Går det att höra skillnader mellan förstärkare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kan man höra skillnad mellan olika förstärkare

JA
166
88%
NEJ
8
4%
Vet inte
15
8%

Antal röster : 189

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-02-28 21:09

Harryup skrev:För min del så känns eq'n som fusk. Det är inte så apparaten kommer avlyssnas hemma så vad är poängen att ta bort skillnaden som alla användare får bara för att få ingen skillnad alls?

mvh/harryup

Men alltså, igen:

1) A skriver om $$$$-kabel med omdömen som transparent, avgrundsbas, skir, detaljrikedom, transparent (igen), dynamik, värme, naturlighet, etc.
2) B hävdar att EKK räcker, allt annat är trams.
3) A skriver att B har fel på öronen, har för dålig anläggning, och bara är avundsjuk för att han inte har råd att köpa kabeln.
4) B skriver att han inte tror att A kan skilja på $$$$ och EKK i ett kontrollerat blindtest.
5) A säger "När som helst!"
6) B mäter upp $$$$-kabeln och noterar att den har en rejäl avrullning i diskanten som även är klart hörbar.
7) B kompenserar avrullningen så att $$$$ och EKK är lika i det avseendet.
8) A hör ingen skillnad och tycker att förfarandet är fusk.

Förstår du varför man skulle kunna vilja göra så?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-02-28 21:18

Javisst men jag tycker det är nonsens.
Man skall jämföra grejorna som folk kan använda dom.
Ok, skall jämföra min Audi A6 2.0 TDI mot en Audi RS6 v8 turboladdad.
Jaha, folk tycker det är skillnad, byt TDI mot en likadan v8 som i RS6 så skall vi minsann se om folk kan märka nån skillnad på dom.
Det enda som intresserar mig när det gäller kommersiella produkter är att dom jämförs i originalskicket, allt annat är helt ointressant.
Däremot om man vill undersöka hörtrösklar etc så kan man ju roa sig med modda vissa parametrar och ha ett moddat ex och ett originalskick.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-02-28 21:20

Harryup skrev:Javisst men jag tycker det är nonsens.

Mätningar är inget som du tycker tillför något, alltså?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
tomjut

Inläggav tomjut » 2010-02-28 21:21

Jag hade en Naim Nait 5i och lånade hem en Hegel H100. De båda borde väl kunna räknas till kategorin "välbyggda förstärkare".

Jag hörde relativt stora skillnader mellan de två, ganska olika i karaktären.
Första dagen bytte jag fram och tillbaka lite då och då.
Den största skillnaden jag upplevde efter att ha lyssnat på Hegeln en hel helg var när jag bytte tillbaka till Naimen. Det var mera uppseendeväckande än att byta fram och tillbaka med korta intervaller.

Det slutade med att jag köpte Hegeln, med Naimen som inbyte. Sen om det är 8000 kronors skillnad kan ju i ärlighetens namn diskutera, men visst är det skillnad på ljudet mellan de två. För mig var det värt pengarna, men förmodligen inte för alla.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-02-28 21:27

Almen skrev:
Harryup skrev:För min del så känns eq'n som fusk. Det är inte så apparaten kommer avlyssnas hemma så vad är poängen att ta bort skillnaden som alla användare får bara för att få ingen skillnad alls?

mvh/harryup

Men alltså, igen:

1) A skriver om $$$$-kabel med omdömen som transparent, avgrundsbas, skir, detaljrikedom, transparent (igen), dynamik, värme, naturlighet, etc.
3) A skriver att B har fel på öronen, har för dålig anläggning, och bara är avundsjuk för att han inte har råd att köpa kabeln.
4) B skriver att han inte tror att A kan skilja på $$$$ och EKK i ett kontrollerat blindtest.
6) B mäter upp $$$$-kabeln och noterar att den har en rejäl avrullning i diskanten som även är klart hörbar.

Jag är kanske trög, vilket jag i så fall hoppas att omgivningen har fördragsamhet med, men om det nu är avrullningen som ger dollarkabeln de egenskaper som A beskriver så har man ju eliminerat de egenskaperna i testet. Om A hade detekterat en skillnad så hade den kunnat tillskrivas en icke mätbar egenskap (under förutsättning att kabelskrället var ordentligt uppmätt). Inte kan man dra slutsatsen av ditt resonemang att det inte existerar en hörbar skillnad mellan kablarna?
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-02-28 21:34

JTarnstrom skrev:
Almen skrev:

mvh/harryup

Men alltså, igen:

Jag är kanske trög, vilket jag i så fall hoppas att omgivningen har fördragsamhet med, men om det nu är avrullningen som ger dollarkabeln de egenskaper som A beskriver så har man ju eliminerat de egenskaperna i testet. Om A hade detekterat en skillnad så hade den kunnat tillskrivas en icke mätbar egenskap (under förutsättning att kabelskrället var ordentligt uppmätt). Inte kan man dra slutsatsen av ditt resonemang att det inte existerar en hörbar skillnad mellan kablarna?

Håller med . Jag är i sanning trög nät det kommer till detta.

För mig är det som att ta två bilar som går olika fort på papper och person 1 säger att man inte kan märka skillnad dem emellan förutsatt att vi stryper dom till att gå max 110. Vem kan då märka skillnader? Det är ju helt sjukt.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-02-28 21:36

Jag kan då påstå att ingen skulle kunna skilja högtalare åt!

Förutsättningarna är att vi begränsar testet mellan 200-8000hz vi spelar en max spl på 90db på kontrolerade toner i rms.

SÅ Ino eller genexxa. Endast idioten väljer ino! 8)
Senast redigerad av meanmachine 2010-02-28 21:40, redigerad totalt 1 gång.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2010-02-28 21:37

Svaret på din fråga MM är JA!
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-02-28 21:37

perstromgren skrev:

Hur menar du nu?
Jag tycker man skall mäta på en pryl som den levereras, inte modifiera den för att sen påstå att den beter sig på ett visst sätt.

mvh/harryup

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-02-28 21:40

Jag har gett mig fan på att jag kan smaka skillnad på min banankaka och morsans. Själv använder jag en banan i min kaka, morsan använder två. Övriga ingredienser är lika. Bara för att testet ska bli rättvist lägger jag till en banan till min kaka. Konstigt, nu känner jag ingen skillnad i smak.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-02-28 21:41

JTarnstrom skrev:Jag har gett mig fan på att jag kan smaka skillnad på min banankaka och morsans. Själv använder jag en banan i min kaka, morsan använder två. Övriga ingredienser är lika. Bara för att testet ska bli rättvist lägger jag till en banan till min kaka. Konstigt, nu känner jag ingen skillnad i smak.

:mrgreen:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-02-28 21:43

Harryup skrev:
perstromgren skrev:

Hur menar du nu?
Jag tycker man skall mäta på en pryl som den levereras, inte modifiera den för att sen påstå att den beter sig på ett visst sätt.

Vad jag avsåg var att man använder mätningar som konsumentupplysning kommer det att vara svårare att sälja de prylar som avviker för mycket från ett ideal, som t.ex. den tonkurva som Almen angav i sitt exempel.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-02-28 21:52

JTarnstrom skrev:Diskussionen man kan höra skillnad mellan förstärkare känns som rätt så avgjord i och med att informationen om EQ i Clarks test dök upp. Tonkurvan är ju en rätt väsentlig variabel som inte kan uteslutas vid en jämförelse. Jag köper att man inte kan detektera skillnader mellan förstärkare om man eliminerar alla mätbara skillnader som ligger över hörbarhetsnivå före testet men det är ju knappast intressant ur ett praktiskt användarperspektiv.

Men nu är det så att vanliga förstärkare är tillräckligt bra för att INTE ha dom felen. Så fortfarande så är blindtestet aktuellt. Jag är verkligen nyfiken på hur du kan VETA att det är skillnad men i andra fall (kablar och dyl) kan ifrågasätta det.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-02-28 21:57

subjektivisten skrev:
JTarnstrom skrev:Diskussionen man kan höra skillnad mellan förstärkare känns som rätt så avgjord i och med att informationen om EQ i Clarks test dök upp. Tonkurvan är ju en rätt väsentlig variabel som inte kan uteslutas vid en jämförelse. Jag köper att man inte kan detektera skillnader mellan förstärkare om man eliminerar alla mätbara skillnader som ligger över hörbarhetsnivå före testet men det är ju knappast intressant ur ett praktiskt användarperspektiv.

Men nu är det så att vanliga förstärkare är tillräckligt bra för att INTE ha dom felen. Så fortfarande så är blindtestet aktuellt. Jag är verkligen nyfiken på hur du kan VETA att det är skillnad men i andra fall (kablar och dyl) kan ifrågasätta det.

Enligt Clark är det uppenbarligen så att förstärkarna inte är tillräckligt bra.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-02-28 22:00

JTarnstrom skrev:Enligt Clark är det uppenbarligen så att förstärkarna inte är tillräckligt bra.

Snälla, vilka då? Är dom som du lyssnat på med där?
Säger det igen, jag kommer i maj, vi kan göra blindtest då.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-02-28 22:07

Harryup skrev:Man skall jämföra grejorna som folk kan använda dom.

Man kan väl jämföra grejor hur man vill? :)

Min poäng försvinner tydligen. De här testerna vi pratar om är inte till för utvärdering för hemmabruk (mer än i andra hand), de är till för att utvärdera vad för skillnader som kan förekomma mellan utrustning.

Exemplet med $$$$-kabeln illustrerar det faktum att person A aldrig skulle gå med på att den skillnad han hör skulle kunna uppnås med något så trivialt som en addera en konding (för att inte tala om vad tillverkaren skulle hävda).

Hur förstärkare eventuellt skiljer sig får man väl anta ha med mer att göra än något som kan korrigeras med lite enkel eq.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-02-28 22:08

subjektivisten skrev:
JTarnstrom skrev:Enligt Clark är det uppenbarligen så att förstärkarna inte är tillräckligt bra.

Snälla, vilka då? Är dom som du lyssnat på med där?
Säger det igen, jag kommer i maj, vi kan göra blindtest då.

Vad kommer det att heta om jag lyckas detetktera Marantzen? Att den arbetar utanför sitt operationsområde, eller?
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-02-28 22:08

perstromgren skrev:
Harryup skrev:
perstromgren skrev:

Hur menar du nu?

Vad jag avsåg var att man använder mätningar som konsumentupplysning kommer det att vara svårare att sälja de prylar som avviker för mycket från ett ideal, som t.ex. den tonkurva som Almen angav i sitt exempel.

Men spelar det någon roll? Är väl hur många tidningar som mäter på olika sätt på alla möjliga apparater. Så jag tycker absolut att man skall använda mätning i kombination med lyssning men att modda en apparat för att få den likadan och sen höja på ögonbrynen för att det inte hörs någon skillnad tycker jag är nonsens. Finns det verkligen ingen skillnad så är det väl ingen skillnad. Men däremot så skall man ju inte justera ett exemplar så det låter olika jämfört med dom som en kund får i sin kartong.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-02-28 22:09

Almen skrev:Min poäng försvinner tydligen.

Närå, vissa fattar! 8)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-02-28 22:12

JTarnstrom skrev:...om det nu är avrullningen som ger dollarkabeln de egenskaper som A beskriver

Det vet man ju inte. Michael Fremer skulle ju inte hävda det, och definitivt inte kabeltillverkaren.

Inte kan man dra slutsatsen av ditt resonemang att det inte existerar en hörbar skillnad mellan kablarna?

Nej, tvärtom. Man har visat att det fanns en hörbar skillnad, vad den berodde på, och vad man kan göra för att modda EKK så att det låter likadant (billigare).

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-02-28 22:15

Harryup skrev:
perstromgren skrev:
Harryup skrev:
perstromgren skrev:

Hur menar du nu?

Men spelar det någon roll? Är väl hur många tidningar som mäter på olika sätt på alla möjliga apparater. Så jag tycker absolut att man skall använda mätning i kombination med lyssning men att modda en apparat för att få den likadan och sen höja på ögonbrynen för att det inte hörs någon skillnad tycker jag är nonsens. Finns det verkligen ingen skillnad så är det väl ingen skillnad. Men däremot så skall man ju inte justera ett exemplar så det låter olika jämfört med dom som en kund får i sin kartong.

mvh/Harryup

+1

Jag kan förvisso se att testet utvecklats som någon slags motpol till gulöron men den faller liksom på sin egen orimlighet.

Här kommer amits guldkorn till pass. Vad ville jag uppnå hur gick jag tillväga vad lärde jag mig ? etc.

Jag ser det som en självuppfyllande profetia

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-02-28 22:16

JTarnstrom skrev:Vad kommer det att heta om jag lyckas detetktera Marantzen? Att den arbetar utanför sitt operationsområde, eller?

Det enda som kommer fram är att du kan skilja dom åt. Varför kan man senare kolla upp om man vill. Men du är så självsäker att du fixar det? Intressant :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-02-28 22:16

Nej, tvärtom. Man har visat att det fanns en hörbar skillnad, vad den berodde på, och vad man kan göra för att modda EKK så att det låter likadant (billigare).

Jo men det visste man väl innan? Vad var så svårt med detta?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-02-28 22:17

Almen skrev:
JTarnstrom skrev:...om det nu är avrullningen som ger dollarkabeln de egenskaper som A beskriver

Det vet man ju inte. Michael Fremer skulle ju inte hävda det, och definitivt inte kabeltillverkaren.

Inte kan man dra slutsatsen av ditt resonemang att det inte existerar en hörbar skillnad mellan kablarna?

Jo, men jag är ju kabelskeptiker. JAg tror inte att det finns hörbara egenskaper som vi inte kan mäta. Kanske därför jag inte riktigt förstår vad det är du försöker övertyga mig om. Jag förstår ditt resonemang i övrigt.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-02-28 22:19

subjektivisten skrev:
JTarnstrom skrev:Vad kommer det att heta om jag lyckas detetktera Marantzen? Att den arbetar utanför sitt operationsområde, eller?

Det enda som kommer fram är att du kan skilja dom åt. Varför kan man senare kolla upp om man vill. Men du är så självsäker att du fixar det? Intressant :)

Bra! Jag ska göra vad jag kan för att fixa till ett test. Mätningen går säkert att fixa till. Att fixa till ett snabbt sätt att koppla om är en annan femma.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-02-28 22:20

meanmachine skrev:

Nej, det visste "man" inte. Då hade det ju inte funnits någon marknad för $$$$-kablar.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-02-28 22:22

Att avmystifiera saker har ett egenvärde tycker jag.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-02-28 22:26

Almen skrev:
meanmachine skrev:

Nej, det visste "man" inte. Då hade det ju inte funnits någon marknad för $$$$-kablar.

Jag kanske också är fel person eftersom jag inte heller tror på kablars magi utan har en mer sund hållning till dem. Jag köper dyra kablar för att de är snyggt. 8O

Så vad du säger är det självklara att man mäter lyssnar fixar till och förklarar?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-02-28 22:29

meanmachine skrev:Jag kanske också är fel person eftersom jag inte heller tror på kablars magi utan har en mer sund hållning till dem. Jag köper dyra kablar för att de är snyggt. 8O

Så vad du säger är det självklara att man mäter lyssnar fixar till och förklarar?

Hur dyrt kan det vara att göra en djävligt snygg kabel egentligen? Saknar en kabel på marknaden där man rakt ut säger att det är en vanlig biltema-sladd men att man lagt på ett yttre så att det ska se anständigt ut.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-02-28 22:30

JTarnstrom skrev:Jo, men jag är ju kabelskeptiker. JAg tror inte att det finns hörbara egenskaper som vi inte kan mäta. Kanske därför jag inte riktigt förstår vad det är du försöker övertyga mig om. Jag förstår ditt resonemang i övrigt.

Nä, det känns som att vi pratar runt varandra. :)

Testerna är som sagt till för att övertyga guldöronen som aldrig skulle gå med på att en konding skulle kunna få EKK att låta lika bra som $$$$-kabeln.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi