Robyn mastrar i bilen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-03-13 17:46

Fast det är klart, folk lägger ut upp till över millen på sin hemmaanläggning för att den ska vara transparent, sen har artisterna fräckheten att inte göra transparent musik! Det måste kännas lite jobbigt, kan jag tänka mig :)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2010-03-13 17:51

philip skrev:The Girl and the Robot (spotify:track:61VAGE9lhRjwEgPgojHhjW) är sjukt komprimerad, men den låter bra, vad är det du tycker låter illa?

Lyssna 2:07 in i låten när de hämtar upp låten ut den filtrerade basgången. Så djävla snyggt! Rules!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2010-03-13 17:51

phloam skrev: Det måste kännas lite jobbigt, kan jag tänka mig :)
Hehe!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-03-13 17:54

philip skrev:
Jag säger: ni ska skita i hur en skiva görs, ni kan välja att inte köpa / lyssna på den.

Jag säger: Jag skiter i att köpa sån musik, jag lyssnar på den ändå.

Man behöver inte köpa musik för att lyssna på den.

Speciellt inte när den köpta utgåvan låter exakt lika bra/dåligt som en 128k MP3 över tuben.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2010-03-13 17:54

philip skrev:Jag säger: ni ska skita i hur en skiva görs, ni kan välja att inte köpa

Exakt den effekten har dagens ljudkross fått på mig. Det är ändå bara tröttsamt att lyssna på det nyansbefriade väsandet. Bieffekten har blivit många sköna sparade slantar. Det tackar jag för! :P
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-13 18:22

phloam skrev:Fast det är klart, folk lägger ut upp till över millen på sin hemmaanläggning för att den ska vara transparent, sen har artisterna fräckheten att inte göra transparent musik! Det måste kännas lite jobbigt, kan jag tänka mig :)
Är du säker på att man måste lägga över mille på att märka det? Eller blir det extra jobbigt när man hamnar över millen?

Jag tycker det är jobbigt redan på min modesta anläggning.

Är du verkligen säker på att skivan verkligen återges på det sättet artisterna vill, eller på det sätt som skivbolagen anser säljer bäst? Svara gärna på det, vore intressant att höra din syn på det. Har nämligen frågat dig tidigare utan respons på just det.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-13 18:43

phloam skrev:...sen har artisterna fräckheten att inte göra transparent musik!

Vad är "transparent musik", menar du? Har inte hört talas om begreppet och kan inte föreställa mig vad det skulle vara, heller.

Har heller inte sett någon på faktiskt som har krävt det, men vet av erfarenhet att det är meningslöst att be om länk... :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-03-13 18:51

MagnusÖstberg skrev:Svara gärna på det, vore intressant att höra din syn på det. Har nämligen frågat dig tidigare utan respons på just det.

Du har kanske rätt i att det inte har med pengar att göra, det räcker med att man har bestämt sig för att "jag tänker minsann bara lyssna på transparent inspelad musik i min transparenta anläggning" för att man ska bli besviken :mrgreen:

Vad gäller artistisk frihet så tror jag Robyn har det (som jag avsåg med "EXTRA:..." ). Men egentligen spelar det inte nån roll om det är skivbolaget eller artisten eller både och som "sabbar", det är fortfarande en sak mellan artisten och bolaget denne accepterar i avtal. Inte min sak att försöka styra det åt det specifika håll JAG vill. Bra om artisten får det denne vill, bra om bolaget får det också, och även jag som konsument. Oftast är det som är bra för artisten bra för mig. Men jag kan (som philip sa) i slutändan bara styra med mina pengar.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-03-13 18:53

Almen skrev:
phloam skrev:...sen har artisterna fräckheten att inte göra transparent musik!

Vad är "transparent musik", menar du? Har inte hört talas om begreppet och kan inte föreställa mig vad det skulle vara, heller.

Ja du vet, sån där hifi-mässigt inspelad musik som låter extra bra? ;) "Transparent musik" hittade jag på nu, visst är det lite catchy? :P

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-13 19:00

dimitri skrev:Det är precis så Robyn också tänker

Nja, nu är det ju så att hon får hjälp av producenter, mixare, masterare mm och dom BORDE veta bättre än att göra korvsylta av hennes musik.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-13 19:13

Bill50x skrev:Problemet med ljudmastringen är väl kanske att hela produktionen görs "för biosalongen" och sedan skruvar man till hela rasket i slutändan för "bärbar tv".

/ B

Inte alls! Har dom första 90 åren av förra seklet försvunnit? Bevisligen så kunde "vanligt" folk lyssna på dynamiska skivor på 50-60-70-80 och början av 90-talet. Detta snack att folket inte pallar med dynamik är påhitt utan någon som helst grund.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-13 19:27

philip skrev:The Girl and the Robot (spotify:track:61VAGE9lhRjwEgPgojHhjW) är sjukt komprimerad, men den låter bra, vad är det du tycker låter illa?

Den låter verkligen inte bra. Har sökt runt efter någon mindre komprimerad version men det finns ingen vad jag hittat. Trist för låten är så bra men ljudet är verkligen inte bra.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-03-13 19:29

Jag minns att jag inte direkt uppskattade det jättedynamiska cd-ljudet när det kom. Men de var åtminstone brusfria. Vinyl var lagom, kassettband bra när det blåste på pilotlurarna. Ursäkta nostalgitrippen :)

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-03-13 19:48

phon skrev:
philip skrev:
Jag säger: ni ska skita i hur en skiva görs, ni kan välja att inte köpa / lyssna på den.

Speciellt inte när den köpta utgåvan låter exakt lika bra/dåligt som en 128k MP3 över tuben.

Precis, skvalmusik (söndermastrad) köper man inte, den gratiskonsumerar man.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-13 19:51

Strmbrg skrev:Det var JTarnstrom som burja.

Juh.

:oops:

Fatta vilka skuldkänslor det där inlägget gav mig!
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-03-13 19:52

Erik_AA skrev:
phon skrev:
philip skrev:

Precis, skvalmusik (söndermastrad) köper man inte, den gratiskonsumerar man.

Och bra musik köper man oavsett hur dålig själva inspelningen är. Eller?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-13 20:13

philip skrev:Nä men ärligt talat. Varför kan ni inte respektera hennes val att göra musik för klubbare och bilister? Varför måste hon göra musik för små människor med fascistiska tendenser och stora högtalare?

Snälla...

Varför kan man inte få tycka illa om ljudkvaliteten på en skiva utan att bli kallad fascist?

Varför kan inte du respektera att jag skriver ett program för att jag och andra som tycker som jag ska få titta på ljudfiler?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-13 20:24

phloam skrev:Du har kanske rätt i att det inte har med pengar att göra, det räcker med att man har bestämt sig för att "jag tänker minsann bara lyssna på transparent inspelad musik i min transparenta anläggning" för att man ska bli besviken :mrgreen:

Visste inte att det fanns transparent inspelad musik, men är det det man bara vill spela får man det kanske jobbigt.

Jag är allätare och lyssnar på det mesta, men upplever att jag blir en gladare människa när återgivningen blir mer lik scenupplevelsen och med lite mer dynamik än ljudmatta.

Jag vet inte hur du ser på det, men för dig kanske sådant saknar betydelse.

Om du jämför inspelningar från 1960-1980 talet, 80-talets radioutgåvor och de skivsläpp som görs idag. ''ser"/hör du någon skillnad dem emellan?

Ser du att medelnivån ökat konstant och dynamiken minskad på inspelningarna till följd av det? Har det någon betydelse för din upplevelse?

Varför ökade medelnivån på den här tiden? Var det artisternas val? Var det möjligen någon annan faktor? Såldes kanske alster som hade lite högre medelnivå mer och alla tvingades följa med i spiralen för att göra sig gällande i mediabruset?

Vilken praktiskt betydelse har komprimmeringen idag när datalagringsyta inte är något problem och de MP3:or som cirkulerar numera är kodade med fullt acceptabla 320kb eller tom ligger som FLAC på de portabla mediaspelarna?

På dig låter det som att om man är emot komprimmeringen så är det för att man ser skivbolagen som onda jävlar. Det kanske är så enkelt istället att man egentligen är musikälskare?

Är det fel om man är musikälskare at proklamera för en förändring av utgåvorna till något som låter bättre, mer dynamiskt och mer levande?

Har du provat att jämföra sådanna alster i bil, lurar på tåget och via stereon hemma? Det har jag, och med dagens mediaspelare och återgivning i bil så låter de dynamikbevarade alsterna alltid bäst. För mig iallafall.

Jag tycker inte illa om branchen, tvärtom så värnar jag om både den och musikåtergivningen och det får mig att önska att man fick en ordning som alla accepterade. Så att inte många tvingas gör det andra gör bara för att inte försvinna i mediabruset. Till gagn för både kreativiteten, artistfriheten och musikintresset. Musikbranchen minskar till fårmån för andra brancher inom media. Det tycker jag är synd.

Du kanske inte ser det på samma sätt som mig, men jag har inget emot ditt synsätt och tillhör inte dem som hånar dig för det. Jag förväntar mig samma bemötande från dig. Kom således inte dragandes med att jag vill minska skivbolagens eller artisternas frihet när jag istället vill verka för bred frihet och stor artistfrihet. Bara för att du inte ser det jag gör, eller inte tycker som mig innebär det nog inte att vi har så olika målsättning. Eller så bryr du dig inte alls, och det är okej det också, men då borde du kanske inte vara motvals mot dom som engagerar sig. Eller fan, gör jag det egentligen? Jag vet inte ens någon vettig platform att föra fam det jag upplever. Ingen lyssnar ju iallafall på vad som skrivs på ett sketet forum, men det är min bild av saken iallafall.

Robyn är förövrigt en av de artisterna vars integritet ingen kan ifrågasätta. Hon var stark nog att stå emot den nisch hennes bolag anså att hon skulle verka inom och kände sig fängslad. Således konsekvensen och startade sitt egna bolag för sig och för dem som hade en målmedveten sträven och visste vad de ville göra utan hård styrning.

För mig får hon mixa sina skivor i badkaret om hon anser att det ger henne det resultat hon vill.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-03-13 20:28

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Problemet med ljudmastringen är väl kanske att hela produktionen görs "för biosalongen" och sedan skruvar man till hela rasket i slutändan för "bärbar tv".

/ B

Inte alls! Har dom första 90 åren av förra seklet försvunnit? Bevisligen så kunde "vanligt" folk lyssna på dynamiska skivor på 50-60-70-80 och början av 90-talet. Detta snack att folket inte pallar med dynamik är påhitt utan någon som helst grund.
Ja, men dynamisk skit säljer dåligt, har du svårt att får in det?

jag gillar inte limiteringen på musik generellt, men värre är mitt perversa intresse för bra anläggningar som hur musik spelas upp i densamme. Det är liksom inga andra som reflekterar över detta fenomen än audiofiler. Jag tror de flesta artisterna skulle föredra lite mer dynamik, men när någon (med rätta) påpekar att dom kommer att ratas på vissa radiostationer så skiter nog artisterna i dynamiken eftersom det redan är svårt att tjäna lite stålar på musik.

Sammanfattning:

AUDIOFIL = FÖRLORARE = SVINPÄLS
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-03-13 20:29

philip skrev:
Jag säger: ni ska skita i hur en skiva görs, ni kan välja att inte köpa / lyssna på den. Det enda som är viktigt är att artisten är nöjd.

Jag håller med om det. Jag förstår dock inte hur någon, artist eller inte, kan vilja att det ska låta så här:

philip skrev:The Girl and the Robot (spotify:track:61VAGE9lhRjwEgPgojHhjW)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-13 20:31

_Fredrik_ skrev:Ja, men dynamisk skit säljer dåligt, har du svårt att får in det?

Funderat på varför?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-03-13 20:33

Svante skrev:
philip skrev:Nä men ärligt talat. Varför kan ni inte respektera hennes val att göra musik för klubbare och bilister? Varför måste hon göra musik för små människor med fascistiska tendenser och stora högtalare?

Snälla...

Varför kan man inte få tycka illa om ljudkvaliteten på en skiva utan att bli kallad fascist?

Varför kan inte du respektera att jag skriver ett program för att jag och andra som tycker som jag ska få titta på ljudfiler?
Syftet är väll egentligen inte bara för att "titta på filer". Utan för att vi vill kunna hitta och lobba för en ljudkvalité som vi upplever som klart mycket bättre än den som producenter väljer att ratta fram idag.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-13 20:34

Även om jag har raljerat lite i tråden så är det ju inte alls konstigt resonerat av Robyn och hennes polare. Hon vill spelas i radion och då måste det låta därefter. Jag kan fan inte lyssna på Rory Gallagher i bilen eftersom hans plattor är lite för dynamiska för att funka där. I stereon hemma låter det bra...

Själv skiter jag nog i hur artisterna väljer att göra. Jag väljer ju bort det jag inte vill lyssna på ändå.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-13 20:35

MagnusÖstberg skrev:
_Fredrik_ skrev:Ja, men dynamisk skit säljer dåligt, har du svårt att får in det?

Funderat på varför?

Det är väl för att folk vill lyssna på musik i miljöer där bakgrundsljuden är relativt höga och där funkar inte dynamisk skit speciellt bra.
Senast redigerad av JTarnstrom 2010-03-13 20:36, redigerad totalt 1 gång.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2010-03-13 20:36

JTarnstrom skrev:Även om jag har raljerat lite i tråden så är det ju inte alls konstigt resonerat av Robyn och hennes polare. Hon vill spelas i radion och då måste det låta därefter. Jag kan fan inte lyssna på Rory Gallagher i bilen eftersom hans plattor är lite för dynamiska för att funka där. I stereon hemma låter det bra...

Själv skiter jag nog i hur artisterna väljer att göra. Jag väljer ju bort det jag inte vill lyssna på ändå.

På något sätt, tycker jag att du har helt rätt.
Jag kan ha ändrat mig i morgon, när jag nyktrat till, men det är tveksamt :)

Lasse
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2010-03-13 20:36

_Fredrik_ skrev:
subjektivisten skrev:

/ B

Ja, men dynamisk skit säljer dåligt, har du svårt att får in det?

jag gillar inte limiteringen på musik generellt, men värre är mitt perversa intresse för bra anläggningar som hur musik spelas upp i densamme. Det är liksom inga andra som reflekterar över detta fenomen än audiofiler. Jag tror de flesta artisterna skulle föredra lite mer dynamik, men när någon (med rätta) påpekar att dom kommer att ratas på vissa radiostationer så skiter nog artisterna i dynamiken eftersom det redan är svårt att tjäna lite stålar på musik.

Sammanfattning:

AUDIOFIL = FÖRLORARE = SVINPÄLS

så vi skall skita i att önska oss att det blir bättre ljudkvalite på skivorna och bara dansa och accepterera läget????
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-13 20:36

lazpete skrev:
JTarnstrom skrev:Även om jag har raljerat lite i tråden så är det ju inte alls konstigt resonerat av Robyn och hennes polare. Hon vill spelas i radion och då måste det låta därefter. Jag kan fan inte lyssna på Rory Gallagher i bilen eftersom hans plattor är lite för dynamiska för att funka där. I stereon hemma låter det bra...

På något sätt, tycker jag att du har helt rätt.
Jag kan ha ändrat mig i morgon, när jag nyktrat till, men det är tveksamt :)

Lasse

Jag var inte helt nykter själv när jag skrev det där...
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-03-13 20:37

MagnusÖstberg skrev:

Funderat på varför?
Komprimerad musik överröstar bruset, vissa tycker om superlimiterad musik, det är ett kreativt grepp ibland och som jag skrev det är bla ett krig mellan radiostationer, den som låter högst väljs.

Enkelt.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-13 20:40

Precis, så om det fanns en standard som var överrenskommen banchen igenom skulle det kanske finnas mer artistisk frihet över hur man ville utforma sina utgåvor och man var inte tvungen att följa alla andra?

Vore det skitsamma, eller kanske bättre?

Edit: stavfel på stavfel
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2010-03-13 20:42, redigerad totalt 2 gånger.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-03-13 20:40

matså skrev:så vi skall skita i att önska oss att det blir bättre ljudkvalite på skivorna och bara dansa och accepterera läget????
Önska kan ju göra men då är du en svinpäls.
Hifi Is Great Everyday

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi