Lördagsmys med vintagestärkare.

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
heliac

Lördagsmys med vintagestärkare.

Inläggav heliac » 2010-02-28 14:45

Plockade ikväll upp min Pioneer SA 9500 II efter nästan tre års vila. Det är alltid lite nervöst när man ska slå på apparater som har stått ett tag. Man vet ju inte om de fortfarande fungerar. :D

Men när jag slog på apparaten signalerade en tydlig dip i takbelysningen om att något i alla fall hände. När sedan skyddsreläet för högtalarna knäppte till sjönk pulsen en aning. När jag lägger örat intill diskanten och hör ett i princip obefintiligt sus känns det som om jag är online. Vrider lite på den stora stegade volymratten och förväntar mig lite skrap, men det är faktiskt helt tyst.

Stoppar i White flag-skivan med Dido i cd-spelaren och börjar med spår sex. Efter några sekunder dyker den blygsamma baskaggen upp med ett djup som jag inte är van vid, jag tittar en gång extra på loudnessreglaget som inte är på och kan inte låta bli att skratta lite. Är det min Onkyo som till vardags agerar förstärkare hemma hos oss som är tunn i basen? Eller är denna gamla pjäs från 70-talet färgad från fabrik? Fast det låter inte färgat, det finns liksom inget överdrivet. Det låter bara bra. När jag däremot slår på loudnessen börjar det bli lite överdrivet, fast jag hade säkert gillat det när jag var femton :).

Jag lyssnar en stund på Dido som förutom hennes mycket trevliga röst innehåller en hel del elektronisk produktion och mycket kompressorer. Inte speciellt komplex musik att återge, men jag uppfattar ändå en större ljudbild än jag är van vid. Både på djupet och bredden. Jag går bort till byrån som står till vänster om högtalarna för att hämta mer skivor. Man kan utan större ansträngning fortfarande höra detaljer från den högra högtalaren som nu står längst bort. Hela ljudbilden är verkligen mycket bättre än den är till vardags. Är verkligen min nästan nya bioförstärkare för nästan 15000 så dålig?

Nu är det dags för en av mina favoritplattor, Lush Life med Rickfors. I´ll find my way home med Anders Widmark på piano och Johan Lindström på Pedal Steel är fantastisk. Trots låg volym så har basen så mycket mer pondus än den brukar ha, och diskanten känns som om den går flera oktaver högre. Högtalarna blommar ut på ett helt annat sätt ikväll.

Jag har aldrig lyssnat på nån riktig High-end, det vore riktigt kul att få göra det nån gång. Men den här kvällen är jag ändå väldigt nöjd med det jag har att tillgå. Förhållandevis så har denna förstärkare inte kostat många kronor, men den ger ändå så mycket mer välljud än min nya dyra hembioförstärkare. Visserligen är högtalarna inte jättebilliga. Med ett listpris på ca 35000:- känns det surt att veta att jag tycker mina AR-3a som jag köpte för nån hundring på loppis låter bättre. Men dem får jag lyssna på någon annan helg. Ihop med nån annan vintageförstärkare. :D

Nu ska jag ta en whisky och njuta, i morgon skall ordningen vara återställd. Det skall vara fjärrkontroller, dvd och playstation. Tyvärr kommer musiken alltid i andra hand hemma hos oss.

Bild
Bild
Senast redigerad av heliac 2010-02-28 23:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-02-28 14:49

Två frågor:

Är det en Onkyoreceiver du jämför med?
Ska inte du ta och sälja den där gamla Pioneeren till mig?

:)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2010-02-28 15:00

Utvecklingen har gått bakåt.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Greengrass

Re: Lördagsmys med vintagestärkare.

Inläggav Greengrass » 2010-02-28 16:57

:arrow:
Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 16:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-02-28 18:10

Så där, gott folk, ska en apprat se ut!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2010-02-28 18:23

Det är inte så konstigt att så få har upptäkt att gamla prylar fortfarande kan låta bra. Ingen hifi-köpare i 30års åldern skulle ju få för sig att göra en jämförande lyssning mellan något gammalt med något nytt.
/Krister

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2010-02-28 18:49

Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 16:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-02-28 19:14

Renobo skrev:Det är inte så konstigt att så få har upptäkt att gamla prylar fortfarande kan låta bra. Ingen hifi-köpare i 30års åldern skulle ju få för sig att göra en jämförande lyssning mellan något gammalt med något nytt.
/Krister

*host*
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Lason

Inläggav Lason » 2010-02-28 20:22

Tror inte det behöver inte vara jättegammalt heller :)

En polares ganska nya Onkyo 2 kanals receiver (2008) ger mindre tryck och smalare register än en Technicsreceiver från tidigt 80-tal som jag har, trots Onkyon's övertag på papperet med 20W mer per kanal...

Verkar dessutom som att dne gamla har en anna kraftreserv än den nya..

Även min AKAI-receiver från 80-talet spelar "mer" än onkyon, men dom 2 har vi inte kört på samma högtalare. Men jag får ut samma bas, och renare mellan i mina 2-vägs Proson med 6,5" bas/mellan element än vad han får på sina 3-vägs Proson med dubbla 10" som basar i varje högtalare.

Men man måste komma ihåg att, det va inte bättre förr! Även om det är sämre nu...
Även om jag personligen inte har något emot nya grejer, bara dom är bättre än motsvarande gamla grejer... (att så tyvärr alltför sällan är fallet är ju bara beklagligt dock.)
Om någonting fungerar som det ska, ta genast isär det och kolla varför!

Jag har inte ful handstil... Det kallas kryptering!

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2010-02-28 21:01

Renobo skrev:Det är inte så konstigt att så få har upptäkt att gamla prylar fortfarande kan låta bra. Ingen hifi-köpare i 30års åldern skulle ju få för sig att göra en jämförande lyssning mellan något gammalt med något nytt.
/Krister

30år! Gammla gubbar ju. 8)

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2010-02-28 21:26

Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 16:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2010-02-28 23:19

Det gick en ruskigt bra reciever, marantz 2250b på tradera för blygsamma 1600:- idag - anledningen var väl troligen att den var svart, en "blueface" i silver hade troligen inbringat närmare det dubbla

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2010-02-28 23:37

Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 16:42, redigerad totalt 1 gång.

MP

Inläggav MP » 2010-02-28 23:53

Greengrass skrev:Och slutligen, på jumboplats, kom inte helt oväntat min favorit:

http://www.tradera.com/Grammofon-Pionee ... _107404642

Det blev "priceless igen Kalle" för "Rolls Roycen"! :mrgreen:

:lol:

Den där Marantz spelaren kan jag inte heller förstå, men allt är inte logiskt.
Senast redigerad av MP 2010-03-01 00:00, redigerad totalt 1 gång.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2010-02-28 23:56

KarlXII skrev:Två frågor:

Ja, en Onkyo 875 som fått så mycket fin kritik i pressen. Den fungerar jättebra som knutpunkt i hemmabion med massor av möjligheter. Men ur ren musikalisk aspekt är den inget vidare, det är i alla fall vad jag tycker.

Å nej, jag ska inte sälja nån av mina vintageapparater. :P

Kan ju berätta hur det hela började!

Jag är idag 36 år. Mitt intresse för ljudanläggningar började tidigt och på högstadiet började inkomsterna från olika sommarjobb átt finansiera mina stereoköp. Först blev det ett Schnedierrack med glasdörr och 7-bans eq. Högtalarna hade bara ett bredbanselement och lät vedervärdigt. Kom sedan över ett par tvåvägs ITT efter min mormor, dessa lät genast bättre.

En rad apparater och högtalare förburkades genom de mest suspekta bytesaffärer med mopedcylindrar och allt möjligt, men så en dag, hos den lokala radiohandlaren fick jag syn på den. En Pioneer SX-850 som någon lämnat in för reparation. Den stod där med locket av och jag såg bara en stor trafo och två kondingar. På nåt sätt så misstänkte jag bara att den där är det nog ett j-vla ljud i. Det ville sig inte bättre än att personen som lämnat in den struntade i att hämta den, och jag fick köpa den för reparationskostnaden, 800 kronor.

Jag kånkade hem den, den var ganska tung att bära hem för en 15-åring, och kopplade upp den. Vid den tiden hade jag ett par 3-vägs JVC med vit 10-tums bas, som jag vill minnas lät helt ok. Men nu hände något, ett sånt ljud det blev! Ingenting av det jag tidigare ägt kom ens i närheten. Och det kändes som det fanns oändligt med effekt i den gamla recievern. Jag körde med 850:n i många år och bytte högtalare i takt med att ekonomin tillät.

Så när internet kom tog det ju inte lång tid innan man upptäckte att det fanns massor med intressanta vintageapparater. Nu har jag köpt på mig ett flertal, men jag har fortfarande kvar 850:n som har fungerat klanderfritt i alla år. Den tjänstgör för tillfället hemma hos en kompis, som för övrigt blivit helt insnöad på vintagehifi efter att han fick låna den! :D

Användarvisningsbild
Roadrunner1

Inläggav Roadrunner1 » 2010-02-28 23:59

Senast redigerad av Roadrunner1 2010-07-30 21:31, redigerad totalt 1 gång.

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2010-03-01 01:15

Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 16:43, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-03-01 01:53

heliac skrev:
KarlXII skrev:Två frågor:

Ja, en Onkyo 875 som fått så mycket fin kritik i pressen. Den fungerar jättebra som knutpunkt i hemmabion med massor av möjligheter. Men ur ren musikalisk aspekt är den inget vidare, det är i alla fall vad jag tycker.

Å nej, jag ska inte sälja nån av mina vintageapparater. :P

Jaha, där fick jag mer vatten på min kvarn! Där ser ni, proffan & Andreas! :P Jag brukar spilla min galla när Onkyoreceivrars tvåkanalsegenskper kommer på tal...

Nähäpp. Misstänkte det... :x :D

Tack för trevlig berättelse förresten! :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2010-03-01 09:11

Roadrunner1 skrev:
Fjonkalicious skrev:
/Krister

*host*

Va! Finns det ungdomar på Vintage? 8O
/Krister

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-03-01 10:43

Renobo skrev:
Roadrunner1 skrev:
Fjonkalicious skrev:
/Krister

*host*

/Krister

Jag bugar för den som kallar mig ungdom! :P
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2010-03-01 11:19

Fjonkalicious skrev:
Renobo skrev:
Roadrunner1 skrev:
Fjonkalicious skrev:
/Krister

*host*

/Krister

Jag bugar för den som kallar mig ungdom! :P

Jag skulle skratta åt den som kallade mig något annat. :lol:

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2010-03-01 13:09

Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 16:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Anders_A

Inläggav Anders_A » 2010-03-01 13:50

Jag vet ingenting om apparaten i fråga, men för i helvette vad snygg den är!

Jag är så trött på att varenda apparat man har hemma ska ha en massa led:ar och lcd:er som förorenar hemmiljön med tusen okontrollerade ljuskällor.

Jag sitter framför datorn nu och har i alla fall fem led:ar som lyser mig rakt i ansiktet. Så jävla fult.

Någon dag ska jag ta tag i det här och skruva isär varenda apparat här hemma som har en led och koppla bort den.

Någon dag...

Återgå till Vintage-hifi