Kommentarer till lyssningarna av pK

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-03-07 20:51

Nja, jag tycker nog att den där "bullen" centrerad kring 3kHz är lite störande. Den avhjälps inte med invinkling. En dos mera "värme" vore heller inte helt fel.
Bild

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-03-07 21:20

RogerGustavsson skrev:Nja, jag tycker nog att den där "bullen" centrerad kring 3kHz är lite störande. Den avhjälps inte med invinkling. En dos mera "värme" vore heller inte helt fel.

Skall bara dubbelkolla. Detta är alltså bara en graf du tittar på? Du har inte lyssnat på detta som syns på bild?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-03-07 21:46

niklas skrev:
dimitri skrev:Idag! öppnade jag kartongen med mina pK. Det ser mkt bra ut.
Har försökt följa denna tråd men är totalt lost.
Finns det ngn konsensus om vilka modifieringar är optimala?
Har SS diskanter, BR lådor. R1T och Densen har laborerat, Densen har någonstans mitt i sin tråd avrått men sedan verkar ha fortsatt. Samma gäller även mängden fyllnadsmaterial.
Som sagt, totalt lost. Var är vi nånstans? Ska de spelas as is? Orkar inte greja allt för många gånger. Har blivit lat på gamla dar. Naq?

Hej Dimitri!
Förstår om du är lost, denna tråden är ett mindre kaos. Jag tycker du ska bygga dem med ursprungsfiltret. Flera (som inte har lyssnat speciellt mycket på dem) verkar hänga upp sig på den där on-axis mätningen där diskantnivån stiger något mot ökad frekvens. Eftersom optimal placering inte innebär on-axis-lyssning (de skall vara något mer invinklade än så) säger inte den mätningen "hur det kommer låta". Jag har byggt efter orginalfiltret och är mycket nöjd. Inga modifieringar är planerade. Är du osäker kan du göra bakstycket öppningsbart för att komma åt filtret. Naqrefs senaste filtermodd innebär någon dBs förändring över 2khz. Det är väldigt lite och en förflyttning av högtalarna eller dämpning av förstareflexerna gör troligen mer än så.

Lycka till med ihopsnickrandet! :)

Fast jag själv har grejat ganska mycket med mina pK, så håller jag med niklas om att du skall prova dem med originalfiltret.
Men var väldigt noga med att följa Naq:s instruktioner.

Gillar du ett väldigt detaljerat ljud så kommer du kanske att tycka om dem.
Gillar du däremot ett lite mörkare och varmare ljud, så kommer du antagligen att bli ganska trött på dem, speciellt när inspelningarna inte är 100%, pK avslöjar allt.

Vet inte vilken modell du har (SS eller Vifa diskant), men jag upplever att SS modellen låter bättre, lite mer förlåtande.

Enligt mina mätningar så har inte SS modellen samma topp vid 3000Hz som vifa modellen

Mvh Åke

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-03-07 22:11

Hoppas att ni orkar med en graf till från mig. :)
Men de här graferna visar skillnaden på Vifa och SS modellen av pK
Kan hända att det skiljer lite på olika pK. Men det här är vad som skiljer mellan mina och Nusses.

Det är inte simuleringar utan mätningar på pK med original filter i båda fallen

On-axis 7ms 50cm och närfältsmätning
Bild

Mvh Åke

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2010-03-07 23:52

Har du gjort nya mätningar Åke?
På de du skickat mig tidigare kan man inte se någon (större) skillnad, iaf inte runt 3 kHz. Börjar bli jobbigt det här. :cry:
Vore jag helt nöjd med orginalfiltret skulle jag naturligtvis inte bry mig.
"Lyrics is just a waste of time between Solos."

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-03-08 08:05

R1T skrev:Hoppas att ni orkar med en graf till från mig. :)
Men de här graferna visar skillnaden på Vifa och SS modellen av pK
Kan hända att det skiljer lite på olika pK. Men det här är vad som skiljer mellan mina och Nusses.

Det är inte simuleringar utan mätningar på pK med original filter i båda fallen

On-axis 7ms 50cm och närfältsmätning
Bild

Mvh Åke

Den skillnaden har inte visats tidigare! Trodde att de olika filtren för Vifa och Scan-Speak gjorde dem lika tonkurvemässigt. Jag har Vifa-diskanter i mina pK.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-03-08 08:08

Fjonkalicious skrev:Skall bara dubbelkolla. Detta är alltså bara en graf du tittar på? Du har inte lyssnat på detta som syns på bild?

Har lyssnat på dem. Har Vifa-diskanter precis som de i grafen som är Naqrefs.

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-03-08 11:18

Nusse skrev:Har du gjort nya mätningar Åke?
På de du skickat mig tidigare kan man inte se någon (större) skillnad, iaf inte runt 3 kHz. Börjar bli jobbigt det här. :cry:
Vore jag helt nöjd med orginalfiltret skulle jag naturligtvis inte bry mig.

Nej! Mätningen i grafen ovan är den jag gjorde på dina med filter, för ett tag sedan.

Det jag skickade till dig var en simulering, baserad på mätningar på dina element utan filter, och det verkar vara på den mätningen det har blivit något konstigt med diskanten.

Mvh Åke

Användarvisningsbild
sebula

Inläggav sebula » 2010-03-08 17:23

tack R1T för ditt arbete med alla tester och grafer,jag funderar på om jag skall bygga ditt senaste filter och testa,jag har ss diskanten och undrar om jag bör förändra kondensatorvärdena på diskantdelen av filtret,eller är det bara och bygga och testa?
mvh sebula

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-03-08 18:51

sebula skrev:tack R1T för ditt arbete med alla tester och grafer,jag funderar på om jag skall bygga ditt senaste filter och testa,jag har ss diskanten och undrar om jag bör förändra kondensatorvärdena på diskantdelen av filtret,eller är det bara och bygga och testa?
mvh sebula

Tack för det :D

Tyvärr har jag inte provat, eller simulerat mitt filter på pK med SS-diskant, då min mätning på SS-diskanten verkar vara lite konstig.
Men så fort jag får tillfälle skall jag göra om mätningarna.

Har du provat Naq:s nya filter? Skulle rekommendera att du gör det innan du provar mitt, då det blir betydligt billigare.

Skall du prova mitt filter så är det viktigt att du använder en låg-Ohm:ig spole till basen. 0.6 mH går iof. bra men den måste vara på max 0.2 Ohm, för att få upp nivån lite mellan ca: 100 - 500 Hz.

Nackdelen med mitt filter är att impedansen blir ganska låg, som lägst ca:2,9 Ohm vid 350 Hz

Mvh Åke

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2010-03-08 20:07

Jag har följt den här tråden med intresse. Jag missade tåget att köpa element, men hoppas att det dyker upp något tillfälle.
Jag har en undran, när jag tittat lite på de olika alternativen.

R1T vad får du för skillnader i frekvensgång om du istället för ditt utförande 7.2 på basdelen, endast byter ut originalets 12uf mot 6,8uf.
Skulle vara kul att se en frekvensuppmätning på detta, jämfört med ditt 7.2 alternativ. Tycker i varje fall jag.

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-03-08 20:54

Flamenco skrev:Jag har följt den här tråden med intresse. Jag missade tåget att köpa element, men hoppas att det dyker upp något tillfälle.
Jag har en undran, när jag tittat lite på de olika alternativen.

R1T vad får du för skillnader i frekvensgång om du istället för ditt utförande 7.2 på basdelen, endast byter ut originalets 12uf mot 6,8uf.
Skulle vara kul att se en frekvensuppmätning på detta, jämfört med ditt 7.2 alternativ. Tycker i varje fall jag.

Jag antar att du menar att jag tar bort LCR-länken och ändrar min 22uF till 6.8 uF.
Blir inte alls bra. Delningen blir ca 3600Hz, fasen skiter sig och det blir ett lyft på ca 4dB mellan 3000Hz och 7000Hz tack vare att basen rullar av senare.

Skall man göra den ändringen måste man även ändra diskant filtret och då har vi helt plötsligt ett helt nytt filter.

Mvh Åke

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2010-03-09 06:13

Tack R1t då vet jag.
Antar att du simulerade ihop med diskantens originalutförande?
Om du jämför med ditt filteralternativ på diskanten, hur ser det ut då?
En mildare delning som 6,8uf medför ju högre impedans? så jag tänkte att det kanske kunde vara något att använda, dessutom blir det ju ett lite enklare filter.

Tillägg: vid vilken delningsfrekvens ligger original pK på idag?

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-03-09 16:54

Flamenco skrev:Tack R1t då vet jag.
En mildare delning som 6,8uf medför ju högre impedans? så jag tänkte att det kanske kunde vara något att använda, dessutom blir det ju ett lite enklare filter.

Jag simulerade med mitt diskantfilter 7.2, skall prova med original också.

Ca: 2600Hz

Mvh Åke

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-03-09 20:14

R1T skrev:
Flamenco skrev:Tack R1t då vet jag.

Jag simulerade med mitt diskantfilter 7.2, skall prova med original också.

Ca: 2600Hz

Mvh Åke

Resultatet blir liknande i båda fallen.

Mvh Åke

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2010-03-09 21:26

Tack för klargörandet R1T.
Får fundera vidare.
Du har inte funderat på att ta fram ett filter mer i nivå med Densens resultat? Det är väl där någonstans som är idealt?

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-03-09 22:05

Flamenco skrev:Tack för klargörandet R1T.
Får fundera vidare.
Du har inte funderat på att ta fram ett filter mer i nivå med Densens resultat? Det är väl där någonstans som är idealt?

Tyvärr har jag ingen aning om hur han har mätt så jag kan inte uttala mig om den saken.

Jag har försök att hålla mig till Naq:s grundtanke när jag har gjort mitt filter 7.2.

Men vill man ha en rakare frekvens (on-axis) på mitt filter så är det bara att ändra R2 till ca 5.6 Ohm, och vrida tillbaka högtalarna så man lyssnar mer on-axis.
Men då försvinner mycket av luftigheten i diskanten och de låter lite instängt.

Mvh Åke
Senast redigerad av R1T 2010-03-10 09:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-03-09 22:33

R1T skrev:
Flamenco skrev:Tack för klargörandet R1T.
Får fundera vidare.

Tyvärr har jag ingen aning om hur han har mätt så jag kan inte uttala mig om den saken.

Jag har försök att hålla mig till Naq:s grundtanke när jag har gjort mitt filter 7.2.

Men vill man ha en rakare frekvens (on-axis) på mitt filter så är det bara att ändra R2 till ca 5.6 Ohm, och vrida tillbaka högtalarna så man lyssnar mer on-axis.
Men då försvinner mycket av luftigheten i diskanten och de låter lite instängt.

Mvh Åke

Det skulle väl kunna se ut något så här, har ändrat R2 till 4.7, och lagt till en LCR-länk för att ta bort toppen vid 13000Hz

Vi kan kalla det filter 8. Har själv provat ett liknande filter fast med 5.6 på R2 och utan länken. Jag tyckte att det lät lite instängt, fast smaken är ju olika. Är det någon som är intresserad så kan jag lägga upp en komponentlista
Bild

Mvh Åke
Senast redigerad av R1T 2010-03-10 09:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2010-03-09 23:27

[/quote]

Det skulle väl kunna se ut något så här, har ändrat R2 till 4.7, och lagt till en LCR-länk för att ta bort toppen vid 13000Hz

Vi kan kalla det filter 8. Har själv provat ett liknande filter fast med 5.6 på R2 och utan länken. Jag tyckte att det lät lite instängt, fast smaken är ju olika. Är det någon som är intresserad så kan jag lägga upp en komponentlista

Mvh Åke[/quote]

Lägg gärna upp bild på filtret och frekvenssvar med org och vers 8 i samma bild (om du orkar).
"Lyrics is just a waste of time between Solos."

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-03-10 09:43

Nusse skrev:

Mvh Åke[/quote]

Lägg gärna upp bild på filtret och frekvenssvar med org och vers 8 i samma bild (om du orkar).[/quote]

Ja ja :)
Mvh Åke

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-03-10 22:15

Så, här är en jämförelse mellan filtret ovan (Filter 8) och pK original filter med Vifa diskant.

Men som sagt jag tycker att det låter lite instängt, men smaken är ju olika.

För att få lyftet mellan 100 och 500 Hz, så måste man ha en spole till basen med lågt motstånd, inte över ca: 0.20 Ohm.

Antingen väljer man en dyr spole med grov tråd, eller en ferrit spole.
Spole med ferritkärna är betydligt billigare men har sina nackdelar.

Mätningarna är som vanligt On-axis 7ms och närfältsmätning.
Bild

Mvh Åke

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-03-12 19:42

Har nu modifierat mina pK-lådor så att bakstycket är avtagbart. Har gått igenom mängden av filterförslag i denna tråd. Tack ni flitiga! Klart att man vill ändra så lite som möjligt, nu har jag Naqrefs alternativa filter. För eventuella framtida korrigeringar, främst lite mera nivå i "värmeregistret", blir det i varje fall en annan seriespole för basregistret som måste köpas in. R1T har lagt ju till en sugkrets på basen. Hur mycket gör den? Filter 7.2 (och antar jag även filter 8) är ju rätt komplext jämfört med pK i original. Finns det någon enklare väg utan en feting till seriespole för basen för att få en liknande funktion? Ta ner registret ovanför "värmeområdet"?

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-03-12 22:40

RogerGustavsson skrev:Har nu modifierat mina pK-lådor så att bakstycket är avtagbart. Har gått igenom mängden av filterförslag i denna tråd. Tack ni flitiga! Klart att man vill ändra så lite som möjligt, nu har jag Naqrefs alternativa filter. För eventuella framtida korrigeringar, främst lite mera nivå i "värmeregistret", blir det i varje fall en annan seriespole för basregistret som måste köpas in. R1T har lagt ju till en sugkrets på basen. Hur mycket gör den? Filter 7.2 (och antar jag även filter 8) är ju rätt komplext jämfört med pK i original. Finns det någon enklare väg utan en feting till seriespole för basen för att få en liknande funktion? Ta ner registret ovanför "värmeområdet"?

Visst går det att ta ner det området, men det kostar lite verkningsgrad.
Toppen som blir i djupbasen kan du inte göra mycket åt.

Det enklaste sättet är att använda länken jag har till basen på mitt filter 7.2. Länken tar ner området mellan ca: 500 och 2000 Hz

Utgå från pK filter2, plocka in min länk från filter 7.2 och lek lite med motståndet och följ efter med R2, kan även ändra spolen till 1.2 mH 0.8 mm.

Kan tänka mig att ca 8.2 till 10 Ohm på baslänken och ca 4.7 eller 5.6 Ohm på R2. Vill du ha frekvensen helt rak on-axis så blir det ca 8.2 Ohm på R2

Fasen blir bättre än på pK orig, men något sämre än pK2 filtret, fast fortfarande riktigt bra.

Har aldrig provat detta filter men det kanske kan fungera bra.

Mvh Åke

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2010-03-13 09:48

R1T, filter 8 var ingen bra variant. Du ligger för högt mellan ca 1 - 8khz, och för lågt i diskantregistret. Jmfr Densens filter som vad jag sett ligger bättre till i de områdena, och fortfarande med bäst impedans. Det liknar mycket vad både IÖ och Peter har skrivit på forumet, (hittar jag länken dit igen kan jag länka senare) som ett bra utgångsläge att justera de specifika elementen man använder efter, så kanske det fungerar ypperligt på dessa element?
Fortfarande lite nyfiken på dessa högtalare, så jag läser vidare i strävandena ett tag till.

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-03-13 12:02

Flamenco skrev:R1T, filter 8 var ingen bra variant. Du ligger för högt mellan ca 1 - 8khz, och för lågt i diskantregistret. Jmfr Densens filter som vad jag sett ligger bättre till i de områdena, och fortfarande med bäst impedans. Det liknar mycket vad både IÖ och Peter har skrivit på forumet, (hittar jag länken dit igen kan jag länka senare) som ett bra utgångsläge att justera de specifika elementen man använder efter, så kanske det fungerar ypperligt på dessa element?
Fortfarande lite nyfiken på dessa högtalare, så jag läser vidare i strävandena ett tag till.

Har du provspelat filtret?
Men som jag sa så tycker jag att det låter lite instängt, så ett lyft i diskanten är nog att föredra.

Tycker själv att det känns ganska meningslöst och svårt att jämföra mina mätningar med Densens, efter som jag inte vet hur han har mätt.

Mvh Åke

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-03-13 17:11

om ni börjar mäta och ta hänsyn till off-axisresponserna så ska ni se att ni snart har fått till ett filter som fungerar ypperligt
Bikinitider

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-03-13 17:59

celef skrev:om ni börjar mäta och ta hänsyn till off-axisresponserna så ska ni se att ni snart har fått till ett filter som fungerar ypperligt

Jag har försökt göra det på mitt filter 7.2,och det är det filtret jag tycker fungerar bäst.

Har du några tipps eller råd så är du mer än välkommen :) , jag försöker lära mig så mycket som möjligt.

Mvh Åke

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-03-13 21:21

tyvärr har jag inga handfasta tips, annat än att mäta mer, även från stora offaxisvinklar, kanske även hela varvet runt, intressant information brukar framkomma då
Bikinitider

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-03-13 21:48

Äntligen fått lyssna på pK, under ordnade former i mitt väldämpade lyssningsrum på ca: 25kvm. Stängda fönster och dörrar, medger toner ner till skakfrekvenser.

Boom kom över med sina ex, som har Naqrefs senaste filter och petersteindls ullfyllning.

Jag får gratulera Naqref till en utomordentligt välljudande konstruktion.
Efter fyra timmars lyssning med blandad referensmusik och tonsvep/mätning med mik, kan jag inte hitta några svagheter.
Värmeinnehållet perfekt, diskantljudet välbalanserat.
Värmeinnehållet ligger mitt emellan piP och Xavian Mia, som har lite mer av den varan.
Hur starkt vi spelade, fick vi inte Vifa-diskanterna att låta illa eller påfluget.
Testade även med 80 och 100Hz delning mot mina subbar, då spelade vi ca:97dB i lyssningspossition och njöt av musiken.
Men framför allt, pK klarar sig alldeles utmärkt på egen hand. :)

Kanske nakna och undermöblerade lyssningsrum, är orsaken till hur olika dessa högtalare uppfattas ?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-13 22:11

celef skrev:tyvärr har jag inga handfasta tips, annat än att mäta mer, även från stora offaxisvinklar, kanske även hela varvet runt, intressant information brukar framkomma då

Helt rätt. Jag tror dock att man kan dela in det i koordinater och då kan man välja t.ex. 45/45 grader. Det kan ge helt annorlunda resultat mot 0/45 grader och 45/0 grader. Om man behöver ytterliggare mellanmätpunkter vet jag inte, men jag kommer att ta reda på det.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum