Moderator: Redaktörer
philip skrev:The Girl and the Robot (spotify:track:61VAGE9lhRjwEgPgojHhjW) är sjukt komprimerad, men den låter bra, vad är det du tycker låter illa?
philip skrev:
Jag säger: ni ska skita i hur en skiva görs, ni kan välja att inte köpa / lyssna på den.
philip skrev:Jag säger: ni ska skita i hur en skiva görs, ni kan välja att inte köpa
Är du säker på att man måste lägga över mille på att märka det? Eller blir det extra jobbigt när man hamnar över millen?phloam skrev:Fast det är klart, folk lägger ut upp till över millen på sin hemmaanläggning för att den ska vara transparent, sen har artisterna fräckheten att inte göra transparent musik! Det måste kännas lite jobbigt, kan jag tänka mig
phloam skrev:...sen har artisterna fräckheten att inte göra transparent musik!
MagnusÖstberg skrev:Svara gärna på det, vore intressant att höra din syn på det. Har nämligen frågat dig tidigare utan respons på just det.
Almen skrev:phloam skrev:...sen har artisterna fräckheten att inte göra transparent musik!
Vad är "transparent musik", menar du? Har inte hört talas om begreppet och kan inte föreställa mig vad det skulle vara, heller.
dimitri skrev:Det är precis så Robyn också tänker
Bill50x skrev:Problemet med ljudmastringen är väl kanske att hela produktionen görs "för biosalongen" och sedan skruvar man till hela rasket i slutändan för "bärbar tv".
/ B
philip skrev:The Girl and the Robot (spotify:track:61VAGE9lhRjwEgPgojHhjW) är sjukt komprimerad, men den låter bra, vad är det du tycker låter illa?
phon skrev:philip skrev:
Jag säger: ni ska skita i hur en skiva görs, ni kan välja att inte köpa / lyssna på den.
Jag säger: Jag skiter i att köpa sån musik, jag lyssnar på den ändå.
Man behöver inte köpa musik för att lyssna på den.
Speciellt inte när den köpta utgåvan låter exakt lika bra/dåligt som en 128k MP3 över tuben.
Strmbrg skrev:Det var JTarnstrom som burja.
Juh.
Erik_AA skrev:phon skrev:philip skrev:
Jag säger: Jag skiter i att köpa sån musik, jag lyssnar på den ändå.
Man behöver inte köpa musik för att lyssna på den.
Speciellt inte när den köpta utgåvan låter exakt lika bra/dåligt som en 128k MP3 över tuben.
Precis, skvalmusik (söndermastrad) köper man inte, den gratiskonsumerar man.
philip skrev:Nä men ärligt talat. Varför kan ni inte respektera hennes val att göra musik för klubbare och bilister? Varför måste hon göra musik för små människor med fascistiska tendenser och stora högtalare?
phloam skrev:Du har kanske rätt i att det inte har med pengar att göra, det räcker med att man har bestämt sig för att "jag tänker minsann bara lyssna på transparent inspelad musik i min transparenta anläggning" för att man ska bli besviken
Ja, men dynamisk skit säljer dåligt, har du svårt att får in det?subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Problemet med ljudmastringen är väl kanske att hela produktionen görs "för biosalongen" och sedan skruvar man till hela rasket i slutändan för "bärbar tv".
/ B
Inte alls! Har dom första 90 åren av förra seklet försvunnit? Bevisligen så kunde "vanligt" folk lyssna på dynamiska skivor på 50-60-70-80 och början av 90-talet. Detta snack att folket inte pallar med dynamik är påhitt utan någon som helst grund.
philip skrev:
Jag säger: ni ska skita i hur en skiva görs, ni kan välja att inte köpa / lyssna på den. Det enda som är viktigt är att artisten är nöjd.
philip skrev:The Girl and the Robot (spotify:track:61VAGE9lhRjwEgPgojHhjW)
_Fredrik_ skrev:Ja, men dynamisk skit säljer dåligt, har du svårt att får in det?
Syftet är väll egentligen inte bara för att "titta på filer". Utan för att vi vill kunna hitta och lobba för en ljudkvalité som vi upplever som klart mycket bättre än den som producenter väljer att ratta fram idag.Svante skrev:philip skrev:Nä men ärligt talat. Varför kan ni inte respektera hennes val att göra musik för klubbare och bilister? Varför måste hon göra musik för små människor med fascistiska tendenser och stora högtalare?
Snälla...
Varför kan man inte få tycka illa om ljudkvaliteten på en skiva utan att bli kallad fascist?
Varför kan inte du respektera att jag skriver ett program för att jag och andra som tycker som jag ska få titta på ljudfiler?
MagnusÖstberg skrev:_Fredrik_ skrev:Ja, men dynamisk skit säljer dåligt, har du svårt att får in det?
Funderat på varför?
JTarnstrom skrev:Även om jag har raljerat lite i tråden så är det ju inte alls konstigt resonerat av Robyn och hennes polare. Hon vill spelas i radion och då måste det låta därefter. Jag kan fan inte lyssna på Rory Gallagher i bilen eftersom hans plattor är lite för dynamiska för att funka där. I stereon hemma låter det bra...
Själv skiter jag nog i hur artisterna väljer att göra. Jag väljer ju bort det jag inte vill lyssna på ändå.
_Fredrik_ skrev:Ja, men dynamisk skit säljer dåligt, har du svårt att får in det?subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Problemet med ljudmastringen är väl kanske att hela produktionen görs "för biosalongen" och sedan skruvar man till hela rasket i slutändan för "bärbar tv".
/ B
Inte alls! Har dom första 90 åren av förra seklet försvunnit? Bevisligen så kunde "vanligt" folk lyssna på dynamiska skivor på 50-60-70-80 och början av 90-talet. Detta snack att folket inte pallar med dynamik är påhitt utan någon som helst grund.
jag gillar inte limiteringen på musik generellt, men värre är mitt perversa intresse för bra anläggningar som hur musik spelas upp i densamme. Det är liksom inga andra som reflekterar över detta fenomen än audiofiler. Jag tror de flesta artisterna skulle föredra lite mer dynamik, men när någon (med rätta) påpekar att dom kommer att ratas på vissa radiostationer så skiter nog artisterna i dynamiken eftersom det redan är svårt att tjäna lite stålar på musik.
Sammanfattning:
AUDIOFIL = FÖRLORARE = SVINPÄLS
lazpete skrev:JTarnstrom skrev:Även om jag har raljerat lite i tråden så är det ju inte alls konstigt resonerat av Robyn och hennes polare. Hon vill spelas i radion och då måste det låta därefter. Jag kan fan inte lyssna på Rory Gallagher i bilen eftersom hans plattor är lite för dynamiska för att funka där. I stereon hemma låter det bra...
Själv skiter jag nog i hur artisterna väljer att göra. Jag väljer ju bort det jag inte vill lyssna på ändå.
På något sätt, tycker jag att du har helt rätt.
Jag kan ha ändrat mig i morgon, när jag nyktrat till, men det är tveksamt
Lasse
Komprimerad musik överröstar bruset, vissa tycker om superlimiterad musik, det är ett kreativt grepp ibland och som jag skrev det är bla ett krig mellan radiostationer, den som låter högst väljs.MagnusÖstberg skrev:_Fredrik_ skrev:Ja, men dynamisk skit säljer dåligt, har du svårt att får in det?
Funderat på varför?
Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 119 gäster