pi60 konstruerades av en femtonåring!

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-02-28 15:19

Morello skrev:

Har det aldrig slagit dig att Ingvar ofta och gärna skriver på forumet?
Jag är helt säker på att han inte behöver ett språkrör.
Jag tror det blir enklare utan språkrör - det gäller alla.

har det inte slagit dig att Ingvar inte har skrivit i denna nu 5-sidiga tråd?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-02-28 16:03

Är det någon mer än jag som skiter i orsaken till varför högtalaren finns och bara är glad över att den finns eftersom de som äger dem är glada över det?

De förklarande texterna ser jag som en blandning av produktförklaring och marknadsföringsmumbojumbo....
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-02-28 16:19

MagnusÖstberg skrev:Är det någon mer än jag som skiter i orsaken till varför högtalaren finns och bara är glad över att den finns eftersom de som äger dem är glada över det?

De förklarande texterna ser jag som en blandning av produktförklaring och marknadsföringsmumbojumbo....

+0.9

Produktens historia kan ge vägledning om dess (och lbesläktade produkters) framtid vilket kan vara intressant. I övrigt håller jag med.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-02-28 16:41

Morello skrev:Har det aldrig slagit dig att Ingvar ofta och gärna skriver på forumet?
Jag är helt säker på att han inte behöver ett språkrör.
Jag tror det blir enklare utan språkrör - det gäller alla.

Skall trådar stå still och stampa i väntan på att alla behagar svara på allt? Är man otålig på att få tråden att gå vidare så är man. Har inget med språkrör att göra, dessutom förväntade jag mig inte att Ingvar kom att svara på det alls av samma anledning som "dimman" påpekade här ovanför.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-03-02 21:21

Såg just på LTS hemsida att IÖ uppfann F/E-lyssning också, och det ganska tidigt i sin bana:

En specifik källa till information kan vara den artikel i
Ljudtekniska Sällskapets tidskrift Musik och Ljudteknik,
som först beskrev metoden. Den fanns publicerad i MoLt
nummer 1 –1991 och är författad av testmetodikens
upphovsman, Ingvar Öhman, som använt metoden sedan
slutet av 60-talet.
Han brukar försöka att inte kalla det
F/E-test, utan säger hellre F/E-lyssning, för att undvika
att någon skall förväxla metoden med någon typ av
mätning. Så sker dock ofta ändå ☺.

Starkt jobbat för en som är född 1962 ... 8O

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-03-02 21:54

8O 8O
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-03-02 22:26

MagnusÖstberg skrev:Är det någon mer än jag som skiter i orsaken till varför högtalaren finns och bara är glad över att den finns eftersom de som äger dem är glada över det?

Nej, dom kan ha blivit lurade.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-03-03 01:06

Jag har utvecklat en egen [s]teori[/s] hypotes; att Ingvar helt enkelt är betydligt äldre än vad han ser ut att vara. Det skulle ju kunna förklara alla missförstånd i tråden. Mycket konsumerande av musik och andra droger i unga år kan ju få äldre människor att se yngre och spänstiga ut. Debbie Harry och Keith Richards t ex.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-03-03 01:40

Nu hänger jag inte riktigt med. Menar du så här?
Bild
Eller så här?
Bild

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-03-03 17:43

gnypp45 skrev:Såg just på LTS hemsida att IÖ uppfann F/E-lyssning också, och det ganska tidigt i sin bana:

En specifik källa till information kan vara den artikel i
Ljudtekniska Sällskapets tidskrift Musik och Ljudteknik,
som först beskrev metoden. Den fanns publicerad i MoLt
nummer 1 –1991 och är författad av testmetodikens
upphovsman, Ingvar Öhman, som använt metoden sedan
slutet av 60-talet.
Han brukar försöka att inte kalla det
F/E-test, utan säger hellre F/E-lyssning, för att undvika
att någon skall förväxla metoden med någon typ av
mätning. Så sker dock ofta ändå ☺.

Starkt jobbat för en som är född 1962 ... 8O

tycker det känns väldigt underligt. de 8-åringar jag känner vet ju inte ens vad ström är för nåt. att ha utvecklat F/E-lyssning så tidigt verkar ju lite väl...
men det är klart det finns ju en del otroliga saker här i världen..

Det som saknas är en förklaring till hur detta intresse uppstod så tidigt. F/E-lyssning måste ju kommit som en process. Så det måste funnits intresse för elektronik och högtalare nåt/några år tidigare. Hur kommer det sig att en 5-6 åring har sånt utvecklat intresse för sådana saker? Ofta tar ju barn över från föräldrar eller andra i omgivningen som kan påverka. Hur såg IÖs uppväxt ut i relation till det?
Sen att det fanns en sån djuplodande förståelse så tidigt kräver ju också sin förklaring. Det är ju onekligen väldigt fantastiskt att ett barn i den åldern har ett så slipat intellekt och har lyckats rikta detta mot ett speciellt område.

Det lilla jag sett och läst om högintelligenta barn är att de flesta inte hittar något speciell riktning för sina talanger och ofta får problem av olika slag som gör att de aldrig åstadkommer något speciellt alls.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-03 17:53

F/E-lyssning som metod behöver inte innebära samma sak som det gör på Studio Blue. Det kan ju vara att man sitter med hörlurar och lyssnar på radio och kopplar i och ur en spole och noterar vad som händer med ljudet.

Tillagt: Sedan kanske det inte är så stort steg att gå därifrån och spekulera i hur man kan testa en förstärkare, om man nu är så extremt intresserad av att lyssna på musik som Ingenjörn verkar ha varit redan i unga år.

F/E som metod är ju en generell, intuitivt lättförståelig metod som alla konstruktörer använder på ett eller annat sätt.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2010-03-03 19:41

Kraniet skrev:tycker det känns väldigt underligt. de 8-åringar jag känner vet ju inte ens vad ström är för nåt. att ha utvecklat F/E-lyssning så tidigt verkar ju lite väl...
men det är klart det finns ju en del otroliga saker här i världen..

Det som saknas är en förklaring till hur detta intresse uppstod så tidigt. F/E-lyssning måste ju kommit som en process. Så det måste funnits intresse för elektronik och högtalare nåt/några år tidigare. Hur kommer det sig att en 5-6 åring har sånt utvecklat intresse för sådana saker? Ofta tar ju barn över från föräldrar eller andra i omgivningen som kan påverka. Hur såg IÖs uppväxt ut i relation till det?
Sen att det fanns en sån djuplodande förståelse så tidigt kräver ju också sin förklaring. Det är ju onekligen väldigt fantastiskt att ett barn i den åldern har ett så slipat intellekt och har lyckats rikta detta mot ett speciellt område.

Det lilla jag sett och läst om högintelligenta barn är att de flesta inte hittar något speciell riktning för sina talanger och ofta får problem av olika slag som gör att de aldrig åstadkommer något speciellt alls.

Jag ser inget konstigt med ett sådana intressen. Jag byggde massor med elektronikprylar vid den åldern och hade nog en klar uppfattning om vad ström var. Varje gång jag som barn var och hälsade på en kollega till min far satt jag i hans källare och byggde saker i hans elektroniklabb. Och jag är inte ens speciellt smart. Det hindrar ju inte att man har intressen som andra barn kanske inte delar.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-03-03 20:13

UrSv skrev:
Jag ser inget konstigt med ett sådana intressen. Jag byggde massor med elektronikprylar vid den åldern och hade nog en klar uppfattning om vad ström var. Varje gång jag som barn var och hälsade på en kollega till min far satt jag i hans källare och byggde saker i hans elektroniklabb. Och jag är inte ens speciellt smart. Det hindrar ju inte att man har intressen som andra barn kanske inte delar.

Nej det är klart men nog hör det väl till ovanligheten att nåt så avancerat som en F/E-koppling. dvs inte bara det att fundera ut att om man leder utgången på ett slutsteg till ingången ett par gånger så kommer felen som förstärkaren har att lättare uppfattas utan även att tänka ut en kopplning som kräver rätt så ingående elektroniska kunskaper som ohms-lag och en del andra saker plus de övriga erforderliga egenskaperna som krävs för att koppla ihop det hela är ju lite ordinärt.

Nu vet jag inte vad du byggde i din ålder men det var kanske inte F/E-kopplingar (som du aktivt använde), effektsteg och tv-sändare helt på egen hand?

Att bygga enklare elektroniska saker är ju en sak. Jag klarade av att montera lös en elmotor från en leksak och koppla ihop den med batteri och drivning på en egenhändigt byggd legobil. Men det är ju något helt annat än att förstå hur elmotorn fungerar eller hur batteriet får sin ström eller hur utväxling fungerar. Sen att bilen rörde sig framåt ändå är ju en annan sak. Men det är klart jag är ju bara strax över medelintelligent..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-03-04 11:21

Så fort det blir lite hett så ropas det på modsen.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-04 11:33

_Fredrik_ skrev:Så fort det blir lite hett så ropas det på modsen.

Bild
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-03-04 11:46

En sån Lambretta har jag haft.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-03-04 13:56

_Fredrik_ skrev:En sån Lambretta har jag haft.

Det säger ju alla! :x
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-03-04 14:18

paa skrev:

Jag har bildbevis, sucker!
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2010-03-04 18:40

Lägg ned denna tråd,vart leder den? ni som söker svar kan väl ringa Ingvar ifråga.
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-03-04 21:44

Nicke skrev:Lägg ned denna tråd,vart leder den? ni som söker svar kan väl ringa Ingvar ifråga.

Medhåll.
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

MP

Inläggav MP » 2010-03-05 02:42

Så kan man ju svara på alla trådar :?

Ring Cody och fråga.... ring Svante och fråga......till slut får man väl också ringa admin och fråga....
vad är det för löjlig "hemliga frasse" stil?
Varför kväva forumet?
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-03-05 10:08

_Fredrik_ skrev:
paa skrev:

Jag har bildbevis, sucker!

Det enda som talar för dig hittills är att du inte skrev, "en sån där Vespa har jag också haft"!
Så fram med bilderna nu då!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-03-05 10:09

MP skrev:Så kan man ju svara på alla trådar :?

Definitivt inte, håller alltså inte med. :)
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-03-05 10:20

De som bryr sig mest om denna fråga verkar mest vara de som inte har något
som helt intresse av att skaffa något från Ino. Det är ädelt av dem att bry
sig, för det måste ju vara i omtanke för oss som faktiskt har ett intresse för
Ino. Något annat kan det väl inte vara som ligger bakom?

Lägg ner tråden.
2021 maj på Spotify

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2010-03-05 10:39

Kraniet skrev:Nej det är klart men nog hör det väl till ovanligheten att nåt så avancerat som en F/E-koppling.

A/B testning före och efter, är något som kommer naturligt till de flesta som konstruerar och är i sig väldigt oavancerat. Man naturligtvis tänka ut mera avancerade testmetoder där sådan testning ingår, men själva grunden är synnerligen enkel.

Jag var inte särskilt gammal när jag gjorde tester för att ta reda på hur en kondensator låter. Jag förstod då ännu inte riktigt hur en sådan fungerade, men "F/E-testade" det gjorde jag. -Trots väldigt små elektronikkunskaper. Inte visste jag att det var något avancerat, för då hade jag kanske aldrig vågat komma på det. :lol:
-På självvald "semester".

joseph

Inläggav joseph » 2010-03-05 13:08

perstromgren skrev:Hobbymoderering är det väl ingen som gillar, men jag gillar inte heller struntbråket som blomstrar här i tråden som jag startade i god tro.

Jag skulle vila be om stängning, tack!

Moderatorerna har somnat.

Föregående

Återgå till Wänner af Ino