Tycker ni att djupet i ljudbilden ändras med centerkanal på?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Tycker ni att djupet i ljudbilden ändras med centerkanal på?

Inläggav paa » 2010-03-03 11:59

Ni som har centerhögtalare, använder ni den även till musik, och har ni testat vad som händer med ljudbildens djup, med och utan centern.
Berätta om era erfarenheter, och om ni har likadan högtalare till centern som till hö/vä.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-03-03 12:07

Min erfarenhet är att centerkanalen ofta degraderar ljudet en aning. Det i min testet ger endast en stor fördel och det är att ljudet kommer från ceter även hur man sitter. Centern ger alltså fokus även om man inte befinner sig i sweetspot.
Vilketsom använder jag i princip alltid center. Fast subjektivt gilla jag ljduet utan med. Påminner om stereolyssning. Större ljudbild och merdjut utan. Men som sagt kan vara färgat.

Givetvis endast subjektiva erfarenheter.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-03-03 12:45

Hur mixas ljudet ut i centern om man har den på vid stereolyssning?
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-03-03 12:49

Erik_AA skrev:Hur mixas ljudet ut i centern om man har den på vid stereolyssning?

Har du två kanaler in så mixas ljudet inte ut alls i centern.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-03-03 12:49

Vid stereolyssning är inte centern påslagen.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-03-03 13:02

Räknar vi tvåkanal eller multikanal? Vem använder center till vanlig 2k?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-03 13:05

meanmachine skrev:Räknar vi tvåkanal eller multikanal? Vem använder center till vanlig 2k?

Vad är vanlig? Om det finns ovanlig 2-kanal så kanske man kan få lite vanligt ovanligt 2k-ljud med 3k :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2010-03-03 13:15

Har nog aldrig riktigt reflekterat över det hela. Dvs hur djupet i ljudbilden påverkas. Föredrar att använda center vid filmtittning helt klart dock.
Blir bättre fokus i röster mm.

Använder samma högtalare för L, C & R.
Snarkoman AB - Mit der neue basmodulers

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-03-03 13:30

Många frågor blir det:
Varför skulle man behöva mittkanal för att någon talar, om man inte behöver det när någon sjunger?
Varför är det ett oavvisligt krav att höger och vänster högtalare måste vara likadana, men centerhögtalaren kan se ut nästan hur som helst, och ändå förväntas ge en förbättring?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-03-03 13:37

Naqref skrev:
Erik_AA skrev:Hur mixas ljudet ut i centern om man har den på vid stereolyssning?

Har du två kanaler in så mixas ljudet inte ut alls i centern.

ja, alltså jag menar såklart: "Om man vill lyssna på 2-kanalsmaterial med 3 kanaler (FR,FL,C) spelandes, vilka inställningar gör man då i en 5.1 reciever och vilken algoritm används för att mixa ut ljudet i centern?"

Om man inte vet det, hur ska man då kunna jämföra musik i 2 kanaler med musik ur 3 kanaler?
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-03-03 13:42

paa skrev:Varför skulle man behöva mittkanal för att någon talar, om man inte behöver det när någon sjunger?

För att binda rösterna till en (för) liten bildvisning? Skrev i en annan tråd att
jag inte tror mitt problem med röster som vandrar utanför min tv-bild inte
skulle upplevas som samma problem om bilden var mycket större (och
rösterna hamnade inom bildens gränser).
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-03 13:44

Men paa har inte pratat om tvåkanalsmaterial. Jag antog att han menade musik i flerkanal utan center.

Jag har vid ett enstaka tillfälle testat detta, då blev det klart sämre med center (inte samma som frontarna). Det försämrade ljudet så markant att det blev ointressant att lyssna efter ljudbildsförändringar.

Jag har likt paa svårt att förstå fixeringen vid centerkanal så fort man har surroundmusik. (Har svårt att förstå fixeringen vid .1-kanalen för musik också.)
Senast redigerad av Almen 2010-03-03 13:56, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-03-03 13:54

Centern fyller mer sitt syfte i film men även där kan jag klara mig bättre utan. Som paa är inne på så ser de underliga ut och dessutom med placering? Det är aningen svårt att matcha en placering av en center. Som om det inte var nog besvärligt att placera de vanrliga högtalarna optimalt.

Peter. Det finns kanska utbrett 3k lyssning. Detta började ju redan med Klipsch. Nu finns nästan alla stärkare på marknaden med en slags 3k dekodning som då förväntas höja upplevelsen av stereomaterial. NOT!

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-03-03 13:56

Alltid center till film, om det är ett sådant ljudspår.

Annars, vid tvåkanal, beror det ju helt på vilket ljudprogram som körs i receivern. Det kan låta allt från helt okej till fruktansvärt hemskt. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-03-03 13:59

Almen skrev:Men paa har inte pratat om tvåkanalsmaterial. Jag antog att han menade musik i flerkanal utan center.
Egentligen är jag intresserad av upplevelser och intryck från båda delarna, mixning till mittkanal från stereomaterial, sam inmixning av centerkanal till phantom av mångkanalsmix, och hur skillnaden upplevs mellan två och tre högtalare i dom olika fallen.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-03-03 14:00

paa skrev:Många frågor blir det:
Varför skulle man behöva mittkanal för att någon talar, om man inte behöver det när någon sjunger?
Varför är det ett oavvisligt krav att höger och vänster högtalare måste vara likadana, men centerhögtalaren kan se ut nästan hur som helst, och ändå förväntas ge en förbättring?

Filmljud mixas med centerspecifikt ljud. Om ni upplever ett bättre djup utan center så är det kanske så att det inte finns på originalet?
Anar att ni gillar en sameness färgning jämfört med hur det är tänkt. Är det tillåtet i just denna fråga?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-03 14:01

meanmachine skrev:Peter. Det finns kanska utbrett 3k lyssning. Detta började ju redan med Klipsch. Nu finns nästan alla stärkare på marknaden med en slags 3k dekodning som då förväntas höja upplevelsen av stereomaterial. NOT!

Det beror på hur 3k implementeras. Det är mycket att tänka på vid sådan implementering. Görs det rätt finns det många fördelar. Görs det perfekt, så överväger fördelarna.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-03-03 14:03

Harryup skrev:Filmljud mixas med centerspecifikt ljud. Om ni upplever ett bättre djup utan center så är det kanske så att det inte finns på originalet?
Anar att ni gillar en sameness färgning jämfört med hur det är tänkt. Är det tillåtet i just denna fråga?

mvh/Harryup

Kan det vara så att det går att mixa på många olika sätt även om det kallas centerspecifikt?
Kan det vara så att tre likadana högtalare ger en bättre ljudbild än två lika och en olik högtalare, även om mixningen är centerspecifik?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-03-03 14:06

petersteindl skrev:
meanmachine skrev:Peter. Det finns kanska utbrett 3k lyssning. Detta började ju redan med Klipsch. Nu finns nästan alla stärkare på marknaden med en slags 3k dekodning som då förväntas höja upplevelsen av stereomaterial. NOT!

Det beror på hur 3k implementeras. Det är mycket att tänka på vid sådan implementering. Görs det rätt finns det många fördelar. Görs det perfekt, så överväger fördelarna.

MvH
Peter

Du har säkert rätt! Paul Klipsch var ju inne på detta och menade att frontkanalerna skulle stå BRETT isär och det är knappast vanligt i det svenska hemmet. LF + RF står kanske 1,5 - 2m mellan varandra och där skall en center in i röran. Känns överflödigt.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2010-03-03 14:28

I film med en kompetent center, inget snack den skall vara på!

Är det väldigt stor skillnad mellan frontar och center, dela den högt för att underlätta arbetsområdet för den. Sålänge endast den centerdelningen påverkas kan du köra den över 80Hz. Jag kör min nuvarande center @105Hz och det är nödvändigt om man skall kunna återge lite högre ljudtryck ur en center som kanske ligger 10dB+ under ljudtrycket från en av frontarna. Om inte höjning av delningsfrekvens räcker då är det Fantomen som gäller.

För musik så kan du påverka djupet i ljudbilden med center och delay/avstånds reglagen. Vissa DSP lägen har även en Depth och Width parameter som gör att du kan finjustera detta.

Det DSP läget som jag uppskattar att höra 2ch -> multikanal är Meridian Trifield. Det skall givetvis ställas in parametrar som fungerar i det rummet med den setupen men generellt föredrar jag mitt kalibrerade Trifield före Direct, speciellt med Live musik där jag tycker att det mer motsvarar upplevelsen när man var där. Jag brukar använda morsans körinspelning som referens där jag var på konserten och vet hur stor scenen var och hur klangbalansen upplevdes.

Dock ställer det höga krav på att centerkanalen är av god kvalite. Men det är helt klart värt det IMHO.

Jag inser att de flesta inte sitter med Meridian processorer, men Dolby Prologic II Music brukar finnas på de flesta om man vill experimentera lite själv.

Parametrar för Dolby Prologic IIx Music:
Centre +/- dB
Depth
Width
Dimension
Panorama Yes/No
Steered All/Rear/Side
Rear +/- dB
Sides +/- dB
Rear Delay ms
Sides Delay ms
Lipsync
100% Digital

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-03-03 14:58

paa skrev:
Harryup skrev:Filmljud mixas med centerspecifikt ljud. Om ni upplever ett bättre djup utan center så är det kanske så att det inte finns på originalet?

mvh/Harryup

Kan det vara så att det går att mixa på många olika sätt även om det kallas centerspecifikt?
Kan det vara så att tre likadana högtalare ger en bättre ljudbild än två lika och en olik högtalare, även om mixningen är centerspecifik?

Vet just inte om det kallas "centerspecifikt" (det var ju jag som gjorde för att markera det) men man har ju en center man mixar ljudet till och i. Man mixar ju inte 5.1 eller 7.1 utan center för hur skall då anläggningen veta vad den skall lägga i centern när man har en OM man inte kör Meridian Trifield som tar det ljud som är gemensamt för L och R och lägger i centern.
Och ja, klart att man inte kan ha en mycket sämre center än sidosystem.
Fast det där med djupet kan jag bara inte förstå att det skulle vara riktigare utan center, dock kan det vara mera tilltalande men det är ju en annan sak. Luktar sameness för mig. :-)
mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-03-03 15:03

Almen skrev:Jag har likt paa svårt att förstå fixeringen vid centerkanal så fort man har surroundmusik. (Har svårt att förstå fixeringen vid .1-kanalen för musik också.)

Och jag har lika svårt att förstå att man vill spela upp det på ett annat sätt än vad det är menat som. Sen att man av olika anledningar gör det är en annan sak. Men att det skulle vara riktigare köper jag inte.
Och Almen när du plockar fram dina gamla RCA Living Stereo SACD hybridskivor så vill du väl spela av dom 3-kanalerna man spelade in dom med så bra det går? Om man har en lika bra center som sidosystem.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-03 17:39

Harryup skrev:
Almen skrev:Jag har likt paa svårt att förstå fixeringen vid centerkanal så fort man har surroundmusik. (Har svårt att förstå fixeringen vid .1-kanalen för musik också.)

Och jag har lika svårt att förstå att man vill spela upp det på ett annat sätt än vad det är menat som. Sen att man av olika anledningar gör det är en annan sak. Men att det skulle vara riktigare köper jag inte.
Och Almen när du plockar fram dina gamla RCA Living Stereo SACD hybridskivor så vill du väl spela av dom 3-kanalerna man spelade in dom med så bra det går? Om man har en lika bra center som sidosystem.

mvh/Harryup

Men ta vilken rockplatta som helst i tvåkanal: sången är inspelat i mono från början. Om producenten vill att det skall ligga i mitten så ställs PAN i mitten; lika mycket ljud läggs i höger som vänster, och på en bra anläggning upplever man att ljudet kommer mitt emellan högtalarna.

Om nu denna skiva skulle mixas i 5.1 så skulle förmodligen sången läggas i centerkanalen. Om jag inte har center utan dirigerar ut ljudet till frontarna, på vilket sätt tycker du då det blir fel?

För att ha samma (eller likvärdig) center som frontar hemma hos mig skulle jag få hosta upp med typ 15 000:-. Kan du förstå att jag än så länge prioriterar andra investeringar?

Jag kan absolut förstå poängen med att spela upp 3.0-inspelningar med center för att få höra "som man gjorde på den tiden". Men vad (om man inte sitter långt åt kanten och lyssnar) är det du tycker att man tappar om man lyssnar med fantomcenter?

Detta för mono-center. För musik inspelad i XY- eller AB-teknik (eller XYZW- eller ABCD-d:o) är det väl uppenbart att en center skulle förstöra ljudbilden, hur bra den än skulle vara?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-03 18:33

Har man stor bild och sitter lite snett, dvs man är många som tittar så upplever jag centerkanalen positiv.

Sitter man själv i sötpunkten så tillför den ingenting.

Jag kanske måste poängtera att det är så som jag upplever det ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-03-03 18:46

Jag skulle inte sätta likhetstecken mellan att ha center eller inte center och sitta i mitten. Min erfarenhet är att som ni säger man kan få mer djup och större (difussare) ljudbild utan center. (fasproblem?)
När du Almen ställer ekonomin istället för center så är ju det ett val som dom flesta kanske gör och det kanske är just därför som det ytterligare motiverar att det är "bättre" utan center. Men frågan är väl snarare vad tillför en riktig center och kan det verkligen vara riktigare att spela utan.
Så har iallafall jag uppfattat frågan. Vad man själv gillar är lite grann som är det bättre med 2 högtalare än en då man spelar mono.
Javisst kan det vara det om man tycker det, men kan man få mono över 2 högtalare eller LCR över 2 högtalare att låta riktigare än över 1 repektive 3 högtalare. Vi kan bortse ifrån alla misslyckade inspelningar eller specefikt krångel som inte är normalt, tycker jag då.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-03-03 18:51

Johan_Lindroos skrev:Vid stereolyssning är inte centern påslagen.

Det höll inte Paul W Klipsch med om! :D

(Vilket MM redan påpekat. Man ska alltid läsa hela tråden innan man kommenterar något tidigt i den. :oops: )
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2010-03-03 19:19

Med ett DSP läge som Trifield (konfigurerat) och en riktig center tycker jag att man hör mer "in" i inspelningen. Dessutom kan bredden på scenen och djupet korrigeras efter vad som pågick vid inspelningen.

Med 3 eller 5.1/7.1 kanalsinspelningar blir det ju potentiellt högre ljudtryck till lägre dist, mindre rumspåverkan... Mindre beroende av minutiöst uppställda frontar och lyssningsposition.

Förstareflektionen på centern är ju också lite intressant då den i motsats till frontarna strålar helt rakt fram och är förmodligen längst ifrån väggar och hörn. Kanske kan låta bra :)
100% Digital

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-03 21:21

Harryup skrev:När du Almen ställer ekonomin istället för center så är ju det ett val som dom flesta kanske gör och det kanske är just därför som det ytterligare motiverar att det är "bättre" utan center.

Typ "Är det värt 15 000:- för att dom jag ser på film med får uppleva att dialogen är mer förankrad till bilden?" :)

Men frågan är väl snarare vad tillför en riktig center och kan det verkligen vara riktigare att spela utan.

Ja, det beror väl mest på hur man definierar "riktigare".

Vad man själv gillar är lite grann som är det bättre med 2 högtalare än en då man spelar mono.
Javisst kan det vara det om man tycker det, men kan man få mono över 2 högtalare eller LCR över 2 högtalare att låta riktigare än över 1 repektive 3 högtalare.

Menar du att det skulle vara riktigare att lyssna på mono i en högtalare än i två? Mixade man inte även mono i två högtalare på 60-talet?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-03 21:37

crion skrev:Med ett DSP läge som Trifield (konfigurerat) och en riktig center tycker jag att man hör mer "in" i inspelningen. Dessutom kan bredden på scenen och djupet korrigeras efter vad som pågick vid inspelningen.

Jag har inte testat detta, men jag har ändå spontant svårt att tänka mig att en AB- eller XY-inspelning skulle få någon extra rumsinformation av DSP.

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2010-03-03 22:45

Almen skrev:
crion skrev:Med ett DSP läge som Trifield (konfigurerat) och en riktig center tycker jag att man hör mer "in" i inspelningen. Dessutom kan bredden på scenen och djupet korrigeras efter vad som pågick vid inspelningen.

Jag har inte testat detta, men jag har ändå spontant svårt att tänka mig att en AB- eller XY-inspelning skulle få någon extra rumsinformation av DSP.

Det är svårt för mig att illustrera skillnaderna skriftligt :D, tror lyssning och laborering med återgivningsparametrarna är det som kan visa något om man är intresserad av att prova. :)

http://www.trifield.co.uk/audio.html
100% Digital

Nästa

Återgå till Generellt om hifi