Kim Wilde - Teases & Dares

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Kim Wilde - Teases & Dares

Inläggav Max_Headroom » 2010-03-10 20:21

1983-84 (släpptes 1984, men måste ha tagit lång tid att göra) lyfte sig Ricki och Marty Wilde i håret och skapade med Kim Wilde ett riktigt super-album. Jag har haft det sedan julen 1984 och spelade det massor då, på 80-talet. Så har det plockats fram då och då.
Albumet har inte fått det beröm det förtjänar bland kritiker och förståsigpåare. Produktionen är mästerklass, det står jävlar i min låda inte Trevor Horn efter.
Skivan visar också den explotion av möjligheter med all ny och skojig teknik som ploppade upp vid den här tiden (när sampling och sequenzing blev vanligt verkar det som att lekfullheten och kreativiteten försvann?). Synclavier används flitigt på detta album.
Läser man noteringarna på konvultet avslöjas också att man verkar ha varit väldigt petig: Man anävnder t.ex. ett flertal olika basgitarrer på en och samma låt, antagligen för att få precis just rätt sound på rätt ställe. Hur många lägger ned tid på sånt? Inte många? Hur många skapar ett album på den här nivån? Inte många det heller.

Vill du ha en riktigt bra 80-tals pop-skiva med smällfet produktion, då ska du ha den här.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-03-10 22:23

Kul tips, tack :)

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2010-03-11 23:43

Bra rekommendation som vanligt Max!

Första spåret "The Touch" är ju hur bra som helst! En mycket intensiv låt. Elbasen i kombination med trummaskinerna är väldigt lyckad här.
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-03-12 01:35

"Teases and dares" är en bra platta - i mitt tycke den tredje bästa bland Kim Wildes syntplattor efter "Select" och "Catch as catch can". Den mer postpunk-/new wave-inpirerade debutplattan, med musik av det progressiva bandet Enid, är svårare att rangordna, men visar ändå vad som komma skulle - och innehåller även den några riktiga kanonspår. Jag har för övrigt sökt förgäves efter artiklar om Ricki Wildes fantastiska syntljud. De två första plattorna bör väl bygga på analoga syntar. Någon som har något tips?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-03-12 02:32

PekkaJohansson skrev:"Teases and dares" är en bra platta - i mitt tycke den tredje bästa bland Kim Wildes syntplattor efter "Select" och "Catch as catch can". Den mer postpunk-/new wave-inpirerade debutplattan, med musik av det progressiva bandet Enid, är svårare att rangordna, men visar ändå vad som komma skulle - och innehåller även den några riktiga kanonspår. Jag har för övrigt sökt förgäves efter artiklar om Ricki Wildes fantastiska syntljud. De två första plattorna bör väl bygga på analoga syntar. Någon som har något tips?

Med vänlig hälsning

Pekka

Kodord: Synclavier

På select användes också någon form av sampler, men jag har ingen uppgift på synclavier där. Sannolikt en Emulator etta.
PPG wave 2an hade just kommit ut när select gjordes och det fanns flera andra syntar som lät enormt fett långt före dess, bland andra moog och buchla's modulsyntar.
Roland Jupiter 8 var väl obligatorisk i studios vid den här tiden och om jag inte missminner mig står den med i nötterna till "Teases and dares" också.

När det gäller kombinerade orgel och synthljud (det här är alltså i tidesepoken före MIDI) så kan man ha använt 2 syntar med varsit ljud som spänningstyrts och där man gjort en splitt från klaviaturet. T.ex. en dlle uppsättning av Rolands system 100, eller att man helt fräckt gjort en patch med 4 oscilatorer, dubbla VCFer och modulatorer samt en gemsam VCA. Tja, det gick förr också. Det var mer jobba bara. Nu kan man göra sånna här feta grejjor i datorn, med gratis mjukvara. Men det har ju gått nästan 30 år också...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-03-12 11:03

Tackar. Vilken eller vilka låtar har då bäst och fetast syntljud? Sticket i "The second time" ligger bra till, men också soundet - om än inte ljudkvaliteten! - på de två inledande sångerna "Ego" och "Action City" på "Select" och "Shoot to disable" från "Catch..." är så bra att man ryser. Och då har vi inte ens talat om refrängen i "House of Salome".

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-03-15 17:34

Finns det några låtar från T&D, typ på "Best of..." på Spotify...?

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2010-03-15 18:22

phloam skrev:Finns det några låtar från T&D, typ på "Best of..." på Spotify...?

Endast en låt finns för tillfället,"Rage to Love"
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2010-03-16 01:12

helt galet? Hittar inte skivan på what :?

Borde väl inte vara nån superovanlig underground-grej om du säger att den är jättebra producerad?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-03-16 01:24

Den brukar finnas i ett eller två exemplar på vinyl i alla stora skivbörser. På cd är den svårfångad. Så här ser den ut:

Bild

På YouTube får man upp ett helt gäng träffar när man söker på "Kim Wilde teases", bland annat nio klipp som är kopplade till albumets titel.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2010-03-16 03:22

La upp en request på albumet iaf i CD-flac så förhoppningsvis finns det väl någon vänlig själ därute som har en skiva :)

Användarvisningsbild
VladDrac

Inläggav VladDrac » 2010-03-16 11:26

Tackar för tips! Jag har alltid avfärdat Kim Wilde som tråkig tok-kommersiell pop. Tyvärr har jag inte lyckats lyssna på Teases and dares. Men jag hittade Catch.. på LP på Myrorna för 10 spänn. Jag har även lyssnat på Select en hel del. Den är ju riktigt bra 8O . En del grejer påminner inte så lite om The Knife.

Användarvisningsbild
Johan_S

Inläggav Johan_S » 2010-03-16 16:30

Blev till o damma av CDfodralet.
Hittade "The second time" på en samlingscd.
Minnet som e starkast är "Peters Popshow" på åttiotalet. Tror det var en Lucia med liveuppträdande av henne.

Kanon! Dock svag för "Cambodia" o "You keep me hangin' on".

Juste tips som krävde lite letande.

Får jaga lite bland vinylen. Har för mig det skall finnas ett album nånstans.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-03-17 01:08

Orkade inte koppla in min radio, så det blev en Kim Wilde-kväll i stället för en Jan Johansson-kväll. Efter att ha lyssnat på fröken Wildes fyra första album vill jag placera dem i fallande ordning med debutalbumet först och "Teases and dares" sist. Tvåan "Select" är nog ballast soundmässigt.

Medan jag lyssnade analyserade jag skivorna i MasVis. Intressant att notera är att spåren på de fyra albumen ligger mellan 15 och 20 dB i toppfaktor. Det här tilldrog sig nämligen på den tiden då man ännu inte hade börjat dynamikkomprimera populärmusiken så väldigt. Några spår har enligt allpassgrafen i MasVis spår av limitering av toppar, men på det hela taget är det fråga om mycket goda överföringar till cd. Histogrammen är genomgående fint pyramidformade. Allt detta gäller, nota bene, originalutgåvorna på RAK/EMI och MCA under åren 1983-1989. Om kvaliteten på nyutgåvorna som kom på Cherry Pop förra året vet jag inget.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Återgå till Skivrekommendationer