Jodå, allt går, och jag är INTE (bara så ingen tror något annat) det minsta 
arg på någon för något de skrivit i den här tråden. 
 
Skrattade faktiskt till och med lite när jag läste om Subjektivitens "knep". 
 
Men om sanningen skall sägas, så är det faktiskt ett problem att för många 
vill ha Ino-högtalare. 
 
Det finns såklart större problem i världen, men i min lilla värld så är det ändå 
ett problem som märks ordentligt. 
Historiskt har jag tänkt att det hanterar sig själv på så vis att "alla drabbas 
automatiskt" av att förhållandet mellan dem som vill ha och vad jag kan 
göra - skapar en leveranstid som tjäner som negativ återkoppling! 
Alltså att det håller nere viljan att beställa hos tillräckligt många, så att det 
varje stund råder en rimlig balans. 
Men - när jag tittat noggrannare på det hela så har jag kommit tills slut-
satsen att även om det på något sätt "fungerar", så är den mekanismen i 
sig även är moder till lidande. Väntans lidande. Och det gör mig ledsen. 
Jag vill ju hellre att färre skall vara informerade än att leveranstiderna skall 
behöva växa för att mota intresset. Det vill säga - att alla kan få det de 
vill ha (och vet finns) utan att behöva vänta jättelänge. 
Då behöver färre då veta att det finns, och i synnerhet behöver färre känna 
till VAD som finns - menar inte produkten då utan upplevelsen. 
Därför kom jag på att det är bättre att få vänta på att få komma på demo, 
än att vänta efter det att man redan beställt! För före demo är det inte en 
så konkret upplevelse som man väntar på utan snarare råder bara ett till-
stånd av nyfikenhet, och sådana har nog ingen lidit så värst illa av.  
Men när manifest och prislista sprider sig okontrollerat, så uppstår ett nytt 
problem, nämligen att min telefon ringer mer eller mindre dygnet runt, och 
jag får inte tid att göra allt det jag behöver göra. Och viktiga telefonsamtal 
kommer dessutom inte fram. Med viktiga så menar jag då "viktiga för mig" 
vilket ju ofta är saker som är kul, som jag idag ofta missar då folk inte får 
tag på mig.
 
 
Det är heller inte kul att se hur väntetiden för att få komma på demo växer 
lavinartat. 
 
 
Frågan är - har någon ett bra tips på att skapa en bättre och så "rättvis" 
urvalsmetod som möjligt - som gör att "rätt personer" kommer fram - och 
att de som det inte finns plats för, slipper ens höra talas om det de går 
miste om? 
Internet har ställt till med riktigt stora problem för mig. Tiden före internet 
så fanns inte alls det här problemet, utan då kunde jag hantera alla som var 
nyfikna utan att saker skenade alltför illa. Leverenstidsåterkopplingen var 
helt enkelt alldeles tillräcklig då som bortskrämningsmekanism. Den var rimlig
när systemet nådde balans, och ingen drabbades illa. 
Men eftersom jag idag inte kan göra flera högtalare än då (snarare färre, 
eftersom jag bli äldre och orkar mindre/vill ha mycket mera fri tid) men 
många fler vill ha dem (på grund av att du gört talar om dem helt i onödan) 
så är inte systemet i balans längre. 
Hur blir man av med överskottet utan att någon blir ledsen/drabbas?
Kanska lite kryckig formulering, men kanske någon förstår vad jag menar? 
För några år sedan så provade jag med beställningsstopp om några mån-
ader. Det fungerade rätt bra sett ur mitt perspektiv, men jag vet inte hur 
andra såg på det. Har funderar på att helt enkelt ta till något liknande i år, 
men då mera som totalstopp, alltså inte bara med beställningar, utan även 
när det gäller bokning till demo och ALLT annat som någon kan tänkas vilja 
ringa mig om. Allt annat än akustikjobb och möjligen piP och kompletternade 
surroundhögtalare till dem som redan har Ino-fronthögtalare.
Vi får se. 
Det blir till sommaren i så fall. Har funderat på ett totalstopp i juli, augusti, 
september och oktober, och stopp för demobokning hela året ut. Men jag är 
samtidigt lite rädd för vad som händer när/om man släpper fördämningen 
efteråt. 
 
 
Har även funderat på ett system där man måste vara rekommenderad av 
minst fem personer. Men egentligen tycker jag ju att det är bättre om alla 
bara (jo, jag vet, det är av välvilja, men...) slutar att rekommendera det 
jag gör "ut i tomma luften" (=på internet). Om alla håller sig till att göra 
som alla gjorde förr - det vill säga bara talade till/tipsade nära vänner som 
man tror kan vara intresserade, så tror jag djungeltrumman skulle sluta 
skena. 
Hur man än gör så blir det fel, det vill säga kommer att drabba NÅGON. 
Fast undrar ändå om inte totalstoppsperioderna är det bästa sättet att 
hålla det hela tillbaka? Det vill säga totalstoppsperioder ovanpå den ändring 
jag redan gjort - att bara ha demo några få gånger under året och bara ta 
emot beställningar av dem som varit på en. 
Totalstoppen är ju mest för att minska trycket på det som hamnar före 
demo. 
Men ingenting fungerar ju i längden, och svallvågen efter att jag släpper 
tillfälliga fördämningar, blir bara värre om alla som sett ljuset (hört ljudet?) 
gör vad de kan för att "sprida budskapet åt mig" när jag inte gör det utan 
tvärtom tar till stoppåtgärder för att hålla tillbaka. 
Missförstå mig inte, jag förstår ju att ingen sprider budskapet för min skull, 
utan att de gör det av vänlighet mot dem som de sprider det till. Därför så 
inser jag ju även det meningslösa att vädja om något för min skull. 
Men jag kanske ändå kan be om att alla de som "hjälper till" i varje fall kan 
försöka att begränsa sig till att hjälpa människor som är deras nära vänner, 
människor de faktiskt känner? Alltså inte inkludera hela världen via internet. 
 
 
 
Vh, iö 
- - - - - 
PS. Om någon "kommit bort" så beklagar jag förstås det. Jag kan försäkra 
att jag aldrig någonsin har sorterat bort någon. Dock konstaterar jag att 
varje gång som jag gör ett utskick får jag rätt många "undeliverable", även 
på manifest-beställningar jag fått de senaste månaderna. De kan bero på 
saker som "full inlåda" eller "mottagaren finns ej". 
Jag gissar att det senare oftast beror på inaktivitet på ett gratiskonto, för 
han eller hon fanns ju bevisligen när emailet skickades till mig. 
 
När adresser inte fungerar så raderar jag dem från listan, men för det mesta 
försöker jag innan det skicka ett email på samma adress utan de bifogade 
filerna, så att mottagaren skall veta att jag kan skicka om jag bara får en 
fungerande adress.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten 
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D 
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).