Moderator: Redaktörer
Erik_AA skrev:Hur mixas ljudet ut i centern om man har den på vid stereolyssning?
meanmachine skrev:Räknar vi tvåkanal eller multikanal? Vem använder center till vanlig 2k?
Naqref skrev:Erik_AA skrev:Hur mixas ljudet ut i centern om man har den på vid stereolyssning?
Har du två kanaler in så mixas ljudet inte ut alls i centern.
paa skrev:Varför skulle man behöva mittkanal för att någon talar, om man inte behöver det när någon sjunger?
Egentligen är jag intresserad av upplevelser och intryck från båda delarna, mixning till mittkanal från stereomaterial, sam inmixning av centerkanal till phantom av mångkanalsmix, och hur skillnaden upplevs mellan två och tre högtalare i dom olika fallen.Almen skrev:Men paa har inte pratat om tvåkanalsmaterial. Jag antog att han menade musik i flerkanal utan center.
paa skrev:Många frågor blir det:
Varför skulle man behöva mittkanal för att någon talar, om man inte behöver det när någon sjunger?
Varför är det ett oavvisligt krav att höger och vänster högtalare måste vara likadana, men centerhögtalaren kan se ut nästan hur som helst, och ändå förväntas ge en förbättring?
meanmachine skrev:Peter. Det finns kanska utbrett 3k lyssning. Detta började ju redan med Klipsch. Nu finns nästan alla stärkare på marknaden med en slags 3k dekodning som då förväntas höja upplevelsen av stereomaterial. NOT!
Harryup skrev:Filmljud mixas med centerspecifikt ljud. Om ni upplever ett bättre djup utan center så är det kanske så att det inte finns på originalet?
Anar att ni gillar en sameness färgning jämfört med hur det är tänkt. Är det tillåtet i just denna fråga?
mvh/Harryup
petersteindl skrev:meanmachine skrev:Peter. Det finns kanska utbrett 3k lyssning. Detta började ju redan med Klipsch. Nu finns nästan alla stärkare på marknaden med en slags 3k dekodning som då förväntas höja upplevelsen av stereomaterial. NOT!
Det beror på hur 3k implementeras. Det är mycket att tänka på vid sådan implementering. Görs det rätt finns det många fördelar. Görs det perfekt, så överväger fördelarna.
MvH
Peter
paa skrev:Harryup skrev:Filmljud mixas med centerspecifikt ljud. Om ni upplever ett bättre djup utan center så är det kanske så att det inte finns på originalet?
Anar att ni gillar en sameness färgning jämfört med hur det är tänkt. Är det tillåtet i just denna fråga?
mvh/Harryup
Kan det vara så att det går att mixa på många olika sätt även om det kallas centerspecifikt?
Kan det vara så att tre likadana högtalare ger en bättre ljudbild än två lika och en olik högtalare, även om mixningen är centerspecifik?
Almen skrev:Jag har likt paa svårt att förstå fixeringen vid centerkanal så fort man har surroundmusik. (Har svårt att förstå fixeringen vid .1-kanalen för musik också.)
Harryup skrev:Almen skrev:Jag har likt paa svårt att förstå fixeringen vid centerkanal så fort man har surroundmusik. (Har svårt att förstå fixeringen vid .1-kanalen för musik också.)
Och jag har lika svårt att förstå att man vill spela upp det på ett annat sätt än vad det är menat som. Sen att man av olika anledningar gör det är en annan sak. Men att det skulle vara riktigare köper jag inte.
Och Almen när du plockar fram dina gamla RCA Living Stereo SACD hybridskivor så vill du väl spela av dom 3-kanalerna man spelade in dom med så bra det går? Om man har en lika bra center som sidosystem.
mvh/Harryup
Johan_Lindroos skrev:Vid stereolyssning är inte centern påslagen.
Harryup skrev:När du Almen ställer ekonomin istället för center så är ju det ett val som dom flesta kanske gör och det kanske är just därför som det ytterligare motiverar att det är "bättre" utan center.
Men frågan är väl snarare vad tillför en riktig center och kan det verkligen vara riktigare att spela utan.
Vad man själv gillar är lite grann som är det bättre med 2 högtalare än en då man spelar mono.
Javisst kan det vara det om man tycker det, men kan man få mono över 2 högtalare eller LCR över 2 högtalare att låta riktigare än över 1 repektive 3 högtalare.
crion skrev:Med ett DSP läge som Trifield (konfigurerat) och en riktig center tycker jag att man hör mer "in" i inspelningen. Dessutom kan bredden på scenen och djupet korrigeras efter vad som pågick vid inspelningen.
Almen skrev:crion skrev:Med ett DSP läge som Trifield (konfigurerat) och en riktig center tycker jag att man hör mer "in" i inspelningen. Dessutom kan bredden på scenen och djupet korrigeras efter vad som pågick vid inspelningen.
Jag har inte testat detta, men jag har ändå spontant svårt att tänka mig att en AB- eller XY-inspelning skulle få någon extra rumsinformation av DSP.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster