av PekkaJohansson » 2010-03-04 15:27
Album från de artister du räknar upp varierar oerhört i ljudkvalitet. Den mesta 80-talshårdrocken låter väldigt illa med undantag för ett par album av Judas Priest och Accept som är, eh, acceptabla. Det jag har hört av Maiden går fetbort, som det väl heter numera, trots att jag gillar musiken. Black Eyed Peas produktioner tycks mestdels vara relativt distfria och är kul att höra även om man har ljudkvalitetskrav. Madonnas två-tre senaste hör till de värsta skräckexemplen på modern mastering med närmast obefintlig dynamik och extremt illaljudande klippning. De tidiga är 80-talsskrikiga. Satsa på soundtracket till "Dick Tracy" om du vill ha en relativt välljudande Madonna-platta. Jag har två-tre plattor med Pink och tycker att de är närmast olyssningsbara. Rihanna har jag inte hört.
Generellt gäller att ju tidigare produktion och utgåva, desto mer oprocessat och dynamiskt låter det. Det gäller även Dire Straits, där man bör försöka hitta de ursprungliga utgåvorna på Vertigo/Phonogram. Det brukar inte vara så svårt.
Apropå Vertigo/Phonogram: Kiss "Lick it up" låter inte så tokigt på originalutgåvan från 1983 för att vara hårdrock. Om man gillar musiken är en annan sak. Tror att några Lizzy från 70-talet kan vara OK också.
Med vänlig hälsning
Pekka
Senast redigerad av
PekkaJohansson 2010-03-04 15:32, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop