Moderator: Redaktörer
JB skrev:Tror jag på, många vill garanterat att det ska låta lite skitigt och distat, speciellt när det gäller Rock och Metal.
Almen skrev:phloam skrev:Alltså det är detta jag undrar lite över. Finns det nån som kan länka till typ flera olika producenter eller mastrare som öppet säger sig resonera så? ("vinna" över andra enbart genom högre medelnivå)
Jag saknar deras röst i debatten (philip är ju kanske mer neutral i frågan)?
Plus att det vore intressant att veta mer om hur branschfolk tänker. Det blir för mycket hifi-perspektiv här känns det som.
Eftersom jag just hade den uppe, och du verkar ha problem med din google-sida, så: wikipedia Loudness War
PekkaJohansson skrev:Sidorna blir extremt svåröverskådliga med åtta-tio bilder mellan textinläggen. Jag tror att de enskilda exemplen och diskussionen om respektive platta passar bättre i musikstugan. Trådrubrikerna skulle då kunna skrivas som "MasVis: Beatles - Abbey Road". Den generella diskussionen om programmets förtjänster och vitsen med att jämföra lyssnings- och mätintryck skulle kunna fortsätta här.
Med vänlig hälsning
Pekka
mrk skrev:Själv kan jag både sjunga med och stampa takten när det kommer en gammal goding på köks-monon
phloam skrev:Det enda jag hittade där ang. det jag frågade om ovan var meningarna "members of the music industry sought to promote.." och "some mastering engineers decided to take this a step further..." - vilka är dessa "members", eller "some mastering engineers"? Kunde inte hitta något skrivet av dem, eller några av deras åsikter, bara sådana kritiska till loudness race.
---
Jag saknar fortfarande en pusselbit känns det som.
Svante skrev:PekkaJohansson skrev:Sidorna blir extremt svåröverskådliga med åtta-tio bilder mellan textinläggen. Jag tror att de enskilda exemplen och diskussionen om respektive platta passar bättre i musikstugan. Trådrubrikerna skulle då kunna skrivas som "MasVis: Beatles - Abbey Road". Den generella diskussionen om programmets förtjänster och vitsen med att jämföra lyssnings- och mätintryck skulle kunna fortsätta här.
Med vänlig hälsning
Pekka
Det där tycker jag låter som ett bra förslag! Då kan man ju få visa olika utgåvor av samma album i samma tråd, utan att det blir tillrört med andra album.
Almen skrev:Där är branschen, i alla fall de som verkar vara intresserade av musik.
phloam skrev:Almen skrev:Där är branschen, i alla fall de som verkar vara intresserade av musik.
http://mixonline.com/mag/audio_big_squeeze/
Enligt artikeln ovan verkade som om att lyssnandet i bil är en av de största anledningarna till att det blivit så här. Konstigt att inte det nämnts tidigare, har jag aldrig sett i nån debatt här. Oh well, jag nöjer mig med det.
phloam skrev:...verkade som om att lyssnandet i bil är en av de största anledningarna till att det blivit så här. Konstigt att inte det nämnts tidigare, har jag aldrig sett i nån debatt här. Oh well, jag nöjer mig med det.
screen skrev:Men när vägljud, däcksbuller, vindljud, skrammel och motorljud gör sig kraftigt gällande så kan det vara befogat tycker jag att ha en kraftig komprimering bara för att inte missa något.
phloam skrev:Ytterligare en tråd som gör en less på hifi.
CODY skrev:@Öhman
Ledande frågor.
CODY skrev:jag är inte alls negativt inställd till programmet, som jag tycker verkar
både fiffigt och välgjort. Hats off.
CODY skrev:Vad jag vill med mina inlägg är att peka på att det inte går att vara
smakdomare.
CODY skrev:Ej heller att angripa folk som har musik
och musikteknik som arbete och skriva att de är lurade och om inte
dumma så i vart fall styrda av dumheter. Respektlöst och fräckt är det.
Bygger på okunskap gör det. Fel är det också.
CODY skrev:Om det är så att du vill påverka EBU, så att även mindre radiosta-
tioner kan välja vilka nivåer de kan använda vid utsändning är jag för det.
CODY skrev:Jag gör mig ingen förhoppning att MasVis skall kunna hjälpa till där
och dessutom är nog FM/AM radions (kanske "radio" öht) dagar räknade.
CODY skrev:Jag hoppas att jag därmed har besvarat de frågeställningar
du önskade få belysta. Skulle det emellertid var något ytterligare du
önskar besked om står jag till din tjänst.
med vänliga hälsningar
CODY skrev:@IÖ
1. Du ställer i högsta grad ledande frågor. Dessutom har du ställt dem för
att du önskar diskutera något som jag inte berört. Starta en tråd istället.
CODY skrev:2. Det är Svante som skriver att Iggy Pop och de som hjälpt till med
mixningen och masteriongen av en sedan länge efterlängtad skiva är lurade
och dumma. Du har inte skrivit det.
CODY skrev:3. Du vill skapa en standard för hur exemplar av konst skall låta.
CODY skrev:Jag noterar det.
CODY skrev:4. Jag vet att du inte tycker om komprimerat material. Många andra gör det.
CODY skrev:5. Jag har naturligtvis träffat på exemplar som låter dåligt på grund av remastering, men dessa får antas vara medvetna val.
CODY skrev:6. Jag har stött på om-masterade utgåvor som låter gudomligt.
CODY skrev:7. Jag gillar inte generaliseringar.
CODY skrev:8. Argument om att man inte skall skjuta budbäraren är nonsens; du och de dina har ju en egen idé om ljudkvalitet och är inga budbärare. Massorna skall upplysas. Masteringstekniker skall läras om. Ni är inga
budbärare.
CODY skrev:9. Försök att uttrycka dig lite mer stringent.
CODY skrev:10. Som de flesta andra på internet och detta forum vill jag vara anonym. Det brukar respekteras. Jag kan nämna att jag varit anställd på en
radiokanal.
Hej då.
Svante skrev:PekkaJohansson skrev:Sidorna blir extremt svåröverskådliga med åtta-tio bilder mellan textinläggen. Jag tror att de enskilda exemplen och diskussionen om respektive platta passar bättre i musikstugan. Trådrubrikerna skulle då kunna skrivas som "MasVis: Beatles - Abbey Road". Den generella diskussionen om programmets förtjänster och vitsen med att jämföra lyssnings- och mätintryck skulle kunna fortsätta här.
Med vänlig hälsning
Pekka
Det där tycker jag låter som ett bra förslag! Då kan man ju få visa olika utgåvor av samma album i samma tråd, utan att det blir tillrört med andra album.
Svante skrev:Zeeall skrev:http://user.faktiskt.io/Zeeall/RawPower.gif
föredrar faktiskt den här remix/remastringen från 1997 mot orginalmix/mastringen från 1973 (finns på cd 1990)
Ojoj... Jag behåller den här bilden. Det är roligt att se att de faktiskt lyckas göra ett crescendo på slutet, de får upp nivån 2 dB till, trots att topprna slår i taket precis hela tiden. (Det syns på nedersta grafen att toppfaktorn sjunker, vilket innebär att medelnivån går upp. Toppvärdet ligger ju på fullt hela tiden.)
Allpassfiltret visar en tendens till lättklippning.
PS vad är det för band (det finns flera som har gjort låten)?
Conny skrev:Svante skrev:PekkaJohansson skrev:Sidorna blir extremt svåröverskådliga med åtta-tio bilder mellan textinläggen. Jag tror att de enskilda exemplen och diskussionen om respektive platta passar bättre i musikstugan. Trådrubrikerna skulle då kunna skrivas som "MasVis: Beatles - Abbey Road". Den generella diskussionen om programmets förtjänster och vitsen med att jämföra lyssnings- och mätintryck skulle kunna fortsätta här.
Med vänlig hälsning
Pekka
Det där tycker jag också låter bra. En tanke jag har för att bättre kunna jämföra, är om man kan få exemplen bredvid varandra i stället för under. Då skulle man se dem samtidigt, som det är nu måste man ju scrolla upp och ner. Det blir lite jobbigt att få en klar bild över skillnaderna då. Men det kanske bara är jag som sitter med en 13 tums skärm som har det problemet?
Conny
petersteindl skrev:Hey You bör få en egen tråd. MvH
Peter
phloam skrev:Teori 2 (from the hip):
Ok boohoo, Madonna, U2 och Iggy Pop låter inte "bra", vadå bra, sån här musik ska låta som fan, inte fiiint, kanske masteringrace är ett försök att få tillbaks lite fucking ROCKNROLL i musiken??? Intället för det där klanderfria krispiga cd-ljudet? Utan överstyrning i rött, utan dist, utan brus, massor av dynamik, ffs låt oss då åtminstone vräka på lite volym och få some fuckin klippning åtminstone?? Va??
Det kanske är så musiker och andra inblandade känner i hjärtat![]()
(Att man vill "konkurrera med andra låtar volymmässigt" låter som århundradets största feltänk, typ)
MagnusÖstberg skrev:Det passar ju in i många sammanhang, men kanske inte här.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster