Audix skrev:The Police - Synchronicity - 1983
MFSL UDCD 511 Gold Ultradisc
Kolla Tea in the Sahara också, den är grymt dynamisk.
Moderator: Redaktörer
Audix skrev:The Police - Synchronicity - 1983
MFSL UDCD 511 Gold Ultradisc
PekkaJohansson skrev:Jag har en fjärde version av "Hey You" - med någon tiondel bättre toppfaktor än de tre övriga! Har någon en adress till ett ställe där jag kan lägga upp mina bilder?
Mvh Pekka
Svante skrev:JB skrev:Svante skrev:JB skrev:Här är en låt jag håller på med i Reason som jag inte riktigt är färdig med än, något som ser galet ut som bör åtgärdas?
[bild]
Har du mastrat själv?
Hur set det isf ut om du bara tar bort limiters och kompressorer på mastersignalen?
Du har fortfarande kvar dryga 15 dB toppfaktor och det KAN låta riktigt bra beroende på musikstil, men jag undrar varför du alls har lagt på en masterkompressor/limiter?
Jag kan förstå om du inte vill släppa låten i två versioner, men kanske kunde du klippa ut 10 s där det är som starkast, med och utan masterprocessning?
Jag har inte lagt på någonting i efterhand, men jag har en masterkompressor direkt i Reason som jag använder (fast rätt sparsamt) eftersom jag tycker det låter bättre med lite kompressor på, men jämfört med låtar man hör på radion tex så har jag väldigt lite kompressor, spelar man den här låten och sedan byter till en valfri modern låt så låter den väldigt mycket högre.
Men ivarjefall jag gjorde en 8 sek jämförelse av det högsta stället med kompressorn (som mest körs som limiter) helt avslagen (och master volymen minskad för att det inte ska peaka)
[bild]
[bild]
Tyvärr verkar inte loudest part hamna på samma ställe utan kompressorn.
Ja, sedär ja. Nu menade jag iofs inte att du skulle analysera 10s i MasVis, utan släppa det så vi får höra. Men det syns ändå att mastringskompressorn är borta i allpassgrafen.
En fråga: När du säger att du tycker att det låter bättre med kompressorn, jämför du då normerat, eller spelar den komprimerade 4 dB starkare? Om den gör det, föreslår jag att du lyssnar på båda i MasVis i stället, normerat. Tycker du då fortfarande att den med kompressor låter bättre?
Audix skrev:Almen skrev:Kolla Tea in the Sahara också, den är grymt dynamisk.
Okidoki...
Svante skrev:PS vad är det för band (det finns flera som har gjort låten)?
PekkaJohansson skrev: Skrivet: mån 2010-03-08, 22:58:15
Jag har en fjärde version av "Hey You" - med någon tiondel bättre toppfaktor än de tre övriga! Har någon en adress till ett ställe där jag kan lägga upp mina bilder?
Mvh Pekka
PekkaJohansson skrev: Skrivet: mån 2010-03-08, 23:22:50
Å här har vi min version av Pink Floyds "Hey You". Det är en västtysk version på Harvest, pressad av Sonopress:
Med vänlig hälsning
Pekka
JB skrev:...här är en annan låt jag håller på men och du kanske kan förklara hur det här går till som.. kolla in slutet =D
Ser ut som att hela kurvan lyfts upp på slutet av någon anledning, låter normalt dock:
Svante skrev:...kanske ni kan skriva lite om hur ni tycker det låter också
Koffe skrev:Svante skrev:...kanske ni kan skriva lite om hur ni tycker det låter också
Gärna då "blindlyssning"... det känns som lite fusk att titta på grafen först och tycka sen... Eller. Risken är att man påverkas av facit. Tror ni inte?!?
Kanske lyssna på två olika utgåvor av låten med volymen kalibrerad mellan inspelningarna ... och sedan tycka till om vad som låter bäst. Och sen titta på grafer. Kan det vara någon primitiv metod?![]()
IngOehman skrev:JB skrev:...här är en annan låt jag håller på men och du kanske kan förklara hur det här går till som.. kolla in slutet =D
Ser ut som att hela kurvan lyfts upp på slutet av någon anledning, låter normalt dock:
Sådär kan det så ut om man t ex har närfältsinspelat mässingblås, men det
finns även andra instrument som ger extremt mycket kvadratiska termer.
Medelvärdet är nog i mitten skulle jag tro*, men när en massa kvadratiska
termer (vare sig det är musikinstrumentets övertoner eller distorsion) finns
med i en signal, så kan det se extremt asymmetrisk ut.
Även vissa "dåliga" mikförstärkare som är ordentligt överstyrda kan ge illa
deformerade vågformer där en polaritet blir väsentligt mycket högre än
den andra. I det akustiska fallet är det praktiskt taget utan undantag de
positiva topparna som är störst (om de spelats in med en faskorrekt mick)
och det beror på att de delvis skapas av ett geometriskt disorsionsfenomen
i själva luften.![]()
Även vissa syntljud kan vara väldigt asymmetriska, och som sagt - jag tror
inte att det som ser ut som en signal som drar i positiv riktning, är det. Jag
tror bara att de positivt gående topparna är smalare och högre - det viss
säga spetsigare. Spräckigt spelad trumpet, eller tekniskt distad signal, eller
ett i sig asymmetriskt syntljud, t ex.
Vh, iö
- - - - -
*Men jag utesluter inte att det kan vara ett äkta DC-fel heller. Om det är
ett sådant så ser du det troligen inte på grund av att din lyssningskedja
inte är DC-kopplad. Vill du undersöka om så är fallet så kan du bara addera
en plugg i form av ett HP filter vid 10 Hz och se vad som händer med korv-
graferna.
IngOehman skrev:Ja, när man helgarderar så mycket som jag gjorde, är det inte så svårt att
få rätt.![]()
Jag hade ju liksom med i princip alla möjliga alternativ.
Men jag är lite förvånad även att DC-komponenten tog sig in på inspelning-
en. Mixerbord är ju praktiskt taget undantagslöst AC-kopplade. Eller är det
en synth-plug, som du mixar in direkt i den digitala världen? Isåfall borde du
nästan klaga till tillverkaren, för sådär får det inte se ut.
Vill du kunna använda det där ljudet utan att riskera problem i vissa avspel-
ningskedjor, så råder jag dig att AC-filtrera ljudet innan du mixar in det.
Vh, iö
mrk skrev:Jag är inte så säker på att jag förstår histogrammet.. Kan någon vänlig själ försöka sig på en förklaring?
mrk skrev:Jag är inte så säker på att jag förstår histogrammet.. Kan någon vänlig själ försöka sig på en förklaring?
JB skrev:Svante skrev:En fråga: När du säger att du tycker att det låter bättre med kompressorn, jämför du då normerat, eller spelar den komprimerade 4 dB starkare? Om den gör det, föreslår jag att du lyssnar på båda i MasVis i stället, normerat. Tycker du då fortfarande att den med kompressor låter bättre?
Mjo låter lite snällare och klenare utan kompressorn (inte så stor skillnad dock), men vi får se hur jag gör sedan när alla låtarna är färdiga och jag ska försöka få ungefär likadan ljudbild på alla :)
Svante skrev:Om du gör det senare så har du fallit i fällan som har fått många att skruva sönder inspelningar. Det är ju så att "starkt är bättre", men samtidigt är starkt helt värdelöst eftersom slutanvändaren har en volymkontroll.
Svante skrev:Zeeall skrev:
föredrar faktiskt den här remix/remastringen från 1997 mot orginalmix/mastringen från 1973 (finns på cd 1990)
Ojoj... Jag behåller den här bilden. Det är roligt att se att de faktiskt lyckas göra ett crescendo på slutet, de får upp nivån 2 dB till, trots att topprna slår i taket precis hela tiden. (Det syns på nedersta grafen att toppfaktorn sjunker, vilket innebär att medelnivån går upp. Toppvärdet ligger ju på fullt hela tiden.)
Allpassfiltret visar en tendens till lättklippning.
PS vad är det för band (det finns flera som har gjort låten)?
CODY skrev:Svante skrev:Om du gör det senare så har du fallit i fällan som har fått många att skruva sönder inspelningar. Det är ju så att "starkt är bättre", men samtidigt är starkt helt värdelöst eftersom slutanvändaren har en volymkontroll.
Vilka tekniker är det som har fallit i den fällan? Namn tack! Inspelning och förlag?
Hur vet du att de tekniker och utgåvor du strax skall namnge har lurats?
CODY skrev:jag kan avslöja att det är auktor själv, nämligen Iggy Pop, som sett till att
få upp nivåerna. Han har stått bakom masteringsteknikern och skrikit upp
upp. Detta finns beskrivet i cd-häftet.
Utbilda Iggy och berätta att han blivit lurad.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 28 gäster