Ritning oa51

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2010-03-03 07:09

paa skrev:Distansringarna brukar väl fräsas ur MDF i klonbyggena?
Med sneda passbiten menar jag just den mellan bas och diskant.

Eller ring John Larsen, och beställ distansring och passbit från honom... Jag gjorde det och beställde även rör, så jag var säker på rätt storlek....
Har för mig att det gick till 300 kr.

Har dock kvar att dra ihop mina kloner :)
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-03 12:59

Prometevs skrev:Här är första utkastet till 3D-cad ritning av OA-51 i 16 mm skivmaterial.

Bild

Måtten är efter den paa lade upp och de mått som inte finns med där är från den andra ritningen.

Synpunkter?

Jag gjorde ett inlägg i den här tråden men det har försvunnit :? Konstigt. Nåväl, jag tycker detta ser jättebra ut. jag vet att om Stig hade dammat av OA-51 så hade han stämt av den lite djupare och med något lägre Q-värde. Det var efter hans erfarenhet från OA-52.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-03-03 14:12

Jag vill bara kommentera att skissen som alla skriver att det var jag som lade upp, inte är gjord av mig, utan är en ritning som jag hittat i någon gammal tråd, men som inte verkar gå att hitta längre. Var det inte Wendel som ritade den från början, eller?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
wendel

Inläggav wendel » 2010-03-03 19:13

paa skrev:Jag vill bara kommentera att skissen som alla skriver att det var jag som lade upp, inte är gjord av mig, utan är en ritning som jag hittat i någon gammal tråd, men som inte verkar gå att hitta längre. Var det inte Wendel som ritade den från början, eller?

Nej, det var inte jag. Har däremot sparat undan en massa material jag samlade på mig inför mitt bygge. "Ritningen" kommer från shuffle på Carlsson Planet i tråden "Posted: Sun Apr 24, 2005 4:57 pm Post subject: Re: Bygga egna oa51".

Edit: Här är länken till tråden: http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... f=4&t=1854

Användarvisningsbild
wendel

Inläggav wendel » 2010-03-03 22:21

Finns ju en hel del ganska bra bilder på CarlssonPlanet. Här är den som beskriver avståndet på 10mm mellan distansring och baffelns kant (från dokument som följde med i kartongen). Ligger i forumets bilddatabas på denna sida (klicka på bilden längst ner till höger):
http://www.carlssonplanet.com/forum_old ... &start=132

Man måste vara inloggad på CarlssonPlanet för att se dem.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-03-04 01:24

Här en bild jag hittade på Lennart's OA51:

Bild

Har inte sett den rundade portöppningen förr, är det en modifikation eller?
De senast tillverkade OA52-lådorna hade rundade portändar, så det vore ju bara logiskt att nytillverkade OA51 skulle ha det också.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-06-11 10:11

Hur går det här då?

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2010-06-13 13:27

paa skrev:Hur går det här då?

Jotack det går bra. :)

Däremot har det, och är, så sjukt mycket att göra så detta projekt har gått i totalt stå.

Det är dock inte på något sätt bortglömt och vad det lider så händer det nog nåt igen. Vi får se vad som händer under semestern då tillvaron och livet blir lite lugnare. Annars blir det sent i höst.
Bägge fötterna fast förankrade i luften

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati