Går det att höra skillnader mellan förstärkare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kan man höra skillnad mellan olika förstärkare

JA
166
88%
NEJ
8
4%
Vet inte
15
8%

Antal röster : 189

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-03-01 20:10

gnypp45 skrev:
meanmachine skrev:
gnypp45 skrev:
MagnusÖstberg skrev:PS. Se det nu inte som om jag tvingar dig att blintesta, faktum är att jag inte bryr mig om hur andra testar. De gör ju som de vill, och jag bedömmer deras resultat utefter hur de förklarar att de gjort. DS.

Det är mycket möjligt att herr elaka maskinen inom en snar framtid blindtestar förstärkare nivåmatchat. Han efterfrågade i alla fall ett verktyg för nivåmatchning igår, vill jag minnas. :)

Japp! SÅ är det jag har utfört med CD förut och fått en reality check.

Hur var det nu... Jo:
meanmachine skrev:Min tester mellan CD spelare var tyvärr inte nivåmatchade men det tycker jag inte var nödvändigt heller. Testet utföll ändå med en näsvisning om vart det barkade. Men nivåmatchade tester är det säker ännu svårare att bedömma.

Du får en halv poäng i alla fall (för insikten på slutet). :wink:

Har du läst dem? Kanske skulle revidera din bild av mig.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-01 20:11

meanmachine skrev:Det är sant. Det kallas lögn om man gör det. Man är paranoid om man inte tror på nått utan bevis. ORdet god tro och ärlighet betyder ingenting för dig men jag sätter högt värde på det och det skiljer oss åt. :)

Det där är ett uttryck för personpåhopp som jag iallafall tycker är ett trist inslag.

Jag vet faktiskt inte vad som får dig att bete dig så. Förklara gärna.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-03-01 20:14

MagnusÖstberg skrev:
meanmachine skrev:Det är sant. Det kallas lögn om man gör det. Man är paranoid om man inte tror på nått utan bevis. ORdet god tro och ärlighet betyder ingenting för dig men jag sätter högt värde på det och det skiljer oss åt. :)

Det där är ett uttryck för personpåhopp som jag iallafall tycker är ett trist inslag.

8O DU hann quota medan jag reviderade efterosm jag glömt TYDLIGEN och var ett ledande förslag, lite provocativt medges, men inte illa ment. Så sorry för det. Betydelsen blev liksom en anna utan ett ord.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-01 20:21

meanmachine skrev:
MagnusÖstberg skrev:

8O DU hann quota medan jag reviderade efterosm jag glömt TYDLIGEN och var ett ledande förslag, lite provocativt medges, men inte illa ment. Så sorry för det. Betydelsen blev liksom en anna utan ett ord.

meanmachine skrev:Det är sant. Det kallas lögn om man gör det. Man är paranoid om man inte tror på nått utan bevis. ORdet god tro och ärlighet betyder tydligen ingenting för dig men jag sätter högt värde på det och det skiljer oss åt. :)

Det blev inte ett dugg bättre, om du är intresserad av hur jag som mottagare uppfattar vad du skriver.

Jag tror det är bäst att vi avslutar här.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-03-01 20:41

meanmachine skrev:
gnypp45 skrev:
meanmachine skrev:
gnypp45 skrev:
MagnusÖstberg skrev:PS. Se det nu inte som om jag tvingar dig att blintesta, faktum är att jag inte bryr mig om hur andra testar. De gör ju som de vill, och jag bedömmer deras resultat utefter hur de förklarar att de gjort. DS.

Det är mycket möjligt att herr elaka maskinen inom en snar framtid blindtestar förstärkare nivåmatchat. Han efterfrågade i alla fall ett verktyg för nivåmatchning igår, vill jag minnas. :)

Japp! SÅ är det jag har utfört med CD förut och fått en reality check.

Hur var det nu... Jo:
meanmachine skrev:Min tester mellan CD spelare var tyvärr inte nivåmatchade men det tycker jag inte var nödvändigt heller. Testet utföll ändå med en näsvisning om vart det barkade. Men nivåmatchade tester är det säker ännu svårare att bedömma.

Du får en halv poäng i alla fall (för insikten på slutet). :wink:

Har du läst dem? Kanske skulle revidera din bild av mig.

Visste du inte? :o Jag håller på att blindtesta dig och vill därför veta så lite som möjligt för att inte trilla dit på placebo.

Nej, inte just CD-spelartesterna, men jag har sett lite av dina tester på Minhembio och det är trevlig och intressant läsning. Det ska du ha all heder av. Sorry om min skämtsamma halvpoäng missuppfattades, den syftade enbart på BT metodiken (icke nivåmatchat). :oops:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2010-03-01 23:03

NAD 208 och Bryston 28B-SST skiftades mellan i helgens lilla hifiträff jag hade hemma. Inget blint, inget nivåmatchat men alla var väldigt säkra på att det var en ganska signifikant skillnad. Behöver jag säga till vilken förstärkares fördel? 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-01 23:07

Rydberg
Ska bli kul sen å höra sen vad du tycker om Morellos BK (Bryston Killer).

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2010-03-01 23:08

Rydberg skrev:NAD 208 och Bryston 28B-SST skiftades mellan i helgens lilla hifiträff jag hade hemma. Inget blint, inget nivåmatchat men alla var väldigt säkra på att det var en ganska signifikant skillnad. Behöver jag säga till vilken förstärkares fördel? 8)

AJABAJA!!! :wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-01 23:24

Rydberg skrev:NAD 208 och Bryston 28B-SST skiftades mellan i helgens lilla hifiträff jag hade hemma. Inget blint, inget nivåmatchat men alla var väldigt säkra på att det var en ganska signifikant skillnad. Behöver jag säga till vilken förstärkares fördel? 8)

Tja, det måste ju vara den dyraste, dvs eftersom du betalt dyrt för den ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-03-02 01:06

Nej.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2010-03-02 01:40

Jag är tveksam till att jag själv klarar höra skillnad på slutsteg, har testat en del steg hemma när det funnits möjlighet men det är allt annat än lätt att höra skillnader. När jag jämförde Clacsic 8.0b, XTZ A-100 DII och Denon AVR-2807 så tyckte jag att XTZ steget lät lite "kallt" men classic steget och denon receivern kunde iaf inte jag skilja åt. Nu var ju dessa prylar i samma prisklass, det hade varit roligt att göra om det med steg i helt olika prisklasser. Men då krävs nog att man inte själv betalat för något av dom om man skall kunna vara opartisk.

Jag är klart öppen för att det kan finnas små skillnader men frågan är om det inte alltid är vettigare att lägga extra pengar på högtalar/rumsuppgraderingar som faktiskt gör ordentlig skillnad istället för små knappt hörbara skillnader?
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-02 01:53

Nahaz skrev:Jag är klart öppen för att det kan finnas små skillnader men frågan är om det inte alltid är vettigare att lägga extra pengar på högtalar/rumsuppgraderingar som faktiskt gör ordentlig skillnad istället för små knappt hörbara skillnader?

Det du tycker är små nyanser kanske någon annan uppfattar som avgrundsdjup skillnad...

Men jag håller med, det gäller att fundera vad man får det mesta för sina slantar. Åtminstonde för de flesta av oss.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-03-02 11:13

MagnusÖstberg skrev:
meanmachine skrev:
MagnusÖstberg skrev:

meanmachine skrev:Det är sant. Det kallas lögn om man gör det. Man är paranoid om man inte tror på nått utan bevis. ORdet god tro och ärlighet betyder tydligen ingenting för dig men jag sätter högt värde på det och det skiljer oss åt. :)

Det blev inte ett dugg bättre, om du är intresserad av hur jag som mottagare uppfattar vad du skriver.

Jag tror det är bäst att vi avslutar här.

My wrong. Borde inte uttryckt mig så klumpigt. :oops:

Ber om ursäkt för mitt dåliga sätt.

hifiguru@spray.se

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2010-03-02 12:42

MagnusÖstberg skrev:
Nahaz skrev:Jag är klart öppen för att det kan finnas små skillnader men frågan är om det inte alltid är vettigare att lägga extra pengar på högtalar/rumsuppgraderingar som faktiskt gör ordentlig skillnad istället för små knappt hörbara skillnader?

Det du tycker är små nyanser kanske någon annan uppfattar som avgrundsdjup skillnad...

Men jag håller med, det gäller att fundera vad man får det mesta för sina slantar. Åtminstonde för de flesta av oss.

Jag utgår att det är storleken på skillnaden du pratar om när du eftersom du nämner små nyanser eller avgrundsdjup skillnad.

För mig har det aldrig varit av betydelse hur "stor" skillnaden är, utan av vilken "vikt" eller vad det gör för själva musiken. Jag tycker generellt att en skillnad i en förstärkare är av mer "vikt" än en större skillnad i en högtalare för att musiken ska komma till sin rätt.
Oavsett om det råkar vara transparent eller korrekt.

Enligt mig kan man därmed inte bara addera länkarnas fel då felen eller förbättringarna är av olika art och vikt.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-03-02 13:17

subjektivisten skrev:
Johan_Lindroos skrev:Eh, ditt påstående verkar mer taget ur luften.

Inte alls, finns mängder av tester som visar detta. Nu snackar jag om A/B tester, inte F/E tester.

Du resonerar fel.

Jag påstår att det finns tester som visar att det finns hörbara skillnader mellan förstärkare. Det vet du också. Vi är säkert överens om att i de flesta fall är skillnaderna dock ganska små.

Men nu skriver du ovan att det finns testar som visar "ingenting", alltså ingen skillnad. Då finns inga bevis för att skillnad upptäckts, bara att de misslyckats detektera skillnad. Detta är då i strid med vetenskapliga metoder. Man kan inte bevisa att skillnad INTE finns. Man kan då bara berätta om att man misslyckats med undersökningen. Man kan inte bevisa frånvaro av detektion. Diskussion om vetenskapliga metoder har ju varit uppe som ämne ett antal gånger på detta forum så jag förstår inte riktigt varför du tar upp ett så konstigt påstående, du borde ju känna till det så att säga.

Diskussion om vetenskaplig metodik tycker jag känn extremt uttjatat, så jag föreslår att vi inte kör det racet igen. Jag orkar i alla fall inte det.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-03-02 13:21

Johan_Lindroos skrev:
subjektivisten skrev:
Johan_Lindroos skrev:Eh, ditt påstående verkar mer taget ur luften.

Inte alls, finns mängder av tester som visar detta. Nu snackar jag om A/B tester, inte F/E tester.

Du resonerar fel.

Jag påstår att det finns tester som visar att det finns hörbara skillnader mellan förstärkare. Det vet du också. Vi är säkert överens om att i de flesta fall är skillnaderna dock ganska små.

Men nu skriver du ovan att det finns testar som visar "ingenting", alltså ingen skillnad. Då finns inga bevis för att skillnad upptäckts, bara att de misslyckats detektera skillnad. Detta är då i strid med vetenskapliga metoder. Man kan inte bevisa att skillnad INTE finns. Man kan då bara berätta om att man misslyckats med undersökningen. Man kan inte bevisa frånvaro av detektion. Diskussion om vetenskapliga metoder har ju varit uppe som ämne ett antal gånger på detta forum så jag förstår inte riktigt varför du tar upp ett så konstigt påstående, du borde ju känna till det så att säga.

Diskussion om vetenskaplig metodik tycker jag känn extremt uttjatat, så jag föreslår att vi inte kör det racet igen. Jag orkar i alla fall inte det.

Som balsam för själen. :) Bra skrivet. Belyst och ödmjukt förklarat på ett nyanserat sätt.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-02 13:45

meanmachine skrev:Ber om ursäkt för mitt dåliga sätt.
Tack!

meanmachine skrev:Som balsam för själen. :) Bra skrivet. Belyst och ödmjukt förklarat på ett nyanserat sätt.
Vad bra. Då behöver vi inte ta det där igen framöver - och du kan hjälpa till om fler skulle ha funderingar kring det :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2010-03-02 14:54

Det var fasen. Jag har läst att Denon 2807 och Bryston spelar lika bra. Enligt dig så kan det vara fördel Denon eller missförstod jag dig nu? 8)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2010-03-02 14:55

mrGaskill skrev:

Det var fasen. Jag har läst att Denon 2807 och Bryston spelar lika bra. Enligt dig så kan det vara fördel Denon eller missförstod jag dig nu? 8)

Det gjorde du nog ganska kapitalat eftersom Denon inte ens var med i jämförelsen! 8)

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2010-03-02 15:02

Denon, Bryston och NAD har nämnts förut på detta forum som att spela hörbart lika bra . Inte enligt er tydligen då. 8) Kul test för övrigt !

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-03-02 15:15

mrGaskill skrev:Denon, Bryston och NAD har nämnts förut på detta forum som att spela hörbart lika bra . Inte enligt er tydligen då. 8) Kul test för övrigt !

De har inte testat blint (ehuru testat) vilket gör deras slutsatser lika mycket värda som alla andras som testar oblint. T.ex hifihandlaren i länken ovan.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2010-03-02 15:22

Det uppfattade jag också. Men det har ju förekommit påståenden om att Bryston och Denon spelar lika bra utan att ha testats i blindtest, utan mest baserats om vad som stått i MoLT om förstärkarna var för sig, varpå någon dragit egna slutsatser om att de inte går att särskilja gentemot varandra. Intressant hur det *verkligen* förhåller sig är det ju nevertheless. 8)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-02 15:24

mrGaskill skrev:Denon, Bryston och NAD har nämnts förut på detta forum som att spela hörbart lika bra . Inte enligt er tydligen då. 8) Kul test för övrigt !
Ett tydligt bevis på att man inte skall ta allt man läser för sanning :)

Det är ju bara bevisat att det finns personer som inte lyckats hitta skillnad, och sedan återstår det ju att fundera över hur de testat ;)

Mig veterliggen är det bara Bryston av de nämnda som inte blivit detekterat vid LTS tester, och då efter att steget genomgått en designändring (innan hade det fallit ett par tiondels decibel i diskantområdet).
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2010-03-02 15:33

Jo jag håller merej. Man ska nog inta en sunt skeptisk hållning till sådant här. :-)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-02 15:46

Sålänge det inte är något fel på 208 så sätter jag 10 000 kr att ni icke skulle skilja dom åt i nivåmatchat blindtest.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-02 15:49

Johan_Lindroos skrev:Du resonerar fel.

Nja, du missuppfattar mig. Jag påpekar att stort sett ALLA publicerade blinda A/B test har misslyckats. Det finns mängder av tester och tidningsartiklar som visar detta. Jag vet även att F/E tester är mycket noggrannare och därför har man hittat fel.
Men nu handlar detta om tester hos vanligt folk, folk som sitter med pip, pi60 eller andra lättdrivna högtalare, i icke optimala rum som ska A/B testa. Då skulle jag vilja hävda att chansen att dom märker någon skillnad är extremt liten. Det är precis det som 20 år av tidigare tester visar.
Senast redigerad av subjektivisten 2010-03-02 16:02, redigerad totalt 1 gång.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-03-02 16:01

Det vore ju ett drömscenario att Denon och Nad skulle vara lika bra som Bryston´s top-of-the-line steg :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-02 16:04

Panelguy skrev:Det vore ju ett drömscenario att Denon och Nad skulle vara lika bra som Bryston´s top-of-the-line steg :wink:

Sålänge du inte har något extremt jobbig högtalare så finner jag det som stor chans att du icke kommer höra någon skillnad mellan dom inom dess linjära område vid ett blint A/B test.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2010-03-02 16:04

subjektivisten skrev:

Sålänge det inte är något fel på 208 så sätter jag 10 000 kr att ni icke skulle skilja dom åt i nivåmatchat blindtest.

Ok, det är ju fanken värt att lägga ett par timmar på i helgen. Jag PM:ar kontonr när bevisen är klara :P

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-02 16:05

Rydberg skrev:Ok, det är ju fanken värt att lägga ett par timmar på i helgen. Jag PM:ar kontonr när bevisen är klara :P

Självklart ska jag vara med och bevittna detta och jag antar jag får något om du misslyckas? 8)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi