RCA till XLR med fantomspänning

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kicken

RCA till XLR med fantomspänning

Inläggav Kicken » 2010-03-09 13:20

Hur ska man koppla för att koppla en signal från RCA till en XLR ingång med fantomspänning?
Orsaken till att jag vill göra det ära att jag skulle vilja ha återkoppling från ljudkortets output till ljudkortets ena input kanal när jag mäter högtalare. Fantommatningen måste jag ha aktiverad för att jag har mikrofon till andra ingången, och den är då på till bägge kanalerna.
Jag har ett sånt här ljudkort: http://www.m-audio.com/products/en_us/FastTrackPro.html
/Kristian

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-03-09 15:15

Fantommatningen är DC, lägg en kondensator i serie med signalen från utgång till ingång, t.ex. 47µF/63V. Ingen garanti på att det fungerar men då injeceras i varje fall inte fantommatningens spänning på linjeutgången.

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2010-03-09 16:00

Jag tänkte också att en kondensator skulle blocka DC spänningen. men hur gör man med signalkopplingen till pinne 2 och 3?
Pinne 1 är ju jord, mellan 1-2 och 1-3 är det 48V.

En konsensator från RCA signalen till pinne 2 och en annan till pinne 3?

47uF? låter stort? Måste räkna lite.
/Kristian

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-03-09 16:17

Det är så stora värden som brukar användas i samband med fantommatning. Pinne 3 är den inverterade ingången, den ska väl inte användas om du ska köra in signalen på en RCA-kontakt?

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2010-03-10 09:02

Det enklaste är väl att koppla till tele-ingången (sitter i det här fallet i mitten av den kombinerade tele/XLR-kontakten).
Tele-ingången brukar vara en instrumentingång och där ska det inte ligga någon fantomspänning...

Samtidigt vill jag varna för att försöka blockera fantomspänningen med enbart en kondensator. Har du otur kan du skada RCA-utgången under tiden kondensatorn laddas, om rca-utgången inte är skyddad mot dylika tilltag!!!
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-03-10 09:23

Då går det väl lägga en loop med telejack i båda ändar? Är TRS-jacket på baksidan en balanserad/differentiell utgång?
http://www.m-audio.com/images/global/me ... _front.jpg
http://www.m-audio.com/images/global/me ... o_back.jpg

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2010-03-10 09:49

Ja, naturligtvis. Jag kollade inte på baksidan. (Läste bara frågan ang RCA...)
-Tele-tele ska det naturligtvis vara. Det finns en knapp på framsidan Inst/line. Kör med den intryckt i Line-läge. Då är ingången balanserad.
M-audios utgångar brukar vara självjusterande vad gäller balansering, så det går nog bra att välja obalanserad/balanserad kabel fritt. För en så kort stump som behövs för loop-back, behövs ingen balansering.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2010-03-10 12:19

Nu känner jag mig ganska dum :oops:
Jag har tyckt att XLR kontakten på framsidan såg konstig ut med ett stort hål i mitten! men det är ju ett 6,3mm tele jack!
Har inte varit i kontakt med liknade utrustning tidigare så det är ju svårt att veta då.
/Kristian

Återgå till Teknikforum