Naqref skrev:IngOehman skrev:Man kan faktiskt lösa dagens problem efter dagens förutsättningar (att
skivbolagen bryr sig om vad radiostationerna säger), och sedan kan man
ta hänsyn till morgondagens problem - i morgon. Man behöver inte vänta
till man hittar en åtgärd som kommer att fungera för alla framtid, för det
betyder att vänta för evigt.
Att vänta med, eller låta bli, att göra något bara för att man vet att
världen förändrar sig, är ett argument som kommer att kunna tas fram
varje dag från och med nu och in i framtiden, men om man bryr sig om
sådana argument så blir ju ingenting gjort alls.
Vilket tyvärr är läget just nu.
Om jag inte minns fel så har du argumenterat för den metod du beskriver i flera år.
Du minns rätt.
Naqref skrev:Hur mycket responas har du fått för det och hur lång tid tror du att det krävs innan man har ordnat med lagstiftning, kontrollmöjligheter och sanktionsmedel?
Njae, vad jag skrev var ju att det är repons som ser ut sådär som gör att
det inte fungerar, och inte kommer att fungera. Jag skriver ju att responsen
visar att det är bara att ge upp.
Folk vill hitta fel på åtgärder istället för att försöka förstå värdet i dem, och
det är därför det har gått utför i 20 år.
Jag håller ju med dig.
Men ju värre det blir desto bättre är förutsättningarna för att många flera
skall regarera och till sist så kanske det blir en opinion som "räcker"? Vi får
se. Idag så har pågår ju faktiskt ändligen försökt till framtagining av nya
standarder som går i den riktningen som jag har föreslagit, över hela världen.
Om folk kommer att bli överens eller om det kommer att finnas tillräckligt
många nej-sägare för att allting skall rinna ut i sanden återstår att se, men
som du kanske kan ana av mitt inlägg är jag inte överdrivet hoppfull - trots
att den debatt som jag efterlyst i 20 år äntligen nu i varje fall finns, även
utanför LTS-cirklar.
Naqref skrev:Risken är som jag ser det att man kommer att lägga ner massvis med arbete på något som bli obsolet när det äntligen är färdigt. WOT m a o.
Om det tar lång tid som beror det bara på att för många är nejsägare. Det
här är ju ingenting som behöver ta lång tid.
Naqref skrev:Det finns flera andra vägar man kan gå som borde ge mer framtidssäkra resultat och som går snabbare (tror jag).
Har de varit framgångsrika? Jag har inte märkt att några av de förslag som
har funnits, gjort någon nytta alls. Det har blivit värre och värre de 20 år
som gått från det att det redan hade gått för långt...
Naqref skrev:Det första och kanske det bästa är att få musikindustrin att förstå att det finns pengar att tjäna i att inte hela tiden för alla målgrupper komprimera sönder ljudet.
Fast att "få musikindustrin att förstå" är inte mycket till konkret förslag.

Men självklart är just det du nämnet en av de komponenter som vi i mast-
ringsgruppen hoppas på skall lyckas. Men jag tror att det finns ett värde i
att arbeta på föera fronter samtidigt. ALLT som kan göras som ger chans
till en förbättring är av goda. Samtidigt som ALLT som hindras av nej-
sägare hjälper till att cementera problemen. Arbete som behövs bör inte
förses med nej-friktion. Ingenting blir roligare, bättre eller större av att
bromsas.
Naqref skrev:Det har de redan förstått i o f s. Det är därför det säljs så mycket vinyl igen. Att det är svårare att kopiera vinyl är ju kanske en bidragande orsak i o f s. Här har vi konsumenter en stor roll att spela. Vi kan sitta på vår kammare och knyta näven i byxfickan men det spelar ingen roll om inte musikindustrin får någon feedback från oss och vad vi tycker. Här kan Svantes verktyg säkert vara mycket bra för att visualisera det hela och gör det mer begripligt.
Självklart! Det är ju därför mastringsgruppen har tagit fram det!
Naqref skrev:Ett annat sätt är att gå på EU-kommisionen. Det finns ju en halvt förhatlig nivåbegränsning i mobila mediespelare. Om man kunde med hjälp av de delar av musikindustrin som inte komprimerar sönder sina produkter få lite uppbackning för att det du just argumenterar för radioutsändningarna istället lades på motsvarande sätt som en reglering av ljudnivån i mobila mediaspelare.
Varför "istället"?
Varför måste en sak motarbetas?
Båda är bra insatser, och jag tycker det är en självklarhet att det är den
maximala medelnivån som behöver bekämpas även i de mobila spelarna. Det
är ju därför jag har argumenterat just detta - både i skrift i på föredrag - i
åratal. Även i samband med hörselskade/audiologi-debatter faktiskt, där det
idag tyvärr finns ett illa spritt missförstånd som gör att även folk som arbe-
tar proffessionellt med hörselskadefrågor tror att transienter är farligare än
statiska ljud!
(Missförståndet är även spritt i text, och beror på att transienter i indu-
striella miljöer skadar många öron - med det beror inte på att de är transi-
enter (tvärtom faktiskt) utan de beror på att de är så oerhört starka. Det
faktum att de är transienter gör att de är mycket snällare mot öronen än
ljudtrycket antyder.) Naqref skrev:Man kan argumentera att den nuvarande statiska nivåbegränsningen är kulturförstörande och dessutom ger en sned konkurrensfördel för populärinriktade inspelningar o s v. Det går säkert att formulera fler argument. Man bör redan då ha förslag på tekniska lösningar för hur detta ska kunna göras.
Javisst. Det är ju det jag gjort, och de tekniska lösningarna har jag ju också
kommit med förslag på.
Förslaget heter - medelvärdesbegränsning.
Det är inte bara radioutsändningar det handlar om, utan det är en möjlig
väg för ALLA musik-sammanhang. Dock är det troligen så att det är svårare
att införa dem på t ex fonogram, eftersom det ligger i mångas intresse att
gå i motsatt riktning - nämligen de som vill skaffa sig konkurrensfördelar
mot musik som är mera beroende av oförstörd dynamik.
Men som sagt - jag är självklart positivt inställd till ALLA förändringar som
ökar möjligheten för musik att tillgängliggöras i oskadat skick.
Naqref skrev:Får man gehör för sina förslag här så kommer detta ge en bra mycket större effekt och vara mer framtidsanpassat än det du föreslår för den snart antika fm-radioutsändningarna.
Kom gärna med förlag på HUR du skall få gehör. Det vill säga hur du skall
få skivbolagen att gå med på att sluta "komprimera för att vinna nivå", när
deras erfarenheter idag, säger dem att de kommer att förlora pengar på att
göra det.
Jag tror vi två, och i varje fall rätt många andra, är överens om vad vi
skulle vilja se för resultat - att vi kan köpa musikproduktioner (inte vilka
som helst utan just den musik som vi gillar och vill ha) som låter bättre.
Men det räcker inte att vara överens om målet. Det måste ju finnas en väg
att komma dit också, som de som har potential att leverera det vi vill ha,
håller med om är bra.
Då menar jag att man bör börja med att titta på orsaken till att det ser ut
som det gör först, och orsaken är inte att folk inte "kan" vrida på sina
volymkontroller, utan att de inte av praktiska skäl, som har mycket att
göra med hur folk lyssnar på musik (se grupp 1 i min tråd om skälen, som vi
här på faktiskt är dåliga representanter för) gör det! Därför vinner det som
är starkast, eftersom det är det som alla tvinga ställa volymen efter.
Så länge så är fallet - vinner alltså högst medelvärde, och så länge högst
medelvärde vinner (i en konkurrenssituation - inte i enskilda fallet då bara
all musik förlorar, i ljudkvalitet, på det) så kommer högt medelvärde att
eftersträvas av dem som vill sälja musiken och tjäna så mycket pengar på
det som möjligt.
Det gäller i ALLA situationer där låtar spelas i följd utan att man reglerar sin
volymkontroll emellan. Det är både radio (oavsett medium, alltså inklusive
internetradio), spellistor och till och med egengjorda CDr med favvomusiken,
sedan välden blev digital och man lämnat den tiden då man gjorde bland-
band och själv kunde ställa nivå på inspelningen. Idag kan inte folk "spela
in" utan bara kopiera.
Sammanfattning: Jag är 100% positiv till alla åtgärder som leder till att man
närmar sig nivåläggningsproblematiken för ALLA medier, på ett sätt som är
bättre än att reglera toppvärdet.
Men av alla de sätt som vi kan ta till för att få det att hända, så tror jag
metoder för att reglera "sändmedier" (till skillnad från lagrings-), är gång-
barare än att försöka reglera de enstaka fonogrammen. Det senare kommer
av sig själv, liksom "på köpet", om man arbetar för att medierna ger möjlig-
heten till stort headroom över medelvärdet - som kan användas för dem
som vill det (samtidigt som de musiker/producenter som vill har hårt kompri-
merat ljud kan avstå, men jag undrar hur många som kommer att avstå...).
Den enda möjligheten som jag ser finns, det vill säga som jag tror har en
kommersiell chans när det gäller att bättre ljudkvalitet skall komma på
fonogrammet innan medierna ger möjlighet för den att komma ut med det
utan konkurrensnackdelar - är att skivbolag släpper dubbla versioner.
Det gjorde de faktiskt en gång i tiden, men då i "andra riktningen". Det vill
säga de släppte de dynamiska versionerna till människor, och de kompri-
merade specialversionerna till radiostationerna (även andra saker skiljde,
således att radiomixarna ofta hade längre intron m m). Idag är det nog
inte möjligt att återställa den ordningen, men alla tänkbara förändringar som
ger möjligheter att få tillgång till rimligt dynamiskt oförstört programmaterial
är såklart bra.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).