Moderator: Redaktörer
Johan_Lindroos skrev:Om du tror att det går att räkna på sånt här liknande gymnasiefysiken med enkla formler så har du fel. Se Ingvar svar som en rimlig bedömning bara, så gör jag det i alla fall.
Nattlorden skrev:Måste man ens det? Är det inte bara att peta dit en accelerometer på ramen och mäta?
Johan_Lindroos skrev:Callisto skrev:Johan_Lindroos skrev:Callisto skrev:Kan du redovisa din uträkning på hur du fick fram 100 kg.
Jag tar mig friheten att svara.
Gissningsvis är det inte det viktiga om det är 100 kg, 110 kg, eller 1000 kg. Det är istället kvoten mellan "mothållsmassa" och membranmassa som är det intressanta. Om membranet har tillräckligt stort spjärn mot en annan masströghet så spelar det i praktiken ingen roll om den skulle vara ännu större. Men det är inte bara att tänka att en massa runt ramen räcker, den yta varpå membranet är spänt behöver vara mycket styv också, således att den inte flexar, för annars uppnås inte det större tröghetsmomentet lokalt över membranet. Det är mer komplicerat än man skulle kunna tro.
På ett ungefär.
Du får gärna förklara varför du vill ha Ingvars "uträkning" redovisad. Jag begriper dig inte. Jag vill poängtera att det finns inga enkla formler för sådant här, utan jag bedömer det som att Ingvar svar är baserat på lång erfarnhet om vad som kan tänkas vara rimlig massökning.
Är det något fel i att få veta hur Ingvar räknat fram att det motsvarar ca 100 kg???
Jag frågar inte efter det du svarar på.
Om du tror att det går att räkna på sånt här liknande gymnasiefysiken med enkla formler så har du fel. Se Ingvar svar som en rimlig bedömning bara, så gör jag det i alla fall.
Kläm fram med vad det är som verkar störa dig istället.
Callisto skrev:Nattlorden, ingen fara, delning vid 270 Hz så de väger inte för lite![]()
Callisto skrev:Nattlorden, ingen fara, delning vid 270 Hz så de väger inte för lite![]()
hevi skrev:Callisto skrev:Nattlorden, ingen fara, delning vid 270 Hz så de väger inte för lite![]()
<retorisk fråga>
Kan du redovisa din uträkning på hur du fick fram att de inte väger för lite?
</retorisk fråga>
![]()
H
Naqref skrev:Johan_Lindroos skrev:Om du tror att det går att räkna på sånt här liknande gymnasiefysiken med enkla formler så har du fel. Se Ingvar svar som en rimlig bedömning bara, så gör jag det i alla fall.
Klart man kan använda enkla formler för att få en ungefärlig koll på om det stämmer.
För att veta exakt behövs betydligt noggrannare analyser men då måste man ju veta exakt hur högtalaren är beskaffad och här diskuterar vi mer "normala" elektrostater utan att diskutera specifika högtalare och då går det ju ändå inte använde de mer noggranna modellerna.
IngOehman skrev:Med reservation för att retorisk fråga brukar betyda "en fråga som alla
redan vet svaret på", det vill säga nog något annat än vad jag tror att du
menade (en fråga ställd för att peka på retoriken i den redan tidigare ställ-
da frågan?) så är ditt inlägg träffsäkert!
.
IngOehman skrev:Skillnaden är inte så stor som jag tror (får intrycket) att du tror. För din
elektrostats membran är väl inte tio eller tiotals kvadratmeter stor väl?
Under sisådär 200 Hz börjar medsvängande massan bli frekvensobero-
ende om membranet är i storleksordningen 50 cm i diameter, 45*45 cm
eller 30*100 cm.
Vh, iö
- - - - -
PS. Oavsett allt detta så tror jag att BB gjort några mycket intressanta
experiment med att "hålla i" panelhögtalare lite bättre än vad som van-
ligen sker.
Bill50x skrev:steveo1234 skrev:subjektivisten skrev:Zzombie skrev:Nu har elektrostater efterklang också...äter ni roliga piller eller nått?
Många av dom jag hört verkar ha en tilllagd "luftighet".
Det är nog den där luftigheten som jag upplever som "rent ljud". Kanske.
Någon som vet varför elektrostater låter sådär "luftigt"?
Är det inte konhögtalare som låter kompakt? Men eftersom sådana är normen och också används till elektrifierad musik så är man mest van vid det ljudet.
Många förväxlar luftigt med diskant, själv tror jag att kombinationen av ljus klang och lite mjukare ljud (brist på transienter eller låg dist?) ger en upplevd luftighet.
Jag gillar ofta elektrostater men trots det är det lite som att släppa luften ur en ballong när man lyssnar på dom. Stort, rent, vackert - men det händer inget.
/ B
Isidor skrev:Symmetriskt drivna elektrostater och "magnetostater" (som jag här använder som samlingsbeteckning för band, kvasiband, elektromagnetiskt drivna stora membran etc) producerar generellt sett mycket låg THD upp till rimliga ljudtrycksnivåer (ca 80-90 dB / 1 m). Som extremt lågdistande exempel kan nämnas Quad ESL 63 och Apogee Duetta som ligger omkring 0.03-0.05 % vid 85 dB @ 1 m / 1 kHz. Minst en tiopotens lägre än konventionella element alltså. Det finns naturligtvis sämre konstruktioner också, men den underliggande fysiken medför att god linjäritet nästan är självskriven, om man inte gör något riktigt dumt förstås. Korta band uppvisar sällan lika låg distorsion som långa, men är vanligen ändå betydligt bättre än dynamiska element.
En helt annan sak är att både elektrostater och "magnetostater" ofta uppvisar en hel uppsjö av mer eller mindre svåra resonanser i större delen av sitt arbetsområde. Detta är i praktiken ofrånkomligt eftersom styvheten i membranet är nära noll. Att den drivande kraften är jämnt fördelad över ytan förbättrar situationen, men eliminerar inte exciteringen av resonanserna. Det är trots allt inte omöjligt att konstruera ett bandelement som i praktiken är mer eller mindre fritt från resonant ljudavstrålning om man vet vad man gör. Stora bredbands- eller basmembran (Apogee, Magnepan, Quad, Martin Logan m.fl.) blir i praktiken aldrig problemfria och det finns goda vibroakustiska skäl till detta.
Bl.a. John Atkinson i Stereophile har spekulerat i att den av många audiofiler upplevda "luftiga" diskanten från panelhögtalare beror på just den uppsjö av resonanser man lätt får i denna typ av högtalare. Han antar att man p.g.a. resonanta bidrag får en syntetisk "detaljrikedom" som även kan tolkas som luftighet. Själv tycker jag att membranresonanserna i förekommande fall mest låter som vad de är. Även om det kan ligga en del i Atkinsons tes, så är det knappast hela sanningen. Däremot måste jag säga att den låga distorsion som man kan uppnå är vanebildande och faktiskt får även de bästa dynamiska element att låta lätt orent.
IngOehman skrev:Oavsett allt detta så tror jag att BB gjort några mycket intressanta experiment med att "hålla i" panelhögtalare lite bättre än vad som vanligen sker.
IngOehman skrev:(och kanske även Nattlorden, som jag
dock tror bara höll med utan att varken räkna eller tänka hårt) att räkna
lite noggrannare, om han tror att medsvängande massan är jättemycket
lägre vid 270 Hz än vid t ex 27 Hz.
Nattlorden skrev:IngOehman skrev:(och kanske även Nattlorden, som jag
Hoppsan... jag antog att funktionen var minst kvadratiskt avtagande, det verkar som jag hade intuitivt fel där då....
paa skrev:Bill50x skrev:steveo1234 skrev:subjektivisten skrev:Zzombie skrev:Nu har elektrostater efterklang också...äter ni roliga piller eller nått?
Många av dom jag hört verkar ha en tilllagd "luftighet".
Det är nog den där luftigheten som jag upplever som "rent ljud". Kanske.
Någon som vet varför elektrostater låter sådär "luftigt"?
Är det inte konhögtalare som låter kompakt? Men eftersom sådana är normen och också används till elektrifierad musik så är man mest van vid det ljudet.
Många förväxlar luftigt med diskant, själv tror jag att kombinationen av ljus klang och lite mjukare ljud (brist på transienter eller låg dist?) ger en upplevd luftighet.
Jag gillar ofta elektrostater men trots det är det lite som att släppa luften ur en ballong när man lyssnar på dom. Stort, rent, vackert - men det händer inget.
/ B
Det finns en gammal tråd om "luftig diskant"
Detta inlägg kommer därifrån:Isidor skrev:Symmetriskt drivna elektrostater och "magnetostater" (som jag här använder som samlingsbeteckning för band, kvasiband, elektromagnetiskt drivna stora membran etc) producerar generellt sett mycket låg THD upp till rimliga ljudtrycksnivåer (ca 80-90 dB / 1 m). Som extremt lågdistande exempel kan nämnas Quad ESL 63 och Apogee Duetta som ligger omkring 0.03-0.05 % vid 85 dB @ 1 m / 1 kHz. Minst en tiopotens lägre än konventionella element alltså. Det finns naturligtvis sämre konstruktioner också, men den underliggande fysiken medför att god linjäritet nästan är självskriven, om man inte gör något riktigt dumt förstås. Korta band uppvisar sällan lika låg distorsion som långa, men är vanligen ändå betydligt bättre än dynamiska element.
En helt annan sak är att både elektrostater och "magnetostater" ofta uppvisar en hel uppsjö av mer eller mindre svåra resonanser i större delen av sitt arbetsområde. Detta är i praktiken ofrånkomligt eftersom styvheten i membranet är nära noll. Att den drivande kraften är jämnt fördelad över ytan förbättrar situationen, men eliminerar inte exciteringen av resonanserna. Det är trots allt inte omöjligt att konstruera ett bandelement som i praktiken är mer eller mindre fritt från resonant ljudavstrålning om man vet vad man gör. Stora bredbands- eller basmembran (Apogee, Magnepan, Quad, Martin Logan m.fl.) blir i praktiken aldrig problemfria och det finns goda vibroakustiska skäl till detta.
Bl.a. John Atkinson i Stereophile har spekulerat i att den av många audiofiler upplevda "luftiga" diskanten från panelhögtalare beror på just den uppsjö av resonanser man lätt får i denna typ av högtalare. Han antar att man p.g.a. resonanta bidrag får en syntetisk "detaljrikedom" som även kan tolkas som luftighet. Själv tycker jag att membranresonanserna i förekommande fall mest låter som vad de är. Även om det kan ligga en del i Atkinsons tes, så är det knappast hela sanningen. Däremot måste jag säga att den låga distorsion som man kan uppnå är vanebildande och faktiskt får även de bästa dynamiska element att låta lätt orent.
Nattlorden skrev:IngOehman skrev:(och kanske även Nattlorden, som jag
Hoppsan... jag antog att funktionen var minst kvadratiskt avtagande, det verkar som jag hade intuitivt fel där då....
hevi skrev:Näppeligen. Callisto är PhD och då snackar vi ju självfallet
übermench,OK? Eller? Jo? Ja... BB kan väl näpperligen veta vad han talar om, för han är väl inte PhD( eller)?
steveo1234 skrev:Men, ovanstående gäller ju mest Accustat&MartinLogan lösningen med fritt liggande metallmaterial.
Hur fungerar det i elektrostater av andra modeller såsom Beverige? Där ligger metallfilmen mellan två "kretskortsmaterial" synligt genom 10mm stora hål ungefär som ett spikförband. Det borde ju förändra resonansbeteendet tycker man.
RogerGustavsson skrev:steveo1234 skrev:Men, ovanstående gäller ju mest Accustat&MartinLogan lösningen med fritt liggande metallmaterial.
Hur fungerar det i elektrostater av andra modeller såsom Beverige? Där ligger metallfilmen mellan två "kretskortsmaterial" synligt genom 10mm stora hål ungefär som ett spikförband. Det borde ju förändra resonansbeteendet tycker man.
Acoustat, Audiostatic och Soundlab har väl trådstatorer och inte perforerad plåt? Kretskortlaminat används av bl.a. Quad och det är där fäst på ett "rutnät". Plana perforerade plåtar är minst stabila men där finns som på de allra flesta elektrostater stabiliserande membranstöd, de frisvängande ytorna är i regel inte så stora. Martin Logan's ser att kunna vara stabilare.
IngOehman skrev:Jag tror hevi var ironisk.
steveo1234 skrev:Intressant! Quad´s paneler är ganska lika med beverige lösningen, även om den sistnämnda har större panelyta och mer kretskortsmaterial. Sen är det ju ganska stor skillnad i panelstorlek också, men, tanken bakom verkar vara samma. Det kan ju kanske förklara varför jag inte höra några resonanser. Men, det förklarar inte varför ljudet låter så "lätt" och oansträngt om det nu är resonanserna som gör att det skulle låta på det viset.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster