Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Din förstärkare tycks ha preout, så där ansluter du ett aktivt filter, ex CR80 och ett extra slutsteg därefter till dina Profondus.
CD: Cambridge Audio 740A
Förstärkare: Cambridge Audio 740C
Och ryktet…
Droppen var när jag härförledes hörde ett par anläggningar bestående av några marknadshypade, men märkvärdigt dåliga huvudhögtalare (fabrikaten skall inte avslöjas), kompletterade med Ino Audios basmoduler.L
Erfarenheten av hur det lät gjorde det lätt att besluta, att i sådana sammanhang vill jag inte figurera. Finns det ingen mening (i form av uppståendet av delikata musiklyssningssystem) så är det bättre att de levererar, som ändå inte bryr sig om resultatet.
Från och med nu gäller alltså: Ino-högtalare bara till riktiga Ino-kunder. Hoppas på förståelse för denna åtgärd.
Jag kommer följdriktigt även att göra undantag i basmodulfallet, om beställaren själv ordnar med lådsnickeriet och jag finner det rimligt att tro att resultatet kan komma att bli bra (läs: Om god snickerikunskap verkar finnas, och om rimligt goda huvudhögtalare används i vettiga rum).
TCM skrev:Varning för noob!Säkert en fråga som har ställts tidigare, men behövs det verkligen extra slutsteg för prof x2 eller p2? Om jag t.ex. har en Onkyo-receiver med 7 kanaler, går det inte att använda 2 av dom?
Erik_AA skrev:TCM skrev:Varning för noob!Säkert en fråga som har ställts tidigare, men behövs det verkligen extra slutsteg för prof x2 eller p2? Om jag t.ex. har en Onkyo-receiver med 7 kanaler, går det inte att använda 2 av dom?
Ja, om du har main in på slutstegen...
henrikwiklund skrev:Erik_AA skrev:TCM skrev:Varning för noob!Säkert en fråga som har ställts tidigare, men behövs det verkligen extra slutsteg för prof x2 eller p2? Om jag t.ex. har en Onkyo-receiver med 7 kanaler, går det inte att använda 2 av dom?
Ja, om du har main in på slutstegen...
För att förklara ytterligare vad erik menar.
Du måste ju ta stereosignalen och dela upp så att du får en "bassignal" och en "toppsignal" den så att en eller två kanaler driver basarna från 0-80Hz och 2 kanaler driver topparna från 80-och uppåt.
I moderna bioförstärkare kan man ofta dela topparna så att de inte spelar under t.ex. 80 och att den "bas-signalen" istället skickas på sub-utgången. Sub-ut är ju dock inte en högtalarutgång vilket ju innebär att du antingen måste köpa ett externt slutsteg eller, som det skrivs ovan, använda en ingång som bara finns på vissa förstärkare.
Erik_AA skrev:boom skrev:Nahaz skrev:ja
Fel finns en tråd om det på MHB.
länk?
boom skrev:Orkar inte leta det är något år sedan den var uppe på MHB men fråga Nahaz han är ju nån typ av mod på det forumet.
Erik_AA skrev:boom skrev:Orkar inte leta det är något år sedan den var uppe på MHB men fråga Nahaz han är ju nån typ av mod på det forumet.
Men det du menar är att man kan få ut en förstärkt filtrerad bassignal (<80 Hz t.ex) direkt ut från högtalarterminalerna på en vanlig 7.1 reciever?
boom skrev:Det dom var ute efter var att få ut fullregstret från fram högtalarna då dom menade att dom gick lägre i frekvens än vad lfe ut gången gjorde nånting sånt var det jag ögade bara i genom tråden för 3år sedan.
Erik_AA skrev:boom skrev:Det dom var ute efter var att få ut fullregstret från fram högtalarna då dom menade att dom gick lägre i frekvens än vad lfe ut gången gjorde nånting sånt var det jag ögade bara i genom tråden för 3år sedan.
Förstår inte riktigt vad du menar, men tror inte vi menar samma sak.
boom skrev:Erik_AA skrev:boom skrev:Det dom var ute efter var att få ut fullregstret från fram högtalarna då dom menade att dom gick lägre i frekvens än vad lfe ut gången gjorde nånting sånt var det jag ögade bara i genom tråden för 3år sedan.
Förstår inte riktigt vad du menar, men tror inte vi menar samma sak.
Om man tänker vad TCM skrev så i sitt sista inlägg
andershelin skrev:Funderar på att köpa px-2 i specialstorlek......tänkte driva dem med NAD 208 och mina pi60 med Denon 2105;an......kan det vara något?
Anders
Erik_AA skrev:andershelin skrev:Funderar på att köpa px-2 i specialstorlek......tänkte driva dem med NAD 208 och mina pi60 med Denon 2105;an......kan det vara något?
Anders
Det skulle väl funka, men jag skulle vilja ha 208an till pi60...
Rekommenderad förstärkareffekr föt profundus X-2 är btw 2x200 W.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster