Vem kan hitta den sämst mätande förstärkaren?
Jag inleder med stereophiles distorsionsmätning på en Wavac förstärkare:

$350´000 och över 200kg visst.
EDIT: Lite fler mätningar fanns visst.

Moderator: Redaktörer
Lazyworm skrev:Haha Steveo, Jag tänkte föreslå att man skulle söka bland rörförstärkare i +1000 000kr klassen och det var ju precis vad du gjort![]()
Det där är väl det yttersta beviset på att Pris och prestanda inte hänger ihop i High end segmentet.
Men man skulle faktiskt få lägga ganska mycket tid på att lyckas förstöra signalen så mycket.
Skippa återkoppling och andra dogmatiska tillgrepp....
Conclusions
Slightly on the mellow side up top, a bit warm down below, the Wavac SH-833 seamlessly filled in the midband with a rich, transparent, detailed sound that managed to unite the entire audible bandwidth into a whole that was coherent, transparent, rich, and round.
You'll hear more extended amplifiers on top, better-damped ones below, and more powerful, punchy, and dynamic ones all around. But I doubt you'll hear an amplifier that delivers the effervescence, transparency, and solidity of live music—all kinds of live music—as convincingly and effectively as does the Wavac SH-833.
The SH-833 is absurdly expensive. Only a few lucky audiophiles have pockets deep enough to afford them, and given the amp's distinctive personality, associated components must be chosen with great care. But when everything is right, the Wavac SH-833 will produce magical, musically fulfilling sound that you're not likely to forget.
steveo1234 skrev:Mycket snack om förstärkare nu på forumet. Så, här kommer en till!
Vem kan hitta den sämst mätande förstärkaren?
Jag inleder med stereophiles distorsionsmätning på en Wavac förstärkare:
Inte alls.meanmachine skrev:Men har någon hört maskinen? En liten detalj som kanske skull gynna vissa belackare?
Tänk om ni satt blinda och hörde och sade 17 vad bra det låter var är det som spelar. Jo Wavac. Du skulle det bli pinibelt.
meanmachine skrev:Men har någon hört maskinen? En liten detalj som kanske skull gynna vissa belackare?
Tänk om ni satt blinda och hörde och sade 17 vad bra det låter var är det som spelar. Jo Wavac. Du skulle det bli pinibelt.
MagnusÖstberg skrev:Inte alls.meanmachine skrev:Men har någon hört maskinen? En liten detalj som kanske skull gynna vissa belackare?
Jag kanske gillar luftigheten.
meanmachine skrev:MagnusÖstberg skrev:Inte alls.meanmachine skrev:Men har någon hört maskinen? En liten detalj som kanske skull gynna vissa belackare?
Jag kanske gillar luftigheten.
Bara en liten tanke till![]()
Borde inte epitetet den sämsta förstärkaren avse hur fel från den tänkta konstruktionen man hamnar? Om konstruktören för säg wavac nu känner att han vill just konstruera maskinen som den är kan man då säga att konstruktionen är misslyckad eller "sämst"
Bara en liten tanke.
Om jag konstrukerade en högtalare och den har ett speciellt ljudsignum som jag anser att jag vill ha så skulel jag bli aningen ledsen om någon påtalade den som sämst.
För än finns det väl ingen norm för hur man skall mäta för att anses vara bra ? Inte vad jag noterat.
Stereophile skrev:Even at 3% THD+noise, I measured discrete clipping at 39.7W (16dBW) into 8 ohms, 32.1W (12dBW) into 4 ohms, and 16.9W (6.3dBW) into 2 ohms (115V line in all cases). These figures are all lower than the 75W specified.
Fig.8 KR VT8000, distortion (%) vs continuous output power into (from bottom to top at 1W): 8 ohms, 4 ohms, and 2 ohms.
Fig.1 KR VT8000, frequency response at (from top to bottom): 1W into 8 ohms, 2W into 4 ohms, and 2.828V into simulated loudspeaker load (1dB/vertical div.).
The distortion here is relatively high: –36.8dB (about 1.5%) at the third harmonic (150Hz).
Fig.5 KR VT8000, 1kHz waveform at 2W into 4 ohms (top), distortion and noise waveform with fundamental notched out (bottom, not to scale).
Distortion levels are –36.4dB at 1kHz (again, about 1.5%) and –33.1dB at 18kHz (just over 2%).
Fig.7 KR VT8000, HF intermodulation spectrum, DC–22kHz, 19+20kHz at 8.5W into 4 ohms (linear frequency scale).
steveo1234 skrev:Förstörde jag hela tanken genom att länka till den sämsta förstärkaren direkt?
perstromgren skrev:steveo1234 skrev:Förstörde jag hela tanken genom att länka till den sämsta förstärkaren direkt?
Ja, den där blir svårt att slå!
Objektivisten skrev:The SH-833 is absurdly expensive. Only a few lucky audiophiles have pockets deep enough to afford them, and given the amp's distinctive personality, associated components must be chosen with great care. But when everything is right, the Wavac SH-833 will produce magical, musically fulfilling sound that you're not likely to forget.[/quote]
http://www.stereophile.com/tubepoweramps/704wavac/index.html
Zzombie skrev:Quad 909
John Atkinsson skrev:...all that it is necessary to say is that, while measurements can't replace or even describe the listening experience, they do shine the light on areas that need clarification or investigation,
Objektivisten skrev:Stereophile säger ju själva att det inte finns något samband mellan mätresultat och upplevelse.John Atkinsson skrev:...all that it is necessary to say is that, while measurements can't replace or even describe the listening experience, they do shine the light on areas that need clarification or investigation,
Almen skrev:Objektivisten skrev:Stereophile säger ju själva att det inte finns något samband mellan mätresultat och upplevelse.John Atkinsson skrev:...all that it is necessary to say is that, while measurements can't replace or even describe the listening experience, they do shine the light on areas that need clarification or investigation,
För det första blir det inte mer sant hur många hifi-journalister som än skulle skriva det. För det andra skriver JA att mätningar inte kan beskriva en lyssningserfarenhet, och det är ju svårt att säga emot.
JA brukar ofta korrelera mätningar till lyssningsintryck och vice versa.
Objektivisten skrev:För det första har ingen påstått att något är mer sant än någonting.
Ja, det är väl trivialt som en generell truism?För det andra skriver JA att mätningar framförallt inte kan ersätta en lyssningserfarenhet.
Att JA försöker korrelera mätningar med lyssningsintryck torde bero på att man fortfarande vill försöka hitta eller förstå ett eventuellt samband.
Objektivisten skrev:Almen skrev:Objektivisten skrev:Stereophile säger ju själva att det inte finns något samband mellan mätresultat och upplevelse.John Atkinsson skrev:...all that it is necessary to say is that, while measurements can't replace or even describe the listening experience, they do shine the light on areas that need clarification or investigation,
För det första blir det inte mer sant hur många hifi-journalister som än skulle skriva det. För det andra skriver JA att mätningar inte kan beskriva en lyssningserfarenhet, och det är ju svårt att säga emot.
JA brukar ofta korrelera mätningar till lyssningsintryck och vice versa.
För det första har ingen påstått att något är mer sant än någonting. För det andra skriver JA att mätningar framförallt inte kan ersätta en lyssningserfarenhet. Att JA försöker korrelera mätningar med lyssningsintryck torde bero på att man fortfarande vill försöka hitta eller förstå ett eventuellt samband.
peetwa skrev:
Men DU skriver ju "att det inte finns något samband mellan mätresultat och upplevelse". Var det en medveten feltolkning?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 16 gäster