MasVis: Pink Floyd - The wall

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2010-03-11 00:30

Svante skrev:För att det ska vara någon poäng med preemfas på CD så ska ju diskantsänkningen göras analogt, eller möjligen i en 24-bitarsvärld.

Nja, du har naturligtvis rätt i sak, för att uppnå en högre upplösning i diskanten så skall filtreringen ske efter D/A omvandlingen.

Anledningen till att man började med diskanthöjningen var dock inte att få större dynamik i diskanten än 16-bitar (linjärt kodade), det var snarare för att kompensera för att dåtidens D/A omvandlare inte var linjär ner till 16-bitar. När D/A omvandlarna blev bättre och mer linjära ner till 16-bitar så försvann också användningen av preemfas.

16-bitar linjärt kodat räcker gott och väl, särskilt som det ofta (alltid?) rör sig om överföringar ifrån analogband. (För att inte tala om alla hemskheter som avslöjas i MasVis 8O )

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-11 01:33

joseph skrev:
Svante skrev:Ja, jag lägger min här också då. Hur ser jag vilken utgåva det är? Det jag kan läsa är att det är en remaster från 1994, men det där verkar vara en djungel med produktionsår, ommastringsår osv.

I mina ögon är det identiskt med min re-master från 1994. Det står Harvest EMI på ryggen och under streckkoden står katalognummret CDMD 1071, Printed in the U.K. på mitt exemplar. I bookleten info om re-mastringsansvariga.

Min amerikanska, misstänkt EQ:ade, har en trevlig fördel mot Harvest-EMI nämligen att den har en låtlista med spårnummer och spårlängd på baksidan. :) Det är olika färger och mönster på väggen på omslaget för övrigt.

vh Josef

Harvest EMI - check!
CDEMD 1071 står det på min
Printed in the UK - check!
Digital remaster (P) 1994 The copyright in this sound ...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2010-03-14 14:19

För typ 10 år sedan hade jag min andra stora Pink Floyd-period. Lyssnade oehört mycket på dem. 8)
2001 kom så ett nytt album ut. Denna gång ett samlingsalbum. Jag nästan sprang iväg och inhandlade skivorna. När jag senare lyssnade så la jag märke till något konstigt... Jag upptäckte att jag satt och läste istället för att lyssna på musiken. Detta fortsatte såpass ofta att jag reagerade på det. Undrade faktiskt lite förskräckt om jag lyssnat så mycket på PF att jag tröttnat på dem..... 8O
Tog för säkerhets skull fram gamla The Wall och spelade och vips var lyssningsglädjen där igen. Oehört bra!

Då förstod jag inte varför det var så här, men några år senare började jag bli medveten om remasteringsidiotin...

Här är "Hey You" från samlingsskivan.

Echoes the best of pink floyd - 2001, EMI

Bild

AndersH

Re: MasVis: Pink Floyd - The wall

Inläggav AndersH » 2010-03-14 15:00

Hej, min gamla (grön målade;-) "The Wall" är nog den CD jag äger som har svagast nivå. Köpt hösten 1986 vid Hötorget (kan butiken hetat CD Records?).

mvh
Anders

Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-14 15:17

8O AndersH, hur tycker du den låter? Är det samma utgåva som pekka har, månne?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-03-14 15:47

Anders utgåva skiljer 0,02 dB resp 0,01 dB i toppfaktor för de två kanalerna och har lägre medelnivå. Mycket talar trots det för att det är samma mastring men svagare utstyrd på den japanska skivan jämfört med den västtyska. Frånsett nivån ser graferna väldigt lika ut.

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2010-03-14 16:07

Hmm, undra hur många utgåvor det finns... Här är Hey You från liveskivan pulse från 2000.

Bild

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-14 16:38

Fast liveinspelningar är inte samma källmaterial, i och för sig. Men visst, här kommer Hey You från The Wall Live 1980-1981, mastrad och släppt år 2000 (som synes).

Bild
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

AndersH

Inläggav AndersH » 2010-03-14 17:59

petersteindl skrev:8O AndersH, hur tycker du den låter? Är det samma utgåva som pekka har, månne?

Hur låter min The Wall.
På 90-talet var det ju helt hållet MFSL versionen man skulle ha, men jag har alltid föredragit min gamla Harvest. Referensen är ju vinylen som jag lyssnade dygnet runt på vintern 79-80.

Generellt är ljudet varmt, -ja det låter som vinyl men utan alla dess nackdelar ;-) . Men saknar inte detaljer.
MFSL versionen tror jag har hissad bas, dock inte lika märkbart på The Wall som på Dark Side Of The Moon. Så min Harvest har lite svagare bas än MFSL. Jag har svårt att beskriva hur en skivas ljudkvalitet är utan att referera till något.

Nvh
Anders

AndersH

Inläggav AndersH » 2010-03-14 18:01

PekkaJohansson skrev:Anders utgåva skiljer 0,02 dB resp 0,01 dB i toppfaktor för de två kanalerna och har lägre medelnivå. Mycket talar trots det för att det är samma mastring men svagare utstyrd på den japanska skivan jämfört med den västtyska. Frånsett nivån ser graferna väldigt lika ut.

Mvh Pekka

Min version är tydligen -3 dB jämfört med Pekkas Harvest, håller med Pekka, verkar bara vara utnivån (RMS) som skiljer.

I största allmänhet när det gäller pressningar mellan olika länder så är det mer snobberi än hörbara skillnader. Det är ju nästan alltid den mest svåråtkomliga versionen som säges låta bäst, inte sällan pressad i Japan.
Detta är min uppfattning idag, men MasVis kan kanske få mig att ändra uppfattning (dvs även fast jag inte hör skillnad mellan en JP och WG så kan ju andra göra det, men man borde se någon skillnad i MasVis).

Mvh
Anders

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-14 23:20

AndersH skrev:
PekkaJohansson skrev:Anders utgåva skiljer 0,02 dB resp 0,01 dB i toppfaktor för de två kanalerna och har lägre medelnivå. Mycket talar trots det för att det är samma mastring men svagare utstyrd på den japanska skivan jämfört med den västtyska. Frånsett nivån ser graferna väldigt lika ut.

Mvh Pekka

Min version är tydligen -3 dB jämfört med Pekkas Harvest, håller med Pekka, verkar bara vara utnivån (RMS) som skiljer.

I största allmänhet när det gäller pressningar mellan olika länder så är det mer snobberi än hörbara skillnader. Det är ju nästan alltid den mest svåråtkomliga versionen som säges låta bäst, inte sällan pressad i Japan.
Detta är min uppfattning idag, men MasVis kan kanske få mig att ändra uppfattning (dvs även fast jag inte hör skillnad mellan en JP och WG så kan ju andra göra det, men man borde se någon skillnad i MasVis).

Mvh
Anders

Haha, vad roligt, det är ju en användning av MasVis som jag inte har tänkt på. Att avslöja samlarsnobberi.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-15 00:33

AndersH skrev:
petersteindl skrev:8O AndersH, hur tycker du den låter? Är det samma utgåva som pekka har, månne?

Hur låter min The Wall.
På 90-talet var det ju helt hållet MFSL versionen man skulle ha, men jag har alltid föredragit min gamla Harvest. Referensen är ju vinylen som jag lyssnade dygnet runt på vintern 79-80.

Generellt är ljudet varmt, -ja det låter som vinyl men utan alla dess nackdelar ;-) . Men saknar inte detaljer.
MFSL versionen tror jag har hissad bas, dock inte lika märkbart på The Wall som på Dark Side Of The Moon. Så min Harvest har lite svagare bas än MFSL. Jag har svårt att beskriva hur en skivas ljudkvalitet är utan att referera till något.

Nvh
Anders

Tack, jag tror att jag skall titta efter denna version som du har eller pekkas. Det är just så här som jag uppskattar MasVis :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

joseph

Inläggav joseph » 2010-03-15 01:34

På utländska audifilforum rekommenderar de den svenska vinylpressningen, men den borde väl inte vara så exotisk här hemma. Jag har en sådan, samt en från utlandet. Vet inte om det är värt besväret att rippa ett spår från vardera till MasVis?

Ja det är den enda skivan jag har fyra olika utgåvor av. :)
Senast redigerad av joseph 2010-03-15 01:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-15 01:45

joseph skrev:På utländska audifilforum rekommenderar de den svenska vinylpressningen, men den borde väl inte vara så exotisk här hemma. Jag har en sådan, samt en från utlandet. Vet inte om det är värt att rippa ett spår från vardera till MasVis?

Muck on dude!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2014-12-11 21:36

Jag hittade i dag en utgåva av "The wall" som är pressad i England 1985 eller 1984 beroende på källa. Bolaget är Harvest, streckkod saknas och skivorna var i alldeles bedrövligt skick - total sönderrepade och med en krosskada på cd 1. Trots det gick båda skivorna utmärkt att rippa i EAC med en brännare av märket Buffalo. Denna engelska utgåva visade sig vara identisk med den tyska utgåva som jag redovisar i första inlägget i tråden men har 0,2 dB högre medelnivå.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-11 22:40

PekkaJohansson skrev:... total sönderrepade och med en krosskada på cd 1.

Jag har ju sagt att du inte ska använda dina CD som drinkunderlägg på nyårsafton!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2014-12-11 22:49

Bill50x skrev:

Jag har ju sagt att du inte ska använda dina CD som drinkunderlägg på nyårsafton!

/ B

Nä, det har jag vinylskivorna till! :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-12-12 00:40

PekkaJohansson skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Nä, det har jag vinylskivorna till! :-)

Går det SÅÅÅ vilt till? Vi behöver bara CD-singlar här hemma....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-12 08:47

Så här ser det ut bland mina versioner av skivan:

Bild

Intressant är MFSL's version, de brukar ju klämma till lite extra men här leder de ligan. Dessutom ligger låten, relativt de andra, lågt nog för att man ska få ett intryck av dynamik när de mer högljudda låtarna kommer. Detta är något man också borde mäta, dvs hur dynamiken/cresten ser ut på hela albumet.

Den som jag kallar "Original" är bara en anonym 16/44, det kan egentligen vara vad som helst. Jag har ett par versioner på vinyl också, om jag orkar ska jag rippa dessa och MasVisa (även om resultaten då blir lite skakiga).

Någon som har en HD-Tracks att jämföra med?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-12-13 01:53

Nej tyvärr har jag inte någon HD-tracks att jämföra med. Har lyssnat lite på ovanstående utgåvor och är väl inte sådär "väldigt" imponerad, men of course detta är B.R.A.. Skulle rekommendera Alan Parsons originalmixar som har stor dynamik (US 44544347) och finns på Capital Records. Dessa gavs inte ut förrän 1979 i the Ronald MacDonald Christmas Series. Enjoy :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-12-13 10:24

Självskadebeteende.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Föregående

Återgå till Musikstugan