Totalrenovering OA116 (nästan)

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2010-03-12 22:42

IngOehman skrev:...
Med undantag från ditt påstående om att jag rekommenderar CT62 till
70-talarna (vilket jag inte vet varifrån du fått det*)
...

Oj, då har jag missuppfattat det hela. Du kanske inte heller rekommenderar Obi T22oa till
70-talarna?

Lasse

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-13 01:10

IngOehman skrev:
Naqref skrev:
IngOehman skrev:3/4" domediskanter är väl nästan så långt ifrån de spridningsegenskaper
som Stig ville ha till 70-talarna, som man kan komma. Möjligen med undan-
tag av 1" stora domediskanter utan kraftig höjning i 0-gradersriktningen,
som ju är ännu värre(/mera fel) för dessa konstruktioner.

Vh, iö

Det där låter extremt mycket som en tumregel. ;)

Vifa Dx25 hade en spridning som låg väldigt nära den som CT62 hade. Dx25 var en entumsdome som inte hade någon kraftig höjning i 0-gradersriktningen (den hade ingen höjning ö h t). Rent logiskt så borde den ha varit kass att använda till 70-talarna (om man bortser från dess fysiska storlek som omöjliggjorde det). Fast nu hade ju CT62 samma spridningsegenskaper och då borde den ha varit lika värdelös. Och du tog ju och rekommenderade just CT62 för 70-talarna. Hmmm Rent logiskt sett så är det hela en något föreklad bild av sanningen (aka tumregel) eller så var din rekommendation mindre god. ;)

Sanningen är mer som så att 3/4" domediskanter kanske kan faktiskt vara sämre än dito 1" och det beroende på att de sprider för bra. Det är en missuppfattning bland många att man vill ha diskanter som sprider bra i en dylik högtalare. I "normala" högtalare kan det vara bra att ha diskanter som sprider bra men inte här. Såvida diskantern inte är helt rundstrålande även vid höga frekvenser.

Sanningen är dessutom sådan att man behöver inte ha en diskant som har en betydande höjning i nollgradersriktningen och en rimligt rät tonkurva i 30-40-gradersriktningen utan man vill ha en diskant som möjliggör en rimligt rät tonkurva i 30-40-gradersriktningen. Det är en stor skillnad.

Vad man kan önska är alltså en diskant som har möjlighet att ge en rät tonkurva i ca 30-45-gradersriktningen och där man blanserar tonkurvans höjning i nollgradersriktningen mot sänkningen i 60-90-gradersriktningen.

Vidare så kan man inte förlita sig på elementets riktverkan vid lägre frekvenser strax ovanför delningen utan där får man ta till placeringen av elementen istället. För aningens högre frekvenser där elementen börjar riktas så är det inte heller möjligt att enbart gå på membrandiametern utan detta är en avvägning mellan membran och baffelstorlekar och dessa kompenceras bra ut såväl för Ct62 som för domar med mindre diametrar som har neodymmagneter.

70-talarna (vilket jag inte vet varifrån du fått det*) och att du påstår
att CT62 sprider likadant som Dx25 (vilket jag inte håller med om, även
om båda har samma problem med för dålig energikurva - de räcker inte
till uppåt) så tycker jag att det mest ser ut som om du bekräftar det jag
skrev, vilket jag tackar dig för!

Och ja, som jag skrev - en entumsdome som skall ha rak energikurva
behöver ha en tonkurvehöjning mot högre frekvenser i nollgradersrikt-
ningen.

Vh, iö

- - - - -

*CT62 kommer till korta tonkurvemässigt jämfört med MT24, just på
grund av den varken har den höjning i diskanten som behövs eller en
tillräckligt hög verkningsgrad för att klara energikurvan. Däremot så
har ett typiskt exemplar av CT62 lägre distorsion än MT24. CT62 är
dock ett bättre val i en 70-tals OA-högtalare, än en trasig MT24. Och
rätt ofta var det alternativet som stod till buds.

Ingvar, det här inlägget är en taskig modifikation av det du sagt tidigare d v s förr om åren. Väldigt märkligt! Pratar du om samma gamla CT62 som fanns tidigare och som du ivrigt pläderade för angående en fortsatt tillverkning av, då vi var tillsammans på Vifa-fabriken i Videbaek? Något annat än att CT-62 var en förträfflig och ypperlig efterträdare till MT24 HFC i Stig Carlssons gamla högtalare var aldrig på tapeten från din sida. Och det gällde även dess frekvensgång samt spridning. Det du nu skriver känns för mig helt främmande. Jag har gjort en del mätningar på elementen och lyssningar på modifikationer av 70-tals Sonab högtalare och bl a OA-2212 och CT-62 har vid samtliga tillfällen varit överlägsna på samtliga punkter. Du var ju även själv inblandad i det par OA-2212 som modifierades för ung 10 år sedan och du var ju även själv helt lyrisk inför CT-62 och det gäller dess låga distorsion, men även dess raka frekvensgång och dess fina spridning. Har du därefter ändrat din uppfattning? Det förstår jag i så fall inte varför, för jag har själv gjort tillräckligt med mätningar för att dra slutsatsen att följa ditt råd på den tiden, nämligen att byta ut befintliga MT 24HFC mot den bättre diskanten; CT-62. Jag förstår inte ditt nuvarande resonemang.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

MP

Inläggav MP » 2010-03-13 01:17

Money talks antar jag, finns väl ett antal Obi diskanter som måste säljas?

Själv sitter jag mycket nöjd med CT62 i ett av många högtalarpar och skulle aldrig fundera på att byta dem mot Obi-T22oa, då måste man ju dessutom förändra filtret.
Jag minns också superlativen över CT62 som nästan helt perfekta etc...
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-13 02:05

Johan_H skrev:Diskantelement från olika vinklar.

Funderade över hur mycket diskant man missar på grund av att det närmaste diskantelementet "tittar nedåt" på Kolboxen.

Jag råkade få tag på MT20HFC i 8 ohms versionen, och jämförde detta med Obi T22oa. MT20 är väl inspelat, medan T22 är helt nytt, så man får ta mätningarna med en stor näve salt.

Jag mätte i ett ganska dämpat rum, mjukt golv etc, på 50 cm avstånd. Vinklarna är 0, 15, 30, 45, 60, 75 och 90 grader. dB skalans absolutvärde betyder ingenting, men det är samma skala för båda elementen.

Peerless MT20HFC
Bild

Obi T22oa
Bild

MT20 tål i stora drag att vinklas en del innan kurvan slokar. Däremot tappar det en del av gnistan efter 15 kHz.

T22 ska nog avnjutas ganska rakt framifrån, iallafall enligt dessa mätningar. Det har isåfall avsevärt bättre stuns nästan ända upp till 20 kHz.

Ska pröva med aktiva filter och se hur mycket man kan trixa med T22. Ett kul experiment vore annars att vinkla den närmaste T22 så att den tittar rakt mot lyssnaren, och inte snett ner i golvet.

Tittar man på dessa mätningar angående Obi T22oa så måste jag tyvärr säga att om dessa mätningar stämmer, så skulle aldrig Stig Carlsson ha bytt ut MT24 HFC mot Obi T22oa. Det känns tragiskt att säga, men så är det. Problemet är spridningen i 30 graders vinkeln samt i 45 graders vinkeln. MT 20 HFC är snarast att betraktas som rak i dessa riktningar. Obi T22oa faller markant från 3-4 kHz.

I 0-gradersriktning är Obi T22oa helt ok och fullt användbar vid de tillfällen då 0-gradersriktningen är den avgörande riktningen och att totalljudet kan hållas under kontroll enligt Stigs önskemål. Det finns faktisk en 70-talsmodell som jag personligen skulle vilja prova med att använda Obi T22oa i för direktljudet, men det är helt överkurs.

Eftersom Obi T22oa har såpass mycket högre verkningsgrad och känslighet så kan man skräddarsy filtret. Jag ställer mig dock för närvarande tveksam till att man kan skräddarsy det helt och hållet.

I brist på annat får dock detta ses som ett alternativ för den som vill byta ut sina trasiga gamla diskanter, men att använda dessa för modifiering där de skulle ersätta befintliga fullt fungerande MT24HFC kan i alla fall inte jag med gott samvete rekommendera om det är Carlssonljudet man eftersträvar. Även om distorsionen i de nya diskanterna är lägre så är frekvensgången i 30 och 45 grader inte tillräckligt raka. Jag hade helst sett att det blev ett fantastiskt resultat med de nya diskanterna, men jag kan inte annat än att se att Carlssonhögtalare inte längre är Carlssonhögtalare efter utbytta diskanter mot Obi T22oa. Men i brist på annat så får det duga att ersätta trasiga diskanter med och då bör filtrena moifieras å det grövsta. Frekvensområdet från 15 kHz till 20 kHz ser jag som oväsentligt i jämförelse med frekvensområdet mellan 6 kHz till 15 kHz.

Men som sagt, detta gäller naturligtvis under förutsättning att Johan_H:s mätningar stämmer och det inte finns motargument för hur det blir med nya delningsfilter som skulle kunna kompensera för de diskrepanser denna nya diskant har.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-03-13 02:13

Jag tycker det ser ut som att Peerless har en uppåtgående tendens hela vägen till ~12khz för att därefter falla av. Ino-diskanten faller svagt, men rätt jämnt hela vägen. Om jag i mitt huvud rätar upp Ino-kurvorna till ungefär det utseende Peerless har tycker jag inte spridningen ser så illa ut i jämförelse.

Ser jag fel?

edit: Och visst är det så att nya (diskant-)filter redan finns tillgängliga för alla sjutiotalarna samt OA5?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-13 02:24

Ja, hur är filtret ursprungligen?

Det kanske har en funktion för att hantera den stigande känsligheten, som inte Obi-22 behöver?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-13 02:26

nolimitsoya skrev:Jag tycker det ser ut som att Peerless har en uppåtgående tendens hela vägen till ~12khz för att därefter falla av. Ino-diskanten faller svagt, men rätt jämnt hela vägen. Om jag i mitt huvud rätar upp Ino-kurvorna till ungefär det utseende Peerless har tycker jag inte spridningen ser så illa ut i jämförelse.

Ser jag fel?

edit: Och visst är det så att nya (diskant-)filter redan finns tillgängliga för alla sjutiotalarna samt OA5?

Jag hoppas du ser rätt och att filtrena tar hänsyn till det. Man får nog sänka nivån minst 5 dB i det snäva intervallet från 7 khz till 3 kHz, men 45 graderriktningen kommer trots detta att vara rätt rejält fallande i jämförelse med MT24HFC.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-03-13 03:02

Men, hur skulle Obis kurva se ut, om den sveptes med samma akustiska nivå? Om jag nu fattat kurvorna rätt.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-03-13 10:29

Ragnwald skrev:Men, hur skulle Obis kurva se ut, om den sveptes med samma akustiska nivå? Om jag nu fattat kurvorna rätt.

Har inte plockat ner mätgrejerna, så detta går att ordna.

Mätningarna är "nästan" spårbara till Peerless egna mätning på MT20, utifrån rolfzetterbergs kommentar i annan tråd.

Osäkerheten rör vilken nivå (akustisk eller spänning) Peerless använt. Vet nån vad t.ex. 25 dB (platån i kurvan) betyder, eller vad Konstant spänning betyder?

Eller, finns nåt förslag på inspänning till- eller ungefärlig akustisk nivå från endera T22 eller MT20?

Jag har för mätningarna ovan använt VAC = 0.5V, dels för att det blir hyfsat starkt och dels för att en liten diod med -12dB på ljudkortet tänds just där (lätt att återskapa).

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-03-14 10:28

Funderade vidare på Obi T22oa och ljudspridningen i sidled.

T22 har ett skyddsnät i form av nån sorts hålplåt. Funderade på om detta skyddsnät kan ändra ljudegenskaperna (t.ex. spridningen). Är det nån som har pillat bort skyddsnätet och lyssnat om det blir nån skillnad?

Är hålandelen alltför liten skulle det möjligen kunna finnas en effekt att det bildas ett "övertryck" i rummet mellan konen och nätet när konen rör sig framåt, istället för att det direkt bildas en vågfront som sprids. Det blir då övertrycket, när det tar sig ut genom hålen, som skapar vågfronten, inte konen.

Och motsvarande med undertryck när konen rör sig bakåt.
___

Får förhoppningsvis ett par mindre använda MT20 om några dagar, ska se om jag kan mäta dessa samt T22, och försöka göra några olika jämförelser vid olika nivåer.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-03-16 11:44

IngOehman skrev:Med undantag från ditt påstående om att jag rekommenderar CT62 till
70-talarna (vilket jag inte vet varifrån du fått det*) och att du påstår
att CT62 sprider likadant som Dx25 (vilket jag inte håller med om, även
om båda har samma problem med för dålig energikurva - de räcker inte
till uppåt) så tycker jag att det mest ser ut som om du bekräftar det jag
skrev, vilket jag tackar dig för!

1. Och ja, som jag skrev - en entumsdome som skall ha rak energikurva
behöver ha en tonkurvehöjning mot högre frekvenser i nollgradersrikt-
ningen.

Vh, iö

- - - - -

*CT62 kommer till korta tonkurvemässigt jämfört med MT24, just på
grund av den varken har den höjning i diskanten som behövs eller en
tillräckligt hög verkningsgrad för att klara energikurvan. Däremot så
har ett typiskt exemplar av CT62 lägre distorsion än MT24. CT62 är
dock ett bättre val i en 70-tals OA-högtalare, än en trasig MT24. Och
rätt ofta var det alternativet som stod till buds.

1. Nej det behöver den inte nödvändigtvis ha. Diskanten alltså. Däremot behöver diskanten med filter ha en tonkurva som peakar i nollgradersriktningen om man ska ha rimligt rak energitonkurva samtidigt som direktljudet ska vara frekvenslinjärt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-03-16 17:12

Helt rätt, men det räcker inte (om det är ett passivt system).

Det du skriver är sant, och gäller alla diskanter som skall kunna användas som
ortoakustiska diskanter, även MT20HFC, MT24, CT62 och T22-oa, men en sak
till behövs - nämligen en tillräckligt verkningsgrad för att energikurvan skall
räcka till.

Fast det är ju förstås bara sant om man håller detta som en prioriterad egen-
skap. Det behöver man inte göra. I en situation där man av något skäl måste
prioritera kan man bedöma en annan vara viktigare. Vad är värst - en fallande
energikurva eller en hög distorsion? Det finns inget svar som är sannare än ett
annat på en sådan fråga. Jag har största respekt för den som håller CT62 som
en bättre diskant än MT24, men jag tycker de har sina fel och brister båda två.

- - - - -

Men följande kan man säga:

T22-oa har tillräckligt verkningsgrad och MT24 hade en naturlig betoning i noll-
gradersriktningen för att klara av energikurvan, vilket inte CT62 hade. På så
vis var MT24 bättre än CT62. Å andra sidan var både effekttålighet och distor-
sion bättre på CT62, så på så vis var den bättre än MT24.

Av alla ersättare som har funnits till MT24 föredrog jag CT62 framför de andra,
men jag har aldrig rekommenderat någon att byta hela MT24 till CT62, vilket
dock inte betyder att det inte kan vara ett byte som någon föredrar.

Jag har fått intrycket av Peter Steindl att han föredrar CT62 framför MT24, och
jag vet att Per Gulbrandsen också föredragit CT62 framför MT24, men JAG har
aldrig rekommenderat någon att byta hela MT24 till CT62, utan bara föreslagit
CT62 som ersättare när de existerande MT24 varit trasiga.

Jag har inte heller avrådt någon från att byta, men många gånger har jag redo-
gjort för för- och nackdelar hos alternativen när jag blivit tillfrågad, så att var
och en kan ta ställning själv.

- - - - -

Att jag själv tyckte att denna kompromiss mellan distorsion och energikurva var
trist, är skälet till att jag alls började arbetet med T22-oa, och det gjorde jag
redan på den tid då Peerless fortfarande tillverkade CT62!

Jag försökte alltså redan för många år sedan försökt få Peerless att med utgångs-
punkt från just CT62, göra en diskant motsvarande den T22-oa som finns idag,
men av olika skäl så blev det inte så (händelsen sammanföll med att de, strax
efter att de första prototyperna blv klara, fick order från sina nya ägare att lägga
ned allting som hade med kondiskanter att göra, och i samma veva så skrotades
till och med verktygen för CT62 :().

Det finns dock en "peerless-prototyp" liggande som bygger på CT62 och har neo-
dyniumdiskant, som vi gjorde innan de beslöt att inte gå vidare med det projektet.
Den är faktiskt rätt så trevlig, men ändå långt ifrån så bra som T22-oa till slut
blev.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2010-03-16 17:46, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-03-16 17:27

lemmts skrev:
IngOehman skrev:...
70-talarna (vilket jag inte vet varifrån du fått det*)
...

Oj, då har jag missuppfattat det hela. Du kanske inte heller rekommenderar Obi T22oa till
70-talarna?

Lasse

Jovisst, det är ju till och med för just detta som den är framtagen!

Däremot förstår jag nog att någon kan ha fått intrycket/tro att jag skulle ha
rekommenderat CT62 för 70-talarna, eftersom den rekommendationen gjorts
många gånger - av Per Gulbrandsen på Carlsson Planet.

Jag har aldrig motsatt mig rekommendationen, eftersom det är upp till var och
en att rekommendera det de tror på, och dessutom tycker jag det kan bli bra!

Men jag har alltid när jag själv blivit tillfrågad framfört MIN lika subjektiva åsikt,
och den är att det finns för- och nackdelar med båda MT24 och CT62. Och jag
tycker inte det är lika lätt att välja mellan dem som jag förstått att Peter och
Per tycker. Men det gör ju ingens val eller uppfattning sämre än någon annans!

Jag vill bara slippa stå för rekommendationer som någon annan kommit med.

Så: Jag varken rekommenderar CT62 till 70-talarna eller har gjort det. Jag har
talat om dem som det bästa alternativet som fanns, om de MT24 som satt i hög-
talarna var trasiga. Finns hela MT24:or, så har jag aldrig rekommenderat någon
att byta ut dem till CT62, men jag har berättat om skillnaderna för många, och
vad de kan förvänta sig för upplevelser OM de väljer att byta.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2010-03-31 23:40

petersteindl skrev:... Eftersom Obi T22oa har såpass mycket högre verkningsgrad och känslighet så kan man skräddarsy filtret. Jag ställer mig dock för närvarande tveksam till att man kan skräddarsy det helt och hållet. ...

(Jag tar mig friheten att korta citaten, för att fokusera på det jag vill kommentera; trådarna blir långa nog ändå!)

Jo, det har ju grafpro övertygande visat här att det rekommenderade filtret för T22oa stiger med c:a 5 dB/oktav mellan 2,5 och 9 kHz elektriskt. Men hur mycket SPL ska stiga för att ge rak energikurva, kan man förmodligen inte besvara tumregelmässigt :wink:

Det är i alla fall få diskanter som visar en "naturlig" stigning, t.ex. Harman H25-1: BildVinklarna är här 0, 12, 25, 37 och 45°!
(Inte en enda bland de merendels mycket goda, som Zapf testat. Tack jansch för tipset!)

Det skulle vara intressant att se receptet för aktiv delning av T22oa. För det har ju bland de "oräkneliga" fördelarna, att elementets nivå kan justeras utan att ändra frekvenskurvan.

Det är väl inget att invända mot Johan_Hs mätningar heller? Om de skulle innehålla reflektioner eller krokar p.g.a. bristande kalibrering, så visar de i alla fall de relativa nivåerna vid olika vinklar mycket tydligt.
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
oskis123

Inläggav oskis123 » 2010-04-01 12:40

jansch skrev:Jo, Ragnwald...så e det ofta. Men dessa hade väl stått mörkt (?) förvarade under lång tid. Då kan man ju hoppas på lite tur.... Jo, jag är optimist!

Nerhängda (och ibland buckliga) spindlar går att fixa. Ta bort dammkåpan och stoppa i centreringshims så det går trögt. Lyft konen något över mittläge och "brassa på" med värmepistol (eller sambons/fruns hårtork). Låt stå över natten. Om det inte blir bra, "måla" spindeln med aceton eller thinner och gör som ovan. OBS!, undvik brinnande spindel!

Ser det OK ut kan man byta kanten OCH limma den med ca +2mm utdragen/intryckt kon för att kompensera nedhängning. Mellanregistren är inte lika känsliga för viss nedhängning (dom nyttjar aldrig fulla slagländen (Xmax).

Lycka till!

Ett stort lycka till kan man ju behöva! Varning för detta idiotiska tips!!!
Spindeln är fruktansvärt känslig för värmen. Efter att ha läst detta "tips" provade jag med pickan på halvfart på minst en halvmeters avstånd. Spindeln drog ihop sej som ett russin efter typ en sekund. Bara att slänga hela elementet som nu är långt bortom all räddning.
HIFI-kit, -here I come.... : :evil: :evil:
Eftersom då det blir ojämna par element åker jag då på att köpa TVÅ nya fina DYRA element. Kul så här till påsk... :(

jansch

Inläggav jansch » 2010-04-02 11:50

Det var ju trist att det inte lyckades..... Fler än jag har lyckats rädda några högtalarelement på detta sätt.
Det är ju "sista åtgärden" så vad har man att förlora?
Antingen kasserar man högtalarelementet pga bucklig spindel eller så gör man ett försök.
Det kostar ju inga pengar och tar inte många minuter.

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-04-02 11:52

oskis123 skrev:
jansch skrev:Jo, Ragnwald...så e det ofta. Men dessa hade väl stått mörkt (?) förvarade under lång tid. Då kan man ju hoppas på lite tur.... Jo, jag är optimist!

Nerhängda (och ibland buckliga) spindlar går att fixa. Ta bort dammkåpan och stoppa i centreringshims så det går trögt. Lyft konen något över mittläge och "brassa på" med värmepistol (eller sambons/fruns hårtork). Låt stå över natten. Om det inte blir bra, "måla" spindeln med aceton eller thinner och gör som ovan. OBS!, undvik brinnande spindel!

Ser det OK ut kan man byta kanten OCH limma den med ca +2mm utdragen/intryckt kon för att kompensera nedhängning. Mellanregistren är inte lika känsliga för viss nedhängning (dom nyttjar aldrig fulla slagländen (Xmax).

Lycka till!

Ett stort lycka till kan man ju behöva! Varning för detta idiotiska tips!!!
Spindeln är fruktansvärt känslig för värmen. Efter att ha läst detta "tips" provade jag med pickan på halvfart på minst en halvmeters avstånd. Spindeln drog ihop sej som ett russin efter typ en sekund. Bara att slänga hela elementet som nu är långt bortom all räddning.
HIFI-kit, -here I come.... : :evil: :evil:
Eftersom då det blir ojämna par element åker jag då på att köpa TVÅ nya fina DYRA element. Kul så här till påsk... :(

Det är inget fel på det tipset !
Jag har själv provat det och det fungerar utmärkt, men man måste (som med allt annat också) ta det lungt och använda mellanrummet mellan öronen lite....
Sen är det ju skillnader på värmepistol och värmepistol.

Jodå, jag har provat i ugnen också, funkar det med, men tiden är mer viktig då än värmen...
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
oskis123

Inläggav oskis123 » 2010-04-02 13:47

Antagligen så är det olika på olika element. Det ena (som har hästskomagnet) gjorde jag så på, och hände det ingenting med. Däremot det andra med ferritmagnet fullständigt smälte ner efter bokstavligen en sekund.
Att det på nåt sätt skulle ha nåt med mellanrummet mellan öronen att göra tar jag som en elak kommentar som inte leder till annat än sura miner och kunde ha fått stanna i just mellanrummet mellan öronen..

Användarvisningsbild
oskis123

Inläggav oskis123 » 2010-04-02 13:48

Antagligen så är det olika på olika element. Det ena (som har hästskomagnet) gjorde jag så på, och hände det ingenting med. Däremot det andra med ferritmagnet fullständigt smälte ner efter bokstavligen en sekund.
Att det på nåt sätt skulle ha nåt med mellanrummet mellan öronen att göra tar jag som en elak kommentar som inte leder till annat än sura miner och kunde ha fått stanna i just mellanrummet mellan öronen..

jansch

Inläggav jansch » 2010-04-02 14:42

oskis123 - Kommentaren var nog inte så illa menad från Gastone... det är ju svårt att se glimten i ögat via internet.

Dessutom borde jag nog inte ha skrivit "brassa på" i mitt tips, försiktig uppvärmning borde det stått.
Sedan är det nog så att det finns en mängd olika impregneringar av spindlar som gör att det ibland inte fungerar. Det handlar ju om att tillfälligt mjuka upp impregneringen.
Jag tycker ändå det är värt att försöka. Om det inte funkar har man ju bara sabbat ett redan förstört element ännu mer.

Det finns faktiskt nya spindlar att köpa också, bla Speakerbits säljer. Inte svårare att göra än skumkantsbyte men tar längre tid (och man måste byta kanten samtidigt då man tar bort hela konen). Är väl dock lite "riskigt" då man dribblar runt med Q värdena och inte har någorlunda koll på läget förrän jobbet är klart och man kan mäta resonansfrekvensen.

Blev inte ens elementet med hästskomagnet bättre?

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-04-02 19:35

oskis123 skrev:Antagligen så är det olika på olika element. Det ena (som har hästskomagnet) gjorde jag så på, och hände det ingenting med. Däremot det andra med ferritmagnet fullständigt smälte ner efter bokstavligen en sekund.

Ja, det var kanske lite klumpigt uttryckt av mig, men jag menade inte att förolämpa dig ! Ber om ursäkt om du uppfattade det så ! :oops:
Vad jag menade var/är att som med all annan elektronik, att när man gör nåt för första gången och därigenom är ute på hal is och inte har riktigt koll, så håll igen lite. Det kan gälla tempen på löddkolven, eller anodspänningar, eller som i ditt fal, spidern i ett element...
Och Murphys lag gäller ALLTID. :wink:
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-04-06 19:01

Obi T22oa och spridning i sidled.

Jag antydde tidigare i tråden att jag skulle försöka mäta diskanterna T22 och MT20 för att jämföra spridningen av ljudet.

Jag fick tag på ett par OA5 typ1 på Myrorna, med 7 fungerande MT20 av 8. Jag köpte 2 som reserv och monterade ett av dem. Men när jag skulle använda det sista för mätningen lät det underligt (nåt surrande biljud) och jag har inte mäktat med att försöka fixa det.

Jag fick istället syn på frekvenskurvan på CT62 och tänkte att man kanske kunde jämföra med den.

CT62H

Bild och frekvenskurva nedan är från länken http://www.madisound.com/catalog/product_info.php?products_id=8779 i en annan tråd.

Bild

Bild

Obi T22oa

Den T22 jag mätt upp nedan har jag klippt bort plåtfoten på, ska sätta den i en av de två Kolboxar som jag byter element i (också annan tråd). Jag har limmat den i en rund monteringsring för att passa i Kolboxens topphål.

Jag blev nyfiken på om skyddsgallret gjorde nån skillnad på ljudet (det gjorde det inte!), därav anledningen till att det ligger bredvid. :)

Kondiametern på T22 är ca 50 mm, och jag valde ett mätavstånd på ca 10 diametrar. 90 dB i diagrammet är godtyckligt valt för att gå att jämföra med CT62s diagram. Skalorna ska vara ungefär lika.

Bild

Bild

Av bilderna att döma har CT62 plattare dammskydd än T22 men kanske något grundare kontratt. Kanske är det därför de tycks falla av på olika sätt utanför centrumaxeln?

I denna mätning av T22 faller den inte av fullt lika snabbt vid 60 grader som i min mätning tidigare, se t.ex. ovan.. Detta var dock ett annat element, och dessutom verkar mätningarna bli känsligare för små fel i vinkeln ju längre ut från centrumlinjen man kommer.

Obi T22oa med resp utan skyddsgaller

Här är en jämförelse av T22 med resp utan galler. Det går knappt att se skillnad på kurvorna, kanske hade det blivit likadant med två mätningar efter varandra.

Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-04-06 20:54

Intressanta mätkurvor :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-06 20:59

Jag är glad att jag nu lyckats få tag på lite CT62 diskanter :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-04-06 22:13

Jaa, lyllo er som hann köpa några hinkar CT62, jag reagerade för sent. Har en olycklig kombination av kroppsmått -- en enorm jättetumme och liten liten ringmuskel. :oops:

Man kan undra om diskanternas spridningsegenskaper är jätteviktig på OA116, det känns som om högtalaren "målar" ut ljudet med de tre direktdiskanterna med lite olika vinklar, och då kanske det är nivån som är mest intressant...?

Men häftigt ändå att ha en näve "alternativa" element att lattja med om man vill prova nåt nytt. Återkom gärna om nån upptäcker fler diskantfyndigheter! :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-04-07 01:37

Johan_H skrev:Jaa, lyllo er som hann köpa några hinkar CT62, jag reagerade för sent. Har en olycklig kombination av kroppsmått -- en enorm jättetumme och liten liten ringmuskel. :oops:

Man kan undra om diskanternas spridningsegenskaper är jätteviktig på OA116, det känns som om högtalaren "målar" ut ljudet med de tre direktdiskanterna med lite olika vinklar, och då kanske det är nivån som är mest intressant...?

Men häftigt ändå att ha en näve "alternativa" element att lattja med om man vill prova nåt nytt. Återkom gärna om nån upptäcker fler diskantfyndigheter! :)

För Stig Carlsson var spridningsegenskaperna på diskanterna i OA-116 A och O :) d v s essentiell.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-04-07 09:39

Vet Du hur Stig C tänkte?

Jag brukar ibland se diskanterna som trädgårdsslangar med mer eller mindre spridning; att de sprutar vattnet/ljudet antingen som ett väl spritt "moln" eller som en vass "pinne" rakt fram, eller allt däremellan. :)

Tre "pinn"-diskanter mot lyssnaren skulle kanske i viss mån kompensera för varandras bristande spridning, men de bakre skulle kunna ge ljud med besynnerliga reflexer om de också hade "pinn"-karaktär när de var tänkta att ha "moln"-karaktär?

Skulle det gå att uppfinna nån enkel teknik att sprida ljudet från alltför rakstrålande diskanter, typ nån sorts lins som man ibland ser på diskanthorn etc?

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2010-04-12 05:08

Redan uppfunnet är ju någon slags mer eller mindre solid kon över elementet för att göra det mer rundstrålande:
[url=http://www.intertechnik.de/Lautsprecher-Shop/Lautsprecher/Seas-Prestige/Seas-Bauvorschläge/_BS_REDONDO_1768,de,2216,53098.html]Redondo ur Klang + Ton[/url]
CT 165 aus Klang & Ton 6/96
Hormann's Supavox VL115
Visaton har delar för att stacka två element på det viset
Ja, principen är gammal: Philips hade redan på 30-talet en bakelittratt fäst vid polstycket (centreringen = "spindeln" satt ju inuti talspolen på den tiden, fäst med en skruv). Det liknar kanske vid första anblicken den från 9710 välbekanta diskantkonen, men den här tratten rörde sig inte utan skulle sprida ljudet på utsidan. En "phase-plug" skulle man kanske kunna säga ... (Vi diskuterade i en annan tråd vad en sådan har för verkan. Den här tomten undersökte det på ett element som ovanligt nog finns i båda versionerna ... och fann ingen signifikant skillnad!)
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

MP

Inläggav MP » 2010-04-12 07:38

Tack för mätningarna, mycket intressant :)
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-04-12 09:42

faulhund skrev:Redan uppfunnet är ju någon slags mer eller mindre solid kon över elementet för att göra det mer rundstrålande:...

Läckert att se! Många av elementen är ju estetiska upplevelser, i synnerhet de första med uppåtriktade element med "jättekantareller" ovanpå. Man riktigt ser hur de har tänkt: ljudet ska studsa på tratten och spridas.

Man (jag) skulle dock behöva leva och lyssna med ett sånt element ett tag för att höra vilken skillnad de gör. Jag tror att vi har en stor del av rumstolkningen vid högre frekvenser än mellanregistret (nåt med våglängden och huvudets storlek), alltså borde rundstrålande mreg iofs vara kul men inte vad man är ute efter för ett Carlssonliknande ljud.

Om man använder något mera rakstrålade element typ T22 i Carlssonhögtalare skulle de kunna funka lika bra i konstruktioner som hade en pinne i mitten (typ OA5)?, där pinnen spred ljudet, men som Peter S ev säger blir det inte samma där ljudet går raka vägen från elementet, eller där ljudet studsar in i plana ytor som med OA116.
___

I de nya OA5 MMX har ju pinnen rationaliserats bort (Y-placerade diskanter), då får man en annan funktionsprincip för diskantarrayen?

Av det lilla jag läst om OA5 MMX är folk ganska lyriska. Inte tu tal om saken att ljudet kan bli bättre av moderna element med högre verkningsgrad och lägre dist, kanske uppväger detta små nyanser i spridningen pga att diskantelementen är mer rakstrålande...?

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati