Mätresultat mellan en oinspelad högtalare och en inspelad!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Mätresultat mellan en oinspelad högtalare och en inspelad!

Inläggav matså » 2005-02-21 15:02

Nej jag har inte blivit Lts:are eller tillber mätguden. Men jag undrar hur mycket skiljer sig mätresultatet mellan en helt oinspelad högtalare oc h en inspelad?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-21 15:07

Hejsan,

HFLS-1 gjorde vi frekvensmätningar på. Oinspelad och inspelad. Differans på nästan 2 dB för diskanten efter ca 80 timmars spelande.

Jag gjorde själv simpla men repeterbara försök med Scan Speak's (då) nya åttatummare (22T nånting). Mätte T&S-parametrarna och fick stora skillnader på de mekaniska ditona. Upp till 40%'s skillnad från 0 till 95 timmar. Bland annat Vas ändrade sig rejält vilket ju direkt kopplas till att baselement sällan låter eller mäter rätt i en basreflexlåda från början.

Varför frågar du?
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-02-21 15:11

Inte för något särskilt, bara nyfiken. Du förstår jag vaknade klockan tre inatt med denna fråga och jag var helt tvungen att få svar. Jag bugar o tackar.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-02-21 17:43

Mats

Bra fråga. Det är bara att erkänna: Du börjar bli lite mer LTSare för var dag som går. :wink:

Feel the force, join the dark side. 8)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-02-21 21:02

Sanny_X skrev:Mats

Bra fråga. Det är bara att erkänna: Du börjar bli lite mer LTSare för var dag som går. :wink:

Nej helt omöjligt, för skall man vara en LTS:are så måste man vara mycket duktig i formellära i mätkunskap, man måste ha ekkkabel. Jag har nollkoll i formellära och mätkunskap är jag totalt rudis. Kabel? Sword!! Vilket säger det mesta :D 8)

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-02-21 23:22

Nej helt omöjligt, för skall man vara en LTS:are så måste man vara mycket duktig i formellära i mätkunskap, man måste ha ekkkabel.

:lol:

Användarvisningsbild
mikke_musik

Re: Mätresultat mellan en oinspelad högtalare och en inspela

Inläggav mikke_musik » 2005-02-22 00:24

mats skrev:Men jag undrar hur mycket skiljer sig mätresultatet mellan en helt oinspelad högtalare oc h en inspelad?

Har för mig att Hifi+ (eller var det Hifi News?) mätte en B&W högtalare före och efter inspelning och att det var noll (mätbar) skillnad. Skall se om jag fortfarande har tidningen kvar...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-02-22 08:08

mikke - då hade väl B&W spelat in den i smyg först, helt enkelt ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-22 08:11

mats skrev:
Sanny_X skrev:Feel the force, join the dark side. 8)

Nej helt omöjligt, för skall man vara en LTS:are så måste man vara mycket duktig i formellära i mätkunskap, man måste ha ekkkabel. Jag har nollkoll i formellära och mätkunskap är jag totalt rudis. Kabel? Sword!! Vilket säger det mesta :D 8)

:? :lol: :lol: :lol: :lol:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-02-22 09:36

testhögtalare går väll runt mellan olika tidningar / mässor och butiksskyltex. Så dom kan vara väldigt välinspelade.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-22 13:59

mats skrev:
Sanny_X skrev:Mats

Nej helt omöjligt, för skall man vara en LTS:are så måste man vara mycket duktig i formellära i mätkunskap...

Vad är det för en dåre som itutat dig detta??? Ingen LTS-medlem i varje fall...
Skärpning Mats! Koppla på hjärnan. :wink:

Om du vill veta något om LTS, så fråga inte dom som har nollkoll. Fråga någon medlem istället. Ett tips i alla välmening.

...man måste ha ekkkabel. Jag har nollkoll i formellära och mätkunskap är jag totalt rudis. Kabel? Sword!! Vilket säger det mesta :D 8)

???
Det finns massor av LTS-medlemmar som har andra kablar än EKK. Varifrån kommer dessa dumheter?

Sword är i själva verket en Litz-kabel (om det är Supra Sword du menar) och en sådan har till och med tagits fram (av Nagref) specifikt till LTS!

LTS-kabeln vad dock lite speciell på grund av sin inre flätning (eller rättare sagt tvinning), som gav den en exceptionellt låg karakteristisk impedans, således att den faktiskt var utmärkt anpassad till högtalaren, till skillnad från normala mera missanpassade kablar.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-22 16:01

Ingvar: vad har du för erfaranheter i detta område. Jag har hört att dina högtalare behöver ca 20 timmars inspelning - stämmer det? Har du mätat på oinspelade element och inspelade element? Vilka skillnader? Hur stora? Vilka parametrar?
vänligen
// Pär Engelholm

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-22 16:13

Vad är det för en dåre som itutat dig detta??? Ingen LTS-medlem i varje fall...

Oj, här konfirmeras ju en del fördomar... (Läser: Denna dåre är inte LTS-medlem) :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-22 17:05

Ja, Hotspur, det är rätt självklart att den dåre som hävt ur sig all den rapporterade rappakaljan inte är LTS-medlem.

ALLA medlemmar i LTS vet ju att påståendena är dumheter.

Att sprida lögner är dåraktiskt, när det är uppenbart för alla icke-dårar att de kommer att avslöjas.

Vad är konstigt/svårt att begripa med detta?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-22 17:19

EngelholmAudio skrev:Ingvar: vad har du för erfaranheter i detta område. Jag har hört att dina högtalare behöver ca 20 timmars inspelning - stämmer det? Har du mätat på oinspelade element och inspelade element? Vilka skillnader? Hur stora? Vilka parametrar?

Jag brukar snarare ange 40-timmar, men det är svårt att ange exakt. De stora inspelnings-/bränningseffekterna sker de allra första timmarna.

Hur stora hörbara effekter det handlar om skiljer sig ganska mycket mellan olika modeller, men jag har aldirg stött på några diskanter som ändrar sig i nivå så mycket som de du tydligen erfarit, men distorsionen kan påverkas ganska mycket. I basregistret ändrar det sig ganska mycket ofta däremot, kanske inte flera dB, men det kan ändå låta som mer än så! Därutöver tillkommer det faktum att vissa modeller, till följd av deras kapacitet är mycket svårare att spela in.

De kan rent tekniskt ha ungefär samma tidskonstanter förutsatt samma proportionella signalexponering, men att exponera dem tillräckligt kraftigt är svårt, eftersom det blir så högt! Då kan det ta flera hundra timmar innan allt verkligen har satt sig som det skall.

Detta sistnämnda gäller primärt Ino Audios större sidosystem. Jag brukar därför råda alla att spela på dem under de första 50-100 timmarna utan HP-filter vid 80 Hz.

Vh, Ing. Öhman

PS. Det är absolut förbjudet att använda "inbränningssignaler" vid inspelning av Ino Audios högtalare. De som konstruerat inbränningssignalerna saknar helt visst alla kunskaper om vilka fenomen som behöver motioneras, och på vad sätt. Risken att man bara skadar högtalarna är uppenbar.

Använd musik, och ingenting annat. Spela både stark och svagt, och låt högtlaren vila emellan.

Sätt INTE på reklamradio starkt när ni går hemifrån på morgonen.

Spela dynamisk, akustisk musik, eller välproducerad pop (bredbandig och dynamisk). Men varva mellan olika stycken och spela olika starkt, och glöm inte att högtalaren bör få vila långa perioder också under inspelningen.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-22 17:29

IngOehman skrev:
EngelholmAudio skrev:Ingvar: vad har du för erfaranheter i detta område. Jag har hört att dina högtalare behöver ca 20 timmars inspelning - stämmer det? Har du mätat på oinspelade element och inspelade element? Vilka skillnader? Hur stora? Vilka parametrar?

Jag brukar snarare ange 40-timmar, men det är svårt att ange exakt. De stora inspelnings-/bränningseffekterna sker de allra första timmarna.

Hur stora hörbara effekter det handlar om skiljer sig ganska mycket mellan olika modeller, men jag har aldirg stött på några diskanter som ändrar sig i nivå så mycket som de du tydligen erfarit, men distorsionen kan påverkas ganska mycket. I basregistret ändrar det sig ganska mycket ofta däremot, kanske inte flera dB, men det kan ändå låta som mer än så! Därutöver tillkommer det faktum att vissa modeller, till följd av deras kapacitet är mycket svårare att spela in.

De kan rent tekniskt ha ungefär samma tidskonstanter förutsatt samma proportionella signalexponering, men att exponera dem tillräckligt kraftigt är svårt, eftersom det blir så högt! Då kan det ta flera hundra timmar innan allt verkligen har satt sig som det skall.

Detta sistnämnda gäller primärt Ino Audios större sidosystem. Jag brukar därför råda alla att spela på dem under de första 50-100 timmarna utan HP-filter vid 80 Hz.
Vh, Ing. Öhman
Ok! Då är vi i vissa avseende samstämmiga i andra inte.

Ang HFLS-1-diskanten var det rätt markant skillnad. I efterhand ångrar jag att inte fler mätningar gjordes, bland annat vore det intressant om den totala energin är hyfsat lika men att spridningen ändrats (som resultat av uppmjukning). Dist skulle ju självklart också mätats.

Jag kan förstå ditt "problem" med sidosystem som kräver lång tid för att bli inspelade. Är man pragmastiskt lagd låter man elementen spela i friluft och således kortsluta sig själva, akustiskt. Funkar för öppna element och för låga frekvenser.

Vidare skriver du att basregistret inte ändrar sig så många dB men att det iaf kan upplevas som så.
Min tolkning av detta fenomen, som jag själv upplever, är att det inte är så många dB men att det är avstämningen i bas(reflex)lådan som till slut "sitter".
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-22 17:29

Och folk undrar varför jag sålde min inbränningscd PAD Enhancer ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-02-22 17:37

IÖ:
Är dina erfarenheter att högtalarna ändrar sig mekaniskt och inget annat efter motioneringen? Eller påverkas filterets komponenter också?

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-02-22 17:49

IngOehman skrev:PS. Det är absolut förbjudet att använda "inbränningssignaler" vid inspelning av Ino Audios högtalare. De som konstruerat inbränningssignalerna saknar helt visst alla kunskaper om vilka fenomen som behöver motioneras, och på vad sätt. Risken att man bara skadar högtalarna är uppenbar.

Använd musik, och ingenting annat. Spela både stark och svagt, och låt högtlaren vila emellan.

Sätt INTE på reklamradio starkt när ni går hemifrån på morgonen.

Vad är det för skillnad på reklamradio kontra reklamfri radio?

Spela dynamisk, akustisk musik, eller välproducerad pop (bredbandig och dynamisk). Men varva mellan olika stycken och spela olika starkt, och glöm inte att högtalaren bör få vila långa perioder också under inspelningen.

Det fungerar alldeles utmärkt med vanligt hederligt rött brus.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-22 17:51

Robert skrev:Vad är det för skillnad på reklamradio kontra reklamfri radio?
Kan tänka mig att när väl reklamen bryter in är den så pass mycket (signal)starkare att man riskerar elementen.

Sen låter högtalarna sämre efter att kommersiella budskap har gått genom dom. Därför PAD's (kommersiella jippo) inte funkar medan ultra-icke-kommersiella P1 ger ett tvättäkta high end ljud.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-02-22 17:55

IngOehman skrev:Vad är det för en dåre som itutat dig detta??? Ingen LTS-medlem i varje fall...
Skärpning Mats! Koppla på hjärnan. :wink:

Den som varder utan synd må kasta första stenen... 8)

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-02-22 17:58

EngelholmAudio skrev:
Robert skrev:Vad är det för skillnad på reklamradio kontra reklamfri radio?
Kan tänka mig att när väl reklamen bryter in är den så pass mycket (signal)starkare att man riskerar elementen.

Inte Öhmans burkar väl? :)

Sen låter högtalarna sämre efter att kommersiella budskap har gått genom dom. Därför PAD's (kommersiella jippo) inte funkar medan ultra-icke-kommersiella P1 ger ett tvättäkta high end ljud.

Aha! DÅ fattar jag! :D

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-02-22 18:04

IÖ min hjärna är alltid påkopplad, jag är ju Gud :D

Nej så du menar att en snubbe som har dyra hificoola saker får lov att vara medlem hos Lts?

Jag har haft en känsla av att om du får reda på att en medlen inte har Ekk så skulle du håna honom/henne. Men jag förstår nu att så inte är fallet, som tur är. Jag ber om ursäkt att jag har tänkt så

Men jag har alltid trott att man måste kunna lite formellära. För många inlägg som Lts gör så är det mycket snack om konstiga formler och osv som tillexempel, Morello, Svante, Hotspur (framförallt han :D ) och då tänkte jag, vaaao för att vara med där måste man kunna mycket formelmatte och ha en IQ på minst 120

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-02-22 18:10

Mats> Nu har du nått botten, dax att vända uppåt? 8O
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-02-22 18:15

Rydberg skrev:Mats> Nu har du nått botten, dax att vända uppåt? 8O

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Du är för rolig, läs ordentligt istället. Och jag tänker bli tyst för att du säger det :twisted:
Senast redigerad av matså 2005-02-22 18:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-02-22 18:16

Bamsefar skrev:Och folk undrar varför jag sålde min inbränningscd PAD Enhancer ;)

"Människor kan delas in i två grupper, en som går före och uträttar något och en som kommer efter och kritiserar"

Bamsefar,

Din tagline är obetalbar! :)

Fast vid närmare eftertanke verkar det finnas en tredje grupp; - de som BÅDE går före och uträttar något OCH som samtidigt kommer efter och kritiserar andra... :)

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2005-02-22 18:24

Robert skrev:Fast vid närmare eftertanke verkar det finnas en tredje grupp; - de som BÅDE går före och uträttar något OCH som samtidigt kommer efter och kritiserar andra... :)

Jag kan nog tänka mig väldigt många fler. Till slut blir det så många grupper att jag kommer på att det är ganska meningslöst att dela in människor sådär... :wink:

Fast lite rolig är den ändå, Bamsefar! :P

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-02-22 18:33

niklas skrev:Jag kan nog tänka mig väldigt många fler. Till slut blir det så många grupper att jag kommer på att det är ganska meningslöst att dela in människor sådär... :wink:

Vem har sagt att det måste vara meningsfullt? :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-22 18:57

Harryup skrev:IÖ:
Är dina erfarenheter att högtalarna ändrar sig mekaniskt och inget annat efter motioneringen? Eller påverkas filterets komponenter också?

Nja, väsentliga ändringar i filterkomponentena, det är nog mest metafysik, men mikroskopiska förändringar kan faktiskt ske.

De som upplever stora - klart hörbara skillnader mellan oinspelade och inspelade filterkomponenter hör nog effekter av Belt-tejp, shaktistenar och By-bees också. Fast förstås inte i blindtest... :wink:

I övrigt är förändringarna faktiskt inte bara strikt mekaniska, även om det kan vara svårt att dra gränsen för vilka egenskaper som skall definieras som mekaniska. Är de termiska, hydrauliska och aerodynamiska vetenskaperna att sortera under det mekaniska?

Isåfall är i princip alla förändringar som sker mekaniska.

Svaret på vad som är felet med reklamradio (jag trodde alla redan visste detta) är att alla reklamradiostationer sänder ljud som är EXTREMT hårt komprimerat. Både under de ordinarie programmen och under reklaminslag. Dynamiken är inte sällan mindre än 2 dB.

Det är i princip lika illa som att köra in högtalarna med en brussignal.

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-02-22 19:06

Och, det viktigaste är att jag är galen o knäpp. Det är min största dröm att vara det.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi