Går det att höra skillnader mellan förstärkare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kan man höra skillnad mellan olika förstärkare

JA
166
88%
NEJ
8
4%
Vet inte
15
8%

Antal röster : 189

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2010-03-02 18:30

dimitri skrev:
Rydberg skrev:
Om du ska hålla i testet får du ju se till att det blir vetenskapligt i så fall och om vi lyckas höra skillnad får du allt betala din egen resa + 10000. Misslyckas vi så betalar vi din resa.

Förbehåller mig rätten att välja musiken som ska spelas åtminstone.

Fine?

Det är inte helt ok enl mig. R riskerar (i pengar räknat) ojämförligt mindre än S. Förvisso, var det S som satsade 10K på att ingen skillnad kommer att höras men R borde (imho) komma med ett motvad eller skippa helt summan det rör sig. Resekostnader räcker.

Om testet kommer till stånd blir det en helt unik event i faktiskthistorieskrivning. Spännande

Jo att jag riskerar mindre i pengar sett är ju helt uppenbart men det är ju knappast mitt problem. Subjektivisten sade sig vara villiga att sätta 10000 kr på att vi inte skulle kunna skilja dom åt i ett nivåmatchat blindtest, jag antog utmaningen. Randi kräver väl inte heller sina kandidater att ge honom motsvarande miljon som han själv ställer till förfogande. Det är en fråga upp till Randi och i detta fall Subjektivisten. Jag ansvarar inte för vad de lovar.

Så var det med det.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-03-02 18:37

Lycka till med testen alla inblandade parter. Blir ju intressant.

Dimitri: Hur kom du in i bilden av hur testen skall gå till. Parterna är ju redan överrens. Eller skall du betala halva Subjektivistens kostnader? Annars så förstår jag inte riktigt ditt inlägg.

mvh/Harryup

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-03-02 18:44

Harryup skrev:Lycka till med testen alla inblandade parter. Blir ju intressant.

Dimitri: Hur kom du in i bilden av hur testen skall gå till. Parterna är ju redan överrens. Eller skall du betala halva Subjektivistens kostnader? Annars så förstår jag inte riktigt ditt inlägg.

mvh/Harryup

Hur jag kom in i bilden? Jag har varit med hela tiden. Parterna är överens, ja. Ändå tycker jag att villkoren inte är juste. Även med hänsyn tagen att det var Suben som föreslog villkoren. Och även om nu Suben skulle försöka övertyga mig att allt är coolt. Jag tycker att Rydberg skulle kommit med ett motvad eller strunta i pengarna. Suben är ingen Randi. Det här är Faktiskt.se faktiskt.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-03-02 18:57

dimitri skrev:
Rydberg skrev:
Om du ska hålla i testet får du ju se till att det blir vetenskapligt i så fall och om vi lyckas höra skillnad får du allt betala din egen resa + 10000. Misslyckas vi så betalar vi din resa.

Fine?

Det är inte helt ok enl mig. R riskerar (i pengar räknat) ojämförligt mindre än S. Förvisso, var det S som satsade 10K på att ingen skillnad kommer att höras men R borde (imho) komma med ett motvad eller skippa helt summan det rör sig. Resekostnader räcker.

Om testet kommer till stånd blir det en helt unik event i faktiskthistorieskrivning. Spännande

Jag satsar 1 kr på att det inte blir något lyssningstest! Någon som sätter emot? Eller om fler sätter som mig kanske det kan bli en tvåsiffrig summa att dela ut. Om det blir ett lyssningstest så betalar jag ut summan dividerat med antalet lyssningsdeltagare.

Det brukar ju annars alltid rinna ut i sanden som brukar motiveras med att den ena personen inte kunde ställa upp på grund av den andre personens förehavanden. :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-03-02 18:59

Johan_Lindroos skrev:
dimitri skrev:
Rydberg skrev:

Fine?

2 kr på att det blir av

Jag satsar 1 kr på att det inte blir något lyssningstest! Någon som sätter emot? Eller om fler sätter som mig kanske det kan bli en tvåsiffrig summa att dela ut. Om det blir ett lyssningstest så betalar jag ut summan dividerat med antalet lyssningsdeltagare.

Det brukar ju annars alltid rinna ut i sanden som brukar motiveras med att den ena personen inte kunde ställa upp på grund av den andre personens förehavanden. :wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-02 19:19

Det borde gå att fixa en Abx box för detta.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-03-02 19:29

subjektivisten skrev:
Laila skrev:Jag är själv intresserad av en förklaring,
gärna av subben själv.

Varför ska JAG göra det? Snacka med LTS istället. Anledningen är nog för man har ett original att jämföra med, det blir enklare att märka skillnader då.

Hur menar du nu("Anledningen är nog för man har ett original att jämföra med,") ? Om du jämför två stärkare mot varandra genom att skifta
mellan dem så har du välan valfritt att välja en av dem(eller båda) som
"original" ! Eller ? :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-03-02 19:30

dimitri skrev:
Johan_Lindroos skrev:
dimitri skrev:
Rydberg skrev:

Fine?

2 kr på att det blir av

Verkar felaktigt citerat. Du menar att du sätter 2 kr att det blir av alltså?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-03-02 19:38

subjektivisten skrev:
Laila skrev:Jag är själv intresserad av en förklaring,
gärna av subben själv.

Varför ska JAG göra det? Snacka med LTS istället. Anledningen är nog för man har ett original att jämföra med, det blir enklare att märka skillnader då.

Vi fortsätter den här deldebatten i en separat tråd: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-03-02 19:41

Känner på mig att i slutändan så skulle en ål vara avundsjuk.
Men jag hoppas på att jag har fel.
Nej Johan, jag sätter inte emot.
Får bara hoppas på att det inte blir så många om och men utan att man bara kan gå tillbaka till texten och läsa förutsättningarna när vadslagningen gjordes. Fler som ställer villkor behövs väl inte eller är det också faktiskt att man skall lägga sig i andras överenskommelser?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-03-02 19:44

Rydberg skrev:
dimitri skrev:
Rydberg skrev:

Fine?

Jo att jag riskerar mindre i pengar sett är ju helt uppenbart men det är ju knappast mitt problem. Subjektivisten sade sig vara villiga att sätta 10000 kr på att vi inte skulle kunna skilja dom åt i ett nivåmatchat blindtest, jag antog utmaningen. Randi kräver väl inte heller sina kandidater att ge honom motsvarande miljon som han själv ställer till förfogande. Det är en fråga upp till Randi och i detta fall Subjektivisten. Jag ansvarar inte för vad de lovar.

Så var det med det.

Då tar jag och sponsrar detta testet med 100kronor. Oavsett utfallet.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Frisk

Inläggav Frisk » 2010-03-02 20:53

Som svar på undersökningen tycker jag man kan höra skillnad på olika förstärkare, märkte tydlig, positiv skillnad när jag kopplade förbi mitt inbyggda steg i receivern och kopplade in mitt NAD 208. Vad det berodde på har jag inte undersökt, inte heller om det låter bättre med nuvarande högtalare, är möjligt de gamla var en besvärlig last för förstärkaren.

Tycker mig inte ha guldöron, men hör ändå skillnad mellan receiverns DA och CD-spelarens, även om båda är Yamaha från ungefär samma tid. (RX-V795RDS och CDX-596) Fick även kommentaren från min far(60+) när han var och lyssnade, när jag glömt att sätta analog in från CD och bytte, utan att säga vad jag gjorde "oj vad gjorde du nu" Ändå kör jag med ÖoB-kablar mellan.
Dock kan jag inte påstå att jag där kan detektera vad som är vad om jag aktivt försöker avgöra. Dock ganska tydlig skillnad om man först lyssnat på ena och sen byter till andra.

Förstärkarna är det tydligare skillnad på, upplever Yamahan som lite klen, trots volymen under 1/4 och märkeffekt på 5x130W, men enbart 2 högtalare spelandes.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-03-02 21:00

Klart man kan höra skillnad. Jag har några låtspår på CD-skivor som jag tycker är mycket bra
att jämföra med. En bra stärkare ger dessa spår rättvisa, en usel stärkare låter det uselt på. Dessutom är klangen olika i mina öron.

Jag tycker att skillnaderna främst är tydliga i basområdet. Kontroll osv.
Mitt minne är blott ett minne numera.

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-03-02 21:17

Johan_Lindroos skrev:
dimitri skrev:
Johan_Lindroos skrev:
dimitri skrev:
Rydberg skrev:

Fine?

2 kr på att det blir av

Verkar felaktigt citerat. Du menar att du sätter 2 kr att det blir av alltså?

Sorry, skrev mitt inlägg på fel ställe, det hamnade mitt i din text.
2 kr alltså på att det blir av.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-03 02:02

subjektivisten skrev:Såklart ska båda förstärkarna användas inom deras linjära område.
:D

Så din tanke är att man skall ta bort Brysons starka sida från testet ;)

Vilka områden anser du är linjära?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2010-03-03 09:30

Jag är förbluffad.
Kan det vara en brinnande apparat intresse hos vissa som gör att de har så svårt att höra skillnad?. Alltså fokus nån annanstans än i musiken.

Trådarna på faktiskt.se har ju en karaktär som kännetecknar helt klart det starkaste apparatintresset, speciellt när man jämför med alla grannforum.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
1987

Inläggav 1987 » 2010-03-03 09:50

ThePreTor1aN skrev:Jag är förbluffad.
Kan det vara en brinnande apparat intresse hos vissa som gör att de har så svårt att höra skillnad?. Alltså fokus nån annanstans än i musiken.

Trådarna på faktiskt.se har ju en karaktär som kännetecknar helt klart det starkaste apparatintresset, speciellt när man jämför med alla grannforum.

Jo så är det, rätt så uppenbart. Men du kan redan nu börja leta källor till ditt påstående, du kommer att behöva dem kan man säga....

Men visst; utifrån de debatter som drivs så kan man dra slutsatsen att apparatintresset är enormt. Att den vadslagning som nu är på G ens existerar är väl ett hyfsat tecken på det. Varför inte bara slappna av och lyssna på musiken?

Nä, det handlar för mycket om sandlådeprestige.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-03-03 11:02

Lyssningstesta är skitsvårt. Lekte lite med att försöka röna ut optiskt vs elektriskt till dac från Sqeezebox och började med att lyssna in mig på elektriskt av en och samma låt för att skapa någon slags referens eller kännedom om man så vill. Många gånger och då samma kabel.
Vad händer då? Jo, jag upplever skillnader nästan varje gång, trots identisk uppsättning. Röster flyttas i höjdled osv.
Jag har ambitionen att bjuda in några kamrater den närmaste tiden för att blindtesta detta; optiskt vs elektriskt. Ska bli kul att se resultatet.

Sorry för lite OT, men vill bara delge en observation jag gjort.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-03-03 12:43

Sprudel, det brukar bli så för att man (medvetet eller omedvetet) lyssnar in sig på olika saker i musiken varje gång man växlar. Generellt sett kan det då vara bra att lyssna på ett stycke som är kort, repeteras om och om igen, och som inte "varierar" för mycket. Sedan behöver man använda flera olika sådana exempel för att kunna fokusera på olika aspekter i ljudåtergivningen, t.ex. bas- eller diskantregistret.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-03-03 12:46

Frisk skrev:Som svar på undersökningen tycker jag man kan höra skillnad på olika förstärkare, märkte tydlig, positiv skillnad när jag kopplade förbi mitt inbyggda steg i receivern och kopplade in mitt NAD 208. Vad det berodde på har jag inte undersökt, inte heller om det låter bättre med nuvarande högtalare, är möjligt de gamla var en besvärlig last för förstärkaren.

Tycker mig inte ha guldöron, men hör ändå skillnad mellan receiverns DA och CD-spelarens, även om båda är Yamaha från ungefär samma tid. (RX-V795RDS och CDX-596) Fick även kommentaren från min far(60+) när han var och lyssnade, när jag glömt att sätta analog in från CD och bytte, utan att säga vad jag gjorde "oj vad gjorde du nu" Ändå kör jag med ÖoB-kablar mellan.
Dock kan jag inte påstå att jag där kan detektera vad som är vad om jag aktivt försöker avgöra. Dock ganska tydlig skillnad om man först lyssnat på ena och sen byter till andra.

Förstärkarna är det tydligare skillnad på, upplever Yamahan som lite klen, trots volymen under 1/4 och märkeffekt på 5x130W, men enbart 2 högtalare spelandes.

Svårt att jämföra så eftersom det är inte säkert att du har samma utnivå genom respektive signalkedja. Det är i regel omöjligt att kalibrera nivåerna också när konfigurationen ser ut som i ditt exempel. Om det skiljer det minsta lilla i nivå (0,1 dB räcker), så brukar utfallet bli att man tycker att den som låter bäst brukar vara den som låter starkast.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-03-03 18:42

Hej alla!

Har precis upptäckt och läst lite i den här tråden, och tror mig nu lite bättre
förstå de saker som sagts i en annan tråd om F/E-lyssning kontra A/B-jäm-
förelser, som av för mig okänt skäl låsts!? :o

Hurusom helst verkar det finnas en del förvirring och missförstånd, men jag
tänker bara fokusera på två av dem:

1. Om frågan är om man kan höra skillnad mellan två förstärkare, så är det en
A/B-jämförelse man talar om. Den frågan kan alltså INTE (som KK antytt) ens
undersökas med F/E-lyssning.

2. Om man A/B-jämför två olika apparater med varandra, eller F/E-lyssnar på
en apparat, så är det i båda fallen örat som sätter gränsen för hur stora skill-
nader man kan höra. Och beroende på vem det är som lyssnar, så verkar den
gränsen ligga mellan 0,5 dB och 0,1 dB, där den senare siffran gäller lyssnare
med de allra skarpaste öronen (tänker som på Spock, det vill säga formen)*.

Utgår jag ifrån de två ovanstående punkterna så finner man att ingen av dem
eller de två sammanslagna, kan användas för att ge svar på huvudfrågan som
Rydberg och Subjektivisten initierat med det vad som S föreslog. Alltså om det
kommer att vara lätt, svårt eller helt omöjligt att skilja apparaterna i A/B-jäm-
förelse.

- - - - -

Varför går det då inte att veta utfallet? Eller rättare sagt - varför kan inte jag
uttala mig om det?

Jo saken är den att:

1. Jag har inte testat Bryston 28B-SST. De två exemplar av 14B-SST som jag
har testat av olika ålder, var dessutom rätt olika, och jag tror det finns skäl att
tro att 28B-SST har ändrats på samma sätt över tiden. Det vill säga senare ex
av dem kan vara mycket lågfärgande, medan äldre nog går att detektera rätt så
lätt i F/E-lyssning.

2. Jag har F/E-lyssnat NAD 208, och den var verkligen inte lätt att höra.

3. Jag kan bara gissa när det gäller om de två kombattanternas (tänker på för-
stärkarna nu, inte R och S) färgningar (hur små de än är) liknar varandra eller
går i motsatta riktningar. Liknar de varandra blir det än svårare att skilja dem
i A/B-jämförelse, än det var att detektera dem i F/E-lyssning, var för sig.

Bortsett ifrån allt detta tycker jag att kombinationen av att frågan är lite all-
män-intressant och att det kan vara så att både S och R kanske tycker att det
kan vara ett kul test att göra, så föreslår jag följande:

Utmaningen bör symmetriseras. Alltså om någon slår vad om något så tycker
jag att den som antar utmaningen sätter emot samma belopp.

MEN - eftersom jag tycker det är viktigare att saken undersöks om det finns
ett allmänintresse för det, än att någon vinner en massa pengar av en annan,
så är mitt förslag:

1. Att vadsumman sänks till en krona, och jag kan ställa upp och leda testet
också, på neutral mark om kombattanterna vill det, men hos Rydberg är kanske
bäst eftersom det var där som uppfattningen att detektionen skulle vara möjlig
bildades,

2. Att någon annan än jag tar på sig att närvara bara för att rapportera resul-
tatet för alla nyfikna faktiskianer, och,

3. Att alla vi andra skramlar så att allas resor blir betalda! Om alla som är nyfik-
na på resultatet sätter in 10:- på Rydbergs konto så räcker det säkert till allas
resor. Om vi är hos Rydberg blir det tre personer som behöver resa.

Kort sagt - vetenskap åt alla är viktigare än tävlingen, men för att bevara spän-
ningen så kan ändå vadet ligga kvar i botten, med ett rimligt belopp!

- - - - -

Och nu kommer det viktigaste av allt: Bara för att någon har lancerat en utman-
ing så är det orimligt att hålla personen mot den, INNAN man har klargjort alla
definitioner som skall gälla.

Vad är att "höra skillnad", utan att detta först definieras? Alltså vilken statistisk
signifikans måste uppnås? (Eller misslyckas att får att uppnås.)

Räcker det man att gissa rätt... en gång av fem? Eller kanske en rättgissning på
hela kvällen från Rydberg räcker för att det skall heta att han "härde skillnad"?

Jag tror inte det va... För isåfall är S rökt innan testen äns gått av stapeln. ;)

Man - allt det där går ju att fastlägga innan man bestämmer att testet/utman-
ingen är på, så alla säger OK till det man bestämmer.

Jag kommer gärna med ett förslag på testupplägg och krav på serier för att kalla
det att R lyckats höra skillnad. Men om vadbeloppet blir väldigt högt så vill jag
inte vara inblandad på något sätt.

Skulle ju bli ledsen då, oavsett vem som förlorade.

Vh, iö

- - - - -

*Hoppas på överseende med avseende på de avsevärda förenklingar jag gjort där
man, om man inte vet bättre, kan få intrycket att skillnader bara kan vara i form av
olika tonkurvor. Så är det förstås inte men vad som avgör vad som går att detek-
tera följer ändå samma naturlagar, även om det förstås är svårare att förutsäga
hur olinjäriteter adderar eller subtraheter till varandra, än när det gäller. tonkurvefel.
Men principerna är samma. Så:

När jag skriver om XdB i det ovanstående så är det alltså inte ett försök att antyda
att det måste vara just sådana fel det handlar om, utan det är bara ett exempel
på EN sorts skäl till möjlig detektion. Men det kan bero på många olika andra saker.
Senast redigerad av IngOehman 2010-03-03 19:13, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-03-03 18:46

PS. Jo jag skall väl säga en sak till också, nämligen att:

Hur svårt (eller lätt) det än må vara att skilja JUST DESSA två förstärkare i
A/B-jämförelse (jag tror det är rätt svårt faktiskt) så säger det ju ingenting
alls om trådfrågan.

Det är utan någon som helst tvekan så, att det finns gott om förstärkare som
går att skilja från varandra i A/B-jämförelser. Ibland är det väldigt lätt till och
med.

Men - sådana tester ger ju ingen info om vilken av dem som är rätt, så även
om det i många fall går att skilja mellan dem, är testerna som sådana av rätt
tvivelaktigt värde, om testet görs av andra skäl än att man är allmönt nyfiken.

Vill man veta hur man upplever förstärkare A, eller förstärkare B, är det mycket
bättre att lyssna på dem var för sig.

Jämförelsen gör det bara svårare att höra hur man uppfattar sin anläggning
i sin helhet, med respektive förstärkare.

/DS
Senast redigerad av IngOehman 2010-03-03 18:50, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-03-03 18:48

IngOehman skrev:Hej alla!

Har precis upptäckt och läst lite i den här tråden, och tror mig nu lite bättre
förstå de saker som sagts i en annan tråd om F/E-lyssning kontra A/B-jäm-
förelser, som av för mig okänt skäl låsts!? :o

Min fråga var helt enkelt utredd, vilket jag skrev i näst sista inlägget i tråden, och bad om en stängning. Frågan var dessutom bara en subrutin till den här tråden, och det var dags för return.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-03-03 18:52

Synd. Jag hade skrivit ett jättelångt inlägg som jag gärna hade postat
i tråden och som jag tror kunde vara mycket intressant för vissa, näm-
ligen det superkonkreta svaret på den specifika fråga som hade ställts
mig (upprepade gånger, men som jag missat).

Men då får det väl vara med det.

Vh, iö

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-03-03 19:29

IngOehman skrev:Synd. Jag hade skrivit ett jättelångt inlägg som jag gärna hade postat

Vh, iö

Har du kvar inlägget så kan du väl posta det här? Det vore intressant att få läsa.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2010-03-03 19:36

IngOehman skrev:Synd. Jag hade skrivit ett jättelångt inlägg som jag gärna hade postat

Vh, iö

Och själv hade jag tänkt posta ett recept på en jättesmarrig potatisgratäng.

Men då får väl det också vara.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-03 19:44

Potatisgratängen verkar intressant. 8)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-03 19:46

Flint skrev:Potatisgratängen verkar intressant. 8)
+1
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2010-03-03 22:09

IngOehman> Håller med dig i princip att det är synd för Subjektivisten om han skulle förlora massa pengar. Själv har jag inte de ekonomiska möjligheterna att sätta emot hans vad. Ogillar idén att slå vad om pengar, en stressad lyssnare lär inte höra bättre än en avslappnad. Om jag lyckas höra skillnad så får vi väl se hur generös jag är ;)

Beträffande när man hört skillnad så måste vi ju sätta ut nån form av signifikansnivå, spontant tänkte jag 99% men du kanske har andra funderingar?

Vi håller på och funderar lite hur vi kan göra testet smidigast och ska lägga en del tid i helgen. Den svåraste nöten att knäcka är hur vi snabbt kan skifta mellan stegen på ett säkert sätt och snabbt sätt. Några funderingar?

Hade ju varit väldigt trevligt om du hade velat hålla i testet. Ska försöka komma så långt som möjligt i helgen och göra lite preliminära tester.

Beträffande 28B-SST så har det aldrig haft samma tydliga avrullning i toppen som gamla versionen av 14B-SST hade.

Bild
The frequency response was flat up to 20kHz into 8 ohms, but the rising output impedance above the audioband resulted in an output down 0.4dB at 20kHz into 2 ohms.

Bild
The response is 3dB down at 148kHz into 8 ohms, at 100kHz into 4 ohms, and at 55kHz into 2 ohms. The response is down 1.4dB at 20kHz in the latter case, which might be just audible.

Om avrullning som finns hos 28B-SST är hörbar på ett par pi60s torde vara väldigt tveksam.

Jag tycker jag och min kollega meckar på lite i helgen sen så styr vi upp något. Hade varit väldigt skoj :D
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-03 23:43

IngOehman skrev:
Det är utan någon som helst tvekan så, att det finns gott om förstärkare som
går att skilja från varandra i A/B-jämförelser. Ibland är det väldigt lätt till och
med.

Ja, det var just det som var frågan, där många av oss ansåg att det går att höra skillnad på förstärkare, i vissa fall, medan andra, med Subjektivisten i spetsen har hävdat att det går det nästan inte alls att göra. Det är intressant att ett par så erfarna öron (avser härmed inte att reducera Ingvar tlll enbart ett par öron, det verkar ju sitta en hel del mellan dem också) nu påstår att det faktiskt går.
Sonos för hela slanten.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi