Edit: Bra initativ, filerna kändes ju dock lite processerade, långt från ursprungssignalen, så att säga.
Moderator: Redaktörer
Objektivisten skrev:3:an lät mer korrekt, neutral i mina lurar och 4:an då lite bastung o vass men ut i min egen rörhäck tyckte jag 3:an lät lite väl baslätt och tråkig medan 4:an var klart roligare att lyssna på, lät rak och hade mer luft mellan instrumenten.Märkligt.
Flint skrev:Objektivisten skrev:... filerna kändes ju dock lite processerade, långt från ursprungssignalen, så att säga.
Fil nr 1 kommer direkt från skivan.
Objektivisten skrev:Flint skrev:Objektivisten skrev:... filerna kändes ju dock lite processerade, långt från ursprungssignalen, så att säga.
Fil nr 1 kommer direkt från skivan.
Tänkte mest på fil 1 och 2. Ingen av filerna är hur som helst något jag skulle vilja kalla god ljudåtergivning, minst sagt.Det låter överstyrt bl a.
Objektivisten skrev:@Flint
Du har mail.
Flint skrev:Objektivisten skrev:@Flint
Du har mail.
Japp. Resande Willburys. Bra musik. Passar nog bra till ett sånt här test också. Ska jag göra om samma sak exakt med alltså fyra filer? Blir i morrn i så fall.
Törs vi härja vidare i den här tråden? Vi är ju OT eftersom steveo1234 inte ville ha några subjektiva utvärderingar i den. Säg ifrån steveo1234 om du tycker det.
Almen skrev:Kul initiativ!
Jag upplevde att 1 och 3 var de som hade mest djupbas, vilket kanske var konstigt eftersom det var rörfärgning i ena fallet och transistor i andra.
Objektivisten skrev:Almen skrev:Kul initiativ!
Jag upplevde att 1 och 3 var de som hade mest djupbas, vilket kanske var konstigt eftersom det var rörfärgning i ena fallet och transistor i andra.
Mycket märkligt, hade mest bas i 2 och 4. Har du kollat dina grejer på sistone?
Flint skrev:
Ett annat sätt vore ju att fixa till alla fyra filerna exakt som det förra testet och med samma grajer men inte tala om vilka filer som är vad och vi bara diskuterar hur dom låter och sen efter det avslöja vad det var som lät. För att slippa förutfattade meningar och plassebo. Få se om musikvalet spelar in. Blev svårt nu.
Almen skrev:Kul initiativ!
Flint skrev:Själv tycker jag att nr4 låter väldigt tam och återhållen. Saknar kraft vilket gör att jag vill öka volymen för att det ska hända något.
Objektivisten skrev:Flint skrev:
Ett annat sätt vore ju att fixa till alla fyra filerna exakt som det förra testet och med samma grajer men inte tala om vilka filer som är vad och vi bara diskuterar hur dom låter och sen efter det avslöja vad det var som lät. För att slippa förutfattade meningar och plassebo. Få se om musikvalet spelar in. Blev svårt nu.
Tycker jag låter utmärkt. Dessutom kanske exakt samma fil kan förekomma fler än en gång.
Flint skrev:Objektivisten skrev:Kan det vara så att små, små skillnader i frekvensgång hos återgivningskedjan och hörseln är så viktiga för det upplevda resultatet?
Det tror jag. Jag saknar attacken/rytmen i nr4. Den hör jag bättre i nr3.
Almen skrev:Lite fusk, kanske, men ändå intressant så här i efterhand:
En är före och en är efter. Det ser ut som den undre klipper eller komprimerar. Kanske lite asymmetriskt också?
Objektivisten skrev:Flint skrev:Objektivisten skrev:Kan det vara så att små, små skillnader i frekvensgång hos återgivningskedjan och hörseln är så viktiga för det upplevda resultatet?
Ja, jag testar med diverse andra hörlurar men 4:an upplevs som högre utnivå, mer transparent, oavsett, bl a är förstärkarbrummet (eller kanske snarare mikbrummet) mer påtagligt där i inledningen innan sången kommer in. Kanske handlar det om olika sätt att lyssna.
Objektivisten skrev:Mer komprimerat, lägre utnivå efter?
Almen skrev:Lite fusk, kanske, men ändå intressant så här i efterhand:
En är före och en är efter. Det ser ut som den undre klipper eller komprimerar. Kanske lite asymmetriskt också?
Flint skrev:Objektivisten skrev:Flint skrev:Objektivisten skrev:Kan det vara så att små, små skillnader i frekvensgång hos återgivningskedjan och hörseln är så viktiga för det upplevda resultatet?
Ja, jag testar med diverse andra hörlurar men 4:an upplevs som högre utnivå, mer transparent, oavsett, bl a är förstärkarbrummet (eller kanske snarare mikbrummet) mer påtagligt där i inledningen innan sången kommer in. Kanske handlar det om olika sätt att lyssna.
Alla filerna är normaliserade till -20dB RMS men det hindrar inte att någon fil kan uppfattas som högre i nivå för det beroende på att vissa transienter kanske sticker ut lite olika. Lågbasen spelar nog också in i RMS-vägningen. Men brummet blir jag lite förvånad över. Det hör jag inte i mina grejer. Båda stegen är i princip helt tvärtysta. Brukar sträva efter max 2mV på högtalarkontakterna. Kanske att det fanns något i rummet när jag spelade in. Både 3 och 4 är ju tagna med mick. Vet inte.
Almen skrev:
Det behöver ju inte vara så mycket lägre medelnivå, men det ser ju onekligen ut att vara det. Annars är principen vid mastring att komprimera för att kunna höja medelnivån.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster