Robyn mastrar i bilen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-14 00:29

Missade den här:

philip skrev:taken by trees (bra ljud trots korvutseende)

Se tidigare inlägg. Den är inte korvig i mina ögon.

philip skrev:el perro del mar (dåligt ljud trots mindre korvutseende)

En produktion kan ha dåligt ljud utan att MasVis protesterar (utom i spektrumgrafen, kanske). MasVis är inte till för att detektera dåliga produktioner/mixar. Den kollar masteringen, alltså det som är gjort på den tvåkanaliga slutmixen. Gamla Beatlesplattor låter ju ganska risigt, men om man bara hittar tidiga utgåvor så får de höga betyg i MasVis. De är ju inte masterlimiterade, utan förhållandevis raka kopior av slutmixen.

philip skrev:Uran (extremkorv, ej komprimerad eller limiterad i mastringen)

Nu vet jag inte vilken låt du menar, men det jag hittar på Spotify låter inte korvigt. Har du nåt exempel?

Jag vill alltså ha något som du tycker låter BRA, men som MasVis säger är dåligt. (Motsatsen, att det finns sånt som låter dåligt, men MasVis säger är ok finns och måste få finnas om man ska tillåta den musikerna att göra vilket ljud som helst i slutmixen. Jag skulle aldrig drömma om att motverka en direktkopia av masterbanden till tex Beatlesalbumen.)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-03-14 00:30

Laila skrev:? :oops:

Laila skrev:??? nu blir, i alla fallen jag, allt mer förvillad.... :roll: :oops:
No shit :lol:
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-14 00:32

JTarnstrom skrev:Jovisst, Delbert McClintons senaste platta ska visst innehålla en massa bra låtar men den låter tydligen skit. I det fallet tror jag inte att det rör sig om att artisten vill anpassa sig till radioformatet utan helt enkelt att han har hamnat i händerna på en idiot till mastrare.

Så du ser inget som helst sammanband att stort sett ALL populärmusik är slaktad idag? Det du säger om Delbert säger jag om ny bra musik som jag hör DAGLIGEN. Förstår du hur förbannad jag blir när man hellre tiden hör denna slakt, som är där på grund av okunskap?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-14 00:42

philip skrev:Ps, mitt mål med mitt jobb är också välljud, men aldrig på bekostnad av artisternas konstnärliga frihet, preferenser, livsstil etc.

Detta påminner mig om gamla öststaters media. Dom hade också frihet, sålänge dom höll sig inom ramen vad som är okej. Samma här, man kan spela in hur man vill, BARA allt låter skithögt hela tiden!
Den dagen vi slipper masterare och myten om högre är bättre, så har vi äkta konstnärlig frihet. Nu är den snarare frihet inom bojor.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-03-14 01:13

Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-14 01:37

subjektivisten skrev:
philip skrev:Ps, mitt mål med mitt jobb är också välljud, men aldrig på bekostnad av artisternas konstnärliga frihet, preferenser, livsstil etc.

Detta påminner mig om gamla öststaters media. Dom hade också frihet, sålänge dom höll sig inom ramen vad som är okej. Samma här, man kan spela in hur man vill, BARA allt låter skithögt hela tiden!
Den dagen vi slipper masterare och myten om högre är bättre, så har vi äkta konstnärlig frihet. Nu är den snarare frihet inom bojor.

Det finns få som kan motverka sina egna önskemål så bra som du Subjektivisten.

Du är en stjärna på att skapa kontaktnät.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-03-14 01:44

Jag tycker att subjektivistens liknelse med öststaterna under kommunisttiden är ganska träffsäker i detta fall även om exemplet såklart kunde valts mindre provokativt.

Att någon kan välja söndermastrat över dynamiskt givet att man A/B-lyssnar med normaliserad volym är för mig obegripligt, oavsett vilken anläggning man lyssnar i (givet att den ökade dynamiken inte spelar sönder anläggningen).
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2010-03-14 01:46

philip skrev:den här har varit uppe förr http://open.spotify.com/track/5F70RfQIV1Uv59J4p54fDt

mixat av Dan Lissvik i NS10or och mastrad av mig, en bajskorv utseendemässigt men finfint ljud.

Har du gjort Taken by Trees - East of Eden? Alla hattar av. Den skulle jag vilja framhålla som något som låter riktigt jävla bra. Är det något som kan visa på något som låter bättre? Vad mej anbelangar är diskussionen klar här.

Anti-mastringsfolket hade fel.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-14 01:52

Erik_AA skrev:Jag tycker att subjektivistens liknelse med öststaterna under kommunisttiden är ganska träffsäker i detta fall även om exemplet såklart kunde valts mindre provokativt.

Att någon kan välja söndermastrat över dynamiskt givet att man A/B-lyssnar med normaliserad volym är för mig obegripligt, oavsett vilken anläggning man lyssnar i (givet att den ökade dynamiken inte spelar sönder anläggningen).

Då har du fattat nada av deras marknadssituation.

Betänk att philip har responderat på det här sättet också:

philip skrev:
MagnusÖstberg skrev:Vad tycker du om innehållet i det här inlägget?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=944285#944285

jag tycker du har helt rätt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-14 02:20

Koffe skrev:
philip skrev:den här har varit uppe förr http://open.spotify.com/track/5F70RfQIV1Uv59J4p54fDt

mixat av Dan Lissvik i NS10or och mastrad av mig, en bajskorv utseendemässigt men finfint ljud.

Har du gjort Taken by Trees - East of Eden? Alla hattar av. Den skulle jag vilja framhålla som något som låter riktigt jävla bra. Är det något som kan visa på något som låter bättre? Vad mej anbelangar är diskussionen klar här.

Varför det? Jag har uprepade gånger sagt att det låter bra om den, och att även mastringsanalysprogrammet visar att mastringen är välgjord.

Det är ju inte de välgjorda masteringarna vi skjuter in oss på, det är de som låter illa.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-14 02:28

Svante skrev:
Koffe skrev:

Varför det? Jag har uprepade gånger sagt att det låter bra om den, och att även mastringsanalysprogrammet visar att mastringen är välgjord.

Det är ju inte de välgjorda masteringarna vi skjuter in oss på, det är de som låter illa.

Även om det inte kanske behöver påpekas så vill jag ändå skriva +1.

Det är en oerhörd skillnad som Svante påpekar och jag vill gärna visa mina sympatier för just denna skillnad. Det fiffiga i det hela är ju att jag därmed också automatiskt sympatiserar med Filips arbetsinsats :lol: :D :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-03-14 02:32

Håller med alla utom Peter.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2010-03-14 02:39

Skitsnack.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-03-14 02:42

E skrev:Skitsnack.

Mvh E*

Precis, kunde inte sagt det bättre själv. :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-14 02:45

Objektivisten skrev:Håller med alla utom Peter.
:D Ok, vad är det för fel som du anser? :(

Jag vill gärna skilja på Filips arbetsinsats som jag tycker är bra. Det låter bra om hans mastringar som kommit upp i denna tråd. Däremot är jag tveksam till Filips negativa attityd till Svantes program. Svante säger att han anser att hans program inte är till för de välgjorda masteringarna som han skjuter in sig på, utan det är de som låter illa.

I vilket av detta är det som du tycker jag har fel i? Uppriktigt sagt Objektivisten, jag förstår inte vad du menar? Men du kan säkert upplysa mig :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-03-14 02:55

petersteindl skrev:I vilket av detta är det som du tycker jag har fel i? Uppriktigt sagt Objektivisten, jag förstår inte? Men du kan säkert upplysa mig :)

Käre Peter, du är en stor tillgång :) Jag bara skojar lite på din bekostnad, jag är glad och berusad, Vad avser fröken Dilba (eller vem bilmastraren nu måhända vara) har jag ingen åsikt. Mitt förslag är att lyssna själv, och införskaffa lite coola prylar. Peace and love.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-14 02:58

Objektivisten skrev:
petersteindl skrev:I vilket av detta är det som du tycker jag har fel i? Uppriktigt sagt Objektivisten, jag förstår inte? Men du kan säkert upplysa mig :)

Käre Peter, du är en stor tillgång :) Jag bara skojar lite på din bekostnad, jag är glad och berusad, Vad avser fröken Dilba (eller vem bilmastraren nu måhända vara) har jag ingen åsikt. Mitt förslag är att lyssna själv, och införskaffa lite coola prylar. Peace and love.

Tjolahopp :D Natti, natti.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2010-03-14 03:01

Kram!

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2010-03-14 05:48

Svante skrev:
Nu vet jag inte vilken låt du menar, men det jag hittar på Spotify låter inte korvigt. Har du nåt exempel?

http://open.spotify.com/track/6fk9LNmOk5bV1ZeuPjfNxi

Uran GBG heter de på Spotify. Grymt band med bla Jesper Jarold från Fontän. Fontäns album har jag också mastrat, låter riktigt fint: http://open.spotify.com/track/77xY51tiTcJhGGsxjbhJBa

Men det är en fröjd att jobba som mastrare trots allt, att livnära sig på att lyssna på fantastisk musik är få förundrat och ett riktigt privilegie.

Jag svarar på resten imorgon för nu har jag dansat och druckit massa öl.

kram på er alla!

(speciellt Svante. Svante, du gör ett fantastiskt jobb med ditt program som såklart är 100% korrekt.(det jag ifrågasätter är slutsatserna som dras från programmet) Samt dina insatser för att lära ut och svara på frågor på ett pedagogiskt och vänligt sätt!)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-03-14 09:08

philip skrev:http://open.spotify.com/track/6fk9LNmOk5bV1ZeuPjfNxi

Uran GBG heter de på Spotify. Grymt band med bla Jesper Jarold från Fontän.

Lite snällt OT i denna tråd, men jisses vad den låten lät som japanska
Xinlisupreme. Möjlig influens?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-03-14 09:15

MagnusÖstberg skrev:Då har du fattat nada av deras marknadssituation.

Men jag tycker inte att det är någon person/yrkesgrupp/företag som är stasi, utan det är den rådande situationen.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-14 09:29

MagnusÖstberg skrev:Det finns få som kan motverka sina egna önskemål så bra som du Subjektivisten.

Du är en stjärna på att skapa kontaktnät.

Inte alls, jag är ärlig och rak. Du är kanske inte van det bland dina vänner där man hellre tassar runt för att slippa säga emot än vara ärlig och rak. Min jämförelse med öststatsmedian är ju faktiskt väldigt relevant.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-14 09:43

subjektivisten skrev:
JTarnstrom skrev:Jovisst, Delbert McClintons senaste platta ska visst innehålla en massa bra låtar men den låter tydligen skit. I det fallet tror jag inte att det rör sig om att artisten vill anpassa sig till radioformatet utan helt enkelt att han har hamnat i händerna på en idiot till mastrare.

Så du ser inget som helst sammanband att stort sett ALL populärmusik är slaktad idag? Det du säger om Delbert säger jag om ny bra musik som jag hör DAGLIGEN. Förstår du hur förbannad jag blir när man hellre tiden hör denna slakt, som är där på grund av okunskap?

Eh... Jo, men istället för att bli förbannad nöjer jag mig med att inte köpa skiten. Sedan är jag inte säker på att det alltid handlar om okunskap utan snarare en tro på att man tillfredställer marknadens behov. Kunden har alltid rätt, du vet.

Förutom att det mesta av populärmusiken tycks söndermastrad, vilket inte berör mig eftersom jag inte gillar den ändå, så tycker jag att det är väldigt få gånger jag stöter på något som verkligen låter illa av den musik jag själv gillar. The Who's senaste, en av Bettye Lavettes plattor och Stooges Raw Power hör till undantagen, men det är inte värre än det var förr på vinyltiden. Då dök det upp plattor i handeln som av olika anledningar lät för jävligt mellan varven.

Jag blir inte så ledsen när jag hör en platta som låter illa för att den är sönderkomprimerad. Produktionen är en del av verket och är den dålig så är verket dåligt. Jag köper något annat. Finns hur mycket som helst att välja på.
Sonos för hela slanten.

Richard
Inaktiverad

Re: Robyn mastrar i bilen

Inläggav Richard » 2010-03-14 09:48

FBK skrev:Dem som såg på, De kallar oss artister på SVT, avsnittet med Robyn fick nog en mindre chock. Hon och hennes producent brukar efter en dag i studion ta med laptopen ut i hennes Prius, koppla in datorn till bilstereon, köra omkring och lyssna i bilen och mastra direkt i bilen. "Basen ska vara så att man blir lätt sjösjuk, då är det bra" säger de, "Man måste ju lyssna som folk kommer lyssna på musiken", säger Robyn.

Jisses säger jag :( Nu har jag inte samma utgångspunkt som en del andra att det som finns på skivan alltid ska återges "exakt så som det är inspelat" då det finns allt för mycket dåligt bakom spakarna när det spelas in i en del fall, och med denna utveckling så kan det bli en EQ i riggen i framtiden för att kunna mixtra med ljudet så att inte öronen ramlar av när en del plattor ska spelas.

Inget konstigt med det.
Det märkliga är att du blev förvånad.
Mainstream-musik ska ju avlyssnas i bilen. Gärna med 100% kompression på inspelningen. Robyn är en handelsvara som krängs av skivbolagen. Miljonerna rullar. Sluta köpa skiten bara.
Senast redigerad av Richard 2010-03-14 09:52, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-14 09:52

JTarnstrom skrev:Sedan är jag inte säker på att det alltid handlar om okunskap utan snarare en tro på att man tillfredställer marknadens behov. Kunden har alltid rätt, du vet.

Hur kan man påstå att marknaden bestämmer när det är monopol och man kan inte välja en mindre komprimerad version?

JTarnstrom skrev:Förutom att det mesta av populärmusiken tycks söndermastrad, vilket inte berör mig eftersom jag inte gillar den ändå,

Ahh, så kul. Bara det inte drabbar dig så spelar det ingen roll?

JTarnstrom skrev:Jag blir inte så ledsen när jag hör en platta som låter illa för att den är sönderkomprimerad. Produktionen är en del av verket och är den dålig så är verket dåligt. Jag köper något annat. Finns hur mycket som helst att välja på.

Om det hade varit mjölk eller någon annan vara som det finns flera olika märken med samma smak så hade det varit okej. Men så är inte fallet. Varje skiva är unik och vad ger det mig om skiva A låter bra när det är skiva B som jag vill lyssna på? Skulle du säga tycka det var okej om du stod i affären och alla mjölk var dålig, så säger biträdet "men vi har fin fläskkorv"?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-14 09:55

Erik_AA skrev:
MagnusÖstberg skrev:Då har du fattat nada av deras marknadssituation.

Men jag tycker inte att det är någon person/yrkesgrupp/företag som är stasi, utan det är den rådande situationen.
Då är vi överrens bättre.

Det synsättet stämmer mindre bra överrens med Subjektivistens eftersom han vill ha det enkelt och då är det en specific yrkeskår som får på tassarna.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: Robyn mastrar i bilen

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-14 09:57

Richard skrev:Robyn är en handelsvara som krängs av skivbolagen. Miljonerna rullar. Sluta köpa skiten bara.

Du vet inte mycket om Robyn va?

Och du har inte läst tråden alls?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-03-14 11:03

MagnusÖstberg skrev:
phloam skrev:
MagnusÖstberg skrev:Du har inte enda kommentar till inlägget jag tog mig tid att skriva till dig? Det vore vänligt om du åtminstonde kunde kommentera det lite.

Du skrev 11 frågor plus text i bästa IÖstil, så kan du lugna ner dig lite? Eller vill du att jag ska svara med en oneliner? Jag är lite stressad nu.
:D

Sorry, var bara rädd att hela inlägget försvann i mediastormen. Jag kan vänta.
Typiskt maktspråk för att få mig att känna mig dum.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-14 11:37

MagnusÖstberg skrev:Det synsättet stämmer mindre bra överrens med Subjektivistens eftersom han vill ha det enkelt och då är det en specific yrkeskår som får på tassarna.

Inte alls. Det är flera led som kan ligga bakom det men jag anser fortfarande att masteringssteget inte behövs. Kodningen, fade-outs mm kan man göra efter mixningen. Att sitta och EQa, limitera, komprimera mm på 2-kanalsmixen är bara dumt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-14 11:42

subjektivisten skrev:
MagnusÖstberg skrev:Det synsättet stämmer mindre bra överrens med Subjektivistens eftersom han vill ha det enkelt och då är det en specific yrkeskår som får på tassarna.

Inte alls. Det är flera led som kan ligga bakom det men jag anser fortfarande att masteringssteget inte behövs. Kodningen, fade-outs mm kan man göra efter mixningen. Att sitta och EQa, limitera, komprimera mm på 2-kanalsmixen är bara dumt.
Det enda som är dumt är väl att inte leverera vad beställaren kräver. Iallafall om man vill ha ett arbete.

Det är beställaren som behöver styras upp och det får ske genom överrenskommelser och riktlinjer.
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi