Robyn mastrar i bilen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

Robyn mastrar i bilen

Inläggav distad » 2010-03-12 12:19

Dem som såg på, De kallar oss artister på SVT, avsnittet med Robyn fick nog en mindre chock. Hon och hennes producent brukar efter en dag i studion ta med laptopen ut i hennes Prius, koppla in datorn till bilstereon, köra omkring och lyssna i bilen och mastra direkt i bilen. "Basen ska vara så att man blir lätt sjösjuk, då är det bra" säger de, "Man måste ju lyssna som folk kommer lyssna på musiken", säger Robyn.

Jisses säger jag :( Nu har jag inte samma utgångspunkt som en del andra att det som finns på skivan alltid ska återges "exakt så som det är inspelat" då det finns allt för mycket dåligt bakom spakarna när det spelas in i en del fall, och med denna utveckling så kan det bli en EQ i riggen i framtiden för att kunna mixtra med ljudet så att inte öronen ramlar av när en del plattor ska spelas.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Stranne

Re: Robyn mastrar i bilen

Inläggav Stranne » 2010-03-12 12:30

FBK skrev:Dem som såg på, De kallar oss artister på SVT, avsnittet med Robyn fick nog en mindre chock. Hon och hennes producent brukar efter en dag i studion ta med laptopen ut i hennes Prius, koppla in datorn till bilstereon, köra omkring och lyssna i bilen och mastra direkt i bilen. "Basen ska vara så att man blir lätt sjösjuk, då är det bra" säger de, "Man måste ju lyssna som folk kommer lyssna på musiken", säger Robyn.

Jisses säger jag :( Nu har jag inte samma utgångspunkt som en del andra att det som finns på skivan alltid ska återges "exakt så som det är inspelat" då det finns allt för mycket dåligt bakom spakarna när det spelas in i en del fall, och med denna utveckling så kan det bli en EQ i riggen i framtiden för att kunna mixtra med ljudet så att inte öronen ramlar av när en del plattor ska spelas.

Jag såg också detta och ville kräkas av hennes uttalande. Men det var
väl mixingen de skötte i bilen, och inte mastringen eller? Skit samma.
Jo, Åhlund sa väl tillochmed att basen ska slå igenom så att man
blir lätt sjösjuk. Herrejävlar. Inte konstigt att det inte går att spela
moderna plattor på allt som är bättre än en originalstereo i en Prius.
Blä.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-12 12:35

Kan ge mig fan på att det är Bose-grejer som sitter i bilen också...
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-03-12 12:44

Det är väl postivt att de tar hänsyn till slutanvändaren och dennes miljö? :)

Är det säkert att det inte är nåt missförstånd och att det gällde en av flera olika mixar...? The Prius 12" Mix, typ :)

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2010-03-12 12:53

Är väl inget nytt i och för sig. John Fogerty lär ha gjort motsvarande. Sen hör Robyns "musik" inte direkt till det mest hi-fi-gångbara, oavsett vad. Sveriges Lady Gaga, typ. Bleh!

Så fick man det sagt. :P

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-03-12 13:08

Jag är god vän till "producenten", han jobbar alltid med (förutom i bilen då) NS-10 :D Jag tycker hans grejer låter grymt.

Det är väl inget konstigt att lyssna i en annan miljö, som i en bil? Lite tveksam till att dra i spakarna där iof.
Hifi Is Great Everyday

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2010-03-12 13:15

Dann will ich vråla, rövhåla!

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-03-12 14:15

Falkis skrev:Dann will ich vråla, rövhåla!

Väl rutet där, Falkis.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-03-12 14:53

Tja, jag läste en interjuv med Depeche Mode en gång. Dom beklagade sig över att många lyssnar på så hög volym när dom mixar. Själva föredrog dom "transistorradio-volym". Dom menade att det är så folk lyssnar normalt på muzaken.
En del av depches grejjor låter utmärkt.

Att göra mixning av pop musik i bilen är nog inte så dumt, egentligen, om man vill att det ska låta tydligt där. Det kommer ju förståss att låta skit i en bra HiFi-rigg, men det var ju inte där det var tänkt att den skulle spelas upp.
Just bil är en miljö där kompressor är bra eftersom man har en massa bakrundsbuller.

Jag tror det allra viktigaste är inställningen till hur det ska låta, inte var man mixar.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2010-03-12 14:53

Känns iofs som en sån grej som man gärna säger och överdriver lite för att få press. Det finns många historier om inspelningar och ljudteknik som jag tror är kraftigt överdrivna.

Rent generellt tror jag att många artister tror att saker händer på ett visst sätt när det i själva verket är producenter och ljudtekniker som har kokat ihop något. Att göra något som är lite "galet" kan ju faktiskt förbättra stämning rejält.

Det finns ju gott om exempel där instrument är omlagda, trummor triggade eller sångare är autotune:ade helt utan att artisterna själva vet om det.

Var det någon som såg musikministeriet när de intervjuvade den svenska tjejen som "dubbar" allt som britney spears sjunger på skiva?

Användarvisningsbild
housemicke

!

Inläggav housemicke » 2010-03-12 15:17

jag har bara läst det första i ditt inlägg men jag kan direkt säga satt hon kan ta sig i arslet. no buy! inte för at jag köpte skiten ändå, men nu köper jag det ännu mindre. minusprocent.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2010-03-12 15:22

Stranne skrev:
FBK skrev:Dem som såg på, De kallar oss artister på SVT, avsnittet med Robyn fick nog en mindre chock. Hon och hennes producent brukar efter en dag i studion ta med laptopen ut i hennes Prius, koppla in datorn till bilstereon, köra omkring och lyssna i bilen och mastra direkt i bilen. "Basen ska vara så att man blir lätt sjösjuk, då är det bra" säger de, "Man måste ju lyssna som folk kommer lyssna på musiken", säger Robyn.

Jag såg också detta och ville kräkas av hennes uttalande. Men det var
väl mixingen de skötte i bilen, och inte mastringen eller? Skit samma.
Jo, Åhlund sa väl tillochmed att basen ska slå igenom så att man
blir lätt sjösjuk. Herrejävlar. Inte konstigt att det inte går att spela
moderna plattor på allt som är bättre än en originalstereo i en Prius.
Blä.

självklart sköter man inte mastingen i en bil.

men jag hade önskat att man gjort det i detta fall, så hon kunde gått å hängt sig lite., jag tror inte ens man sköter migningen i en bil, man ska va schysst puckad då, faktiskt för puckad för att få göra en release.

men för att hålla oss till ämnet så så sköter jag kin runkning i danmark.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2010-03-12 15:23

henrikwiklund skrev:Var det någon som såg musikministeriet när de intervjuvade den svenska tjejen som "dubbar" allt som britney spears sjunger på skiva?

Emma Nilsdotter? En utmärkt platta hon har släppt. Jag väntar ivrigt på nästa.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2010-03-12 15:25

UrSv skrev:
henrikwiklund skrev:Var det någon som såg musikministeriet när de intervjuvade den svenska tjejen som "dubbar" allt som britney spears sjunger på skiva?

Emma Nilsdotter? En utmärkt platta hon har släppt. Jag väntar ivrigt på nästa.

jag gör troligtvis inte det.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2010-03-12 15:30

phloam skrev:Det är väl postivt att de tar hänsyn till slutanvändaren och dennes miljö? :)

+1 :-)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-03-12 15:33

@henrikwiklund, bra inlägg m realitycheck :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-03-12 15:56

phloam skrev:Det är väl postivt att de tar hänsyn till slutanvändaren och dennes miljö? :)

Det gör nog de som sysslar med framtagande av råvara till hajfenssoppa också men det känns inte helt okej för det. Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-12 15:59

Att mixa och mastera i en bil är lika intelligent som mastera DVD och blurays på en iphone. Att dom sen vill ha betalt för skiten är ju ännu mer skrämmande.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-12 16:03

8O Det där låter ju rent ut sagt farligt. Tänk om bilen skenar 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2010-03-12 16:12

Robyn är ju radio/disk/skvalmusik så det kanske inte spelar så stor roll?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-03-12 16:14

petersteindl skrev: 8O Det där låter ju rent ut sagt farligt. Tänk om bilen skenar 8)

:D

Det är bara att stänga av radion då vettu. 8)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-12 16:16

Haha, jag såg det också men jag bara garvade, det var så jävla klassiskt. Förmodligen drev de med oss. :)

PS. Någon annan som fick rysningar och en tår i ögat när refrängen kom första gången på Show Me Love på Plattan?
Senast redigerad av Almen 2010-03-12 16:16, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-03-12 16:16

Ett par av Robyns tidigare låtar är ändå hyggligt välproducerade. "Keep this fire burning" har viss charm, kan jag tycka. Jag gick omkring i tre år och nynnade på den utan att veta vad det var. Av en slump hittade jag den på en samlingsplatta.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2010-03-12 16:22

Morello skrev:Robyn är ju radio/disk/skvalmusik så det kanske inte spelar så stor roll?

nä troligtvis gör det inte det.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-12 16:24

Morello skrev:Robyn är ju radio/disk/skvalmusik så det kanske inte spelar så stor roll?

Nja, är ingen större fan men en del låtar har hon gjort som är bra. Framförallt så är hennes insats på The girl and the robot på Röyksopp senaste platta otroligt bra. Antagligen 2009 bäst låt, och ännu ett offer för loudness war (och jag vägrar köpa den).
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2010-03-12 16:28

Den bästa inspelningen vi fick till mixade och mastrade vi med ett par plastiga 150 kr datorhögtalare (man får ta det man har, var allt vi hade i repan), efteråt har vi gjort flera inspelningar med riktiga monitorer, och dom har inte ens blivit i närheten lika bra.
Så det kanske är så, desto sämre anläggning man mixar och mastrar med desto bättre resultat :)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-03-12 16:33

Jag tror att det är mycket få artister som prioriterar hifi-ljud utan producerar sina fonogram utifrån vad konsumenterna tycker är bra. Tydligen gillar man hängmattafrekvens, vilket ju de flesta av medelsvensson
också föredrar. Trist.

Det är ju bara att lyssna på de kommersiella radiokanalerna, där allt är
maxkomprimerat, så denna musik kanske är mixad i bilar också. :?

Men det värsta är ju att det låter än jävligare i bilar än hemma.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-03-12 16:45

Nefilim skrev:Det är ju bara att lyssna på de kommersiella radiokanalerna, där allt är
maxkomprimerat, så denna musik kanske är mixad i bilar också. :?

Radiostationerna mixar ingenting, dom komprimerar. En kamrat besökte en radiostation här i Stockholm, dom hade 26 kompressorer och resultatet var under en (1) dB i dynamik! Hur dom använde de 26 kompressorerna vet jag inte, men kanske någon annan?

/ B

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-03-12 16:48

Man undrar ju hur de vet vad konsumenterna vill ha. Gör de marknads-
undersökningar på hur folk rattar sitt ljud? Bah, illa ställt är vad det är.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2010-03-12 17:00

haha, ni är söta, så har ni äntligen fått lite verklighet att ta ställning till :D

Det är ändå en proffsigare miljö än många andra.

och vet ni vad, jag tror inte Robyn bryr sig om vad ni tycker, hon verkade glad över att det lät bra på klubbar och i bilen.

Varför kan ni inte respektera andras uttryck, vad ger er den rätten?

Koffe å Pholan å ni andra med respekt för era medmänniskor, skönt att ni finns :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi