Men när jag slog på apparaten signalerade en tydlig dip i takbelysningen om att något i alla fall hände. När sedan skyddsreläet för högtalarna knäppte till sjönk pulsen en aning. När jag lägger örat intill diskanten och hör ett i princip obefintiligt sus känns det som om jag är online. Vrider lite på den stora stegade volymratten och förväntar mig lite skrap, men det är faktiskt helt tyst.
Stoppar i White flag-skivan med Dido i cd-spelaren och börjar med spår sex. Efter några sekunder dyker den blygsamma baskaggen upp med ett djup som jag inte är van vid, jag tittar en gång extra på loudnessreglaget som inte är på och kan inte låta bli att skratta lite. Är det min Onkyo som till vardags agerar förstärkare hemma hos oss som är tunn i basen? Eller är denna gamla pjäs från 70-talet färgad från fabrik? Fast det låter inte färgat, det finns liksom inget överdrivet. Det låter bara bra. När jag däremot slår på loudnessen börjar det bli lite överdrivet, fast jag hade säkert gillat det när jag var femton
Jag lyssnar en stund på Dido som förutom hennes mycket trevliga röst innehåller en hel del elektronisk produktion och mycket kompressorer. Inte speciellt komplex musik att återge, men jag uppfattar ändå en större ljudbild än jag är van vid. Både på djupet och bredden. Jag går bort till byrån som står till vänster om högtalarna för att hämta mer skivor. Man kan utan större ansträngning fortfarande höra detaljer från den högra högtalaren som nu står längst bort. Hela ljudbilden är verkligen mycket bättre än den är till vardags. Är verkligen min nästan nya bioförstärkare för nästan 15000 så dålig?
Nu är det dags för en av mina favoritplattor, Lush Life med Rickfors. I´ll find my way home med Anders Widmark på piano och Johan Lindström på Pedal Steel är fantastisk. Trots låg volym så har basen så mycket mer pondus än den brukar ha, och diskanten känns som om den går flera oktaver högre. Högtalarna blommar ut på ett helt annat sätt ikväll.
Jag har aldrig lyssnat på nån riktig High-end, det vore riktigt kul att få göra det nån gång. Men den här kvällen är jag ändå väldigt nöjd med det jag har att tillgå. Förhållandevis så har denna förstärkare inte kostat många kronor, men den ger ändå så mycket mer välljud än min nya dyra hembioförstärkare. Visserligen är högtalarna inte jättebilliga. Med ett listpris på ca 35000:- känns det surt att veta att jag tycker mina AR-3a som jag köpte för nån hundring på loppis låter bättre. Men dem får jag lyssna på någon annan helg. Ihop med nån annan vintageförstärkare.
Nu ska jag ta en whisky och njuta, i morgon skall ordningen vara återställd. Det skall vara fjärrkontroller, dvd och playstation. Tyvärr kommer musiken alltid i andra hand hemma hos oss.