Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Är ni redan onyktra?Klockan är ju bara barnet.
Det vore bättre. Det jag undrar är hur många fler trådar i ämnet vi måste starta på Faktiskt.se innan det händer nåtMagnusÖstberg skrev:Precis, så om det fanns en standard som var överrenskommen banchen igenom skulle det finnas mer artistisk frihet över hur man ville utforma sina utgåvor och man var inte tvungen att föla alla andra.
Vore det skitsamma, eller kanske bättre?
JTarnstrom skrev:petersteindl skrev:Är ni redan onyktra?Klockan är ju bara barnet.
Laddar för melodifestivalen, serru! Ska man stå ut med den där komprimerade skiten måste man döva sinnena med minst en vinare.
petersteindl skrev:Är ni redan onyktra?Klockan är ju bara barnet.
Vad föranleder dig att kalla någon berusad?petersteindl skrev:Är ni redan onyktra?Klockan är ju bara barnet.
_Fredrik_ skrev:Önska kan ju göra men då är du en svinpäls.matså skrev:så vi skall skita i att önska oss att det blir bättre ljudkvalite på skivorna och bara dansa och accepterera läget????
JTarnstrom skrev:Faktiskt är fantastiskt... Ett antal audiofiler som sitter hemma och onanerar till sina kromade anläggningar moraliserar över att en av våra stora artister masturberar i bilen. Vad fan har det med hennes artisteri att göra? Skärp er!!!
JTarnstrom skrev:Faktiskt är fantastiskt... Ett antal audiofiler som sitter hemma och onanerar till sina kromade anläggningar moraliserar över att en av våra stora artister masturberar i bilen. Vad fan har det med hennes artisteri att göra? Skärp er!!!
Nu förstod jag Peters kommentar bättre.JTarnstrom skrev:Faktiskt är fantastiskt... Ett antal audiofiler som sitter hemma och onanerar till sina kromade anläggningar moraliserar över att en av våra stora artister masturberar i bilen. Vad fan har det med hennes artisteri att göra? Skärp er!!!
Flint skrev:Jag skulle inte ta emot en skiva med henne om jag så fick 500 spänn. Hur hon mastrar är totalt ointressant.
_Fredrik_ skrev:Det vore bättre. Det jag undrar är hur många fler trådar i ämnet vi måste starta på Faktiskt.se innan det händer nåtMagnusÖstberg skrev:Precis, så om det fanns en standard som var överrenskommen banchen igenom skulle det finnas mer artistisk frihet över hur man ville utforma sina utgåvor och man var inte tvungen att föla alla andra.
MagnusÖstberg skrev:Nu förstod jag Peters kommentar bättre.JTarnstrom skrev:Faktiskt är fantastiskt... Ett antal audiofiler som sitter hemma och onanerar till sina kromade anläggningar moraliserar över att en av våra stora artister masturberar i bilen. Vad fan har det med hennes artisteri att göra? Skärp er!!!
Men +1 på inlägget
Thats all good! Jag tror inte fenomenet bygger på okunskap utan på att folk vill tjäna pengar. Så det bästa är nog att deala direkt med Robyn, ge henne lite extra för att göra några faktiskt-mixar.petersteindl skrev:_Fredrik_ skrev:Det vore bättre. Det jag undrar är hur många fler trådar i ämnet vi måste starta på Faktiskt.se innan det händer nåtMagnusÖstberg skrev:Precis, så om det fanns en standard som var överrenskommen banchen igenom skulle det finnas mer artistisk frihet över hur man ville utforma sina utgåvor och man var inte tvungen att föla alla andra.
Jag tycker också att det vore bättre. En gör så gott en kan så att säga och det gäller ju alla här. Det är ju alla medlemmar på faktiskt som bestämmer över sina inlägg. Vad gäller den linje som Svante har valt inom LTS att starta en slags upplysning över hur det ser ut och hur det istället skulle kunna se ut så tycker jag att det är ett bra initiativ från LTS eller vem det nu är som är initiativtagare. Bara det inte slår tillbaka. Ändamålet helgar medlen och jag tror budskapet förs bäst fram om det sker ödmjukt men bestämt och med förmedlande av kunskap. Min uppfattning är att då jag spelat mycket rent och klart ljud med hög dynamik för människor som aldrig någonsin konfronterats med något dylikt så har det verkligen gillats och varit en öronöppnare. Speciellt vad gäller tjejer som lyssnar.
Det är alltid lika roligt då det inträffar.
MvH
Peter
Alexi skrev:Syftet är väll egentligen inte bara för att "titta på filer". Utan för att vi vill kunna hitta och lobba för en ljudkvalité som vi upplever som klart mycket bättre än den som producenter väljer att ratta fram idag.Svante skrev:philip skrev:Nä men ärligt talat. Varför kan ni inte respektera hennes val att göra musik för klubbare och bilister? Varför måste hon göra musik för små människor med fascistiska tendenser och stora högtalare?
Snälla...
Varför kan man inte få tycka illa om ljudkvaliteten på en skiva utan att bli kallad fascist?
Varför kan inte du respektera att jag skriver ett program för att jag och andra som tycker som jag ska få titta på ljudfiler?
_Fredrik_ skrev:Det vore bättre. Det jag undrar är hur många fler trådar i ämnet vi måste starta på Faktiskt.se innan det händer nåtMagnusÖstberg skrev:Precis, så om det fanns en standard som var överrenskommen banchen igenom skulle det finnas mer artistisk frihet över hur man ville utforma sina utgåvor och man var inte tvungen att föla alla andra.
Ingen dum idé, jag skall snacka med henne._Fredrik_ skrev:Så det bästa är nog att deala direkt med Robyn, ge henne lite extra för att göra några faktiskt-mixar.
JTarnstrom skrev:Även om jag har raljerat lite i tråden så är det ju inte alls konstigt resonerat av Robyn och hennes polare. Hon vill spelas i radion och då måste det låta därefter. Jag kan fan inte lyssna på Rory Gallagher i bilen eftersom hans plattor är lite för dynamiska för att funka där. I stereon hemma låter det bra...
Själv skiter jag nog i hur artisterna väljer att göra. Jag väljer ju bort det jag inte vill lyssna på ändå.
MagnusÖstberg skrev:Vad föranleder dig att kalla någon berusad?petersteindl skrev:Är ni redan onyktra?Klockan är ju bara barnet.
Vill du lätta upp stämningen eller har du inte fått rätt plast till dina [s]högalare[/s] prototyper till högtalare och är grinig?
JTarnstrom skrev:lazpete skrev:JTarnstrom skrev:Även om jag har raljerat lite i tråden så är det ju inte alls konstigt resonerat av Robyn och hennes polare. Hon vill spelas i radion och då måste det låta därefter. Jag kan fan inte lyssna på Rory Gallagher i bilen eftersom hans plattor är lite för dynamiska för att funka där. I stereon hemma låter det bra...
Själv skiter jag nog i hur artisterna väljer att göra. Jag väljer ju bort det jag inte vill lyssna på ändå.
På något sätt, tycker jag att du har helt rätt.
Jag kan ha ändrat mig i morgon, när jag nyktrat till, men det är tveksamt
Lasse
Jag var inte helt nykter själv när jag skrev det där...
Svante skrev:JTarnstrom skrev:Även om jag har raljerat lite i tråden så är det ju inte alls konstigt resonerat av Robyn och hennes polare. Hon vill spelas i radion och då måste det låta därefter. Jag kan fan inte lyssna på Rory Gallagher i bilen eftersom hans plattor är lite för dynamiska för att funka där. I stereon hemma låter det bra...
Men har du aldrig blivit frustrerad över att det låter illa om en bra låt? Jag tycker det är urtråkigt att behöva välja bort musik av en sån anledning.
_Fredrik_ skrev:Thats all good! Jag tror inte fenomenet bygger på okunskap utan på att folk vill tjäna pengar. Så det bästa är nog att deala direkt med Robyn, ge henne lite extra för att göra några faktiskt-mixar.petersteindl skrev:_Fredrik_ skrev:Det vore bättre. Det jag undrar är hur många fler trådar i ämnet vi måste starta på Faktiskt.se innan det händer nåtMagnusÖstberg skrev:Precis, så om det fanns en standard som var överrenskommen banchen igenom skulle det finnas mer artistisk frihet över hur man ville utforma sina utgåvor och man var inte tvungen att föla alla andra.
Jag tycker också att det vore bättre. En gör så gott en kan så att säga och det gäller ju alla här. Det är ju alla medlemmar på faktiskt som bestämmer över sina inlägg. Vad gäller den linje som Svante har valt inom LTS att starta en slags upplysning över hur det ser ut och hur det istället skulle kunna se ut så tycker jag att det är ett bra initiativ från LTS eller vem det nu är som är initiativtagare. Bara det inte slår tillbaka. Ändamålet helgar medlen och jag tror budskapet förs bäst fram om det sker ödmjukt men bestämt och med förmedlande av kunskap. Min uppfattning är att då jag spelat mycket rent och klart ljud med hög dynamik för människor som aldrig någonsin konfronterats med något dylikt så har det verkligen gillats och varit en öronöppnare. Speciellt vad gäller tjejer som lyssnar.
Det är alltid lika roligt då det inträffar.
MvH
Peter
Svante skrev:JTarnstrom skrev:Även om jag har raljerat lite i tråden så är det ju inte alls konstigt resonerat av Robyn och hennes polare. Hon vill spelas i radion och då måste det låta därefter. Jag kan fan inte lyssna på Rory Gallagher i bilen eftersom hans plattor är lite för dynamiska för att funka där. I stereon hemma låter det bra...
Men har du aldrig blivit frustrerad över att det låter illa om en bra låt? Jag tycker det är urtråkigt att behöva välja bort musik av en sån anledning.
Så är det nog.petersteindl skrev:Jag tror att det är själva konsumenten som inte vet hur det kan låta då det låter oansträngt. Jag skriver att de har inte någon aning om hur det kan låta och därför känner de inte till något alternativ. Konsumenter tror att de vill ha en sak på visst sätt i brist på kunskap och kunkurrens. Tillverkarna vill tillgodose konsumenternas behov. Tillverkarna tillverkar på visst sätt. Tillverkarna säljer kanske mer, eller gör de det? Men liten tuva stjälper stort lass. Jag tror på de erfarenheter som jag haft under mitt liv. Det tar för lång tid att prata om det i denna tråd, men jag anser att då musik blivit till muzak så har även syftet med musiklyssnandet förskjutits och kvalitetskraven förändrats. Den dagen då musiklyssning minskar att vara muzak, så sätts andra krav. De går hand i hand. Det gäller bara att visa att musik inte behöver vara muzak. Krävande lyssning ställer högre krav. Minskas kraven så minskar också den krävande lyssningen, men de lever i symbios, hand i hand.
MvH
Peter
Svante skrev:philip skrev:Nä men ärligt talat. Varför kan ni inte respektera hennes val att göra musik för klubbare och bilister? Varför måste hon göra musik för små människor med fascistiska tendenser och stora högtalare?
Snälla...
Varför kan man inte få tycka illa om ljudkvaliteten på en skiva utan att bli kallad fascist?
Varför kan inte du respektera att jag skriver ett program för att jag och andra som tycker som jag ska få titta på ljudfiler?
Det är nog ingen som misstänker dig för något annat.philip skrev:Ps, mitt mål med mitt jobb är också välljud, men aldrig på bekostnad av artisternas konstnärliga frihet, preferenser, livsstil etc.
philip skrev:Svante skrev:philip skrev:Nä men ärligt talat. Varför kan ni inte respektera hennes val att göra musik för klubbare och bilister? Varför måste hon göra musik för små människor med fascistiska tendenser och stora högtalare?
Snälla...
Fast jag har aldrig kallat dig fascist så sluta hitta på.
men Svante, du måste väl själv se parallellerna mellan mellankrigstidens mätande av folks skallben och näsor och ditt mätande av ljud?
Båda metoderna är lika ovetenskapliga och så subjektiva att de inte betyder någonting förutom att de förnedrar testobjektet.![]()
Det är väl knappast något nytt att man försöker kvantifiera det okvantifierbara
Ps, mitt mål med mitt jobb är också välljud, men aldrig på bekostnad av artisternas konstnärliga frihet, preferenser, livsstil etc.
philip skrev:Svante skrev:philip skrev:Nä men ärligt talat. Varför kan ni inte respektera hennes val att göra musik för klubbare och bilister? Varför måste hon göra musik för små människor med fascistiska tendenser och stora högtalare?
Snälla...
Fast jag har aldrig kallat dig fascist så sluta hitta på.
men Svante, du måste väl själv se parallellerna mellan mellankrigstidens mätande av folks skallben och näsor och ditt mätande av ljud?
Båda metoderna är lika ovetenskapliga och så subjektiva att de inte betyder någonting förutom att de förnedrar testobjektet.![]()
Det är väl knappast något nytt att man försöker kvantifiera det okvantifierbara men att du som intellektuell och till råga på allt lärare håller på med dyligt är beklämmande.
Men, det är inte det som tråden handlar om.![]()
Ps, mitt mål med mitt jobb är också välljud, men aldrig på bekostnad av artisternas konstnärliga frihet, preferenser, livsstil etc.
phloam skrev:Vad är det i Robyn-remixen (The Girl and the robot), som länkades till, som inte kan tänkas vara (del av) ett artistiskt uttryck? Förklara för en ful-lyssnare.
Jag hör iaf inga direkta fel såsom dropouts, brus, hack, obalans L/R...?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 86 gäster