat sen får man ta itu med den andra.

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-02-27 19:14

boom skrev:Kör nu en Naq mod och en R1T mod och naq moden ger mera bas så lite mat sen får man ta itu med den andra.

Vilket av mina filter kör du med?

Mvh Åke

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-02-27 19:31

boom skrev:Kör nu en Naq mod och en R1T mod och naq moden ger mera bas så lite mat sen får man ta itu med den andra.

Naqref's mätning ger ingen skillnad under ca 1300 Hz. Möjligen lyssnar du på en lite högre nivå som kompensation för att nivån är lägre vid lite högre frekvenser, där örats känslighet är som högst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-02-27 19:51

RogerGustavsson skrev:

Naqref's mätning ger ingen skillnad under ca 1300 Hz. Möjligen lyssnar du på en lite högre nivå som kompensation för att nivån är lägre vid lite högre frekvenser, där örats känslighet är som högst.

Vid 1 kHz så ligger Naqs nya filter 0,8 dB högre än det tidigare filtret vad jag kan se. Det blir nog så med ökad kondensator i filtret till basen.

MvH
Peter

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-02-27 20:04

R1T skrev:

Mvh Åke

den med spole 0.5mh diskant

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-02-27 20:23

boom skrev:
R1T skrev:

Mvh Åke

Ok! Jag antar att du har 0.82mH 0.22 Ohm spole till basen.
Med andra ord filter 6.5
Borde bli en något mörkare klang och något mer bas.

Mvh Åke

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2010-02-27 20:46

Vad händer om man bara tar bort 2,2 uF? Mina filter sitter limmade så det är lite svårt att komma åt.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-02-27 21:21

R1T skrev:
boom skrev:
R1T skrev:

Mvh Åke

Ok! Jag antar att du har 0.82mH 0.22 Ohm spole till basen.
Med andra ord filter 6.5
Borde bli en något mörkare klang och något mer bas.

Mvh Åke

Nu har jag lyssnat i genom La Roux för hundrade gången och det blir lite bättre bas mellanregister lite öppnare diskant .

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2010-02-27 22:44

boom skrev:Nu har jag lyssnat i genom La Roux för hundrade gången och det blir lite bättre bas mellanregister lite öppnare diskant .

Med vilket av de två du jämför har du bättre?
Tone Distribution

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-02-27 22:47

Rundberg skrev:
boom skrev:Nu har jag lyssnat i genom La Roux för hundrade gången och det blir lite bättre bas mellanregister lite öppnare diskant .

Med vilket av de två du jämför har du bättre?

naqs senaste filter modifiering som igentligen bara är en uppdate på orginal filtret.

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-02-27 23:46

Så här kommer nog mitt slutgiltiga filter att se ut.
Kommer antagligen att sänka R2 till 3.9 Ohm.

Skall man bygga det här filtret så måste man ha lågt motstånd i basspolen annars så fungerar det inte som tänkt.

Blev ganska likt Naqref:s nya filter, det som skiljer mest är i övre basen, nedre mellan. Har även lite lägre nivå vid ca 1200Hz efter som jag inte har någon möjlighet att sätta upp någon stor dämptavla bakom högtalarna, har endast grövre gardiner bakom.

Graferna är baserade på mina mätningar, min är svart.
7ms avstånd 50cm on-axis,och närfältsmätning på bas och rör
Bild
Bild

Mvh Åke

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2010-02-28 00:02

Grymt!

Tack Naqref, skall testas snarast :D

Naqref skrev:Nu har jag gjort lite simuleringar och kommit fram till den enklaste modden för de med både Vifa och SS-diskanter.

Knipsa bort den 1.0uF kondensator som sitter parallellt med 3.3uF.

I basfiltret sitter där en kondensator på 12uF (gul polyester). Sätt en kondensator på 5.6uF parallellt med denna.

Så ähr ser tonkurvan ut före.

Och efter. Det ger en sänkning med nivån på ca 1dB vid 2-3kHz och 2dB @ 4kHz.

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2010-02-28 13:12

Jag och min bror tänkte bygga oss dämppaneler (~600x800)mm att ha bakom högtalarna. Funkar det med (relativt hårda) markskivor 50 mm tjocka? Gissar att de dämpar mer och kanske vid fel frekvens...
De vanliga isoleringskivorna fanns bara i enorma förpackningar på Bauhaus. Kan handla på annat ställe iofs.
"Lyrics is just a waste of time between Solos."

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2010-02-28 14:37

Har lyssnat ett par timmar nu med det nya filtret och nu känns det mer harmoniskt. Lite subjektivt, tidigare upplevdes 50% sv musiken som jobbig att lyssna på men det har minskat betydligt. Hade detta filtret varit det första hade jag nog inte hängt i denna tråden så mycket :) Det får ligga utanför ett tag till (Stenull kliar!) innan jag stoppar i det för gott, ifall det dyker upp nåt mer förslag här som kan testas. Kanske ytterligare lite mer dämpning :oops:

Bra jobbat Naqref! :D

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-02-28 15:53

hobbes skrev:Har lyssnat ett par timmar nu med det nya filtret och nu känns det mer harmoniskt. Lite subjektivt, tidigare upplevdes 50% sv musiken som jobbig att lyssna på men det har minskat betydligt. Hade detta filtret varit det första hade jag nog inte hängt i denna tråden så mycket :) Det får ligga utanför ett tag till (Stenull kliar!) innan jag stoppar i det för gott, ifall det dyker upp nåt mer förslag här som kan testas. Kanske ytterligare lite mer dämpning :oops:

Bra jobbat Naqref! :D

testa får ull jag har nu stoppat in en bit av det så ser ni något rakat får på Gotland så vet ni var det är.
Ännu bättre bas och mellan.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum