LTS - rätt eller fel, en gång för alla !!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

LTS - skall föreningen ifrågasättas ???

Ja - motivera !!!
41
44%
Nej.
30
32%
Neutral
23
24%

Antal röster : 94

Användarvisningsbild
Bamsefar

LTS - rätt eller fel, en gång för alla !!!

Inläggav Bamsefar » 2005-02-24 09:46

Det finns bevisligen starka åsikter om LTS (Ljud Tekniska Sällskapet).

En av dess värsta motståndare är Hotspur (men det finns bevisligen flera) som anser att LTS, som är en helt frivillig förening där man själv måste betala och anmäla sig (ingen rekytering som i sekter och dyligt), är till 100% av ondo. I alla fall får man det intrycket av allt som Hotspur skriver...

Således är frågan enkel: Anser du att LTS är en sekt och således skall ifrågasättas såsom Hotspur med flera ger sken av, eller att det är en frivillig organisation utan några som helst bindningar till vare sig någon person eller företag ???

Och jag hoppas att jag genom denna tråd en gång för alla, och på en enda plats (tråd), slipper läsa om LTS ifrågasättande i var enda j*vla tråd på forumet såfort som någon som råkar vara med i LTS uttalar sig.
Best Regards
Bamsefar

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-24 09:51

En av dess värsta motståndare är Hotspur som anser att LTS är till 100% av ondo.

Ge dig nu va? Max 95%... :twisted:

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-24 10:00

Hotspur skrev:Ge dig nu va? Max 95%... :twisted:

Glasklar motivering, jag verkligen gillar den. Du beskriver med sådan stark karaktär varför LTS skall motarbetas..... Man blir verkligen imponerad......not
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-02-24 10:04

Jag skulle istället fråga vad för vettigt denna tråden utmynnar i? Vilka slutsatser kommer vi kunna dra i tråden framöver? :roll:

Visserligen är jag trött på allt detta tjat om pro/anti LTS, men gör detta saken bättre? Och har den egentligen med hifi att göra öht?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-24 10:09

V8: Eftersom det som sagt skrivs om LTS i nästan samtliga trådar, pga av de som inte gillar LTS måste skriva av sig (eller något liknande), så skapade jag denna tråd så att dom kan hålla till här och skriva av sig.

Förhoppningen är att mängden icke LTS startade trådar där LTS blir indraget skall minska.
Best Regards
Bamsefar

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-02-24 10:10

Allt skall väl ifrågasättas, men det är grunderna som är helt avgörande. Det skall i min mening bara ske om man uppfattar något som oklart eller svårt att förstå, eller möjligen om man känner sig rädd at bli lurad. Det sistnämnda kan dock ifrågasättas tycker jag.
Huvudsaken är att man är ärlig med sina motiv!!!! :wink:
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-02-24 10:14

Oj 50% tycker man skall ifrågasätta föreningen. Jag är neutral, men trodde siffran skulle vara minst 50% på tvärtom.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-24 10:17

Självklart, allt ska ifrågasättas! Utom möjligen mats. Han är ju gud.

edit: bamsefar, jag läste bara din fråga, och svarade på den. Din tolkning av frågan stämmer inte överens med min, dock, och skulle jag utgå från din tolkning så tror jag att jag... skulle låta bli att rösta.
Senast redigerad av Svante 2005-02-24 10:27, redigerad totalt 1 gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-02-24 10:18

..eller att det är en frivillig organisation utan några som helst bindningar till vare sig någon person eller företag ???

..eller hur :roll:

// Jonas

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-24 10:21

Senast redigerad av Hetsporren 2005-02-25 14:00, redigerad totalt 2 gånger.

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-02-24 10:26

Hotspur!

Vaddå regler? Läser du inte det som skrivs? Jag skrev "min mening". Var får du allt ifrån?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2005-02-24 10:26

Jag tycker att LTS är en bra plattform för hifi intresse.
Jag har själv alltid skruvat isär och kollat i mina hifi grunkor.
Sen att jag inte har den utrustning och kunskap för att mäta osv. är en annan sak.

Men i vissa fall tycker jag att det är ett nästa religiösa sätt inom att ”jobba”.
Nu generaliserar jag grovt men det är lite klubben för inbördes beundran.

Mvh dole
Vill ha en vinylsvarv NU!

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-02-24 10:42

De argumenten kan jag förstå Dole. Jag tror att det lätt kan bli så i föreningar, eller åtminstone uppfattas så av utomstående.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-02-24 10:44

Hotspur skrev:Jaså, det finns regler man skall följa om man är kritisk mot LTS?
Det finns ju oskrivna regler man ska följa oavsett vem man ifrågasätter. Man bör ju vara saklig och inte bara tycka tvärtom bara för att man ska jäklas. Om man är av en helt annan uppfattning är det ju verkligen viktigt att man motiverar varför så att båda parter kan förstå varandras tankegångar.

Hotspur skrev:Vidare så har en kritiker förstås alltid fel, ett blindtest är alltid en
nödvändighet, ofärgat ljud är den enda vägen till lycka. Amen!
Om nu någon tycker det du skriver så är det väl viktigt att han får motivera varför och du försöker att förstå varför denna tycker så. Hur många gånger har man inte sett folk dissar F/E-test och sen vet inte ens vad det är!! 8O Otroligt oseriöst, man kan inte dissa allt bara för det kommer från en förening. Om du underbygger ditt ifrågasättande bättre Stefan så tror jag att genomslaget kommer att bli bättre och att diskussionen kommer bli mer konstruktiv. Att slänga barndfacklor utan någon logisk grund leder ingenvart (men det vet du ju säkert redan :wink: )
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-02-24 10:46

Det är min innerligaste uppfattning att varje kraft behöver en motkraft för att inte löpa amok.

Om världen bara bestod av subjektivister- hur kul skulle det vara?

Om världen bara bestod av objektivister- hur kul skulle det vara?

Ställ frågan: Hur skulle det vara om föreningar som LTS inte fanns?

Balansen i världen var på sätt och vis bättre på gamla goda Leonid Brezjnevs tid. Mycket kallt krig men mycket fred.

Vi behöver både objektivister, subjektivister och LTS (som är en mix av båda) . Annars är det lätt att vi missar något.

Mitt svar är neutral.
Senast redigerad av Margaux 2005-02-24 10:49, redigerad totalt 2 gånger.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-02-24 10:48

Jag tycker LTS har ett stort berättigande och dess medlemmar är ju nog för att ge mandat. Så vitt jag (som numera mindre upprörd läsare) förstått, så är det rätt stor skillnad på LTS-medlemmen i gemen och de-på-faktiskt.se-närvarande-LTS-topp-teknikerna. Och i det stora hela så får vi ju här helt gratis ta del av en stor del av dessa herrars kunskap. Sen är det ju upp till var och en om de vill ta till sig något eller ej.

På den tiden där var forum på hifimagasinet, så befann jag mig nog i samma ringhörna som hotspur, men efter några "häftiga" tekniska debatter så tog jag ett kliv över vissa trösklar i sättet att debattera som gjorde att förståelsen kunde komma vidare. Självklart finns ju risken att man nu skulle lita så mycket på vissa duktiga personer att man missar i sitt eget kritiska granskande... men jag ser inte att detta skulle vara ett större problem än att gå runt och tro saker som faktiskt.se inte är sant.

Så i det hela taget så tror jag inte problemet egentligen är mot LTS som sådant, utan ett språkligt problem mellan tekniker** och amatörer*. Sålunda att amatörerna inte hänger med på de tekniska förklaringarna eller tror sig göra det och feltolkar, eller rent av blir irriterade av att diskussionen försigår över deras huvuden... Medan teknikerna blir irriterade på amatörernas oförmåga att uttrycka rätt saker med rätt precision och fullständigt blandar ihop saker som inte hör ihop...

Det som behövs är ödmjukhet och tålamod... tror jag. Från båda sidor.

* Amatör - någon som sysslar med det av kärlek till ämnet, till skillnad från till yrket.
** som mycket väl kan vara tekniker & amatörer
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Re: LTS - rätt eller fel, en gång för alla !!!

Inläggav jonasp » 2005-02-24 10:48

Bamsefar skrev:En av dess värsta motståndare är Hotspur

Jag betraktar inte Hotspur som LTS värsta motståndare snarare sin egen värsta fiende :mrgreen:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-02-24 10:52

Jag röstade ja.

Självklart ska LTS ifrågasättas.

Att ifrågasätta LTS, eller vadsomhelstannat, är dock INTE samma sak som att bara spy galla i största allmänhet.

Sistnämnda leder inte till någon intressant diskussion, och det leder inte till att LTS ifrågasätts. Det leder bara till dålig stämning och bråk.

Däremot BÖR LTS ifrågasättas med sakliga argument och intressanta frågor. Detta leder till intressanta diskussioner, att motparterna (som kanske inte står så långt ifrån varandra som de egentligen tror) lär sig något om varandra, och till en trevlig stämning på forumet.

Jag tycker ovanstående är ganska självklart - eller BORDE vara det.

J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-02-24 10:54

Svar: Ja - LTS ska ifrågasättas.

Jag gör det själv varje dag, men inte på faktiskt.se. Det gör andra - fortsätt med det! (men inte i varje tråd, snälla...)

Hittills har jag inte funnit anledning att gå ur föreningen.

Bamsefar:
Således är frågan enkel: Anser du att LTS är en sekt och således skall ifrågasättas såsom Hotspur med flera ger sken av, eller att det är en frivillig organisation utan några som helst bindningar till vare sig någon person eller företag ???

Det var en för grov förenkling.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-24 10:56

Senast redigerad av Hetsporren 2005-02-25 14:01, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-02-24 10:58

Nej, man ska aldrig ifrågasätta auktoriteter. Varken vad som sagts, vad som sägs eller vad som kommer att sägas. Man ska ta allting för en sanning.

Jag tycker inte det är ett enda dugg konstigt att folk ifrågasätter LTS. En sådan här tråd gör det ju bara ännu roligare.

För att dra det till de vanliga ytterligheterna...
Jag tror att LTS'are är precis lika blinda som kabelförespråkarna. En skillnaden är (skulle jag tro) att kabelförespråkarna har testat själva och att det stora antalet argumenterande LTS-förespråkare enbart har tagit LTS ord för sanning. För ärligt, hur många av Er som tex förespråkar F/e-testet har varit med om det själva? Hur många av Er är med på LTS lyssningsessioner? Inte många!

Det är enbart en liten liten del av LTS-styrkan som jag personligen lyssnar på och tar på allvar. ...och det är precis som vanligt, de personer jag själv känner verkar vettiga. Det är förövrigt de gamla tunga namnen och inte den stora gnällande majoriteten.

men sanning... nja
Senast redigerad av Ranefjord 2005-02-24 10:59, redigerad totalt 1 gång.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-02-24 10:59

En försiktig fråga till dig Hotspur, som är baserad på egen erfarenhet: Kan det vara så att du tolkar det som att du blir slagen i i huvudet av andra, men att det nödvändigtvis inte är så? Är något verkligen sant för att man upplever något? Är en sådan tolkning ett frånsägande av ansvar för sina egna upplevelser och vara offer för yttre omständigheter?

Detta är väl skiljelinjen: Jag tycker att mina upplevelser inte bara är beroende av yttre omständigheter, utan även av inre, medans andra (du Stefan) kanske inte håller med?
Senast redigerad av Maarten 2005-02-24 11:04, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Elusive

Inläggav Elusive » 2005-02-24 11:02

Jag är inte medlem i LTS, har inga planer att gå med i föreningen.

Helt ärligt så tycker jag ingenting om dem.

Fast i och för sig så skiljer sig min attityd gentemot denna förening inte ifrån hur jag bemöter min medmänniskor eller andra fenomen i samhället. Jag bryr mig inte vad andra sysslar med, tycker eller tänker så länge ingen bryter mot lagen eller uppträder respektlöst/nedvärderande.

Varför anklagas föreningen ständigt för en massa saker?

(a) X får för sig att LTS tycker att ALLA produkter som kostar mer än ett bestämt värde är VÄRDELÖSA. X känner att han/hon måste försvara sina inköp eller planerade inköp. Fight!

(b) X har tidigare uttryckt sig i en fråga och blivit rättad. Istället för att acceptera sitt fel spelar X subjektivitetskortet. I och med detta kommer det bli mycket svårt rent psykologiskt att ändra uppfattning. Fight!

Etc...

Kanske är det musiken som gör att HiFi-folket blir överdrivet känslomässiga.

Fuck pride! Pride only hurts, it never helps.
Senast redigerad av Elusive 2005-02-24 11:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-02-24 11:02

H*>Förstår vad du menar men kolla du lite närmare så är det oftast folk med lägre teknisk kompetens som står för förenklingarna och generaliseringarna. Det är sorgligt att se men jag tror inte du är speciellt ensam om att tycka att det ibland generaliseras och förenklas in i absurdum, det tycker även de med högre teknisk kompetens.
Class only looks like arrogance from below.

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-02-24 11:09

Apropå fullständig tro på sina subjektiva och personliga upplevelser som en sanning: Inom Buddhism brukar detta kallas Samsara, vilket är evig återfödelse och upprepning. Stagnationen är total. 8)

Edit: I personliga och subjektiva upplevelser räknas känslor, tankar och förnimmelser in.

Ett annat sätt att prata om inre resp yttre faktorer är bottoms-up resp top-down processer i psyket. Där verkar det vara allmänt vedertaget att dessa olika processer samverkar och påverkar vår kognition från 'olika håll'.
Senast redigerad av Maarten 2005-02-24 11:16, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-02-24 11:11

LTS ord för sanning. För ärligt, hur många av Er som tex förespråkar F/e-testet har varit med om det själva? Hur många av Er är med på LTS lyssningsessioner? Inte många!

OK?? Måste man sitta med på F/E-testerna för att kunna ta till sig det resultat de genererar? Det är ett verkligt dåligt argument.

F.ö. anser även jag (som medlem) att LTS bör ifrågasättas på konstruktiva grunder.
De gånger LTS har blivit ifrågasatta tidigare tycker jag LTS har kunnat ge förtroendeingivande och välunderbyggda svar.
En förening som inte är öppen för kritik stagnerar, det gör inte LTS.
Senast redigerad av hifirocker 2005-02-24 11:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-24 11:12

LTS skall icke tro, att de är något.
LTS skall icke tro, att de är lika goda som vi.
LTS skall icke tro att de är klokare än vi.
LTS skall icke tro att de är bättre än vi.
LTS skall icke tro att de vet mer än vi.
LTS skall icke tro att de är förmer än vi.
LTS skall icke tro att de duger något till.
LTS skall icke skratta åt oss.
LTS skall icke tro att någon bryr sig om dem.
LTS skall icke tro att de kan lära oss något.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-02-24 11:17

OK?? Måste man sitta med på F/E-testerna för att kunna ta till sig det resultat de generar? Det är ett verkligt dåligt argument.

Är man en hård förespråkare som ideligen åberopar detta testet i diverse trådar på diverse forum tycker jag absolut att man borde testa det själv. Det är ingen nödvändighet för att argumentera, men det skadar aldrig med lite substans.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-24 11:19

Apropå fullständig tro på sina subjektiva och personliga upplevelser som en sanning: Inom Buddhism brukar detta kallas Samsara, vilket är evig återfödelse och upprepning. Stagnationen är total.

Jodå, bob hund har gjort en låt på temat: Reinkarnerad exakt som förut.
Senast redigerad av Hetsporren 2005-02-25 14:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-02-24 11:21

speciellt om man rankar testet som den enda rätta metoden till att finna 'icke hörbart förvrängande produkter'.

...eller som många gärna skriver: 'transparenta, ofärgade produkter'.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi