Headamp

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Gastone

Headamp

Inläggav Gastone » 2010-03-04 16:57

Förlåt en ynglande feling, men vad är det ?!

Är det ett kombisteg med både för- och slutsteg, eller är det en amp med liten förstärkning, eller är det en special amp med högohmig utgång ???
Är det försteget som ska pluggas in på ingången, eller är det en CD, MD som ska pluggas in ??
Kan man ansluta den till slutsteget om man nu saknar hörlursutgång ?
Isf var ?

Tja, många frågor, men jag har inte en susning... :oops:
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-03-04 21:45

Ojdå, persona non gratta...
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-03-04 22:49

Det är en integrerad förstärkare avsedd för hörlurar istället för högtalare. Se X-CAN.

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-03-05 11:41

Aha, insignalen är tydligen en "line", vilket då innebär att det är ett slutsteg med högohmig utgång, och ska därför sitta efter ett försteg, eller drivas direkt av en signalkälla på 750mV.

Thanx man. :)
/Anders

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-03-05 12:36

Gastone skrev:Aha, insignalen är tydligen en "line", vilket då innebär att det är ett slutsteg med högohmig utgång, och ska därför sitta efter ett försteg, eller drivas direkt av en signalkälla på 750mV.

Thanx man. :)

Mjae (ang det fetade). Utgången är normalt numera lågohmig men däremot kan det inte driva stora laster (lågohmiga saker) och har därmed begränsad strömkapacitet.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-03-05 13:34

För 30-35 år sedan hade headamp en annan betydelse.
Ortofon MCA-76 var en sådan, en förstärkare för att kunna ansluta en moving coil pickup till en vanliga RIAA-ingång. Bild

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-03-05 16:17

Naqref skrev:Mjae (ang det fetade). Utgången är normalt numera lågohmig men däremot kan det inte driva stora laster (lågohmiga saker) och har därmed begränsad strömkapacitet.

Tack Naqref !

RogerGustavsson skrev:För 30-35 år sedan hade headamp en annan betydelse.
Ortofon MCA-76 var en sådan, en förstärkare för att kunna ansluta en moving coil pickup till en vanliga RIAA-ingång.

Ja, det var dit jag drog en parallell, men det har ljusnat lite nu... :D
/Anders

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2010-03-05 22:33

Det finns även separata. Jag blev tvungen att titta på den här från Donald North Audio sedan petersteindl visat en bild på den. Det är bara en hörlursförstärkare, men med rör i single-ended med transformator för de verkliga puristerna, som inte vill ha motkoppling. Den har bara 1 eller 6 dB förstärkning och inte ens ett korskopplingsfilter, tror jag.
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2010-03-20 11:40

Kommer någon ihåg den här...
Bild
Bild
Bild
Bild

Den tillverkades i Sverige under slutet på 70-talet.

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2010-03-21 20:07

Hej Peter,
Nej, jag är nästan lika gammal som du, men något sådant tänkte jag inte på då. På 70-talet var det populärt med rätt högohmiga lurar, t.ex. 800 ohm från Philips, och då var det ganska okritiskt vad man kopplade dem till. Direkt till en högtalarutgång gick förmodligen också utan större risk. Den där tycks vara gjord för det med 1 kohm och drift med ett litet 9 V blockbatteri!
Thomas
P.S.: Är du "hemma" i Dalom nu?
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-03-21 20:15

Men den där är väl för att hjälpa upp nivån för en Moving Coil pickup för anslutning till en MM-ingång? Headamp hade den betydelsen då!

Återgå till Teknikforum