Okej då kör vi..
1) The cable lie
Audio kablar mäter OCH låter olika helt utan några som helst tvivel. Det råder inte heller några som helst tvivel om att i kabelsvängen hittar man högst profit, mest skitsnack samt vodoo. Det ena behöver inte utesluta det andra (och gör det inte heller).
2) The vaccum-tube lie
Rör på rätt ställe kan ge mycket fina resultat. Se BAT preamps.
3) The antidigital lie
Vinyl är nostalgi, digital är tårta!
4) The listening test lie
Kan ha sin plats men här finns klara fallgropar som nej-sayers gärna låter bli att förstå eller ens ta under beaktning. Själv använder jag sällan blindtest numer men gjorde det tidigare. Det var intressant och lärorikt men inget revolutionerande. Jag kan lätt i förhand säga om jag kommer höra skillnad mellan "DUT". Hör jag ingen med "öppna ögon" lär jag inte höra nå´n blint heller. Hör jag skillnad med "öppna ögon" så går det bra i blind test också.
Och självklart finns det samtidigt en massa snobberi och fjams även här men det utesluter inte att de flesta produkterna låter olika och detta kan detekteras i en anläggning med tillräckligt hög upplösning för den specifika nivån och komponent typen samt av mer eller mindre erfaren lyssnare.
5) The feedback lie
Bättre och snabbare kretsar har väl minskatt eller eliminerat baksidorna med feedback men kanske inte i alla applikationer?
Finns många förståsigpåare som menar på att feedback vid DAC kretsar har problem. Många som provar IV/buffert steg utan loop feedback blir varse om att det kan tänkas ligga nå´nting bakom detta påstående. Själv har jag befriat två CD spelare från alla opamps och feedback med ordentligt lyft i ljudkvalitet som resultat.
Jag är något tveksam till slutsteg med feedback med tanke på diskant upplösning. Helt ok till lägre register men frågan är om diskanten hänger med rikitgt.. Optimalt med feedback free klass A till diskanten och "vanlig" konstruktion till bas/mellan.
6) The burn in lie
Vad är det som är oklart?

Högtalare och viss elektronik genomgår förändringar den första tiden (timmar) utan tvekan. Detta kan höras OCH mätas. Jag ställer mig dock något skeptisk till kablar till exempel men vad vet jag..
7) The biwiring lie
Aldrig provat och jämfört. Kan väl tänkas bli nå´n skillnad kanske.

The power conditioner lie
Håller nog med karln. Ett slutsteg bör ju konstrueras att klara sig på egen hand. Frågan är vart gränsen går.. Kanske det snålas här för att kunna sälja en billigare produkt alternativt höja sin profit och då kan det ju tänkas att lite filtrering kan göra livet enklare för steget.
9) The cd treatment lie
En bekant våldförde sig utan mitt medgivande med en grön penna på min Terry Evans skiva... jag vart sur, han tyckte det lät bättre men inte faan va det nå´n skillnad.
10) The golden ear lie
Killen har väl komplex eller saftiga vaxproppar. Klart som fan att folk har olika bra hörsel OCH förmåga att lyssna. Dessutom är det klargjort i studier att hjärnan utvecklas ordenligt i takt med att man utsätter den för olika typ av ljud/lyssning. Har alla människor likadant seende? Trycker lika mycket i bänk?
Förstår allvarligt talat inte hur personer som denna orkar bemöda sig med att berätta för andra vad de kan och inte kan. Störtlöjligt.
/Peter