Mätresultat mellan en oinspelad högtalare och en inspelad!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-23 22:56

mikke_musik skrev:
profbd skrev:vadå vitt och rosa brus?
mina öron kan inte höra färger förklara tack

Läs tidigare i tråden.

Nu tycker jag att du ska tagga ner lite... :wink:

Alltså: Ljus har ju ett spektrum. Blått ljus har hög frekvens och kort våglängd (~400 nm) medan rött ljus har lägre frekvens och längre våglängd ~(~800 nm). Blått skulle då motsvaras av diskant i ljudvärlden och rött av bas. Eftersom vitt ljus innehåller en blandning av alla (synliga) frekvenser, och då är steget inte långt till att ett ljud som innehåller alla frekvenser kallas vitt. Vitt brus innehåller alltså alla frekvenser och dessutom lika mycket effekt för ett visst givet frekvenband (ett visst antal Hz).

Om nu inte bruset är lika starkt i alla sådana frekvensband, så är det ju rimligt att man kallar bruset färgat, tex rosa om energin är förskjuten åt basen (som ju motsvarade det röda ljuset).

Just färgen rosa har dessutom givits en viss innebörd, om man låter frekvensbandens bredd variera med frekvensen så att de alltid har samma relativa bredd (inte ett antal Hz, utan att övre gränsen är en faktor gånger den undre gränsen (om faktorn är 2 blir det ett oktavband)), så har rosa brus samma effekt i alla band.

Det vi debatterar här är vad man ska kalla ett brus som har ännu mer effekt i basregistret, är det rött, eller kanske brunt?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-02-23 23:08

tack svante allt är solklart 8)
nu väntar jag bara att ingvar ska förklara sig(min gissning är att han har testat)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-24 00:41

profbd skrev:
De tenderar att få högre distorsion och en sämre effekttålighet när de körs in med en signal som har statisk effektnivå. Det gör att limmer, primärt de som ihopfogar bobin med kon och spider, men även själva talspolelacken, härdar till en grovkristallin porösare massa. Detta gör dem onödigt mjuka och olinjärt elastiserande.

Spelas de in korrekt (med musik) hjälper temperaturcyklingarna limmerna att härda till en starkare, homogenare och temperaturtåligare slutprodukt.

hur kan du veta detta har du undersökt detta?

Självklart har jag undersökt det. Hur skulle jag annars kunna ha någon uppfattning om det? Man skall dock vara varse att fenomenet är marginellt på högtalare med kraftiga andra distorsionsmekanismer. Effekttålighetsökningen av vettig inspelning brukar dock vara lätt identidierbar (om man vill bränna några shyssta element) på de allra flesta högtalarelement.

Svante, Johan och alla ni andra:
Ni har väl inte glömt att tagga ner lite? 8)

När ni har det, så vill jag lite försiktigt, nedtaggat, lägga min röst på att namnet skall vara BRUNT BRUS.
Alltså "-3 dB per oktav-brus".

Det känns logiskt, och dessutom fysikaliskt förankrat.

Som alternativ B-namn skulle jag vilja föreslå min gamla favvo: Mörkskärt brus. :wink:

Menar emellertid, att vill man exitera en högtalare för mätning eller likande är det nog bäst att tillgripa ett brus som är skärt upp till 2 kHz, och därefter är brunt. Då får man ut massor av fint ljud, samtidigt som den kommer den att hålla bättre vid extremt stora ineffekter än med skärt brus.

Ett sådant brus skulle kunna kallas X-brus, efter den berömda kurvan.

Vh, iö

PS: En kul grej med "rött brus" är att det låter synonymt med tomtebrus! :lol:
Är det någon som kommer ihåg tomtebruset?
("Lemonadpulver" som blandat med vatten gav en slags läskedryck. :o)

PPS: Borde vi inte rösta på vanligt vis om vad bruset borde heta?
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-02-24 01:03

jag misstänkte det :lol:
förövrigt körde jag in mitt sattelitsystem på fullrange min tanke var att lite pisk snabbar up processen :twisted:
när man köper en ny bil brukar det heta att man ska ta det försiktigt skitsnack man ska köra som en biltjyv så att den pajjar mens man har garanti :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-24 01:20

:lol:

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2005-02-24 07:23

Hmm mycket intressant tråd.

Jag har också hört att rosa brus skulle vara en användnings bara signal för högtalare inspelning, men det Ingmar säger att den inte är dynamisk det köper jag till 100 % nu när jag får tänka efter.

Fast å andra sida har jag bara använt den klassiska metoden: spelat min musik 8) Det passar mig bäst.

Reklam radio *ASG* som mellan Sveriges största reklam hatare inte nog med att man förstör sin stereo hjärnan ruttnar också.
Vill ha en vinylsvarv NU!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-24 08:37

Svante skrev:
Hotspur skrev:
Vad är det för en dåre som itutat dig detta??? Ingen LTS-medlem i varje fall...

Oj, här konfirmeras ju en del fördomar... (Läser: Denna dåre är inte LTS-medlem) :wink:

IngOehman skrev:Ja, Hotspur, det är rätt självklart att den dåre som hävt ur sig all den rapporterade rappakaljan inte är LTS-medlem.

Hehe, jag tror hotspur tolkade dig som att det fanns andra dårar som är medlemmar... :wink:

Tack, Svante. :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-24 10:25

IngOehman skrev:När ni har det, så vill jag lite försiktigt, nedtaggat, lägga min röst på att namnet skall vara BRUNT BRUS.

...sett i oktavband då? en FFT skulle leverera -6 dB/oktav, eller hur? (fasiken vad rörig teminologin blir här, "per oktav" på linjärskala, jaja).
IngOehman skrev:Det känns logiskt, och dessutom fysikaliskt förankrat.

Som alternativ B-namn skulle jag vilja föreslå min gamla favvo: Mörkskärt brus. :wink:

Hmm... Jag gillar det! Men frågan är bara "hur mörkt", och då är det lika bra att ange lutningen som en siffra, och säkert är det därför som bara vitt och skärt har slagit som termer.

IngOehman skrev:PPS: Borde vi inte rösta på vanligt vis om vad bruset borde heta?

Jo, nu har du ju kommit på hur man gör, så: go for it!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2005-02-24 10:52

bara för att det är så fint och kul med bilder! 8)
Brown(ian) noise startad vid X(0)=1:

Bild
Sometimes I like to just rip my pants off, grab my ankles, and walk backwards through a cornfield. The local farmers call it a perv-walk, but I call it making friends.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-24 18:13

Rickard skrev:bara för att det är så fint och kul med bilder! 8)
Brown(ian) noise startad vid X(0)=1:

Ja, klart är att det inte är vitt, men om det är rosa eller mörkrosa det vete fåglarna. Vad har du på axlarna (svara inte "mjäll" nu bara)?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-02-24 18:16

Äsch sätt på en bra skiva och njut istället :D som jag brukar göra. 8)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-24 18:17

mats skrev:Äsch sätt på en bra skiva och njut istället :D som jag brukar göra. 8)

Får jag snegla på oscilloskopet? :wink:

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2005-02-24 18:22

Svante skrev:Ja, klart är att det inte är vitt, men om det är rosa eller mörkrosa det vete fåglarna. Vad har du på axlarna (svara inte "mjäll" nu bara)?

På axlarna har jag precis ingenting! Rimligen skulle man kunna tolka x-axeln som tid. Mina beröringspunkter med brus och stokastik är genom finans, så jag har inga fina fysikaliska tolkningar att lämna... :oops:
Det är bara en finita differens-simulering av Brownsk rörelse,
X(t) = integral{dB(s)},
där dB(t) är vitt brus.
Sometimes I like to just rip my pants off, grab my ankles, and walk backwards through a cornfield. The local farmers call it a perv-walk, but I call it making friends.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-24 18:55

Rickard skrev:
Svante skrev:Ja, klart är att det inte är vitt, men om det är rosa eller mörkrosa det vete fåglarna. Vad har du på axlarna (svara inte "mjäll" nu bara)?

På axlarna har jag precis ingenting! Rimligen skulle man kunna tolka x-axeln som tid. Mina beröringspunkter med brus och stokastik är genom finans, så jag har inga fina fysikaliska tolkningar att lämna... :oops:
Det är bara en finita differens-simulering av Brownsk rörelse,
X(t) = integral{dB(s)},
där dB(t) är vitt brus.

Jo, men är det läge eller hastighet, eller tom acceleration på y-axeln? Det spelar stor roll för spektralinnehållet.

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2005-02-24 18:57

Svante skrev:Jo, men är det läge eller hastighet, eller tom acceleration på y-axeln? Det spelar stor roll för spektralinnehållet.

Det är läge. Om man tex ser rörelsen som pollenrörelser i en (1-dimensionell) fluid.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-24 21:30

Om du gör en FFT på detta, vad får du för spektallutning?

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2005-02-24 21:35

Svante skrev:Om du gör en FFT på detta, vad får du för spektallutning?

Hmm, hinner inte kolla detta ikväll. Kan man göra FFT i matlab?

Med spektralinnehåll, menar du då spektraltätheten för processen - eg. inversa Fouriertransformen av kovariansfunktionen (sitter och klurar hur jag gör detta: kovarians = r(s,t) = sigma^2*min{s,t})?

Spektrallutning?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-24 21:40

Rickard skrev:
Svante skrev:Om du gör en FFT på detta, vad får du för spektallutning?

Hmm, hinner inte kolla detta ikväll. Kan man göra FFT i matlab?

Med spektralinnehåll, menar du då spektraltätheten för processen - eg. inversa Fouriertransformen av kovariansfunktionen (sitter och klurar hur jag gör detta: kovarians = r(s,t) = sigma^2*min{s,t})?

Spektrallutning?

Ja, jag har ju aldrig skrivit en rad i matlab, men: ja jag är rätt övertygad om att det finns FFT i matlab. Jag skulle tro att om kurvan du visade ligger i en endimensionell vektor X så skriver du helt enkelt Y=FFT(X) eller nåt sånt. Sen måste du ta 20*log10(beloppet av de komplexa tal som ligger i Y) för att få dB och slutligen plotta dem på en logaritmisk frekvensaxel. Sen tittar du på en oktav (frekvensdubbling) och ser hur många dB kurvan har fallit på den.

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2005-02-24 21:49

Ok. Skall pröva detta i matlab. Tänkte fel med spektraltätheten. Brownsk rörelse är ingen stationär process så jag tror inte spektraltätheten existerar.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-02-24 21:50

testa med en skiva grabbar :lol:
själv lyssnar jag på dylan fnv :lol:

Användarvisningsbild
lilltroll

Bara måste lägga mig i

Inläggav lilltroll » 2005-02-24 23:17

semilogx(20*log10(abs(fft(cumsum( (randn(4096,1))) ))));
xlim([1 2048])
ylabel('[dB]')
grid on

Har man fattat den, kan man istället köra

psd(cumsum(randn(2^24,1)),4096)

Har man inte så mycket RAM så får 24 bli något mindre

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-02-24 23:17

Svante skrev:
mats skrev:Äsch sätt på en bra skiva och njut istället :D som jag brukar göra. 8)

Får jag snegla på oscilloskopet? :wink:

Snegla du på bara, vad är en Svante utan sina vetenskaps instrument:D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Bara måste lägga mig i

Inläggav Svante » 2005-02-24 23:27

lilltroll skrev:semilogx(20*log10(abs(fft(cumsum( (randn(4096,1))) ))));
xlim([1 2048])
ylabel('[dB]')
grid on

lilltroll, da man!

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-02-24 23:35

Varför inte mappa spektra på RGB och titta vilken färg som man upplever vid olika spektrumlutningar :?:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-24 23:40

Svante skrev:
IngOehman skrev:När ni har det, så vill jag lite försiktigt, nedtaggat, lägga min röst på att namnet skall vara BRUNT BRUS.

...sett i oktavband då? en FFT skulle leverera -6 dB/oktav, eller hur? (fasiken vad rörig teminologin blir här, "per oktav" på linjärskala, jaja).

Man torde väl kunna kalla det -3dB per oktavkvadrat-brus.

(-3dB/o2)

Vitt brus blir då +3dB/o2, medan skärt blir 0dB/o2. :o

Skall strax starta en tråd om vad bruset ska' heta.

IngOehman skrev:Det känns logiskt, och dessutom fysikaliskt förankrat.

Svante skrev:Som alternativ B-namn skulle jag vilja föreslå min gamla favvo: Mörkskärt brus. :wink:

Hmm... Jag gillar det! Men frågan är bara "hur mörkt", och då är det lika bra att ange lutningen som en siffra, och säkert är det därför som bara vitt och skärt har slagit som termer.

Då föreslår jag att skärt (eller rosa om man föredrar det) är grundformen (samma eneri per oktav), medan mörkhetsgraden däröver anger hur många dB det faller per oktav. Hur många dB minus per oktavkvadrat alltså.

Exempel -3mörkskärt brus. Svart brus är... DC! :)

Svante skrev:
IngOehman skrev:PPS: Borde vi inte rösta på vanligt vis om vad bruset borde heta?

Jo, nu har du ju kommit på hur man gör, så: go for it!
[/quote]Ok
Senast redigerad av IngOehman 2005-02-25 18:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MichaelG

Re: Bara måste lägga mig i

Inläggav MichaelG » 2005-02-25 12:01

lilltroll skrev:semilogx(20*log10(abs(fft(cumsum( (randn(4096,1))) ))));
xlim([1 2048])
ylabel('[dB]')
grid on

Ahh! Nu fattar jag äntligen! :idea: