Examensarbete ortoakustisk högtalare

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
jombo

Examensarbete ortoakustisk högtalare

Inläggav jombo » 2010-02-28 21:58

Hej,
Blev precis ny användare på direkten när jag upptäckte denna mycket intressanta sida. Är nyvunnen carlssonsfantast och har börjat läsa en hel del information om det mesta som har med Carlsson-högtalare att göra och lite därtill.

Jag studerar till Produktdesigner på Malmö högskola på sista terminen har jag nu tagit mig an examensarbetet (c-uppsats). Tänkte att det var ett bra tillfälle att födjupa mig i ett intresse jag haft så länge jag kan minnas, nämligen hembio och på senare år mest hifi.
Mitt exjobb går ut på att fördjupa mig i den ortoakustiska principen, högtalarnas konstruktion och akustiken i ett rum. Jag ska parallellt designa om ett par Carlssonhögtalare och sedan bygga en prototyp.

jag skulle vara jättetacksam om jag kan få en del hjälp och feedback, brukar finnas stor kunskap bland er som verkligen brinner för det ni gör, vilket alltid är uppskattat :D

Nu har jag börjat med att försöka komma fram till vilka högtalare jag ska utgå ifrån, var först inne på popboxen, oa-5.2 men nu har jag läst igenom en massa information och är lite sugen på oa-58 eller oa-51.3 med basmodul. Vill att den skall kunna spela den mesta musik på marknaden och vill inte har för klen bas.

Har ni några föslag på kompetenta högtalare som skulle passa in? varför e de bra? är nyfiken på era förslag :D

fråga hur många frågor ni vill, ska försöka svara snabbt

mvh Jocke

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-02-28 22:19

Super kul! Jag har både designat högtalare och levt med carlsson i många år och är dig behjälplig. Du har PM!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-02-28 22:26

Välkommen! :)
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-02-28 23:54

Ja, välkommen.

Min rekommendation är att du utgår från OA-116 eller från OA-52 om du har möjlighet därtill. Det är de högtalare som betytt mest för Stig Carlsson och Carlssonljudet, förrutom OA-5 och möjligtvis OA-6. Mig veterligen så spelade Stig själv inte på OA-5 hemma utan på den tiden var det OA-6 i båda varianterna, men det var OA-5 som fanns i stugorna runt om i Sverige.

Vad är det för prototyp du vill bygga? Om du vill ha en referens till din prototyp så är OA-52 såsom Stig hade dessa då han gick ur tiden, den referens som jag anser vara den enda referensen som man kan utgå ifrån om man vill hålla sig så nära originalkonceptet som möjligt eller snarast till det koncept som blev Stig Carlssons sista koncept vad gäller "Carlsson Orthoacoustic".

Lycka till med ditt examensarbete :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jombo

Inläggav jombo » 2010-03-01 01:46

Tackar så mycket,

Just nu är projektet i uppstartsfasen, ju mer tiden går kommer jag få destå fler direkta frågor..

oa-116 såg intressanta ut, måste ha missat dessa innan, de påminner en hel del om oa-5 vilka också verkar som en trevlig högtalare. Huvudfokus kommer att ligga på formgivningen, skall försöka bibehålla den inre formen så mycket som möjligt, ev dra egna slutsatser som inte ändrar det ursprungliga ljudet för mycket, men det vet jag mer om när jag är lite mer påläst..

trevligt med så snabb respons

feedback kommer att vara min bästa vän i detta projektet då jag måste förankra resultatet i en målgrupp. Är mycket tacksam till alla som vill ställa upp med det senare. Resultatet kommer när det är helt klart även inkludera färdiga renderingar i 3d (Solidworks) så får alla som vill ta del av resultatet. Givetvis även bilder på prototypen.

// Jocke

Användarvisningsbild
jombo

Inläggav jombo » 2010-03-01 01:49

avr7000, det nicket känner jag igen från hembiotiden, på minhembio.com, har för mig att du hade Carlssonhögtalare, i alla fall en Harman Kardon förstärkare :)

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-03-01 10:05

Är du intresserad av att känna o klämma o lyssna på oa116 och oa51.3 med basar så pm:a mig.

Lycka till!

Användarvisningsbild
Tom

UTÄLLNINGEN en lättplacerad HiFi-högtalare

Inläggav Tom » 2010-05-07 11:48

Kul att din examen närmar sig nu Joakim. Vore kul om du lade upp lite bilder på din design ifrån er utställning samt länkade till din C-uppsats i detta forum.

En lättplacerad HiFi-högtalare enl. ortoakustiska principen gör sig ju bäst i just forum likt detta tycker jag.

Ni i forumet som bor i Skåne åk till utställning och kika själva också vem vet det kanske går att även lyssna på ljudet på utställningen, eller?

UTSTÄLLNINGEN
Årets avgångsklass är den första som tar examen från utbildningen. Premiärutställningen visar Produktdesign i dess fulla bredd
SPEKTRUM
Elevutställningar med examens- och projektarbeten från Lunds Universitet, Malmö Högskola, Konstfack och Sveriges Lantbruksuniversitet
21 maj - 13 juni
http://www.formdesigncenter.com

Bakgrund:
Dagens högtalare
Jag heter Joakim Bohn och mitt examensarbete går ut på att formge en högtalare som ska passa in i dagens moderna hem. Högtalaren ska smälta in med vardagsrummet men samtidigt sticka ut. Konstruktionen kommer att grunda sig på den svenska hifi-legenden Stig Carlssons ortoakustiska princip. En teoretisk del om densamma princip och hur vanlig akustik fungerar i ett rum kommer även ingå.

Problemformulering
Idag finns det många dyra högtalare som är väldigt svåra att placera. Det krävs kunskap och kompromisser för att design och möbler i hemmet ska kunna utnyttja högtalarens fulla potential. Även om man anpassar rummet så har man bara en liten zon där ljudet är perfekt. Den ortoakustiska principen går ut på att en större del av rummet ska erbjuda ett större lyssningsfält. På köpet får man en lättplacerad högtalare som spelar som bäst i ett vanligt vardagsrum.
källa
http://www.produktdesigner.se/studenterna/joakim-bohn

Användarvisningsbild
jombo

Inläggav jombo » 2010-05-17 12:36

Hej igen alla, tänkte visa slutresultatet, det blev en högtalare inspirerad av ortoakusiken, med bla lutande baffel.

Vill jättegärna att ni kommenterar designen, säg allt vad ni tycker, fult som snyggt specifika delar ni gillar eller stör er på.

Gå in på http://galleri.designbybohn.com för bilder, kommer nog lägga upp några till snart.

mvh jocke

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-05-17 13:26

Nu har jag kollat på bilderna. Jag gissar att rent tekniskt så är basreflexportens placering olämplig eftersom den troligtvis kommer att behöva vara längre än högtalarens djup. Som en tribute till Carlsson skulle du kunna sätta porten nere på sidan (spegelvända par), så var det på OA52 vill jag minnas.

Sedan kan jag tänka mig att högtalarna blir extremt dyra att tillverka. I en designstudie, ska man inte ta hänsyn till sådant också? Alltså att den skulle kunna bli säljbar till en större massa.

Sedan var Carlssons OA50/51/52 mer raffinerat utformade eftersom elementen var närmre väggen bakom dem. Samt att de hade absorbenter.

Men snygga är de! :)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-05-17 13:57

Du skulle kunna göra högtalarna med en större båge baktill nedtill. Då kan du flytta basreflexröret till nedre delen av lådan utmynnandes mot bakre vägg eftersom basreflexröret kommer att ha en vinkel så kommer basreflexröret kunna göras längre inuti lådan och det går att placera högtalaren mot vägg i rummet utan att väggen täpper till basreflexrörets mynning.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerWaestberg

Inläggav PerWaestberg » 2010-05-17 14:17

Designen såg inte illa ut alls. Lite plastigt kanske, vilket ger mig billighetsvibbar = dålig kvalitet = ointressant.
Eller vad säger du Peter?
Är det inte risk för nedsjunkningar av stödväggar invändigt att detta får genomslag på utsidan vid gjutning?
Annars ser det ut som om den mest utskjutande delen på högtalaren är i nivå med anslutningen, vilken då lär komma närmast väggen. Hur blir det då med monterade banankontakter, förhindrar inte dessa nära väggen placering. Det ser ju samtidigt ut som om du har invinklat nedtill. För att komma förbi problemet med golvlister antar jag?
Hade inte Svante synpunkter på runda kanter ihop med element, och då negativa sådana.
Men min största undran är, skall de inte vara invinklade om du skall utnyttja Ortho-principen? Det är klart inspirerade av, är något helt annat.
Stavas inte orto - ortho?
Kul med nya grepp.
Ja jag skulle trots allt kunna tänka mig köpa ett par högtalare liknande dessa.
Men håller tillsvidare OA58'an som den snyggaste hittills.

Användarvisningsbild
jombo

Inläggav jombo » 2010-05-17 14:41

tack för så snabba svar

Förstod inte riktigt omfattningen och hur mycket det var att ta hänsyn till, skulle behövt några månader till..

Materialet är egentligen tänkt att det ska vara trä, lackat i högblankt, men efter att ha arbetat med en fullskalig prototyp inser jag att formen inte är den enklaste att arbeta med :) blir en omlack i sista sekunden imorgon igen.

Målgruppen jag har rikitat den mot är inte en stora massan utan snäppet över, hade från början tänkt ett utpris på 15-20kkr, men efter att arbetat med formen inser jag nu att det är i underkant.

Tanken med basporten var att den kunde vara vinklad neråt, först rakt in en liten bit för att gå i vinkel neråt. hade den under högtalaren okcås, men gick ifrån det. Nederdelen av högtalaren kansk eskulle vara en bättre idé.

terminalerna sitter lite nedanför den största utböjningen och inser att det intte kommer att funka om man har den precis mot väggen, men vinklar man dem lite som man sig bör blir det mer plats, dock får det nog bli någon vinklad variant på kontakterna så de inte sticker ut.

Största fokusen ligger på formgivningen, och konstruktionsmässigt finsn det nog en hel del mer att önska.

/ Jocke

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-05-17 14:59

Snyggt!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-05-17 15:16

Jag tycker att den är jätteful. Påminner om en barbapappa.
Jag hade aldrig velat ha den hemma.

Kanske är jag lite för traditionell, men jag gillar ju konceptet som utgör 50-, 51- och 52-serien med sin kantiga formgivning - en design som dessutom går hem idag med det strikta/asketiska formspråk som gäller.

Fast Jocke kanske vet något jag inte vet om kommande trender. Om fem år kanske jag har hemmet fullt av barbapappor, flankerade av röda och gröna plastmöbler i organiska former. 8O
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-05-17 15:24

Mycket trevlig design, I like!

Kör hårt.

Filip

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-05-17 16:09

jombo skrev:Förstod inte riktigt omfattningen och hur mycket det var att ta hänsyn till, skulle behövt några månader till..
---
Största fokusen ligger på formgivningen, och konstruktionsmässigt finsn det nog en hel del mer att önska.

/ Jocke

Jag är lite intresserad av hur du resonerar runt formgivning kontra funktion. För mig inbegriper formgivning att säkerställa även funktion, men du skiljer på dem?

Du skriver i din presentation att "Produkter ska i första hand vara funktionella med en tilltalande design.", men här har du gått nästan enbart på utseende, eller?

Jättekul att se, i alla fall! :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-05-17 18:33

Almen skrev:
jombo skrev:Förstod inte riktigt omfattningen och hur mycket det var att ta hänsyn till, skulle behövt några månader till..
---

/ Jocke

Jag är lite intresserad av hur du resonerar runt formgivning kontra funktion. För mig inbegriper formgivning att säkerställa även funktion, men du skiljer på dem?

Du skriver i din presentation att "Produkter ska i första hand vara funktionella med en tilltalande design.", men här har du gått nästan enbart på utseende, eller?

Jättekul att se, i alla fall! :)

Funktion kan väll betyda olika saker för olika personer. Att kräva av en designer som gör sin första högtalare att denne skall designa ett system med utgångspunkt ur högtalarkonstruktionens generella tillkortakommanden ur ett psykoakustiskt perspektiv är kanske lite magstarkt.

Användarvisningsbild
jombo

Inläggav jombo » 2010-05-17 23:15

funktionen är alltid viktig, och i detta fall är den alldeles för omfattande för att ta in alla aspekter, projektet är tidsbegränsat och då kan jag helt enkelt inte ta med allt, men har med en hel del som inte syns här, exempelvis jämförelse av oliak material, hur man dämpar resonanser, mm mm..
arbetet består delvis av en c-uppsats som tar upp först vad ljud är och sedan hela vägen till olika fenomen i en låda och slutligen hur reflexer och dämpningsförmågan i ett rum.

Men funktionen är en högtalare och terminaler kommer att vinklas om. basporten som är det andra direkta problemet kommer nog att sitta kvar så länge, tror det går att lösa med vinklar.

skulle vara jättekul att testa med riktigt bra element och utforma lådan så den spelar bra, men det är tyvärr orealistiskt i detta projekt, då omfattningen blir för stor.

Men funktion i en vanlig möbel eller i en enkel produkt är givetvis det grundläggande, men kräver betydligt mindre kunskap att utforma en pall eller en rakhyvel än en högtalare, eller en bil etc..

och tack för alla positiva kommentarer och negativa, blir klokare av båda :)
Senast redigerad av jombo 2010-05-17 23:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
jombo

Inläggav jombo » 2010-05-17 23:20

KarlXII skrev:Jag tycker att den är jätteful. Påminner om en barbapappa.

Kanske är jag lite för traditionell, men jag gillar ju konceptet som utgör 50-, 51- och 52-serien med sin kantiga formgivning - en design som dessutom går hem idag med det strikta/asketiska formspråk som gäller.

Fast Jocke kanske vet något jag inte vet om kommande trender. Om fem år kanske jag har hemmet fullt av barbapappor, flankerade av röda och gröna plastmöbler i organiska former. 8O

Hehe, ja smaken kan tyvärr inte tilltala alla, är som sagt meningen att den ska sticka ut lite från en traditionell låda. Och har fått kommentaren förut att den ser ut lite som en barbapappa :) och kanske är det hetasate trenden om 5år, det återstår att se :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-05-17 23:28

jombo skrev:funktionen är alltid viktig, och i detta fall är den alldeles för omfattande för att ta in alla aspekter, projektet är tidsbegränsat och då kan jag helt enkelt inte ta med allt, men har med en hel del som inte syns här, exempelvis jämförelse av oliak material, hur man dämpar resonanser, mm mm..

Om tiden är begränsad är sakerna du räknar upp det första du ska skala bort.

Använd i stället tiden till att få lådvolym och basreflexrör med rätt storlek till det element du väljer. Och att hitta vettiga element. Och delningfilter.

Resonansdämpning och materialval är sekundära saker som det inte gör så mycket nytta att pilla med om väsentligheterna är fel.

Och högtalare i rå MDF låter fint de också, men jag har en känsla av att det inte blir tal om det här :D .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2010-05-19 00:28

Jag gillade inte heller designen -- den ser lite för vulgär ut. Det beror iofs mycket på glansigheten. Med annat material/lackval skulle det kunna bli bra.

personligen skulle jag nog dock ha gjort den ännu mer vulgär ;) genom att göra den "trekantig" ovanifrån sett, så högtalarens fot är bredare -- då blir den även automatiskt "invinklad".

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-05-19 09:02

Det var en väldigt stor bild, finns det mindre?

http://iloapp.designbybohn.com/data/_ga ... 091876.jpg

Direktlänkning av bild borttagen

/antisidoscrollningsmaffian via nq

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-05-19 10:04

Alltså... om projektet huvudsakligen är design/formgivning, så är det ju definitivt inte det han skall skala bort först.

Tror inte det är någon som förväntar sig att en designstudie gjord på en kort tid skall kunna spela jämnt skägg med en konstruktion som är gjord med funktionen i första rummet och designen som bieffekt.

Jag tycker det är en snygg högtalare även om stilen inte passar mig... men det finns gott om folk som gillar "lifestyle design" och där är denna väl så tuff som en minipod, t.ex.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-05-19 10:27

Ja, inte var den Braun-högtalare som puttades lite på i designprogrammet på TV snyggare i alla fall. 8)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-05-19 11:00

Nu har jag kollat på bilderna och får lite vibbar av:
http://www.reference3a.com/lintegale.htm

Den lämnar en del rent tekniskt att önska för att kunna räknas som en orthoakustisk högtalare men jag ser inga större problem att man skulle kunna göra en hybrid. D v s en högtalare som har vissa av de orthoakustiska högtalarnas företräden men som kan användas mer "normalt". Lite OA-51 möter pi60. Jag tror dessutom det finns en nisch för det på marknaden som väl skulle kunna fyllas av en högtalare med just den formgivning som man kan se på det som har presenterats här. :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-05-19 11:39

PerWaestberg skrev:Hade inte Svante synpunkter på runda kanter ihop med element, och då negativa sådana.
Men radien för den bågformade överkanten ligger inte i centrum på diskanten, utan lite nedanför, ungefär som på TAD-högtalarna, vilka ju verkar vara bland marknadens allra bästa just nu.

Bild

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-05-19 12:42

Precis. Men även om radien hade utgått ifrån centrum på diskanten så är det ett problem som är mest relevant i 0-gradersriktningen. På högtalaren som visar i ex-jobbet så lyssnar man under denna riktning och då blir problemet mindre. Dessutom så får man inte glömma bort hur beteendet blir i energidomänen då det är relevant för en högtalare av denna typ och där är problemet ännu mindre.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-05-19 12:46

KarlXII skrev:Jag tycker att den är jätteful. Påminner om en barbapappa.

Fast Jocke kanske vet något jag inte vet om kommande trender. Om fem år kanske jag har hemmet fullt av barbapappor, flankerade av röda och gröna plastmöbler i organiska former.
8O

Vilken sur jävel som skrev det där då! 8O :x

Så tokiga var de inte när man kikat på dem några gånger.
Förövrigt tycker jag att projektet är både kul och intressant. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
jombo

Inläggav jombo » 2010-05-19 17:48

oj vad många som kommenterat, blev jag lite gladare, efter att ha slipat om modellen ytterligare än gång och när ändå sprutspacklet var på krackelerade den p¨å vissa ställen så det blev till att slipa igen, men nu äntligen lackade, och blev ganka bra, inte helt perfekt men helt ok.

modellen ställs ut imorgon och kommer att lägga upp några bilder på den då..

har inte sett den http://www.reference3a.com/lintegale.htm förut, men den påminner en hel del, lite för fyrkantig för min smak bara ;)

lägger upp en 640x480 bild om någon vill poste den här..

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati