JTarnstrom skrev:Jag har dock funderat en del över det här med vår lättsuggererade hjärna och A/B-tester. Ett sådant test eliminerar inte påverkan av placebo och hjärnspöken om inte den faktiskta skillnaden mellan apparaterna är större än att den överskrider den gräns där vi inte kan lura oss själva.
Med A/B-test, menar du här blint eller öppet? Den andra meningen är obegriplig för mig.

Om den faktiska skillnaden är mycket liten mellan förstärkarna kommer våra förväntningar om skillnader mellan apparaterna snart att förvirra oss till den grad att vi inte kommer att kunna höra skillnad i ett blindtest. Såväl likheter som skillnader kan vara inbillade, med andra ord. Den eventuella faktiska skillnaden mellan apparaterna skulle då kunna sägas ligga under lyssnarens placebonivå.
Jag fattar nog fortfarande inte riktigt. Vad är "placebonivå"? Är det en faktisk fysisk nivå, eller beror det på lyssnarens förmåga till suggestion?
Under andra omständigheter, när vi själva har kontroll över vilken apparat vi lyssnar på, kan det vara lättare att detektera skillnader eftersom vi inte hamnar i det tillstånd av osäkerhet om vilken apparat som spelar, alternativt att vi vet att vi verkligen skiftar från en apparat till en annan (utan att nödvändigtvis veta vilken apparat som spelar).
Jag skulle vilja uttrycka det så, att när vi vet vilken apparat som spelar så är det lättare att suggerera fram en skillnad. Många vana testlyssare tycker att det är lättare att höra skillnad när man testar blint.
Jag minns själv när jag kopplade om mellan uppsamplat och osamplat på min DAC. Skillnaden var tydlig mellan de olika lägena, men i praktiskt bruk kunde jag aldrig avgöra i vilket läge DAC:en stod i. I ett blindtest är jag övertygad om att min hjärna snart hade börjat spela mig spratt.
Men hur vet du då att det verkligen var en skillnad? Du skulle inte kunna höra skillnad blint om du så fick $1,000,000?
Jag säger inte att det inte kan ligga något i det du säger, men jag skulle nog vilja se lite mer handfasta indicier. Hur skulle du vilja designa ett test som kan visa det?
Tillagt:
Jag tror också att det finns en del stöd i den psykologiska forskningen för att själva testsituationen kan påverka resultatet. Om vi går in i ett blindtest med motivationen att prestera något, så är sannolikheten stor för att vi är mer stressade än normalt.
Jo, men är man medveten om det, och har tränat sig i blinda tester så tror jag inte det skall vara något problem, kanske till och med tvärtom.