Robyn mastrar i bilen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-13 20:42

Är ni redan onyktra? :o Klockan är ju bara barnet.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-13 20:43

petersteindl skrev:Är ni redan onyktra? :o Klockan är ju bara barnet.

Laddar för melodifestivalen, serru! Ska man stå ut med den där komprimerade skiten måste man döva sinnena med minst en vinare.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-03-13 20:45

MagnusÖstberg skrev:Precis, så om det fanns en standard som var överrenskommen banchen igenom skulle det finnas mer artistisk frihet över hur man ville utforma sina utgåvor och man var inte tvungen att föla alla andra.

Vore det skitsamma, eller kanske bättre?
Det vore bättre. Det jag undrar är hur många fler trådar i ämnet vi måste starta på Faktiskt.se innan det händer nåt :lol:
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-13 20:45

JTarnstrom skrev:

Laddar för melodifestivalen, serru! Ska man stå ut med den där komprimerade skiten måste man döva sinnena med minst en vinare.

Ok :lol: Jag förstår :)

Skål, då :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2010-03-13 20:45

Ja, måste bedöva mig inför kvällens stora begivenhet på TV, ja med!
Sen kan man se det som förfest inför festen på Råsunda i morgon :)

Lasse
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-13 20:45

Vad föranleder dig att kalla någon berusad?

Vill du lätta upp stämningen eller har du inte fått rätt plast till dina [s]högalare[/s] prototyper till högtalare och är grinig?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2010-03-13 20:48

_Fredrik_ skrev:
matså skrev:så vi skall skita i att önska oss att det blir bättre ljudkvalite på skivorna och bara dansa och accepterera läget????
Önska kan ju göra men då är du en svinpäls.

hm jag tror du vill ha bra inspelad musik med mycket dynamik, men tyvärr så måste vi gilla läget.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-13 20:49

Faktiskt är fantastiskt... Ett antal audiofiler som sitter hemma och onanerar till sina kromade anläggningar moraliserar över att en av våra stora artister masturberar i bilen. Vad fan har det med hennes artisteri att göra? Skärp er!!!
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2010-03-13 20:51

JTarnstrom skrev:Faktiskt är fantastiskt... Ett antal audiofiler som sitter hemma och onanerar till sina kromade anläggningar moraliserar över att en av våra stora artister masturberar i bilen. Vad fan har det med hennes artisteri att göra? Skärp er!!!

Nu börjar vinet fästa, tror jag!! LOL
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-13 20:54

JTarnstrom skrev:Faktiskt är fantastiskt... Ett antal audiofiler som sitter hemma och onanerar till sina kromade anläggningar moraliserar över att en av våra stora artister masturberar i bilen. Vad fan har det med hennes artisteri att göra? Skärp er!!!

Det där med "stor artist" får stå för dig. Jag skulle inte ta emot en skiva med henne om jag så fick 500 spänn. Hur hon mastrar är totalt ointressant.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-13 20:55

Nu förstod jag Peters kommentar bättre.

Men +1 på inlägget
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-13 20:56

Flint skrev:Jag skulle inte ta emot en skiva med henne om jag så fick 500 spänn. Hur hon mastrar är totalt ointressant.

Ett rätt säkert vad. Ingen sund människa skulle syna dig.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-13 20:57

_Fredrik_ skrev:
MagnusÖstberg skrev:Precis, så om det fanns en standard som var överrenskommen banchen igenom skulle det finnas mer artistisk frihet över hur man ville utforma sina utgåvor och man var inte tvungen att föla alla andra.

Det vore bättre. Det jag undrar är hur många fler trådar i ämnet vi måste starta på Faktiskt.se innan det händer nåt :lol:

Jag tycker också att det vore bättre. En gör så gott en kan så att säga och det gäller ju alla här. Det är ju alla medlemmar på faktiskt som bestämmer över sina inlägg. Vad gäller den linje som Svante har valt inom LTS att starta en slags upplysning över hur det ser ut och hur det istället skulle kunna se ut så tycker jag att det är ett bra initiativ från LTS eller vem det nu är som är initiativtagare. Bara det inte slår tillbaka. Ändamålet helgar medlen och jag tror budskapet förs bäst fram om det sker ödmjukt men bestämt och med förmedlande av kunskap. Min uppfattning är att då jag spelat mycket rent och klart ljud med hög dynamik för människor som aldrig någonsin konfronterats med något dylikt så har det verkligen gillats och varit en öronöppnare. Speciellt vad gäller tjejer som lyssnar.

Det är alltid lika roligt då det inträffar.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-13 20:58

MagnusÖstberg skrev:
Nu förstod jag Peters kommentar bättre.

Men +1 på inlägget

+8
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-03-13 21:08

petersteindl skrev:
_Fredrik_ skrev:

Jag tycker också att det vore bättre. En gör så gott en kan så att säga och det gäller ju alla här. Det är ju alla medlemmar på faktiskt som bestämmer över sina inlägg. Vad gäller den linje som Svante har valt inom LTS att starta en slags upplysning över hur det ser ut och hur det istället skulle kunna se ut så tycker jag att det är ett bra initiativ från LTS eller vem det nu är som är initiativtagare. Bara det inte slår tillbaka. Ändamålet helgar medlen och jag tror budskapet förs bäst fram om det sker ödmjukt men bestämt och med förmedlande av kunskap. Min uppfattning är att då jag spelat mycket rent och klart ljud med hög dynamik för människor som aldrig någonsin konfronterats med något dylikt så har det verkligen gillats och varit en öronöppnare. Speciellt vad gäller tjejer som lyssnar.

MvH
Peter
Thats all good! Jag tror inte fenomenet bygger på okunskap utan på att folk vill tjäna pengar. Så det bästa är nog att deala direkt med Robyn, ge henne lite extra för att göra några faktiskt-mixar.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-13 21:09

Alexi skrev:
Svante skrev:
philip skrev:Nä men ärligt talat. Varför kan ni inte respektera hennes val att göra musik för klubbare och bilister? Varför måste hon göra musik för små människor med fascistiska tendenser och stora högtalare?

Snälla...

Varför kan man inte få tycka illa om ljudkvaliteten på en skiva utan att bli kallad fascist?

Varför kan inte du respektera att jag skriver ett program för att jag och andra som tycker som jag ska få titta på ljudfiler?
Syftet är väll egentligen inte bara för att "titta på filer". Utan för att vi vill kunna hitta och lobba för en ljudkvalité som vi upplever som klart mycket bättre än den som producenter väljer att ratta fram idag.

Jaadå, visst, i förlängningen är det ju bra om det blir konsekvensen. I första hand är det dock till för att den som vill ska få verktyg att se vad som har hänt med mastermixen.

Upptäcker man, likt jag, hur tydligt programmet korrellerar med dålig ljudkvalitet, så har man fått ett objektivt stöd till sin lyssningsupplevelse av att det låter illa. Tycker man att programmet INTE korrellerar med dålig masteringsprocessning så ska man förstås säga det.

Jag har några sådana exempel själv.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-13 21:10

_Fredrik_ skrev:

Jo, jag skulle vilja säga att det antalet trådar är oändligt.

Då är de tankarna jag födde under tiden som ordförande i LTS bättre, att bjuda in branchen och lyssna och prata kring musik och musikpoduktion. Att jämföra mastrade och omastade utgåvor för att få en bild över deras uppfattningar och syn på kundönskemål. Ett seminarie helt enkelt.

Med LTS nya program som Svante förtjänstfullt framtagit finns ett visuellt lättförståeligt verktyg. Tänk om lyssningar och jämförelser med ett dylikt program blev en del av ljudteknikerutbildningarna.

Och äntligen finns ett pedagogiskt verktyg som visuellt kan visa vad som avses. Kul.

_Fredrik_ skrev:Så det bästa är nog att deala direkt med Robyn, ge henne lite extra för att göra några faktiskt-mixar.
Ingen dum idé, jag skall snacka med henne.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-13 21:14

Kan ni dämpa er lite, nu är det Darin...
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-13 21:15

JTarnstrom skrev:Även om jag har raljerat lite i tråden så är det ju inte alls konstigt resonerat av Robyn och hennes polare. Hon vill spelas i radion och då måste det låta därefter. Jag kan fan inte lyssna på Rory Gallagher i bilen eftersom hans plattor är lite för dynamiska för att funka där. I stereon hemma låter det bra...

Själv skiter jag nog i hur artisterna väljer att göra. Jag väljer ju bort det jag inte vill lyssna på ändå.

Men har du aldrig blivit frustrerad över att det låter illa om en bra låt? Jag tycker det är urtråkigt att behöva välja bort musik av en sån anledning.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-13 21:15

MagnusÖstberg skrev:
Vad föranleder dig att kalla någon berusad?

Vill du lätta upp stämningen eller har du inte fått rätt plast till dina [s]högalare[/s] prototyper till högtalare och är grinig?

Hej Magnus. De här inläggen föranledde mig att försöka lätta upp stämningen :)

JTarnstrom skrev:
lazpete skrev:
JTarnstrom skrev:Även om jag har raljerat lite i tråden så är det ju inte alls konstigt resonerat av Robyn och hennes polare. Hon vill spelas i radion och då måste det låta därefter. Jag kan fan inte lyssna på Rory Gallagher i bilen eftersom hans plattor är lite för dynamiska för att funka där. I stereon hemma låter det bra...

Själv skiter jag nog i hur artisterna väljer att göra. Jag väljer ju bort det jag inte vill lyssna på ändå.

På något sätt, tycker jag att du har helt rätt.
Jag kan ha ändrat mig i morgon, när jag nyktrat till, men det är tveksamt :)

Lasse

Jag var inte helt nykter själv när jag skrev det där...

Jag vet inte vad gäller ditt inlägg Magnus angående att lätta upp stämningen. Skall jag uppfatta det som att du med ditt inlägg vill lätta upp stämningen? Nåväl, du frågade mig saker så jag passar på att svara nu. Jag känner mig inte ett dyft grinig :) Tror du att jag inte fått rätt plast? :lol: Det var roligt sagt. Sicken humor :) Jo, jag har fått rätt plast.

Jag ser nu att du skrivit att du förstått mitt inlägg bättre. Det gläder mig att du nu förstår mitt inlägg bättre. Tack :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-13 21:19

Svante skrev:

Men har du aldrig blivit frustrerad över att det låter illa om en bra låt? Jag tycker det är urtråkigt att behöva välja bort musik av en sån anledning.

Jovisst, Delbert McClintons senaste platta ska visst innehålla en massa bra låtar men den låter tydligen skit. I det fallet tror jag inte att det rör sig om att artisten vill anpassa sig till radioformatet utan helt enkelt att han har hamnat i händerna på en idiot till mastrare. Men jag röstar med plånboken och skiter i att köpa eländet. I det perspektivet är MasVis ett jäkligt bra konsumentupplysningsverktyg. Nu är det Pernilla...
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-13 21:30

_Fredrik_ skrev:
petersteindl skrev:
_Fredrik_ skrev:

MvH
Peter
Thats all good! Jag tror inte fenomenet bygger på okunskap utan på att folk vill tjäna pengar. Så det bästa är nog att deala direkt med Robyn, ge henne lite extra för att göra några faktiskt-mixar.

Jag tror att det är själva konsumenten som inte vet hur det kan låta då det låter oansträngt. Jag skriver att de har inte någon aning om hur det kan låta och därför känner de inte till något alternativ. Konsumenter tror att de vill ha en sak på visst sätt i brist på kunskap och kunkurrens. Tillverkarna vill tillgodose konsumenternas behov. Tillverkarna tillverkar på visst sätt. Tillverkarna säljer kanske mer, eller gör de det? Men liten tuva stjälper stort lass. Jag tror på de erfarenheter som jag haft under mitt liv. Det tar för lång tid att prata om det i denna tråd, men jag anser att då musik blivit till muzak så har även syftet med musiklyssnandet förskjutits och kvalitetskraven förändrats. Den dagen då musiklyssning minskar att vara muzak, så sätts andra krav. De går hand i hand. Det gäller bara att visa att musik inte behöver vara muzak. Krävande lyssning ställer högre krav. Minskas kraven så minskar också den krävande lyssningen, men de lever i symbios, hand i hand.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-13 21:41

Svante skrev:

Jag kan i alla fall säga att jag känner mig frustrerad över detta väldigt ofta, men jag vet samtidigt också att det finns så mycket musikutbud att jag väljer annat som ger mig större njutning att lyssna på. Jag kan lyssna på gamla Caruso och historiska inspelningar, men mycket av den moderna musiken som ges ut idag upplever jag som mer plågsam än njutbar och det är inte på grund av musicerandet, utan på grund av för mig upplevt orent och artificiellt ljud. Det finns t.ex. mycket artificiellt ljud på Kate Bushs skivor men det finns samtidigt en dynamik och renhet som gör det till en njutning att lyssna på, tycker jag. Jag tror det är kombinationen av artificiellt, komprimerat och orent som gör att jag tycker att det musikaliska budskapet går förlorat. I dessa fall känns det frustrerande.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-03-13 21:46

petersteindl skrev:Jag tror att det är själva konsumenten som inte vet hur det kan låta då det låter oansträngt. Jag skriver att de har inte någon aning om hur det kan låta och därför känner de inte till något alternativ. Konsumenter tror att de vill ha en sak på visst sätt i brist på kunskap och kunkurrens. Tillverkarna vill tillgodose konsumenternas behov. Tillverkarna tillverkar på visst sätt. Tillverkarna säljer kanske mer, eller gör de det? Men liten tuva stjälper stort lass. Jag tror på de erfarenheter som jag haft under mitt liv. Det tar för lång tid att prata om det i denna tråd, men jag anser att då musik blivit till muzak så har även syftet med musiklyssnandet förskjutits och kvalitetskraven förändrats. Den dagen då musiklyssning minskar att vara muzak, så sätts andra krav. De går hand i hand. Det gäller bara att visa att musik inte behöver vara muzak. Krävande lyssning ställer högre krav. Minskas kraven så minskar också den krävande lyssningen, men de lever i symbios, hand i hand.

MvH
Peter
Så är det nog.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2010-03-13 22:07

Svante skrev:
philip skrev:Nä men ärligt talat. Varför kan ni inte respektera hennes val att göra musik för klubbare och bilister? Varför måste hon göra musik för små människor med fascistiska tendenser och stora högtalare?

Snälla...

Varför kan man inte få tycka illa om ljudkvaliteten på en skiva utan att bli kallad fascist?

Varför kan inte du respektera att jag skriver ett program för att jag och andra som tycker som jag ska få titta på ljudfiler?

Fast jag har aldrig kallat dig fascist så sluta hitta på.

men Svante, du måste väl själv se parallellerna mellan mellankrigstidens mätande av folks skallben och näsor och ditt mätande av ljud?

Båda metoderna är lika ovetenskapliga och så subjektiva att de inte betyder någonting förutom att de förnedrar testobjektet. :)

Det är väl knappast något nytt att man försöker kvantifiera det okvantifierbara men att du som intellektuell och till råga på allt lärare håller på med dyligt är beklämmande.

Men, det är inte det som tråden handlar om. :roll:

Ps, mitt mål med mitt jobb är också välljud, men aldrig på bekostnad av artisternas konstnärliga frihet, preferenser, livsstil etc.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-03-13 22:23

Vad är det i Robyn-remixen (The Girl and the robot), som länkades till, som inte kan tänkas vara (del av) ett artistiskt uttryck? Förklara för en ful-lyssnare.

Jag hör iaf inga direkta fel såsom dropouts, brus, hack, obalans L/R...? :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-13 22:27

philip skrev:Ps, mitt mål med mitt jobb är också välljud, men aldrig på bekostnad av artisternas konstnärliga frihet, preferenser, livsstil etc.
Det är nog ingen som misstänker dig för något annat.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-03-13 22:33

philip skrev:
Svante skrev:

Snälla...

men Svante, du måste väl själv se parallellerna mellan mellankrigstidens mätande av folks skallben och näsor och ditt mätande av ljud?

Båda metoderna är lika ovetenskapliga och så subjektiva att de inte betyder någonting förutom att de förnedrar testobjektet. :)

Det är väl knappast något nytt att man försöker kvantifiera det okvantifierbara

Om jag förstår det rätt anser du att det inte finns någon korrelation av vad man ser i MasVis och vad man hör? Det är ju någonting som går att undersöka. Hitta motexempel etc. Har du några spår som du tycker låter bra, men som ser ut som klippta (bajs-)korvar i MasVis så vore det intressant. Du har säkert massvis med uppslag. Alltid lär man sig något på det.
Ps, mitt mål med mitt jobb är också välljud, men aldrig på bekostnad av artisternas konstnärliga frihet, preferenser, livsstil etc.

I denna din slutkläm ligger implicit att vi övriga som vill ha bra, dynamiskt ljud gärna ser att det blir på bekostnad av artisternas konstnärliga frihet etc. Jag tror inte någon vill det. :wink:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-13 22:36

philip skrev:
Svante skrev:

Snälla...

Det är väl knappast något nytt att man försöker kvantifiera det okvantifierbara men att du som intellektuell och till råga på allt lärare håller på med dyligt är beklämmande.

Men, det är inte det som tråden handlar om. :roll:

Just det. Artisternas konstnärliga frihet med betoning på frihet är ju hela käpphästen i ett nötskal som jag ser det. Frågan är; vad är frihet? Är det frihet att välja mellan t.ex. 3 kända alternativ, eller frihet att välja mellan samtliga kända men även okända alternativ. Hur kan man välja ett okänt alternativ? Det kan man inte, men man kan om möjligt göra det okända till det kända. Den konstnärliga friheten avslöjar också de konstnärer som inte vet att handskas med sin frihet. Då förlorar det konstnärliga sin konstnärlighet.

Den fria viljan bygger på en voluntär insats, vilket i sin tur bygger på full kunskap i frågan som man har att avgöra i. Den kunskapen brukar tyvärr inte finnas, men man kan ju bara göra sitt bästa utifrån de förutsättningar man har. Därför; öka möjligheten för fler förutsättningar så att den voluntära insatsen verkligen blir voluntär d v s fri.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-03-13 22:38

phloam skrev:Vad är det i Robyn-remixen (The Girl and the robot), som länkades till, som inte kan tänkas vara (del av) ett artistiskt uttryck? Förklara för en ful-lyssnare.

Jag hör iaf inga direkta fel såsom dropouts, brus, hack, obalans L/R...? :)

Kan inte dropouts, brus, hack o.s.v. vara del av ett artistiskt uttryck, menar du?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi