Robyn mastrar i bilen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-03-13 00:11

philip skrev: Patetiska loosers är ni, hoppas att ni i skärselden endast får lyssna på Opus 3 och Studio blue skit, i evigheten.

:mrgreen:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2010-03-13 00:11

..jag undrar... ...vid vilken hastighet låter Robyn bäst?... ...ett givet varvtal eller är motorn avstängd? Står bilen i stadsmiljö eller på landet?
Låter det mer äkta om man avlyssna Robyn i en Prius?
Vilken årsmodell?
Vad har hon för däck?
F-n jag vill ju att det ska låta precis så som hon vill att det ska låta!!!! 8O
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-03-13 00:12

gnypp45 skrev:
JTarnstrom skrev:Jag hade ingen aning om att jag hörde till målgruppen. Intressant!

Jag visserligen ino-högtalare, men bra underlivshygien så jag tillhör inte målgruppen. Puh!

Tvärtom för mig. 8O
Hur fan ska det här gå?
Måste jag börja lyssna på Robyn nu?
Ska det ske i bilen? Är det bra att ha Prius då?

:evil:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-03-13 00:14

Laila skrev:
philip skrev: Patetiska loosers är ni, hoppas att ni i skärselden endast får lyssna på Opus 3 och Studio blue skit, i evigheten.

:mrgreen:

-Men ja e inte bitter. :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-03-13 00:17

KarlXII skrev:
gnypp45 skrev:
JTarnstrom skrev:Jag hade ingen aning om att jag hörde till målgruppen. Intressant!

Jag visserligen ino-högtalare, men bra underlivshygien så jag tillhör inte målgruppen. Puh!

Tvärtom för mig. 8O :evil:

Fy på sig... gamla snuskgubbe/hummer ! :evil:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-13 00:20

_Fredrik_ skrev:Dessutom är det ingen som har kommit med ett vettigt argument mot att man inte ska kontrollyssna musik i en bil.

Det har ju visst kommit fram argument varför man inte ska kontrollyssna i en bil. Det är för dålig miljö. Man sitter inte och kontrollerar filmer med trasiga svart vita TVs heller. Det är ju rätt uppenbart att man ska använda bra och kontrollerad avlyssning, annars så bör man nog leta sig efter ett nytt jobb.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-13 00:26

Jag tyckte det stod i trådrubriken: Robyn vänstrar i bilen 8O :D så jag undrade vars bilen är någonstans. 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-13 00:29

philip skrev:Ännu en gång visar trångsyntheten sitt fula tryne här på faktiskt, som vanligt samma idioter som uttalar sig. varför ni är idioter?

Det enda trångsyntheten kommer från dig. Om ni inom musikbranschen kunde sköta erat jobb så skulle vi slippa klaga på taffliga produkter. Vad Robyn vill eller inte vill vet vi inte. Jag vet om flera tillfällen där producenter/masterare visar hur mycket bättre deras skruvade version är UTAN att normalisera. Helt enkelt ljuga och försvåra en ärlig jämförelse för kunden, bandet/skivbolaget, som får tro på deras expertis.

Att försvara uselt jobb är verkligen konstigt, inom filmbranschen så är det ingen som förvarar kassa överföringar, men inom musikbranschen så verkar alla hålla varandras rygg. Så helst hoppas jag större delen av marknaden går omkull så dom får byta jobb till det dom klarar av, så vi får in vettigt folk som styr upp det hela. Det ska ju inte vara okej att man rutinmässigt förstör musik.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2010-03-13 00:36

subjektivisten skrev:Om ni inom musikbranschen kunde sköta erat jobb så skulle vi slippa klaga på taffliga produkter.

Vad jobbar du med?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2010-03-13 00:42

Det är klart man kan använda alla hjälpmedel som underlättar kreativiteten.

Fast kan det inte vara kul att höra hur musiken i sig låter sen?
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-13 00:44

philip
Om du respekterar min uppfattning så ska jag respektera din. Demokratiskt rättvist va?

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2010-03-13 00:48

philip skrev:
heliac skrev:har dock en skiva med henne och den är det då absolut inte dåligt ljud på.

hur vet du det? har du kört den genom masvis för godkännande av sveriges ryggrad, hifinördarna?

Nä men ärligt talat. Varför kan ni inte respektera hennes val att göra musik för klubbare och bilister? Varför måste hon göra musik för små människor med fascistiska tendenser och stora högtalare?

Väx upp grabbar, världen snurrar inte kring er hur mycket ni hoppas på det.

Robyn är en internationell artist som på egen hand gått sin egen väg och gjort det bra, trots detta tycker en nästan enig kör med hifi-intresserade män utan verklighetsförankring att de har rätt att bestämma hur hon ska låta, skrattretande.

Ännu en gång visar trångsyntheten sitt fula tryne här på faktiskt, som vanligt samma idioter som uttalar sig. varför ni är idioter? För att ni uttalar er som saker som ni vet något om och sedan skyddar er bakom rätten att tycka, ja det är klar ni har den rätten, men om ni inte förstår eller inte vill förstå hur det fungerar och vad det handlar om så kanske ni inte ska använda det tillvägagångssättet som ett alibi? Ni framstår liksom inte som smartare för det.

En (bra) artist spelar inte / spelar inte in för att tillfredsställa ev konsumenter, man spelar in för sin egen skull. Det var ganska tydligt genom hela dokumentären hur hon resonerade kring sound och inspiration. Detta kanske har tagit år för henne att få växa fram men ni tycker att ni har rätten att dissa allt hon gör för att hon inte mixar sin skiva på det sätt som ni tror att en skiva mixas. Patetiska loosers är ni, hoppas att ni i skärselden endast får lyssna på Opus 3 och Studio blue skit, i evigheten.

jag saknar fuck off tecknet från andra forum så det får bli:

Bild

Fuck u 2.
Det som är så jävla tråkigt tycker jag är att det görs en massa bra musik
nuförtiden som inte går att lyssna på i en anläggning av lite kvalitet än
den genomsnittliga anläggningen som Expert eller Siba säljer.

Några exempel på vad jag menar med bra musik? Robyn, Kent, Säkert,
Ken, Markus Krunegård för att nämna några svenska artister som jag
gärna lyssnar på, men som nuförtiden mest sker i bilen eller eventuellt
när jag står i köket och skalar potatis.

Jag menar givetvis egentligen inte att det inte går att lyssna på i en
bättre anläggning, för det låter ju faktiskt. Men det låter fan inte bra,
vilket gör att jag helst inte sitter framför stereon och spelar denna
underbara musik.

Enligt min mening borde man väl försöka producera musik utan en
massa komprimerad dynamik mm. Hur man gör detta, eller hur det
gjordes på 80-talet och fortfarande görs på vissa album har jag ingen
aning om, men det verkar ju fortfarande fullt möjligt att få det att låta
hyggligt.

Låt dem som tycker att det låter tråkigt i sin Prius dra bas- och
diskantkontrollerna i botten istället så blir de väl lika nöjda ändå? Det
skulle väl knappast få folk att köpa färre skivor i alla fall?

My two.

*edit; Lade till sista meningen i sista stycket

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-13 01:55

philip skrev: Bild

Har du varit på releaseparty?

Det är ju inte taggtråd du tuggat, det är ju klorex-sockerblandning.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-03-13 09:37

Koffe skrev:
subjektivisten skrev:Om ni inom musikbranschen kunde sköta erat jobb så skulle vi slippa klaga på taffliga produkter.

Vad jobbar du med?

Engligt gamla postningar som han har så skall han jobba i ett lab om jag inte minns fel?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-13 09:43

Koffe skrev:

Vad jobbar du med?

Har ett nytt jobb nu och det är ju samma där, gör jag inte bra kvalité så får jag leta mig efter nytt jobb.

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-03-13 10:13

subjektivisten skrev:
Koffe skrev:

Vad jobbar du med?

Har ett nytt jobb nu och det är ju samma där, gör jag inte bra kvalité så får jag leta mig efter nytt jobb.

Det är precis så Robyn också tänker

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-03-13 10:43

Dimitri:

Nej, Robyn tänker på rätt kvalitet. Hon levererar en vara som kunderna vill ha och köper. Att det sedan resulterar i att det låter dynga berättar inte bara hur Robyn är som producent, utan också vad kunderna är för ett suspekt pack. Att vi står bredvid och kokar av ilska är minst sagt en fjärt i metanmolnet. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2010-03-13 10:55

dimitri skrev:
subjektivisten skrev:
Koffe skrev:

Vad jobbar du med?

+1 :)

Jag gillar Robyn, och tycker skivorna låter helt ok.

Röster och de akustiska instrumenten låter (i mina öron) bra.
När det gäller resten: vem vet hur en trummaskin eller synth "ska" låta?
Nog för att Trentmöllers synthar låter "bättre", men men.

Alla kan ju inte sitta och lyssna på Saabar och kyrkorglar. :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-03-13 11:01

petersteindl skrev:Jag gillar Robyn :) Framförallt då hon slog igenom var hon en frisk fläkt och vågade vara sångartist utan att anspela på det sexuella. Idag har jag inte hängt med i utvecklingen, så jag vet inte hur det är med den saken.

Vad betyder den här textraden då, från en gammal Robyn-sång:

"what I need is a man who can do me right"
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2010-03-13 11:05

paa skrev:
petersteindl skrev:Jag gillar Robyn :) Framförallt då hon slog igenom var hon en frisk fläkt och vågade vara sångartist utan att anspela på det sexuella. Idag har jag inte hängt med i utvecklingen, så jag vet inte hur det är med den saken.

"Vad jag behöver är en man som kan göra mig rätt"

Det sexuella är din tolkning, det kan ju handla om en fotograf, läkare, psykolog, stylist eller frisör...

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2010-03-13 11:08

Ni som klagar, har ni hört Eclipse från "Robyn" som kom 2007?

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2010-03-13 11:18

Det va då ett d-vla tjat! Jag har varken hört eller sett Robyns uttalande som ligger till grund för tråden. Oavsett om hon sagt något korkat så kvarstår faktum:

Det är inte dåligt ljud på hennes skivor.

Jag har jobbat som DJ i över 18 år och spelat Robyn en hel del. Det är ett jäkla klipp i hennes skivor jämfört med många andras.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-03-13 11:20

Ni som säger att det "borde låta bättre" - inse att även om Robyn mixar i badkaret och mastrar i torktumlaren så skapar hon ett konstverk som ni måste förhålla er till som konstverk!!! Det är vad det är. Och uppenbarligen låter det tämligen adekvat.

Allt annat är att interferera med Robyns kreativa process, och där har vi som lyssnare nada att säga till om. Visst, skicka ett fanmail med lite feedback och se om det hjälper, men att bitcha om att det "borde låta hifi" är att lägga sig i och applicera era egna ideal på konstverket som sådant. Ungefär som att säga till Van Gogh "ööh du skulle måla med mindre pensel så syns solrosen tydligare" FFS!!

Sen kan jag hålla med om att loudnessracet är onödigt och att folk i branschen borde vara kunnigare, men nån måtta får det vara på hifi-idealisternas krav på att artister ska göra som just de vill.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-03-13 11:22

Sanny_X skrev:
paa skrev:

"Vad jag behöver är en man som kan göra mig rätt"

Det sexuella är din tolkning, det kan ju handla om en fotograf, läkare, psykolog, stylist eller frisör...

... ja, eller kanske en mobil mastrare i en Prius ... ?

Det verkar som hon har hittat honom. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-13 11:25

Sanny_X skrev:
dimitri skrev:
subjektivisten skrev:Har ett nytt jobb nu och det är ju samma där, gör jag inte bra kvalité så får jag leta mig efter nytt jobb.

+1 :)

Jag gillar Robyn, och tycker skivorna låter helt ok.
+1

Tror det är beteendet snarare än resultatet som det klagas över. De flesta klagosnubbar skulle nog inte betala för att se henne live eftersom musiken är "fel" och inte svårsmält och vacker.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-03-13 11:27

phloam skrev:
Sen kan jag hålla med om att loudnessracet är onödigt och att folk i branschen borde vara kunnigare, men nån måtta får det vara på hifi-idealisternas krav på att artister ska göra som just de vill.

Artister? Dom är ju bara arbetare som alla andra.

I längden brukar det inte hålla att arbetare gör dåliga produkter. Konsumenterna dissar proukterna då.

Ta skivindustrin till exempel.

Det skulle inte förvåna mig om skivförsäljningen skulle tendera att gå ned om dom skulle börja mastra för dåligt .....

.... hmmmm ... det har visst redan skett säger dom här i bakgrunden .... 8O
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-03-13 11:29

philip skrev:Nä men ärligt talat. Varför kan ni inte respektera hennes val att göra musik för klubbare och bilister?
Det förvånar mig att du visar dig så okunnig om ditt yrke. Om hon ville mixa sin musik så att den passar för klubbare och bilister, är jag helt säker på att det gör hon inte i sin Prius, eftersom jag också är helt säker på att alla Robyn fans inte kör Prius.

Risken är alltså stor att mixen låter helt uselt i andra bilmodeller, med andra anläggningar.

Eller tror du att Robyn vill att hennes musik bara ska låta bra i passagerarsätet i en Prius av 2007 års modell med Harman/Kardon stereo?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-03-13 11:34

Robyn arbetar som artist och gör skivor med bra musik som förmodligen låter alldeles adekvat. Det är nog betydligt viktigare för henne att göra bra låtar än att tillfredsställa hifi-lyssnares ljudkrav.

Den dagen hifi-lyssnarnas minskade köp av Robyn får stor inverkan kommer nog Robyn att ta till sig det och ändra därefter :)

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2010-03-13 11:36

Att man lyssnar på material i flera olika anläggningar däribland bilar är inget konstigt. Det är det många ljudtekniker/producenter som gör. Ni har säkert sett Aurtonehögtalare i många studios och vad tror ni man har dem till? Inte att mastra eller slutmixa i iaf...

Edit:

Slänger in en bild på en Auratone som är vanlig i professionella studios världen över.

Är nog ganska lik en dörrhögtalare i en japansk bil :)

Bild
Senast redigerad av heliac 2010-03-13 11:43, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-03-13 11:40

Alexi skrev:
philip skrev:Risken är alltså stor att mixen låter helt uselt i andra bilmodeller, med andra anläggningar.

Duktiga yrkesmän kan "se igenom" sina verktyg och ändå skapa bra verk/produkter. Jag är övertygad om att Chagall skulle måla bättre tavlor att jag med en bit toalettpapper på en masonitbit stående i ett kallt uthus än vad jag skulle göra med världens dyraste penslar i en takstudio i Höganäs :-)

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi