Jag har bytt lite bland mina gamla burkar och tycker mig märka detta. Är det bara inbillning eller?
/Krister
Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Naqref skrev:pss som de kan ändra den för normala högtalare så kan de även göra det för orthoakustiska.
Renobo skrev:Det jag har reflekterat över är höjden på ljudbilden. Ljudet hamnar olika högt helt enkelt.
Ger "transparenta" förstärkare högre ljudbild?
Renobo skrev:Jag har bytt lite bland mina gamla burkar och tycker mig märka detta. Är det bara inbillning eller?
/Krister
IngOehman skrev:Renobo skrev:Jag har bytt lite bland mina gamla burkar och tycker mig märka detta. Är det bara inbillning eller?
/Krister
Det är inte alls ovanligt att elektronik, och även andra delar av kedjan som
inte är högtalare och rum (vilka självklart kan påverka), märkbart påverkar
(återgivningen av) de rumsliga dimensionerna.
Det är ovanligast att bredd påverkas, men vanligare att upplevelsen av djup
och höjd påverkas. Påverkan kan även vara väldigt frekvensberoende.
Bäst brukar jag bedöma de apparater vara, som ger mest skillnader mellan
olika inspelningar. Det är en mycket viktigare parameter än att ge "mycket"
i den ena eller andra domänen.
Det är i själva verket inte alls ovanligt att stöta på apparater som överdriver
vissa dimensioner, men att de samtidigt som en trist bieffekt gör att allting
låter mera likadant.![]()
Så jag säger som fransmännen; vive la difference!
Kan nämna att effekterna ofta är mycket svåra att förutsäga, bara baserat
på eventuell kunskap om mätbara egenskaper.
Vh, iö
Renobo skrev:Okey! Då är jag inte alls ute och svamlar. Jag har nämligen plockat upp en NAD 3020 som jag kan dela försteget på för att styra min DIY sub. Men ljudbilden föll jämfört med vad jag hade innan. Möjligen beror det även på subben som kanske delas lite för högt.![]()
/Krister
Naqref skrev:Renobo skrev:Okey! Då är jag inte alls ute och svamlar. Jag har nämligen plockat upp en NAD 3020 som jag kan dela försteget på för att styra min DIY sub. Men ljudbilden föll jämfört med vad jag hade innan. Möjligen beror det även på subben som kanske delas lite för högt.![]()
/Krister
Hehe, jag tänkte just på min gamla 3020 när jag skrev mitt svar. Den hade *ähurm* vissa brister i stereopresentationen. Dock inte värre än att de gick att modda bort.
Renobo skrev:Nu när jag fått mina misstankar bekräftade kommer jag inte att kunna lyssna på "stereon" längre. Man skall inte fundera så mycket
Måste leta nått som funkar. Om jag plockar upp min Pioneer A-80 igen så har jag ju ingen signal till delningsfiltret o slutsteg till sub.
/Krister
Johan_H skrev:Renobo skrev:Nu när jag fått mina misstankar bekräftade kommer jag inte att kunna lyssna på "stereon" längre. Man skall inte fundera så mycket
Måste leta nått som funkar. Om jag plockar upp min Pioneer A-80 igen så har jag ju ingen signal till delningsfiltret o slutsteg till sub.
/Krister
Du kan inte plocka signalen till suben ur hörlursuttaget om nåt sånt finns? Kvaliten på hörlurssignalen kan vara si och så,, men man kan ibland göra enkla experiment för att testa nån idé?
bassman skrev:Varför inte satsa på en bioreciver?
Om du orkar och vill kan du få testa av min Denon 2105, där finns filter hela klabbet inbyggt, dessutom kan du välja vilken frekvens för delningen.
ALLA vet ju hur poppis Denon är här på Faktiskt.. Bara komma förbi och hämta för att testa!
Jag tycker att den låter jätte bra iaf
Renobo skrev:bassman skrev:Varför inte satsa på en bioreciver?
Om du orkar och vill kan du få testa av min Denon 2105, där finns filter hela klabbet inbyggt, dessutom kan du välja vilken frekvens för delningen.
ALLA vet ju hur poppis Denon är här på Faktiskt.. Bara komma förbi och hämta för att testa!
Jag tycker att den låter jätte bra iaf
Jag försöker övertala vår gemensamme vän ljudkillen Oscar att ge mig hans Denon 1800. Den borde funka fint.
/Krister
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster