Testa kan vara hur kul som helst. Gärna med några polare och helst med sådan som inte är hifinördar.

Moderator: Redaktörer
Testa kan vara hur kul som helst
Läggning åt logik och kritiskt tänkande. Analytisk förmåga. Kanske viss distans till sina upplevelser, eller åtminstone förmåga att reflektera över dem? Utan någon av dessa egenskaper tror jag att det är svårt att förstå någon som helst vits med blindtest.
Som råtekniker är det inte orimligt att anta att du funkar på ett annat sätt. Ditt testförfarande ger dig en välargumenterad grund att stå på, du vet varför du gör det och konsekvenserna av det. Din trygghet är stor i detta testförfarande.Svante skrev:Svante skrev:Betyder det att jag har en annan psykologisk profil än blindtestmotståndarna?
Men hörni, ännu har ingen svarat på min fråga!
Han gjorde ett intressant blindtest mellan vitt och rött vin.
Ingen skulle väll tro att man skulle kunna missta sig mellan rött o vitt.
Hotspur skrev:Testa kan vara hur kul som helst
Nja, jag vet inte. Har nog tröttnat, efter att under några år ha lekt
hifirecensent åt bengans.se etc. Att pröva nya apparater är ju kul
men inte att håla på att jämföra fram och tillbaks mellan två olika.
I det läget kommer ju dessutom så många frågor fram: Vad är det
jag hör, etc. Nej, att koppla in en pryl och sen leva med den en tid
gör jobbet och man märker snart om man trivs med apparaten...
Hur många mantimmar är ett halvårs test?IngOehman skrev:PS. Är ordet "test" enligt dig per definition något som sker inom en kort tidsrymd? Så ser vi inte på det i LTS tekniksektion. Våra tester tar ibland ett halvår, eller mera.
EngelholmAudio skrev:Hur många mantimmar är ett halvårs test?
40 timmar i veckan * 1 person * 6* 4.3 eller?
markih skrev:Därför lade jag till att jag inte tycker att ologiskhet och okritiskhet inte har ett sämre värde ur en existensiell synpunkt.
"enJohn
Min fråga är således: Kan man vara "logisk" och ändå skeptisk till blindtest?
Min andra fråga är: Kan det finnas fenomen som inte går att upptäcka i blindtest? Är metoden fullständigt bevisande eller bara ett 'tillräckligt" bra verktyg (kanske det bästa)?
/
Jag var förvånad över att du uttryckte dig otydligt.IngOehman skrev:EngelholmAudio skrev:Hur många mantimmar är ett halvårs test?
40 timmar i veckan * 1 person * 6* 4.3 eller?
Det beror på hur stor avlyssningsprocent som råder, samt hur många som lyssnar samtidigt.
Ett halvår är: 182,5 dagar * 24 timmar = 4380 timmar.
Alltså: 4380 * X procent/100 * n
Om tio personer lyssnar dygnet runt blir det alltså 43 800 timmar.
![]()
Vh, Ing. Öhman
Kalendertid!??Våra tester tar ibland ett halvår, eller mera.
EngelholmAudio skrev:Så var menar du när du säger att LTS teknisektionKalendertid!??Våra tester tar ibland ett halvår, eller mera.
Då tänker vi olika. Jag läste ditt inlägg som att "vi lägger mycket tid på att testa" och då är kalendertiden egentligen ointressant (även om den säger hur lång tid som mest det inte tar, förutsatt man vet hur många personer som gör jobbet).IngOehman skrev:EngelholmAudio skrev:Så var menar du när du säger att LTS teknisektionKalendertid!??Våra tester tar ibland ett halvår, eller mera.
Ja, självklart kalendertid.
Tyckte jag i varje fall.![]()
Som när man lämnar in bilen på verkstaden och frågar hur lång tid det kommer att ta. Om de säger en vecka står jag där en vecka senare för att hämta bilen. Inte tusan frågar jag om de menar arbetstid (det vill säga 168 timmar, drygt fyra veckors kalendertid) och tycker att jag skall komma tillbaka efter en månad istället...
Vh, Ing. Öhman
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 16 gäster