Moderator: Redaktörer
paa skrev:Om du vill att det ska bli bättre eller i alla fall lika bra som med dina fronthögtalare så behöver du i pricip en till likadan.
Det räcker inte med "samma klang" i centern, fasgången måste vara lika genom hela registret, annars får man en försämring mot bara två stycken högtalare, speciellt i ljudbildens djup.
Centrar med basar på varsin sida om diskanten kan aldrig få samma spridningsegenskaper i varken sidled elller höjdled som frontar där basen sitter under diskanten, och därmed blir fasgången också olika, så dessa bör man undvika.
Det man kan vinna med en center är att det går att sitta längre på sidan i soffan, utan att ljudet tippar åt sidan.
Dessutom är det så att de flesta receivrar komprimerar ljudet när man mixar in centern till hö/vä, så att det blir dynamikfattigare.
Men, jag tror att just det går att välja hur man vill ha det i menyerna på din modell av Denon-receiver.
shifts skrev:högtalare är ordentligt invridna. Att få höra rösterna från mitten trots att
man sitter även utanför högtalarnas ytterkant, låter helt helt osannolikt för
mig med min egen upplevelse i ryggen. Jag är avis.
Det är default enligt Dolbys specifikation. Dolby har dock lagt till som option i specifikationerna att man kan välja bort det via en inställning, men bara väldigt få tillverkare har med den funktionen. Jag tror kompressionen gick att välja bort på Denon t.o.m **08-serien, men inte på **10-serien.LageB skrev:Detta med komprimering vid fantommatning som Paa nämner, - är det något generellt för de flesta AVRs? Om det är något man kan "välja" vid menyer -varför skulle man vilja välja det i så fall..?
LageB
paa skrev:Det är default enligt Dolbys specifikation. Dolby har dock lagt till som option i specifikationerna att man kan välja bort det via en inställning, men bara väldigt få tillverkare har med den funktionen. Jag tror kompressionen gick att välja bort på Denon t.o.m **08-serien, men inte på **10-serien.
DTS-ljud ger ingen sådan kompression vid phantom-center.
Erik_AA skrev:Jag tror rummet har extremt stor påverkan på hur ljudbilden beter sig. Min personliga upplevelse i mitt rum är att om man sitter nära (<1.5 m) en sidovägg så kantrar allt. Det finns säkert fler anledningar till att det kantrar också. (Och den bakomliggande anledningen är ju inte att man just sitter vid en vägg utan hur ljudet beter sig i den situationen).
Kraniet skrev:jag tycker det är ett problem att köra fantom. har en tresitsig soffa 3,5m från tvn och ljudet faller obönhörligen ut mot högtalarna så fort jag sitter annat än i mitten. nästan så att jag ibland undrar om den bortre högtalaren ens är på. men sitter jag i mitten är det ju inget problem alls förstås.
så jag vet inte.. tills nån kan demonstrera att en center inte behövs så är jag lite tveksam till rådet att inte ha en.
Harryup skrev:Jag har centrar ( 2 olika anläggningar) och jag kan inte se att det där med djup skulle vara särskilt allvarligt. Jag misstänker att det djup vissa gillar kanske inte borde vara där alls om än tilltalande när man lyssnar som många andra färgningar kan vara.
mvh/harryup
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster