Går det att höra skillnader mellan förstärkare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kan man höra skillnad mellan olika förstärkare

JA
166
88%
NEJ
8
4%
Vet inte
15
8%

Antal röster : 189

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-03-04 21:36

Nicke skrev:jag trodde inte jag skulle höra skillnad på förstärkare,fast det var före jag skaffade ino grejor,bytte ut frontsytemet fån Krell-3250 till ett Bryston 6B-st det var stor skillnad på ljud,Krellen låter mycket mer "metallisk" än bryston steget gör,nu förstår jag vad dom menar vad som passar vad,men om man nu skapar allt neutralt så borde ju allt passa allt sas...varför gör man inte så?

Varför låter inte alla fioler lika eller varför smakar inte allt kaffe lika?

Det blir liksom en smal marknad med den synen. Om 10st hifikonstruktörer samlas i ett rum kommer det att finnas 11st olika ideer om hur man skall konstruer. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-03-05 09:59

Rydberg skrev:Skulle du resonerat likadant om man skulle undersöka om man kunde höra skillnad mellan två högtalare? Ni får bara spela mellan 500-2000Hz och inte starkare än 85dB för deras tonkurvor är ju så krokiga därutanför?;)

Om testen gäller att bara man håller sig i det linjära området (i båda ledderna) så hör man ingen skillnad. Meningen med påståendet är ju att man i så fall kan bedömma om något är bra nog med enklare medel.

Att man kan höra skillnad därför att något inte är designat bra nog, t.ex. tar en förstäkare som rullar av vid 16kHz är ju uppenbart. Så är man tvungen att ha en sådan som en av kandidaterna så får man ju fixa till så den andra kandidaten gör likadant för att kunna testa grundtesen.

Om tesen vore "så länge frekvensgången på högtalaren inte avviker mer än .5dB från varandra kan man inte höra skillnad" så hade man väl fått göra något sådant om man hade högtalare som avvek mer än så utanför ett lika område.

Bevisa kan man ju inte, men motbevisa kan man ju göra även i en områdesbegränsad test.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-03-05 10:25

Nattlorden, vad menar du med "det linjära området (i båda ledderna)". En förstärkare med avvikelser från horisontell tonkurva är fortfarande linjär. Det är bara förstärkningen som ändras vid olika frekvenser. En förstärkare som klipper är inte linjär, eftersom förstärkningen beror av insignalens amplitud.

Att två förstärkare ska testas inom sina linjära områden innebär därför enbart att de inte ska drivas till klippning, ingenting annat. Eller hur? :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-03-05 10:40

Håller med Gnypp till 100%.
Att manipulera testobjekten så att dom skall låta lika för att sedan försöka höra skillnad på dom verkar vara ett väldigt märkligt intresse.
Köper man en Bryston och den rullar av så skall man väl testa den som den beter sig och Naden som den beter sig för att kunna höra skillnad på dom.
Skall man testa en Golf TDi mot en GTi så sätter man inte en GTi motor i dieseln också för att göra testen rättvis.
En test för användare skall givetvis vara i användarskick, en test för konstruktörer kan givetvis gå till hur som helst.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-05 11:50

Instämmer med Harryup och gnypp45.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2010-03-05 11:51

Flint skrev:Instämmer med Harryup och gnypp45.

+1

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-03-05 12:03

Fast jag diskutterade inte att testa enskild förstärkare som sådan, utan tesen att om vissa data är bra nog är de oskiljaktiga i en nivåmatchad jämförelse. Och då är en rak frekvensgång en av parametrarna.

Skiljer frekvensgången markant behöver man ju inte göra testen med den förstärkaren, eller hur? Det jag pratade om var att om man ändån känner man måste göra testen med en på förhand känd defekt i ena förstäkaren, hur får man ändå ut et vettig test av _tesen_.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-03-05 12:05

Harryup skrev:Skall man testa en Golf TDi mot en GTi så sätter man inte en GTi motor i dieseln också för att göra testen rättvis.

Nej, men om man vill jämföra hur de två känns vid framförandet i en kontinuerlig hastighet på rak väg, så väljer man lämpligtvis inte en högre hastighet än den enes toppfart, eller så låg att den ena motorn hackar.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-05 12:06

Eftersom det är i normal användning som några av oss påstår oss ha hört skillnad på förstärkare så är det naturligtvis så apparaterna ska testas.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-03-05 12:21

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Skall man testa en Golf TDi mot en GTi så sätter man inte en GTi motor i dieseln också för att göra testen rättvis.

Nej, men om man vill jämföra hur de två känns vid framförandet i en kontinuerlig hastighet på rak väg, så väljer man lämpligtvis inte en högre hastighet än den enes toppfart, eller så låg att den ena motorn hackar.

Tja, man kan jämföra dom i fritt fall. :-)
Annars så är ju inte jämn fart det som är naturlig användning för nån av bilarna för en användare så det känns som om vi pratar förbi varandra.
Jag ser på det hur brukar en privatperson produkten och vad finns det för skillnader då. Du verkar ha lite mer forskar/konstruktörs synsätt på testen.
Lite olika syften och olika information bara. Men för mig som användare är jag aldrig intresserad av enbart jämn fart i typ 80km/h så att ingenting ansträngs om det inte är just så jag kommer använda bilen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-05 12:39

Jag tror att många påstår sig höra skillnad på förstärkare INOM det som tillverkaren har specificerat som lämpligt användningsområde. Om det skulle visa sig att klangskillnad, eller vad det nu är man upplever sig höra, skulle bero på att förstäkraren arbetar utanför sitt linjära operationsområde trots att man håller sig inom tillverkarens specifikationer så spelar det ingen roll. I praktiken hör vi skillnad och det var det frågan gällde.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-03-05 12:50

MagnusÖstberg skrev:
Rydberg skrev:
Nattlorden skrev:Fast avrullning måste väl räknas som "utanför det linjära området" ? Så det gills inte som detektion.

Ehh va?? :o
Njae... det var något som kom in LÅNGT senare :)

Således fixade subjektivisten ett rätt bra förbehåll för att inte förlora sina slantar ;)

Håller inte med dig alls.

Förebehållet att ingen av förstärkarna skall klippa är snarare en självklarhet.

Jag tror att både du och Natlorden missuppfattat uttrycket "det linjära området".

Det har ingenting med tonkurva att göra. Ett system är linjärt när det inte har några kvadratiska, kubiska eller högre termer.

Det har inget med tonkurvan att göra.

Däremot är övergången mellan linjärt och olinjärt mjuk och man kan behöva definiera exakt vad man menar med "det linjära området", om det kanske t ex är där distorsionen är under 0,1 %, eller om man sätter en effektnivå bara, som inte får överskridas.

Att bara säga att "ingen av förstärkarna skall klippa" är liksom i luddigaste laget.

Å andra sidan kan man fråga sig om en sådan reservation alls behövs om testet görs som en A/B-jämförelse där båda spelar in i en vanlig högtalare? Det är ju mycket stora förstärkare båda två, så håller man sig bara under 250 W (så att inte klassG-punkten i NAD 208 överskrids) bör man vara rätt säker därvidlag.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-03-05 13:09

IngOehman skrev:...Förebehållet att ingen av förstärkarna skall klippa är en självklarhet.

Vh, iö

Japp, det måste väl alla hålla med om? Det är väl det enda förbehållet.

Jag kan tänka mig en lite omvänd situation där NAD och Bryston jämförs med varandra dirvandes 102 db känsliga högtalare med maxtålighet på kanske 100W.
Men nu blir det Ino högtalare med hög tålighet. Då kommer Bryston att kunna spela högre innan klipp*. Jag tycker att Suben får leva med det. Det rör sig ändå "bara" om 2-3 db med redan smärtsam ljudnivå så att det inte blir så lätt ändå. Dessutom så misstänker jag att Rydberg inte kan spela på maxeffekt i sin lya, men det kanske han kan, så ok.

Men tänk om ngn utmanade Rydbergs Bryston med sin 50-watts regaförstärkare. Då kan väl inte vadet gälla vilken kan spela starkare?
Icke desto mindre tycker jag att Suben får löpa linan ut och acceptera att enda villkoret är icke klippning.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-03-05 13:21

Jag tror inte att S menat något annat heller - men, det är viktigt att minnas att det betyder att INGEN av förstärkarna får spelas starkare än den nivån där den svagare av dem klipper-

I det här fallet tycker jag faktiskt att den gränsen bör sättas till 250 W, eftersom det betyder att NAD 208 inte passerar sig KlassG-punkt, där det är visat att den färgar hörbar om tillräckligt HF-transienta signaler spelas, eftersom den flankklipper då. Klippning kan ju ske både på topp och i flanker.

Båda måste undvikas om man skall hålla sin inom det linjära området.

Nattlorden skrev:
Rydberg skrev:Skulle du resonerat likadant om man skulle undersöka om man kunde höra skillnad mellan två högtalare? Ni får bara spela mellan 500-2000Hz och inte starkare än 85dB för deras tonkurvor är ju så krokiga därutanför?;)

Om testen gäller att bara man håller sig i det linjära området (i båda ledderna) så hör man ingen skillnad. Meningen med påståendet är ju att man i så fall kan bedömma om något är bra nog med enklare medel.

Att man kan höra skillnad därför att något inte är designat bra nog, t.ex. tar en förstäkare som rullar av vid 16kHz är ju uppenbart. Så är man tvungen att ha en sådan som en av kandidaterna så får man ju fixa till så den andra kandidaten gör likadant för att kunna testa grundtesen.

Om tesen vore "så länge frekvensgången på högtalaren inte avviker mer än .5dB från varandra kan man inte höra skillnad" så hade man väl fått göra något sådant om man hade högtalare som avvek mer än så utanför ett lika område.

Bevisa kan man ju inte, men motbevisa kan man ju göra även i en områdesbegränsad test.

Jag förstår det du skriver, tror jag, men menar nog att det är en helt annan fråga än den som diskuteras här.

Ditt resonemang adresserar snarast frågan: Finns det några ANDRA orsaker till hörbara skillnader än tonkurveskillnader?

Det är en fråga man också kan ställa sig, och vill man ha svar på den, så måste man ta bort effekter av tonkurveskillnader, men det var inte det vi talade om här, och det var med största säkerhet inte heller det som S avsåg säga med sin reservation om arbete inom det linjära området.

Vill man ha svar på din "fråga" (alltså om andra skäl till detektion än tonkurverelaterade finns) så måste man ha en eq involverad i studien således att man kan ta bort tonkurveskillnaderna innan man jämför olika objekt.

Men här gällde frågan hörbara skillnader, punkt! ;)

Kan tillägga att det knappast är rimligt att hantera tonkurveskillnader som man inte vill skall vara med som detektionsorsak på det sätt som du beskriver, om man skall kunna använda musiksignaler att testa med, för sådana är ju alltid bredbandiga om de innehåller transienta signaler. Det finns inga som musiksignaler som har ändlig bandbredd med oändligt skarpa flanker, utan att man (igen) involverar en eq som
gör just det. Man jag avrådet å det bestämdaste från det sistnämnda, eftersom brickwall-filter inom det hörbara området i sig är en styggelse, och involverar man sådana har kan skaffat en lyssningssituation som ändå inte har någon relevans för hur man i verkligheten använder testobjekten.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2010-03-05 13:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-03-05 13:22

Har för mig att IÖ verifierat tidigare att nivåjusterat vid 1kHz är normalt och sen är det bara att åka så länge inget klipper.
Är man intresserad så kanske man testar vid olika nivåer. Inte säkert att apparaterna låter lika även om man spelar riktigt lågt heller.
Tycker det finns en viss fixering här att man är intresserad av att allt skall testas på hög volym. Trissor distar ju mest på väldigt låg volym för att sen gå ner och sen kanske öka vid 10-15 watt igen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-03-05 13:35

Njae...

Det där är nog mest bara en myt, skapad av att så många redovisar
THD+noise. Nedförsbacken som syns från låga nivåer och upp till de
mellanhöga nivåerna (t ex 15 W) när man mäter på en extremt låg-
distorderande förstärkare är (för det mesta) alltså inte distorsion, utan
det man ser är bruset.

I en hypotetisk förstärkare helt utan distorsion kommer det alltså se
ut som om distorsionen faller med amplituden om man tolkar "THD+n"
som dist, men det gör den alltså inte.

Därmed inte sagt att det inte finns exempel på förstärkare som har
en med nivåns ökande, fallande dist*, men det var vanligare på 60-
och 70-talet. DAC:ar beter sig dock ibland så än idag.

Vh, iö

- - - - -

*Jag vill dock påminna om att det inte behöver betyda att distorsionen
är starkare vid låga än vid höga nivåer, bara att den inte sjunker lika
mycket som nivån, när man sänker den sistnämnda. Mätetalet är ju i
procent, och då kan det verka som om något som faller (eller är kon-
stant), stiger. Men det är bara för att man feltolkar mätningen.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-05 17:52

Snälla folk! Det är ju rätt pinsamt att se samma personer som klagar på folk som "hör" skillnad mellan kablar och dyl för att sedan själv hävda skillnader på slutsteg utan några som helst blindtester eller nivåmatchning. Släpp rinken, dubbelmoralen är ju bara jobbig.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-05 18:03

subjektivisten skrev:Släpp rinken, dubbelmoralen är ju bara jobbig.

Om jag vore du så skulle jag försöka hitta en rink att hålla mig i. :)

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-05 18:04

Jag har inte klagat på att folk tror sig höra skillnad på kablar. Själv tror jag mig kunna göra det. Däremot ser jag ingen anledning att köpa något annat än enklast möjliga eftersom jag lever i tron att dyrkablarna är tunade och inte neutrala.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-03-05 18:23

subjektivisten skrev:Snälla folk! Det är ju rätt pinsamt att se samma personer som klagar på folk som "hör" skillnad mellan kablar och dyl för att sedan själv hävda skillnader på slutsteg utan några som helst blindtester eller nivåmatchning. Släpp rinken, dubbelmoralen är ju bara jobbig.

Du har fortfarande inte tänkt tanken att det är du som kan ha
missuppfattat något.(tex. att en tonkurva mellan två stärkare
kan skilja sig åt såpass att det är en baggis att höra skillnad) ?

Subben släpp [s]rinken[/s] sargen o "kom med i matchen" :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-03-05 18:59

Gör en rebus! Någon som kan tyda ?

Bild
(liten söt sak som aldrig ger sig.)

Bild

+p

Bild

Bild

Bild

DEN SOM LÖSER DENNA ÄR BEGÅVAD... :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-05 19:20

Flint skrev:

En sarg vore bättre om man halkar omkring planlöst.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-03-05 19:23

En sarg kan ävne tjäna som stopp om man blir tacklad hårt. Även tjänar den som gräns.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-05 19:41

MagnusÖstberg skrev:
Flint skrev:

En sarg vore bättre om man halkar omkring planlöst.

Gäller att först hitta rinken - sen sargen. 8O

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-03-06 14:52

Är det någon som uppfattat att S påstått att man inte kan höra skillnad
mellan några förstärkare? :o Eller vad håller ni på med?

Jag har inte sett något sådant. Jag har inte ens sett att han påstått att
R inte kan höra skillnad mellan NAD208 och Brystin 28B-SST, bara att
han är beredd att satsa en ansenlig summa pengar på att R inte klarar
att göra det under de förutsättningar han stipulerat.

Istället för att häckla dem som bara redovisat vad de tror, kan man ju
undersöka saken. Jag tycker nog att det är ett mera civilicerat sätt att
hantera verkligheten. Häcklande är inte snällt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-03-06 14:55

Flera verar vara av annan åsikt. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-06 15:41

IngOehman skrev:Är det någon som uppfattat att S påstått att man inte kan höra skillnad

Nej, såklart jag inte gjort det. Men dessa personer har problem som dom överför på andra. Dom borde ta hand om sina egna problem istället. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2010-03-06 15:53

subjektivisten skrev:
IngOehman skrev:Är det någon som uppfattat att S påstått att man inte kan höra skillnad

Nej, såklart jag inte gjort det. Men dessa personer har problem som dom överför på andra. Dom borde ta hand om sina egna problem istället. :)

Men dina problem finns det nog inte så mycket att göra något åt...
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-03-06 16:50

Pågår någon planering av någon provlyssning för avgörande av vadslagningen? Jag är betydligt mera nyfiken på den, än eventuella pajer som bakas att användas för att kasta på varann här!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-06 18:09

IngOehman skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Rydberg skrev:
Nattlorden skrev:Fast avrullning måste väl räknas som "utanför det linjära området" ? Så det gills inte som detektion.

Ehh va?? :o
Njae... det var något som kom in LÅNGT senare :)

Således fixade subjektivisten ett rätt bra förbehåll för att inte förlora sina slantar ;)

Håller inte med dig alls.

Förebehållet att ingen av förstärkarna skall klippa är snarare en självklarhet.

Jag tror att både du och Natlorden missuppfattat uttrycket "det linjära området".

Det har ingenting med tonkurva att göra. Ett system är linjärt när det inte har några kvadratiska, kubiska eller högre termer.

Det har inget med tonkurvan att göra.

Däremot är övergången mellan linjärt och olinjärt mjuk och man kan behöva definiera exakt vad man menar med "det linjära området", om det kanske t ex är där distorsionen är under 0,1 %, eller om man sätter en effektnivå bara, som inte får överskridas.

Att bara säga att "ingen av förstärkarna skall klippa" är liksom i luddigaste laget.

Å andra sidan kan man fråga sig om en sådan reservation alls behövs om testet görs som en A/B-jämförelse där båda spelar in i en vanlig högtalare? Det är ju mycket stora förstärkare båda två, så håller man sig bara under 250 W (så att inte klassG-punkten i NAD 208 överskrids) bör man vara rätt säker därvidlag.

Vh, iö
Ja du får ju hålla med mig eller inte hålla med mig bäst du vill.

Du kan likväl ha fel, vilket jag tänker utveckla:

1) Att de inte skall klippa är en självklarhet. Det lämnar vi därhän. Det är alla överrens om.

2) Formuleringen "inom sitt linjära omräde" kommer från en pristävling som existerar idag och som ligger lite som bakgrund till Subbens utmaning. Här gäller det att bena ut definitionen eftersom i den pristävlingen ansågs frekvensavvikelser vara utanför förstärkarens linjära område. Således skall tävlingens frekvensspann vara begränsat så att ingen förstärkare riskerar att få tonkurveavvikelse i sin förstärkning.

I tävlingen som ligger som grund för utmaningen skulle eventuella frekvensavvikelser mellan förstärkarna ellimineras med hjälp av EQ.

Sett ur det perspektivet undrar jag om du fortfarande anser att jag har fel?

Kan det inte istället vara så att du har synpunkter på den här definitionen av "inom sitt linjära område"? ;)

Som jag ser det har Subben utnyttjat ett kryphål och kan åberopa att om en skillnad berodde på dess beteende nivåmässigt i tex lågbasen så är det "utanför förstärkarens linjära område" och får inte räknas. Att du inte tycker den definitionen är rätt är skitsamma eftersom det är Subben som sätter spelreglerna och utmanaren som har att acceptera dem. Han har uppenbarliggen tänkt till lite.

Tack för ordet.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi